Reglement burgerlijke stand 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem;

 

Gelet op het bepaalde in boek 1 artikel 16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

 

BESLUITEN:

• In te trekken het ‘Reglement burgerlijke stand Doetinchem van 2012’

• Vast te stellen het ‘Reglement burgerlijke stand Doetinchem van 2025’

 

Met daarin bepalingen over

 

• de aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand

• de openstelling van de burgerlijke stand

• de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een door het college benoemde ambtenaar (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een door het college benoemde persoon. (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    huwelijk, bruidspaar of huwelijksvoltrekking: hieronder wordt ook verstaan geregistreerd partnerschap, geregistreerde partners en registratie of omzetten van het partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
  • 1.

    Het college wijst de ambtenaar van de burgerlijke stand aan voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Doetinchem.

  • 2.

    Het minimumaantal ambtenaren van de burgerlijke stand dat in dienst is bij de gemeente Doetinchem is twee (artikel 1:16 BW).

  • 3.

    Naast de wettelijke twee ambtenaren van de burgerlijke stand mogen een of meer buitengewoon ambtenaren worden benoemd.

  • a.

    Het college wijst de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode.

  • b.

    Het aanwijzingsbesluit vervalt automatisch op de eerste dag van de maand, volgend op de maand waarop hij de leeftijd van 70 jaar heeft bereikt.

  • c.

    Een lid van het college van burgemeester en wethouders kan worden aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de periode waarin zij hun functie bij de gemeente Doetinchem vervullen.

  • 4.

    Als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één enkel huwelijk kunnen worden aangewezen:

  • a.

    Een voormalig (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die in dienst was van de gemeente Doetinchem en de leeftijd van 70 jaar niet heeft bereikt.

  • b.

    Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die actief in dienst is van een andere gemeente en de leeftijd van 70 jaar niet heeft bereikt.

  • c.

    Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die als zelfstandig trouwambtenaar geregistreerd staat bij de Kamer van koophandel en de leeftijd van 70 jaar niet heeft bereikt.

  • 5.

    Deze in punt 4 b genoemde ambtenaar moet het volgende overleggen:

  • a.

    Een formulier ondertekent door het bruidspaar en de betreffende buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, en

  • b.

    Het aanwijzingsbesluit van de andere gemeente, en

  • c.

    Het Audiëntieblad van de beëdiging bij de rechtbank in Nederland, niet zijnde een beëdiging voor een dag, en

  • d.

    Kopie geldig identiteitsbewijs, en

  • e.

    Verklaring van de andere gemeente dat de ambtenaar nog steeds actief het ambt uitoefent, of

  • f.

    Inschrijving Kamer van koophandel voor de zelfstandig buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 6.

    De aanwijzing van de in punt 4 genoemde ambtenaren geldt alleen voor de in het aanwijzingsbesluit genoemde dag.

Artikel 3 Vergoeding voor werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand genoemd in artikel 3 ontvangt voor ieder door hem/haar voltrokken huwelijk een vergoeding conform de Rechtspositieregeling. Daarnaast worden de volgende kosten vergoed:

  • a.

    Reiskosten voor de ceremonie;

  • b.

    Reiskosten voor het voorgesprek met de bruidsparen als het gesprek binnen een straal van 30 km van het stadhuis plaatsvindt.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand genoemd in artikel 2 lid 4 ontvangt géén vergoeding voor zijn/haar werkzaamheden en kan ook geen aanspraak maken op reiskosten of andere kosten.

Artikel 4 Locatie

Voor het sluiten van een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of omzetting geldt als “huis der gemeente”:

  • 1.

    Het gemeentehuis, Raadhuisstraat 2 in Doetinchem.

  • 2.

    Iedere locatie binnen het grondgebied van de gemeente Doetinchem.

 

Artikel 5 Voorwaarden voor de eigen gekozen trouwlocatie

  • 1.

    Als huis der gemeente geldt elke locatie binnen het grondgebied van de gemeente Doetinchem, onder voorwaarde dat:

  • a.

    De locatie openbaar, toegankelijk en bereikbaar is en voldoet aan de regels van openbare orde en veiligheid.

  • b.

    De eigenaar dan wel beheerder van die locatie toestemming heeft verleend aan het bruidspaar.

  • c.

    Als de locatie weersgevoelig is, heeft het bruidspaar een alternatieve locatie waarnaar kan worden uitgeweken bij slecht weer.

  • d.

    Het bruidspaar heeft met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand besproken of hij/zij op een redelijke manier op die locatie zijn/haar ambt kan uitoefenen.

  • e.

    De ceremonie niet plaats vindt in de lucht (bijvoorbeeld in een luchtballon, vliegtuig of aan een parachute), in het water (bijvoorbeeld in een zwembad of op een niet-aangemeerd vaartuig) of in een rijdend voertuig (bijvoorbeeld bus of trein).

  • f.

    Bij de aanwezigheid van meer dan 150 personen op de locatie dient het bruidspaar minimaal 4 weken voor de ceremonie melding te doen bij het team vergunningverlening. Horecalocaties zijn voor het doen van deze melding vrijgesteld.

  • 2.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking als de locatie niet voldoet, waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden.

  • 3.

    De (buitengewoon) ambtenaar mag een huwelijksvoltrekking weigeren of tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan de wettelijke regels of bij calamiteiten/ongeregeldheden die door de ambtenaar worden geconstateerd.

  • 4.

    Tijdens de ceremonie is het niet toegestaan dranken of etenswaren te nuttigen. Ook het schenken van champagne en het aansnijden van een bruidstaart behoren niet tot de huwelijksceremonie.

  • 5.

    Het loslaten van ballonen en het strooien van rijst, confetti, bloemblaadjes of dergelijke in het stadhuis of op het bordes van het stadhuis is niet toegestaan. Op andere locaties bepaalt de eigenaar/beheerder hierover.

  • 6.

    Het college heeft het recht te besluiten dat een locatie niet geschikt is als deze niet voldoet aan de eisen gesteld in lid 1 van dit artikel. Het bruidspaar heeft het recht om bezwaar aan te tekenen tegen het afwijzingsbesluit.

  • 7.

    Het college is behalve voor de formele huwelijksvoltrekking op geen enkele wijze aansprakelijk voor te lijden- dan wel geleden schade aan de externe locatie of derden.

Artikel 6 Openstelling
  • 1.

    De burgerlijke stand is voor het publiek geopend op werkdagen tijdens de openingstijden van het gemeentehuis;

  • 2.

    Voor het voltrekken van een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting gelden de volgende openingstijden:

  • a.

    het gemeentehuis: maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 20.00 uur; op zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 uur;

  • b.

    op iedere andere locatie dan het gemeentehuis: op elke dag van 09.00 tot 20.00;

  • 3.

    De burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen.

  • 4.

    Het college kan op dagen dat de burgerlijke stand gesloten is, deze beperkt openstellen voor het publiek. Het college maakt de uren en de werkzaamheden bekend waarvoor de burgerlijke stand wordt opengesteld.

  • 5.

    De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende worden geopend op dagen dat de burgerlijke stand gesloten is. De belanghebbende moet hiervoor aantonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Standaard huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting
  • 1.

    Vindt plaats binnen de in de artikel 6 vastgestelde openingstijden op een in artikel 3 genoemde locatie;

  • 2.

    Wordt voltrokken door een in artikel 2 genoemde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 3.

    De locatie bepaalt het maximum aantal gasten. Voor de trouwzaal van het stadhuis geldt 100 gasten.

  • 4.

    De ceremonie duur maximaal 1 uur.

Artikel 8 Kosteloos huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting
  • 1.

    Vindt plaats op woensdagochtend om 9.00 uur en om 9.15 in het gemeentehuis als bedoeld in artikel 4 lid 1

  • 2.

    Wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die al in dienst is van de gemeente Doetinchem.

  • 3.

    Alleen het bruidspaar en 2 of 4 getuigen zijn hierbij aanwezig

  • 4.

    De ceremonie is beperkt tot de wettelijke formaliteiten en duurt maximaal een kwartier

  • 5.

    Is alleen toegestaan voor een bruidspaar of geregistreerd partners waarvan tenminste één persoon staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Doetinchem.

  • 6.

    Is ook toegestaan voor een bruidspaar of geregistreerde partners die binding hebben met de gemeente Doetinchem. Van binding is sprake als tenminste één van hen:

  • a.

    in gemeente Doetinchem heeft gewoond, of

  • b.

    ouder(s) in gemeente Doetinchem heeft wonen.

Artikel 9 Budget huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting

  • 1.

    Op woensdagochtend op 09.30 en 10.00 uur op het gemeentehuis als bedoeld in artikel 4 lid 1.

  • 2.

    Wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die al in dienst is van de gemeente Doetinchem.

  • 3.

    Het bruidspaar en maximaal 10 gasten (incl. getuigen) zijn aanwezig.

  • 4.

    De ceremonie bevat een korte toespraak van de ambtenaar.

  • 5.

    De gehele ceremonie duurt maximaal 30 minuten.

Artikel 10 Leges

De leges zijn vastgesteld in de legesverordening gemeente Doetinchem.

Artikel 11 Leiding van de dienst

De teamleider van het team publiekszaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 12 Niet voorziene situaties

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het college.

Artikel 13 Slotbepalingen
  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Doetinchem 2025.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025 .

  • 3.

    Het reglement van 2012 wordt ingetrokken met ingang van het in lid 2 genoemde tijdstip.

 

 

Aldus vastgesteld op 22 oktober 2024 door het college van burgemeester en wethouders van Doetinchem.

Secretaris,

Burgemeester,

Naar boven