Verkeersbesluit –parkeergelegenheid alleen bestemd voor opladen elektrische voertuigen – Hoogeboomstraat

Burgemeester en wethouders van Eemnes,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of een verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing en verwijdering van de verkeersteken(s) E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) – en een onderbord waarmee het gebruik beperkt wordt – moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Midden Nederland, cluster Oost;

Overwegende dat:

  • de opkomst van elektrisch rijden nieuwe kansen biedt om de CO2 uitstoot door verkeer te verminderen;

  • het college van burgemeester en wethouders van Eemnes het gebruik van elektrische voertuigen wil bevorderen om zo bij te dragen aan schonere lucht, vermindering van de uitstoot van CO2 en het verminderen van geluidsoverlast;

  • steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen de komende jaren naar verwachting verder zal toenemen;

  • voor het verder stimuleren van het elektrisch vervoer een netwerk van openbare oplaadvoorzieningen essentieel is;

  • dit het rechtvaardigt openbare parkeervakken te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

  • gemeente Eemnes een overeenkomst heeft gesloten met de Metropool-regio Amsterdam (MRA) voor de plaatsing van laadpalen voor elektrische voertuigen;

  • uitbreiding van het openbare laadnetwerk op basis van aanvragen van e-rijders, op basis van gebruiksdata-analyse en op basis van aanbod gestuurde aanvragen geschiedt;

  • er een aanvraag is ontvangen van een bezitter van een elektrisch voertuig voor het plaatsen van een laadpaal in de nabijheid van zijn of haar woning/bedrijf;

  • aanvrager niet op eigen terrein kan parkeren om zo zijn of haar voertuig op te laden;

  • uit de gebruiksdata-analyse blijkt dat de laadpaal aan de Hilhorststraat aanleiding geeft tot uitbreiding van het publieke laadnetwerk;

  • deze laadlocatie namelijk een gemiddeld maandelijks afzetvolume heeft van meer dan 2.500 kWh over een periode van de drie voorafgaande maanden én een gemiddelde bezettingsgraad heeft van 40% of meer;

  • het daarom wenselijk is een locatie aan te wijzen voor het realiseren van een laadpaal;

  • bij het bepalen van een locatie voor een oplaadpunt als uitgangspunt wordt gehanteerd dat de laadpaal op een zichtlocatie wordt aangelegd en dat er sprake is van een voorziening die door de gehele omgeving gebruikt kan worden;

  • gekozen is voor de locatie Hoogeboomstraat, ter hoogte van huisnummer 65;

  • deze locatie goed past binnen het bestaande en het te realiseren laadnetwerk en voldoet aan alle locatiecriteria voor een laadpaal;

  • de oplaadpaal op deze locatie geen belemmering vormt voor het overig verkeer of het gebruik van straatmeubilair;

  • een openbare oplaadpaal in principe voorziet in twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • gezien de verwachte toename van elektrische voertuigen en de daaruit voortvloeiende stijgende vraag naar het aantal openbare laadpunten, alsmede het waarborgen van een optimale benutting van het openbare laadpunt, het wenselijk is om bij elk laadpunt twee parkeervakken te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de parkeerdruk in het totale gebied niet of nauwelijks zal toenemen omdat de elektrische voertuigen momenteel ook in de openbare ruimte parkeren;

  • het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar laadnetwerk prevaleert boven de lokale parkeerdruk;

  • deze verkeersmaatregel kan worden uitgevoerd door het plaatsen van bord E4 ‘parkeergelegenheid’ met onderborden waaruit blijkt dat de parkeerplaatsen slechts bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en hiervoor het nemen van een verkeersbesluit verplicht is;

  • bovengenoemde verkeersmaatregel, conform artikel 2 lid 3 onder a van de WVW 1994, strekt tot het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • de in dit verkeersbesluit onder 'besluiten' genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Eemnes, en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg hierover heeft plaatsgevonden met de politie Regio Midden Nederland, cluster Oost, en dat positief is geadviseerd;

 

 

 

BESLUIT

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van het verkeersbord E4 van het RVV 1990, een onderbord met opschrift ‘opladen elektrische voertuigen’ en onderbord met twee pijlen schuin naar links- en rechtsonder, twee parkeerplaatsen aan de Hoogeboomstraat, ter hoogte van huisnummer 65, aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische voertuigen.

Situatietekening

Eemnes, 14 november 2024

Namens het college van Eemnes,

K. Jordans

Teamleider Ruimtelijke Ontwikkeling

BEL Combinatie

 

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemnes, via het gemeenschappelijke postadres voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren: Postbus 71, 3755 ZH EEMNES, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste het volgende bevatten:

- naam en adres;

- de datum;

- tegen welke beslissing bezwaar wordt gemaakt;

- wat de bezwaren tegen die beslissing zijn.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, bij de "voorzieningenrechter" van de Arrondissementsrechtbank een verzoekschrift indienen om een voorlopige voorziening te vragen. Het verzoekschrift moet worden gestuurd aan Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorzieningen’. U dient er rekening mee te houden dat aan het indienen van verzoekschrift voor een voorlopige voorziening kosten zijn verbonden (griffierecht).

Naar boven