Gemeenteblad van Almelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almelo | Gemeenteblad 2024, 484342 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almelo | Gemeenteblad 2024, 484342 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op het parkeerterrein ter hoogte van De Leemhorst 1a in Almelo
College van Burgemeester en Wethouders van Almelo
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Om onze klimaatdoelen te halen is het nodig dat ook ons vervoer verduurzaamt. Elektrisch vervoer draagt hieraan bij. In het klimaatakkoord staat dat uiterlijk in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissievrij moeten zijn. Voor een belangrijk deel zullen dat batterij-elektrische auto’s zijn. Volgens prognoses uit het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zijn in 2030 landelijk naar schatting 1,7 miljoen laadpunten nodig voor personenvervoer. Voor de gemeente Almelo is de prognose 530 publieke laadpunten in 2025, 942 laadpunten in 2030 en 1678 laadpunten in 2035, ten opzichte van de circa 192 laadpunten nu.
Op 21 december 2021 heeft het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo het “Plaatsingsbeleid publieke laadpalen personenvervoer” vastgesteld. Het plaatsingsbeleid richt zich op de uitrol van laadinfrastructuur voor de gebruikersgroep personenvervoer (bewoners en bezoekers). Het uitgangspunt is dat er zoveel mogelijk wordt geladen op privaat terrein. Alleen voor rijders van elektrische voertuigen, die daar geen mogelijkheid voor hebben, organiseert de gemeente laadvoorzieningen in de publieke ruimte. Dit wordt bij een concrete aanvraag beoordeeld.
Om te kunnen beschikken over een voldoende dekkend laadnetwerk zijn er een aantal plekken waar uit eigen gemeentelijke beweging laadinfrastructuur wordt (bij)geplaatst, dus zonder een concrete vraag. We benoemen deze laadpalen als proactieve laadpalen. Binnen de regionale samenwerking zijn hier afspraken over gemaakt. Voor Almelo bedraagt dit aantal 22 laadpalen, ofwel 44 laadpunten per jaar.
Onderhavig verkeersbesluit ziet toe op het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen ten behoeve van het plaatsen van een proactieve laadpaal, te weten 2 laadpunten. De proactieve laadpalen worden geplaatst aan de hand van een eerder opgestelde/beoordeelde plankaart. Deze plankaart borgt een gespreid netwerk van de laadinfrastructuur. Inwoners van de gemeente Almelo zijn in de gelegenheid gesteld om te reageren op de plankaart. De locatie op het parkeerterrein ter hoogte van De Leemhorst 1a in Almelo staat niet op de plankaart. Deze locatie hebben wij toegevoegd aan de plankaart. Wij hebben hier rekening gehouden met het openbare karakter, de parkeerdruk en de zicht- en vindbaarheid.
In het algemeen zijn artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en de Verkeerstekens 1990 en de Algemene wet bestuursrecht van toepassing (hierna RVV 1990). In dit geval moet daarnaast op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Steeds meer inwoners, forensen en bezoekers van de gemeente Almelo beschikken over een elektrische auto of overwegen deze op korte termijn aan te schaffen. Elektrische voertuigen moeten regelmatig worden opgeladen. Gebruikers van elektrische voertuigen hebben niet de vrijheid en mogelijkheid om op een willekeurige locatie op te laden en zijn afhankelijk van openbare mogelijkheden. Wij vinden het daarom wenselijk en noodzakelijk dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden zijn om deze elektrische voertuigen op te laden. De gemeente Almelo wil graag een duurzame omgeving faciliteren.
Bij het plaatsen van een laadpaal is rekening gehouden met:
- een systeem dat dekkend is in de stad (plankaart);
- dat de plaats van de laadpaal een openbaar karakter heeft;
- fysieke inpasbaarheid van een laadpaal;
- dat de betreffende weg is gelegen binnen de bebouwde kom en in beheer en eigendom is bij de gemeente Almelo;
- de aansluitmogelijkheden op het elektriciteitsnet.
Dit alles in overleg en samenwerking met de weg- en netbeheerder.
Bij een besluit van algemene strekking, zoals dit verkeersbesluit, wegen wij altijd de algemene belangen (in dit geval duurzaamheid) af tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van ons besluit.
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is de eigenaar van de weg gehoord. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit (INT – 2388751).
Dit kenbaar te maken door het plaatsen van de borden E8C (zijnde parkeervakken alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage 1 van het RVV, inclusief het onderbord OB504 om de parkeerplaatsen aan te wijzen. De oplaadplek is niet bedoeld als parkeerplaats voor elektrische voertuigen;
Bij de laadpaal worden 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aangewezen. Door voorlopig slechts 1 van de 2 parkeerplaatsen in te richten voor elektrische voertuigen met onderbord OB504 met 1 pijl wordt rekening gehouden met plaatselijke parkeerdruk. De andere aangewezen parkeerplaats blijft ook beschikbaar voor andere dan elektrische voertuigen. Pas wanneer het verbruik op de laadpaal daartoe aanleiding geeft zal de 2de aangewezen parkeerplaats ook worden ingericht met het onderbord OB504 met 2 pijlen voor uitsluitend het laden van elektrische voertuigen.
College van Burgemeester en Wethouders van Almelo
Namens deze,
S. Jansen
Manager Advies en Regie, evoegd op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en het vastgestelde vigerende mandaatbesluit
Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in het digitale Gemeenteblad. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet tenminste de volgende elementen bevatten:
Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.
Wij wijzen u erop dat het indienen van bezwaar geen schorsende werking heeft. Daarvoor dient u, indien u bezwaar heeft gemaakt, zich te wenden tot de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, met het verzoek om een voorlopige voorziening te treffen. De Voorzieningenrechter gaat hier alleen toe over als hij van oordeel is dat onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Het verzoek om een voorlopige voorziening dient u te richten aan: Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, t.a.v. de Voorzieningenrechter, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Aan een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-484342.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.