Reconstructie Graverstraat-Pleinstraat

 

Burgemeester en wethouders van Kerkrade

Inleiding

De Graverstraat en de Pleinstraat gaan gereconstrueerd worden. Hiermee wordt de verkeersveiligheid verbeterd, gaat het noodzakelijke onderhoud aan de verharding plaatsvinden en de huisaansluitingen op het riool worden vernieuwd. Tevens koppelen we het regenwater af. Beide wegen kennen in de huidige situatie een 30 km/h regime. De breedte van de weg is echter meer dan de huidige richtlijnen voor een 30 km/h weg voorschrijven, wat uitnodigt om harder te rijden dan toegestaan. Beide wegen blijven in de nieuwe situatie een 30 km-zone, echter met een smaller wegprofiel en aangevuld met snelheidsremmende maatregelen ter plaatse van de kruispunten met zijwegen. Met deze aanpassingen voldoet de nieuwe beoogde inrichting van de Graverstraat en Pleinstraat aan de landelijke wegkenmerken voor een 30 km-zone waardoor we de verkeersveiligheid in de genoemde straten kunnen verbeteren. Met dit verkeersbesluit worden de nieuwe verkeersmaatregelen bekrachtigd.

Gelet op:

artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 en het besluit van de raad van de gemeente Kerkrade d.d. 29 maart 1995, nr. 59 wij bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen, dat de Mandaat- en volmacht regeling College Kerkrade 2024 van toepassing is;

artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps;

Overwegende:

dat de Graverstraat en Pleinstraat niet voldoen aan de inrichtingskenmerken voor een 30 km zone en dat vanwege de herkenbaarheidskenmerken die gesteld worden vanuit Duurzaam Veilig aan 30 km zones:

-Kruispunten gelijkwaardig dienen te worden ingericht;

-Voorrangssituaties tussen 50 km/h wegen en 30 km/h wegen bij voorkeur met uitritconstructies worden vormgegeven;

-Wegen maximaal 5,50m breed zijn;

-Zo min mogelijk verkeersborden aanwezig zijn waarbij de inrichting van de straat het gewenste gedrag automatisch afdwingt.

dat bovenstaande aspecten in het nieuwe wegontwerp van de Graverstraat en Pleinstraat zijn toegepast en daarmee voldaan wordt aan een veilig ingerichte weg;

dat genoemde wegen gelegen en in beheer zijn bij de gemeente Kerkrade.

Belangenafweging art. 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit;

A. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

B. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Advisering

Omdat de gemeente Kerkrade in dit geval zowel eigenaar als wegbeheerder is, is geen toepassing gegeven aan de hoorplicht, conform artikel 23 BABW. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is in de werkgroep verkeer, waar de politie deel van uitmaakt, deze verkeersmaatregel besproken waarbij de werkgroep positief over deze maatregel adviseert.

BESLUIT

 

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A01-30zb en A02-30ze ter hoogte van Graverstraat 172 en Sint Jansganck 2, en het plaatsen van de borden A01-30zb en A02-30ze ter hoogte van het kruispunt Graverstraat – Heerlenersteenweg, genoemde verkeersborden zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid tussen de Heerlenersteenweg, Graverstraat 172 en Sint Jansganck 2 van 50 km/h naar 30 km/h te verlagen;

  • 2.

    Door het verwijderen van de haaientanden op het wegdek en de borden B04, B05, en B06, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990 en hoofdstuk IV paragraaf 2 lid 9 van het BABW, de voorrangssituatie op het kruispunt Sint Jansganck – Graverstraat op te heffen;

  • 3.

    Door het verwijderen de borden B06 en D02 en de haaientanden op het wegdek, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990 en hoofdstuk IV paragraaf 2 lid 9 van het BABW, de middengeleider en de voorrangssituatie op het kruispunt Heerlenersteenweg – Graverstraat op te heffen;

  • 4.

    Door het aanbrengen van een uitritconstructie een voorrangssituatie op het kruispunt Heerlenersteenweg – Graverstraat in te voeren, waarbij verkeer rijdende op de Heerlenersteenweg voorrang heeft op verkeer uit de Graverstraat;

  • 5.

    Door het verwijderen van de borden E01, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de parkeerverboden die nu op de Graverstraat tussen de Schoolstraat en Plein aanwezig zijn, op te heffen;

  • 6.

    Door het verwijderen van de borden L02 en de verkeerstekens voetgangersoversteekplaats op het wegdek, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van Pleinstraat 4a op te heffen;

  • 7.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  • 8.

    8. Een en ander overeenkomstig met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekeningen:

    • 1.

      a. CA230068-UO-T04-SIT-01_v3.0 d.d. 26-08-2024

    • 2.

      b. CA230068-UO-T04-SIT-02_v3.0 d.d. 26-08-2024

    • 3.

      c. CA230068-UO-T04-SIT-03_v3.0 d.d. 26-08-2024

Kerkrade 18 november 2024

Namens het college,

Ir.A.M.G.L. Passau

Het hoofd afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Mocht U zich met onze beslissing niet kunnen verenigen, vanwege het feit dat U rechtstreeks door dit besluit in uw belang wordt getroffen, zo kunt U hiertegen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet- bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons College indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient tenminste te bevatten:

a. de naam en adres van de indiener

b. de dagtekening

c. een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht

d. de gronden van het bezwaar

Spoedeisend belang

Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd, nadat de bezwaartermijn is verstreken. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven