Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 482851 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 482851 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het niet toestaan van snor- en bromfietsen en taxi’s in de Oosterstraat, Gelkingestraat en op de Grote Markt - Groningen
Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Sinds het voorjaar van 2024 is de herinrichting van de Grote Markt voltooid. Een vooropstaand doel van deze herinrichting is dat de Grote Markt een aantrekkelijker gebied is voor de voetganger. Leefbaarheid staat voorop. Dit karakteriseert zich in de aanwezigheid van openbare zitplekken, groen, water en bovenal in het niet terug laten komen van geasfalteerde rijlopers. De voetganger is dominant en heeft vrijheid om zich over de gehele Grote Markt te bewegen. Sinds het voorjaar van 2024 bevindt de Grote Markt zich dan ook binnen de voetgangerszone.
Volgens de huidige bebording van de voetgangerszone is het voor logistiek verkeer, fietsen, snor- en bromfietsen en taxi’s toegestaan om de voetgangerszone te betreden. De politie heeft destijds op het bijhorende verkeersbesluit, onder kenmerk 9879721, negatief geadviseerd op het toestaan van de taxi’s en de snor- en bromfietsen (zonder ontheffing) binnen de voetgangerszone. Dit is in lijn met de gemeentelijke ambities. Desondanks is er destijds door de gemeente voorlopig voor gekozen deze voertuigcategorieën wel toe te staan binnen de voetgangerszone. Verschillende overwegingen zijn hierop van invloed geweest. Zo zijn de straten die verbonden zijn met de Grote Markt nog niet heringericht. Deze straten bestaan uit een geasfalteerde rijbaan die uitnodigend is voor gemotoriseerd en snor- en bromfietsverkeer. Het is niet vanzelfsprekend om dit verkeer hier te weren. Daarnaast heeft het niet toestaan van bromfietsers gevolgen voor ondernemers die afhankelijk zijn van deze vervoersmiddelen. Hoewel het juridisch mogelijk is een bepaald gebruik binnen een voetgangersgebied, anders dan voor enkel voetgangers toe te staan, is het toestaan van taxi’s en snor- en bromfietsen in een voetgangersgebied conflicterend met de vormgeving die de voetganger een grote mate van bewegingsvrijheid geeft. Daarmee is de verkeersveiligheid in het geding. Daarnaast is het gevolg van een negatief politieadvies dat er niet actief wordt gehandhaafd op ongewenst verkeersgedrag op en rondom de Grote Markt.
Om de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit op en rondom de Grote Markt te verbeteren conform voorgestelde eisen aan het ontwerp van de Grote Markt, is het van belang dat de handhaving en de politie kunnen handhaven op het gewenste verkeersgedrag. Om dit te bewerkstelligen is het niet toestaan van snor- en bromfietsen en taxi’s (zonder ontheffing) essentieel. Hiermee conflicteert het gebruik niet langer met de vormgeving. Om deze verkeersdeelnemers van de Grote Markt te weren is het van belang deze verkeersdeelnemers eveneens te weren op de toeleidende straten naar de Grote Markt. Dit betreft de Oosterstraat, Gelkingestraat en voor een klein deel de Oude Ebbingestraat en de Kreupelstraat. Op deze manier wordt voorkomen dat men in een fuik rijdt en tegen de verkeersrichting in terug moet. De Ooster- en de Gelkingestraat hebben een te smalle rijbaan om veilig te voorzien in tweerichtingsverkeer. Daarnaast streeft de gemeente Groningen aan de hand van herinrichtingen ernaar om in 2026 een voetgangersgebied in te stellen voor deze straten.
Zoals eerder gemeld heeft deze maatregel gevolgen voor ondernemingen die afhankelijk zijn van snor- en/ of bromfietsen. Maaltijdbezorgdiensten die aan de (toeleidende straten van de) Grote Markt gevestigd zijn zouden door deze maatregel niet van of naar de eigen vestiging kunnen rijden. Om te zorgen dat deze ondernemers voldoende tijd krijgen om hun bedrijfsvoering op deze maatregel aan te passen, is het op basis van Artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) mogelijk om een jaarontheffing aan te vragen voor de voetgangerszone Grote Markt, Oosterstraat, Gelkingestraat en het zuidelijk deel van de Oude Ebbingestraat en de Kreupelstraat. Per onderneming kan tijdelijk een ontheffing per kenteken worden aangevraagd bij gemeente.
Voor snorfietsers is het in de Carolieweg nu nog toegestaan om tussen 21:00 en 09:00 uur te rijden. Naast dat we het voor snor- en bromfietsen en taxi’s niet meer toestaan om door de Gelkingestraat, Oosterstraat en over de Grote Markt te rijden, staan we ook niet meer toe dat snorfietsers door de Carolieweg rijden. Dit om eenheid te krijgen en verwarring tussen verschillende regimes ten opzichte van aanliggende straten te voorkomen.
Het besluit dient de volgende doelen zoals genoemd in de WVW artikel 2:
- lid 1, sub b: “het beschermen van weggebruikers en passagiers”;
- lid 2, sub b: “het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden”.
Gelet op Artikel 2 van de WVW is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Met de maatregel die in dit besluit is omschreven is het vanaf november 2024 niet meer toegestaan om zonder ontheffing met de snor- of bromfiets en taxi door de Oosterstraat, Gelkingestraat en over de Grote Markt te rijden. Dit betekent dat deze verkeersdeelnemers een alternatieve route moeten nemen om dit deel van het centrum heen. Dit kan voor een langere reistijd zorgen. Echter zijn er wegvakken buiten dit deel van het centrum, zoals de Diepenring, die een meer geschikt wegprofiel en betere doorstroming bieden voor deze verkeersdeelnemers. Met het beperken van deze bewegingsvrijheid voor de snor- en bromfiets en taxi, wordt de leefbaarheid van de Grote Markt en de aanliggende straten vergroot. De kans op conflicten tussen voetganger en snor- en bromfietser en taxi wordt hierdoor aanzienlijk verminderd. Dit overwegende om artikel 2, lid 1, sub b van de WVW “het beschermen van weggebruikers en passagiers” en artikel 2, lid 2, sub b van de WVW “het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden” te verheven boven het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKJ).
Per januari 2025 besluiten wij op grond van bovenvermelde overwegingen tot het:
verwijderen van het onderbord, horend bij het verkeersbord C1, “uitgezonderd lijnbussen, taxi en snor- en bromfiets” in de Oosterstraat ter hoogte van nummer 71, in de Kleine Peperstraat ter hoogte van nummer 8a, in de Kleine Gelkingestraat ter hoogte van de Carolieweg nummer 11 en in de Kleine Gelkingestraat ter hoogte van de Burchtstraat nummer 2D1;
plaatsen van het onderbord, horend bij het verkeersbord C1, “uitgezonderd fietsen” in de Oosterstraat ter hoogte van nummer 71, in de Kleine Peperstraat ter hoogte van nummer 8a, in de Kleine Gelkingestraat ter hoogte van de Carolieweg nummer 11 en in de Kleine Gelkingestraat ter hoogte van de Burchtstraat nummer 2D1;
Bovenvermelde bebording conform bijlage 1 van het RVV. Bovenvermelde onderborden conform Artikel 8 van het BABW.
Ter verduidelijking en ondersteuning van het onderbord C1 in de Oosterstraat, zal er aan het begin van de Oosterstraat tijdelijk een extra vooraankondiging worden geplaatst die gericht is op de snor- en bromfietser. Daarin zal worden aangegeven dat het toetreden van de Oosterstraat met deze vervoersmiddelen niet is toegestaan.
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.
Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:
- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer
- de datum waarop u het bezwaar indient
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)
- waarom u het niet eens bent met het besluit
Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.
Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.
In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.
Het college van burgemeester en wethouders
burgemeester en wethouders van Groningen,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-482851.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.