Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 484387 | verkeersbesluit of -mededeling | 01-01-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 484387 | verkeersbesluit of -mededeling | 01-01-2025 |
Ontwerp-Verkeersbesluit 1366397-2024 Ronsseweg
voornemen tot het instellen van de volgende verkeersmaatregelen:
- het instellen van eenrichtingsverkeer, met uitzondering van fietsen en bromfietsen ;
- aanwijzen van een voorrangskruising;
- aanwijzen van laad- en losplaatsen;
- aanwijzen van een parkeerverbodzone.
Voorgesteld wordt om op de Ronsseweg eenrichtingsverkeer in te stellen, met uitzondering van fietsen en bromfietsen. Motorvoertuigen rijden vanaf de Bleulandweg aan de westzijde de Ronsseweg in en rijden uit via de Ronsseweg oostelijke zijde (tegen de klok in). Op het kruispunt van de Ronsseweg-oost met de Bleulandweg wordt een voorrangsregeling aangewezen. Voorts worden er een aantal laad- en losplaatsen aangewezen. De aanwijzing als parkeerverbodzone wordt iets uitgebreid.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A
dat de verschillende weggedeelten van de Ronsseweg een aaneengesloten gebied vormen, dat voornamelijk een verblijfsfunctie heeft;
dat uit de aard en inrichting van het gebied blijkt dat de prioriteit niet ligt bij de doorstroming van het verkeer, maar bij de verblijfsfunctie;
dat de Ronsseweg bij verkeersbesluit 678182-2011 is aangewezen als een 30 km-zone;
dat het oostelijke deel van de Ronsseweg wordt heringericht ter verbetering van het leefklimaat met meer ruimte voor voetgangers en fietsers en groen;
dat in de huidige situatie de Ronsseweg geen fijne uitstraling heeft en de inrichting is gericht op auto’s. Er is weinig ruimte voor voetgangers en voor fietsers;
dat de rijbaan wordt versmald naar 4.40 meter met diagonale parkeervakken en dat dit de gangbare breedte is voor een eenrichtingsweg met (brom)fietsers in twee richtingen;
dat door het instellen van eenrichtingsverkeer een situatie ontstaat die passend is bij de nieuwe inrichting van de straat waarmee autoluwere en intiemere straat gecreëerd wordt, wat de leefbaarheid ten goede komt;
dat is gekozen voor éénrichtingsverkeer met de rijrichting tegen de klok in, waarbij motorvoertuigen aan de westzijde van de Ronsseweg het gebied inrijden en de Ronsseweg verlaten aan de oostelijke zijde. Hiervoor zijn een aantal overwegingen:
Het vermindert de druk op het oostelijk kruispunt met de Bleulandweg. Op de Bleulandweg staat verkeer vaak vast. Door hier een rijrichting van het kruispunt af te halen wordt de verkeerssituatie eenvoudiger. Er is geen verkeer meer dat vanaf de Bleulandweg afslaat naar het oostelijke deel van de Ronsseweg. Hierdoor staan er geen automobilisten stil op de rijbaan, wat opstoppingen op de Bleulandweg zal doen afnemen;
Het realiseren van eenrichtingsverkeer de andere kant op is ook onderzocht. Het bleek niet mogelijk om het kruispunt Ronsseweg/Bleulandweg/Büchnerweg aan te passen zodat een uitgaande stroom vanaf de Ronsseweg hier veilig kan worden gefaciliteerd. Dit is alleen mogelijk met een aanpassing/uitbreiding van de VRI . Dit kost echter een grote investering, terwijl in tranche 2 van het VCP de Bluelandweg opnieuw ingericht wordt;
dat de eventuele omrijdafstand voor bewoners slechts gering is;
dat er geen bezwaar is tegen twee richtingen verkeer van fietsers en bromfietsers, dit wordt met onderborden aangegeven;
dat het in verband met de veiligheid van het verkeer noodzakelijk is om op het punt van samenkomst van de oostelijke Ronsseweg en de Bleulandweg de voorrang te regelen door middel van haaientanden en verkeersbord B6, waarbij het (fiets)verkeer op de Bleulandweg voorrang heeft;
dat de Bleulandweg een stroomweg is met een vrijliggend fietspad welke onderdeel is van een stedelijke fietsroute;
dat deze voorrangsregeling al enige tijd op straat is aangeduid, maar dat daarvan geen verkeersbesluit te vinden is, hetgeen in dit besluit gerepareerd wordt;
dat westelijke kruising van de Ronsseweg met de Bleulandweg is vormgegeven met een inritconstructie;
dat op de Ronsseweg meerdere keren per dag pakketjes worden bezorgd en winkels en voorzieningen worden bevoorraad;
dat om deze bezorgdiensten te faciliteren en overlast op straat te voorkomen laad- en losplekken gerealiseerd worden;
dat bij deze laad-en losplaatsen met onderborden een tijdvenster van 08-17 uur aangegeven wordt, zodat binnen dit tijdvenster deze parkeervakken uitsluitend voor Laden en lossen bestemd zijn maar er ‘s avonds wel geparkeerd kan worden;
aanwijzing als parkeerverbodzone
dat de Ronsseweg, op grond van de daarvoor geldende gemeentelijke verordeningen is aangewezen als zone voor betaald parkeren, van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 21.00 uur, hetgeen aangeduid wordt met zone borden BW111;
dat de zonale toepassing van het bord BW111 voor betaald parkeren aangeeft dat er binnen de zone voor het parkeren moet worden betaald. In combinatie met de zonale toepassing van E1 betekent dit, dat er uitsluitend op de voor parkeren bestemde weggedeelten mag worden geparkeerd en dat hiervoor moet worden betaald;
dat bij verkeersbesluit van 13 november 2000, nr. 28002-2000, de Ronsseweg reeds als parkeerverbodszone is aangewezen;
dat later bij verkeersbesluit 25059-2005 deze parkeerverbodzone gedeeltelijk is ingetrokken, te weten voor het weggedeelte Ronsseweg-oost, onder gelijktijdige instelling van een parkeerverbod aan de westzijde van de rijbaan van de Ronsseweg-oost;
dat dat na de herinrichting op de gehele Ronsseweg door middel van parkeervakken wordt aangegeven
dat het in het belang van de vrijheid en de veiligheid van het verkeer wenselijk is de gehele Ronsseweg weer als parkeerverbodszone aan te wijzen;
dat in verband met de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, te weten het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, voorgesteld wordt om het in het dictum genoemde besluiten te nemen;
dat dit verkeersbesluit leidt tot een geringe toename van verkeer op de omliggende wegen. De totale
verkeersintensiteit op de Ronsseweg is in de huidige situatie gering en het eenrichting maken van deze weg heeft geen significante gevolgen voor het geluid. De toename van de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige gebouwen op de omliggende wegen bedraagt niet meer dan 1,5 dB. Dit is aanvaardbaar;
dat de genoemde verkeersmaatregelen de leefbaarheid in de straat ten goede zal komen;
dat de genoemde verkeersmaatregelen de leefbaarheid in de straat ten goede zal komen;
dat om een goede belangenafweging te kunnen maken het wenselijk is voorafgaand aan het definitieve besluit belanghebbenden in de gelegenheid te stellen hun zienswijzen bekend te maken;
dat dit ontwerp-verkeersbesluit ter inzage ligt van 21 november 2024 tot en met 1 januari 2025 ;
dat ingediende zienswijzen zullen worden betrokken bij het nemen van het definitieve besluit;
Overwegende voorts dat deze maatregel betrekking heeft op bij de gemeente in beheer zijnde wegen;
dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de politie heeft plaatsgevonden;
gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
door plaatsing van verkeersborden conform model E1 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met daarboven het woord "zone", de Ronsseweg als parkeerverbodszone aan te wijzen. Dit is een herstel van het verkeersbesluit 28002-2000 tot aanwijzing van de Ronsseweg als parkeerverbodzone;
Burgemeester en wethouders van Gouda,
het (waarnemend) hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,
ing. C.J.B. (Chris) van Velde (ad interim)
Het voornemen voor dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant van 20 november 2024. Een vermelding van het ontwerpbesluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.
Op dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Dit ontwerpbesluit ligt ter inzage van 21 november 2024 tot en met 1 januari 2025. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden schriftelijke zienswijzen naar voren brengen.
Een schriftelijke zienswijze kunt u sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Gouda, t.a.v. afdeling POR, postbus 1086, 2800 BB Gouda.
Voor een mondelinge reactie of voor het maken van een afspraak belt u met de projectleiders Patrick Schipper of Femke Mathijssen, via telefoonnummer 14 0182.
Ga naar www.gouda.nl/zienswijze om uw zienswijze digitaal in te dienen. Hier heeft u DigiD of eHerkenning voor nodig.
Mocht u overigens een zienswijze overwegen, dan kunt u ook eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen.
U kunt gemotiveerd verzoeken om geheimhouding van uw zienswijze.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-484387.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.