Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Utrechtse Heuvelrug 2020

De raad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

 

 

Gelet op artikel 83, artikel 107 t/m 107e, 147 en 156 Gemeentewet en de wet normalisering rechtspositie ambtenaren

 

 

BESLUIT

 

 

Over te gaan tot vaststelling van de volgende verordening:

 

'Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Utrechtse Heuvelrug 2020'

Artikel 1. Werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd .

  • 2.

    De commissievoorzitter heeft volmacht van de burgemeester om de arbeidsovereenkomst, wijzigingen van de arbeidsovereenkomst en de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de griffier en de plaatsvervangend griffier feitelijk te ondertekenen.

  • 3.

    De griffier heeft volmacht van de burgemeester om de arbeidsovereenkomst, wijzigingen van de arbeidsovereenkomst en de beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de overige griffiemedewerkers feitelijk te ondertekenen.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit minimaal twee en maximaal vier leden van de raad.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter;

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het raadslidmaatschap eindigt door overlijden, ontslag of vertrek uit de gemeente.

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3. Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie

De werkgeverscommissie raadsgriffie oefent gedelegeerd het werkgeverschap over de griffie uit en heeft als taken:

  • 1.

    Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van

    • a.

      de besluiten over het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 Gemeentewet;

    • b.

      de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.

  • 2.

    Het doen van voorstellen aan de raad over door de raad te nemen besluiten over het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de instructie van de griffier;

  • 3.

    Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

  • 4.

    Overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier;

  • 5.

    Het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de op de griffie werkzame medewerkers zoals bedoeld in artikel 107e lid 2 Gemeentewet;

  • 6.

    De overige besluiten over de individuele arbeidsvoorwaarden van de medewerkers van de griffie;

  • 7.

    Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie;

  • 8.

    De vaststelling, wijziging en intrekking van de lokale personeelsregelingen geldend voor de op de griffie werkzame medewerkers;

  • 9.

    Het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg (LO);

  • 10.

    Het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier.

De bevoegdheden als bedoeld in lid 5, 6 en 7 van dit artikel worden, met uitzondering van het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de plaatsvervangend griffier, door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.

Artikel 5. Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor de archivering van de stukken van de werkgeverscommissie.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan besluiten voor het archief ten aanzien van zaken de griffier betreffend een andere werkwijze te kiezen.

Artikel 6. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn geheim op grond van de belangen genoemd in artikel 10 lid 2 e. en f. van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 3.

    De werkgeverscommissie doet openbaar mededeling van de werkzaamheden als zij daartoe aanleiding ziet en in ieder geval

    • a.

      bij besluiten als genoemd in artikel 4 van deze verordening onder lid 8., 9. en 10;

    • b.

      in de verantwoording, genoemd in artikel 10 van deze verordening.

  • 4.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9. Vergaderfrequentie

  • 1.

    De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2.

    De griffier kan de werkgeverscommissie verzoeken bijeen te komen.

Artikel 10. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Utrechtse Heuvelrug 2020'.

  • 2.

    Deze verordening treedt, na bekendmaking, met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2020.

  • 3.

    De “Verordening werkgeverscommissie griffie” (2013-428) wordt met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 oktober 2020

de griffier,

W. Hooghiemstra

de voorzitter,

G.F. Naafs

Naar boven