Verkeersbesluit voor de uitbreiding van een 30 km zone en instellen van een erf te ‘s Heerenloo

02330000062880

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 8 en12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het plaatsen van de borden A01-30-zb, A01-30ze, G05 en G06 waarvoor een verkeersbesluit is vereist.

Gelet op de volgende overwegingen en motivering hebben wij een besluit genomen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit instellen 30 km/u zone:

  • In gezamenlijkheid met terreineigenaar ’s Heerenloo is gekeken naar het instellen van een eenduidig en logisch snelheidregime op en om het terrein van ’s Heerenloo welke passend is bij het gebruik

  • De Dokter Schreuderlaan en de Fokko Kortlanglaan (ten zuiden van de Slangenkamp) kennen op dit moment een maximumsnelheid van 50km/u.

  • Het deel dat aansluit vanaf de T-splitsing met de Horloseweg heeft een maximumsnelheid van 60 km/uur

  • De Fokko Kortlanglaan ter hoogte van ’s Heerenloo is nu voor het overige deel als erf aangeduid

  • De Fokko Kortlanglaan heeft echter een doorgaande functie waar ook overig verkeer komt

  • Het wegbeeld van de Fokko Kortlanglaan sluit niet aan bij de inrichting van een erf en dit wegbeeld zal er door de doorgaande functie op termijn ook niet komen

  • De wisselende maximumsnelheden op de Fokko Kortlanglaan tussen Horsterweg en T-splitsing met de Horloseweg zijn niet gewenst

  • De gemeente wil alle verblijfsgebieden die in eigen beheer zijn inrichten als 30km zone, zoals ook verwoord in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan

  • Een maximumsnelheid van 30 km/uur op de Fokko Kortlanglaan tussen Horsterweg en T-splitsing met de Horloseweg is passend bij het gebruik en de inrichting.

  • Het wijzigen van de maximumsnelheid rondom het terrein van Stichting ’s Heerenloo geeft aanleiding om deze ook door te voeren op de Dokter Schreuderlaan, dit om het gebied logisch en sluitend te maken

  • Dat de wegen waarop deze verkeersmaatregel wordt getroffen in beheer zijn bij de gemeente Ermelo.

Overwegingen ten aanzien van het besluit instellen erven:

  • -

    In gezamenlijkheid met terreineigenaar ’s Heerenloo is gekeken naar het instellen van een eenduidig en logisch snelheidregime op de wegen in beheer bij ’s Heerenloo passend bij het gebruik;

  • -

    Het terrein van ’s Heerenloo zelf is in beginsel openbaar toegankelijk en de RVV1990 is hiermee van toepassing.

  • -

    Het terrein van ’s Heerenloo zelf ingericht is als een gebied waar de auto te gast is en hier alleen bestemmingsverkeer rijdt

  • -

    Het terrein van ’s Heerenloo wordt gekenmerkt door voor bewegingen van langzaam verkeer

  • -

    Het is passend om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer hierop af te stemmen door middel van het instellen van woonerven.

  • -

    Er is overeenstemming met stichting ’s Heerenloo over het instellen van deze erven

  • -

    De betreffende wegen zijn in beheer bij’s Heerenloo

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden en markeringen voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het verwijderen en (ver)plaatsen van de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:

Te plaatsen, verplaatsen of te verwijderen bebording 30km/u zone

Te plaatsen, verplaatsen of te verwijderen bebording erf

Motivatie van het besluit

In aansluiting op het beleid van de gemeente Ermelo zoals verwoord in het GVVP worden verblijfsgebieden van de gemeente ingericht als 30km/u zones. De inrichting van deze wegen, alsmede de omvang van het verkeer sluiten hierbij aan. Het instellen van dit regime draagt bij aan het verder doorvoeren van uniformiteit, continuïteit en herkenbaar voor de weggebruikers.

Het terrein van ’s Heerenloo heeft van oudsher een afwijkend regime, het erf. Dit is een bewuste keuze daar er diverse bijzondere vormen van vervoer op dit terrein plaatsvinden, hierbij kan gedacht worden aan de hand-bike of scootmobiel. Het is logisch dat bezoekers zich op dit terrein te gast moeten voelen en dat de bewoners een duidelijke en veilige plek hebben voor de diverse gebouwen op het terrein.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, Robert Bril, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel.

Besluit

  • I.

    Conform de afbeelding in Bijlage 1 een 30km/u zone in te stellen middels het (ver)plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A01-30-zb en A01-30-ze. Hiermee worden onderstaande wegen onderdeel van een 30km/u zone:

  • -

    De Fokko Kortlanglaan tussen de Horsterweg aan de zuidzijde en de T-splitsing met de Horloseweg aan de noordzijde

  • -

    De Dokter Schreuderlaan in zijn geheel

  • -

    De Groene Allee, het gedeelte ten zuiden van huisnummer 10 tot aan de Horsterweg

  • II.

    Conform de afbeelding in Bijlage 2 een erf in te stellen middels het (ver_ plaatsen of verwijderen van verkeersborden G05 en G06. Dit betreft alle wegen op het terrein van ’s Heerenloo te weten:

  • -

    Groene Allee, het gedeelte ten noorden van huisnummer 10

  • -

    Slangenkamp

  • -

    Keulenkamp

  • -

    Enckerkamp

  • -

    Zusterkamp

  • -

    Klaverkamp

  • -

    Molenkamp

  • -

    Spreng

  • -

    Kloenenkamp

  • -

    Bongers

  • -

    Rodeland

  • -

    Ganzenkamp

  • -

    Paardenkamp

  • -

    Witteland

Bezwaar

Tegen deze beschikking kan een belanghebbende binnen zes weken na de verzenddatum van deze brief schriftelijk bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • -

    naam en adres;

  • -

     datum;

  • -

     een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

  • -

     de gronden/motivering van het bezwaar.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan college van de gemeente Ermelo, Postbus 500, 3850 AM Ermelo.

Wij maken u erop attent dat door het indienen van een bezwaarschrift dit besluit niet wordt geschorst. Naast dit bezwaarschrift kunt u, indien u een spoedeisend belang heeft, tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, locatie Arnhem, team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

Ir G.J. Wassink

adviseur Mobiliteit,

Bijlage 1: kaartbeeld wijziging zone 30km omgeving ’s Heerenloo

Afbeelding 1: bestaand gebied 30km/u zone

Afbeelding 2: toekomstig gebied 30km/u zone

Bijlage 2: kaartbeeld uitbreiding erf omgeving ’s Heerenloo

Afbeelding 1: bestaand gebied Erf

Afbeelding 2: toekomstig gebied Erf

Naar boven