Gemeenteblad van Veere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2024, 482106 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2024, 482106 | beleidsregel |
Nadere regels subsidies groenblauw schoolplein gemeente Veere
Op grond van artikel 3, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Veere 2020 kan het college van burgemeester en wethouders nadere regels opstellen voor het verstrekken van subsidie voor het realiseren van groenblauwe schoolpleinen bij de Veerse basisscholen. In de nadere regels subsidies groenblauwe schoolpleinen worden criteria en onderdelen vastgesteld op het gebied van groenblauwe schoolpleinen op grond waarvan een basisschool in de gemeente Veere in aanmerking kan komen voor subsidie. De basis van de nadere regels zijn terug te vinden in de kaders van het Speelruimtebeleid en het Kwaliteitskader Veerse schoolgebouwen, vastgesteld door de gemeenteraad van Veere op respectievelijk 17 november 2022 en 21 april 2022.
Het college kan subsidie verlenen voor de volgende activiteiten:
1. Ondersteuning om tot een plan van aanpak, ontwerp en/of beheersplan te komen ten behoeve van het realiseren van een groenblauw schoolplein dat openbaar toegankelijk is.
2. Het realiseren van een volledige groenblauwe schoolplein dat openbaar toegankelijk is.
3. Losse elementen om tot een groenblauw schoolplein te komen dat openbaar toegankelijk is.
Subsidieplafond en verdeelregeling
1. Het totale subsidieplafond is vastgesteld op € 167.500. Het plafond valt uiteen in de volgende subsidieplafonds:
a. Voor ondersteuning (1) € 7.500.
b. Voor volledige groenblauwe schoolplein (2) € 150.000
c. Voor losse elementen (3) € 10.000
2. De verdeling van de subsidieplafonds vindt plaats op basis van de datum van binnenkomst van een complete aanvraag.
3. Als het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag is ontvangen, worden de complete aanvragen die op die dag zijn ontvangen, door middel van loting gerangschikt.
De subsidie die op grond van deze regeling wordt verleend, kan gestapeld worden met andere subsidiemogelijkheden van de gemeente Veere, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheden uit ‘operatie Steenbreek’.
Wanneer er subsidie is verleend voor een volledig groenblauw schoolplein (mogelijkheid 2), dan wordt er geen subsidie meer verleend voor losse elementen (mogelijkheid 3)
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de Algemene subsidieverordening Veere, wordt een aanvraag om subsidie afgewezen indien niet wordt voldaan aan de criteria en voorwaarden van deze regeling.
Een basisschool die wil investeren in een groenblauw schoolplein kan in aanmerking komen voor subsidie voor ondersteuning. Er kan een subsidie van maximaal € 2.500 worden verleend om ondersteuning in te huren.
De subsidie kan voor de volgende ondersteuning ten behoeve van het realiseren van een groenblauw schoolplein dat openbaar is, worden ingezet:
• het opstellen van een plan van aanpak;
• het opstellen van een ontwerp;
• het opstellen van een beheersplan.
Aan de subsidie gelden de volgende voorwaarden:
• Alle documenten/plannen worden bij de aanvraag overlegd.
• De offerte van de in te huren ondersteuning wordt bij de aanvraag overlegd.
• De factuur van de in te huren ondersteuning wordt bij de aanvraag overlegd.
2. Subsidie voor een volledige groenblauw schoolplein dat openbaar is
Na het maken van een plan van aanpak en visueel ontwerp kan een basisschool in aanmerking komen voor subsidie voor de realisatie van een groenblauw schoolplein. De subsidie bedraagt 50% van de kosten voor de realisering van het plan tot een maximum van € 50.000*.
Aan de subsidie gelden de volgende voorwaarden:
• De basisschool doet zelf de investering.
a. Dit kan met eigen middelen;
b. Dit kan met middelen van derden, zoals fondsen en sponsors;
De subsidie van de gemeente Veere bedraagt een verdubbeling van de bedragen onder a en b met een maximum van € 50.000.
• Het plein voldoet aan alle onderdelen ‘Groenblauwe schoolplein’. Deze onderdelen zijn:
a. het plein nodigt uit tot beweging, creativiteit en natuurbeleving;
b. minimaal 30% van de buiten(speel)ruimte heeft een waterdoorlatende ondergrond (zoals: zand, grind, Achterhoeks Padvast, boomschors of gras (geen kunstgras));
c. het plein heeft een voorziening om buiten les te geven;
d. het plein bevat hoogteverschillen en natuurlijke ondergronden;
e. het plein heeft minimaal 3 bomen om voldoende schaduw te creëren;
f. het plein heeft inheemse beplanting;
g. hekwerk wordt zoveel mogelijk een natuurlijke haag;
h. het plein heeft een moestuin;
i. het plein biedt ruimte aan fauna, zoals: nestkastjes, insectenhotels, vleermuiskasten etc.;
j. het plein bevat natuurlijke speelaanleidingen;
k. het plein heeft een speeltoestel(len) met meerdere speelaanleidingen;
l. het plein biedt ruimte voor georganiseerd spel;
m. het plein heeft een regenwateropvang op eigen terrein.
Een toelichting op deze onderdelen is terug te vinden in bijlage 1 van deze regeling.
• Het schoolplein is elke dag van de week openbaar toegankelijk.
o Er mag een uitzondering gemaakt worden op de zondag als dit vanwege religieuze gronden is.
o Een deel van het plein mag afgesloten worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de moestuin, opbergruimte en de zandbak.
• Het plan voor het groenblauwe schoolplein wordt bedacht en gedragen door leerkrachten, leerlingen, de schooldirectie en derde partijen die nu ook al gebruik maken van het schoolplein (zoals een kinderopvangorganisatie). Dit kan in de vorm van een werkgroep.
• Het conceptontwerp is bekeken en beoordeeld door de sport en beweeg coördinator van de basisscholen van de gemeente Veere en door een natuurspecialist van de gemeente Veere.
• Het conceptontwerp van het groenblauwe schoolplein is gedeeld met de leerlingen, alle leerkrachten en eventuele andere partijen die nu al gebruik maken van het schoolplein. Aangetoond moet worden dat het merendeel van de betrokkenen voorstander van het ontwerp zijn.
• Er moet een duidelijke begroting zijn met geldbedragen die formeel en aantoonbaar zijn toegezegd of al op de bankrekening staan van de school. Hierin mag ook een deel inkomsten staan waarvan de school denkt met zekerheid binnen te kunnen halen. Er moet dan wel uitleg en een schatting van de haalbaarheid worden gegeven.
• Er moet een beheers- en onderhoudsplan gemaakt worden aan de hand van het definitieve ontwerp, voordat de schop in de grond gaat. Dit plan wordt samen met de gemeente opgesteld. Sommige aanpassingen (bijvoorbeeld een nestkastje) vragen niet veel onderhoud, andere aanpassingen (zoals een bessenstruik) vragen wel om meer onderhoud.
• Het gehele schoolplein in één keer groenblauw inrichten is een hele klus. Daarom is het mogelijk om het plan in fases uit te voeren. Wel moet er een duidelijk plan van aanpak aanwezig zijn en het totale plan moet voldoen aan bovengenoemde voorwaarden.
*Hoe het verdubbelen werkt is terug te vinden in bijlage 2.
1. De basisschool die subsidie heeft ontvangen is verplicht het groenblauwe schoolplein goed te onderhouden aan de hand van een beheers- en onderhoudsplan. De kosten voor het groot onderhoud worden gedragen door de gemeente. Samen met de gemeente wordt er een beheers- en onderhoudsplan gemaakt. Hierin staat gedetailleerd wie waar verantwoordelijk voor is en wie de kosten draagt.
2. Basisscholen zetten hun ontvangen bijdrage ‘materiële instandhouding – tuinonderhoud’ in voor onderhoudswerkzaamheden. Deze bijdrage wordt jaarlijks aan de gemeente Veere overgemaakt. De hoogte van deze bijdrage wordt vooraf in een overeenkomst vastgelegd.
3. De basisschool is verplicht de speeltoestellen/onderdelen te laten keuren door de gemeente Veere die een externe partij hier voor inschakelt. De keuringskosten zijn voor rekening van de gemeente Veere.
4. De school is verplicht om de adviezen uit de rapporten op te volgen, zoals: vervangen van materialen, aanbrengen van extra valondergrond of het vervangen/verwijderen van toestellen.
5. Speeltoestellen/onderdelen die worden afgekeurd moeten direct worden verwijderd of indien mogelijk direct worden hersteld.
6. Wanneer een speeltoestel/onderdeel is afgekeurd, mag deze niet meer gebruikt worden.
7. De basisscholen zijn eigenaar van de speeltoestellen/onderdelen op het groenblauwe schoolplein. Dit wordt via een overeenkomst met recht van opstal formeel bekrachtigd.
8. Bij vandalisme aan een speeltoestel na schooltijd kijkt de gemeente samen met de school naar de oorzaak. Afhankelijk daarvan wordt bekeken wie de schade zal vergoeden. Schade aangebracht door anderen dan de leerlingen (tijdens schooltijd) wordt 100% vergoed door de gemeente en waar mogelijk verhaalt op de daders.
3. Subsidie voor losse elementen om tot een groenblauw schoolplein te komen dat openbaar is
Het is voor een basisschool soms niet mogelijk om een heel plan voor een totaal groenblauw schoolplein te financieren. Toch wil een school soms wel aan de slag gaan met losse elementen en onderdelen. Op deze manier kan er al een deel van het plein klimaat adaptief en natuurlijk ingericht worden.
Voor een los element zonder een totaal plan om het gehele schoolplein aan te pakken kan een basisschool subsidie aanvragen. De subsidie bedraagt 1/3 van de investering tot een maximum van € 5.000.
Aan deze subsidie gelden de volgende voorwaarden:
• De aanvraag voldoet aan één of meer onderdelen ‘Groenblauwe schoolplein’. Deze onderdelen zijn:
a. het plein nodigt uit tot beweging, creativiteit en natuurbeleving;
b. minimaal 30% van de buiten(speel)ruimte heeft een waterdoorlatende ondergrond (zoals: zand, grind, Achterhoeks Padvast, boomschors of gras (geen kunstgras));
c. het plein heeft een voorziening om buiten les te geven;
d. het plein bevat hoogteverschillen en natuurlijke ondergronden;
e. het plein heeft minimaal 3 bomen om voldoende schaduw te creëren;
f. het plein heeft inheemse beplanting;
g. hekwerk wordt zoveel mogelijk een natuurlijke haag;
h. het plein heeft een moestuin;
i. het plein biedt ruimte aan fauna, zoals: nestkastjes, insectenhotels, vleermuiskasten etc.;
j. het plein bevat natuurlijke speelaanleidingen;
k. het plein heeft een speeltoestel(len) met meerdere speelaanleidingen;
l. het plein biedt ruimte voor georganiseerd spel;
m. het plein heeft een regenwateropvang op eigen terrein.
Een toelichting op deze onderdelen is terug te vinden in de bijlage van deze regeling.
• Het plan voor de aanschaf van een los element moet aantoonbaar gedragen worden door de leerlingen.
• Deze subsidie geldt per los element en kan één keer per jaar worden aangevraagd. Het blijft mogelijk om hierna een aanvraag te doen voor een totaal groenblauw schoolplein (mogelijkheid 2). Het subsidiebedrag van mogelijkheid 2 wordt dan verlaagd met de reeds ontvangen subsidiebedrag voor losse elementen (mogelijkheid 3).
• Er moet een duidelijke begroting zijn met geldbedragen die formeel en aantoonbaar zijn toegezegd of al op de bankrekening staan van de school.
• Het schoolplein is elke dag van de week openbaar toegankelijk.
o Er mag een uitzondering gemaakt worden op de zondag als dit vanwege religieuze gronden is.
o Een deel van het plein mag afgesloten worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de moestuin, opbergruimte en de zandbak.
• Deze subsidie wordt niet verleend wanneer er eerder subsidie is toegekend voor een totaal groenblauw schoolplein (‘2. Subsidie voor een volledige groenblauw schoolplein dat openbaar is’).
1. De basisschool die subsidie heeft ontvangen is verplicht het groenblauwe schoolplein goed te onderhouden aan de hand van een beheers- en onderhoudsplan. De kosten voor het groot onderhoud worden gedragen door de gemeente. Samen met de gemeente wordt er een beheers- en onderhoudsplan gemaakt. Hierin staat gedetailleerd wie waar verantwoordelijk voor is en wie de kosten draagt.
2. Basisscholen zetten hun ontvangen bijdrage ‘materiële instandhouding – tuinonderhoud’ in voor onderhoudswerkzaamheden. Deze bijdrage wordt jaarlijks aan de gemeente Veere overgemaakt. De hoogte van deze bijdrage wordt vooraf in een overeenkomst vastgelegd.
3. De basisschool is verplicht de speeltoestellen/onderdelen te laten keuren door de gemeente Veere die een externe partij hier voor inschakelt. De keuringskosten zijn voor rekening van de gemeente Veere.
4. De school is verplicht om de adviezen uit de rapporten op te volgen, zoals: vervangen van materialen, aanbrengen van extra valondergrond of het vervangen/verwijderen van toestellen.
5. Speeltoestellen/onderdelen die worden afgekeurd moeten direct worden verwijderd of indien mogelijk direct worden hersteld.
6. Wanneer een speeltoestel/onderdeel is afgekeurd, mag deze niet meer gebruikt worden.
7. De basisscholen zijn eigenaar van de speeltoestellen/onderdelen op het groenblauwe schoolplein. Dit wordt via een overeenkomst met recht van opstal formeel bekrachtigd.
8. Bij vandalisme aan een speeltoestel na schooltijd kijkt de gemeente samen met de school naar de oorzaak. Afhankelijk daarvan wordt bekeken wie de schade zal vergoeden. Schade aangebracht door anderen dan de leerlingen (tijdens schooltijd) wordt 100% vergoed door de gemeente en waar mogelijk verhaalt op de daders.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Veere op 5 november 2024.
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage 1 – Toelichting onderdelen groenblauw schoolplein
• Het plein nodigt uit tot beweging, creativiteit en natuurbeleving.
• Minimaal 30% van de buiten(speel)ruimte heeft een waterdoorlatende ondergrond (zoals: zand, grind, Achterhoeks Padvast , boomschors of gras (geen kunstgras)).
Een verharde ondergrond op schoolpleinen is praktisch bij intensief gebruik. Bijvoorbeeld in het entreegebied. Vaak bestaat de verharding uit stoeptegels, soms uit asfalt of andere materialen. Een deel van dergelijke niet-waterdoorlatende verharding kan vervangen worden door waterdoorlatende (half)verharding. Hierdoor kan het regenwater beter de bodem in zakken.
Bij waterdoorlatende verharding kan het regenwater makkelijk in de bodem wegzakken en het grondwater aanvullen. Het regenwater hoeft dan niet via een putje en het riool afgevoerd te worden. In de meeste gevallen worden tegels eruit gehaald en vervangen door een waterdoorlatende (half)verharding. Dit kunnen nog steeds tegels zijn, maar met een bredere voeg. De ruimte tussen de tegels wordt ingezaaid met lage bodembedekkers of gras of wordt opgevuld met zand of grind. Een andere optie is gebruik maken van grastegels. Dit zijn tegels met gaten erin. De gaten worden opgevuld met aarde en ingezaaid met gras.
• Het plein heeft een voorziening om buiten les te geven
Een groenblauw schoolplein is een ideale plek om les te geven. Een buitenlokaal helpt hierbij. Dit kan bijvoorbeeld een amfitheater zijn van hergebruikte stoeptegels of boomstammen.
Een buitenlokaal (of amfitheater) kan worden opgebouwd uit verschillende materialen. Een aardenwal met zitplekken van gras, gemetselde bankjes met groenbakken of stapelmuurtjes aangevuld met een speelheuveltje aan de achterzijde. Maak de bodem van het buitenlokaal bij voorkeur van waterdoorlatend materiaal.
• Het plein bevat hoogteverschillen en natuurlijke ondergronden
• Het plein heeft minimaal 3 bomen om voldoende schaduw te creëren
Bomen zijn eigenlijk onmisbaar op een groenblauwschoolplein. Ze houden regenwater vast, zorgen voor verkoeling en zijn een belangrijke schakel in de biodiversiteit. Een combinatie tussen bomen en een buitenlesplek is ook mogelijk. Denk dan bijvoorbeeld aan een Tiny Forest of voedselbosje.
• Het plein heeft inheemse beplanting
Beplanting op een schoolplein zorgt voor een fijne speel -en leeromgeving, seizoenbeleving, kleur, geur en smaak. Bloeiende planten, struiken en klimplanten kunnen allemaal gebruikt worden op een groenblauw schoolplein. Gebruik zoveel mogelijk inheemse beplanting; deze soorten komen van nature in Nederland voor en zijn goed voor de biodiversiteit. Inheemse beplanting in combinatie met bomen, zorgt voor beschutte natuurlijke plekjes waar kinderen zich terug kunnen trekken om hun eigen spel te spelen.
• Hekwerk wordt zoveel mogelijk een natuurlijke haag
Kinderen mogen niet zomaar de straat op kunnen rennen. Een hek is soms nodig voor de veiligheid. Waar mogelijk een haag plaatsen en een natuurlijk afscheiding creëren..
• Het plein heeft een moestuin
Bewust en gezond eten, met veel groente en fruit van het seizoen, is onlosmakelijk verbonden met groen. Creëer een schoolmoestuin – dat kan al op één vierkante meter – en sla meerdere vliegen in één klap. Laat de leerlingen zelf werken in de moestuin en zien wat het allemaal oplevert, terwijl ze leren over de natuurlijke processen zoals groei. Het spoort kinderen ook aan om groente en fruit te gaan eten en bewuster met voeding om te gaan.
• Het plein biedt ruimte aan fauna, zoals: nestkastjes, insectenhotels, vleermuiskasten etc.
Met bijvoorbeeld een insectenhotel of een (stevig vastgelijmd) stapelmuurtje geef je kleine diertjes zoals bijen, lieveheersbeestjes, oorwormen en vlinders een geschikte plek om in de winter beschut te zitten en in sommige gevallen zich voort te planten. Insecten zijn nuttige diertjes. Ze bestuiven bijvoorbeeld bloemen, waardoor een plant kan groeien en zich weer kan voortplanten. Kinderen kunnen zelf een insectenhotel maken en deze een plekje geven op het schoolplein.
• Het plein bevat natuurlijke speelaanleidingen
Bij natuurlijke speelaanleidingen kan je denken aan hoogteverschillen, plekken om te verstoppen en plekken om met fantasie je eigen wereld te creëren. Voorbeelden hiervan zijn: een liggende klimboom, grote keien, lage (stap)stenen of houten schijven, tunnel van takken/bomen, en een uitdagende touwbrug. Maar ook losse materialen als takken en kleine stenen zijn erg waardevol voor creatief spel.
• Het plein heeft een speeltoestel( len ) met meerdere speelaanleidingen
Het plein biedt natuurlijk, avontuurlijk en uitdagend spelen. Een speeltoestel moet dit ook bieden. Een speeltoestel bevat meerdere speelaanleidingen, denk hierbij aan: een combinatietoestel waar je op kan klimmen en klauteren, balanceren, vanaf kan glijden, achter kan verstoppen en een fantasierijk spel kan spelen (of een deel hier van).
• Het plein biedt ruimte voor georganiseerd spel
Kinderen willen ook voetballen, kingen, steppen, skaten of andere georganiseerde pauzespelen op het schoolplein doen. Hier moet voldoende ruimte voor zijn. Advies hierover wordt ingewonnen bij de Coördinator Onderwijs en Sport van de gemeente Veere.
• Het plein heeft een regenwateropvang op eigen terrein
Dit kan een regenton, gekoppeld aan regenpijp, zijn, maar ook een vijver of een wateropvang put waar bijvoorbeeld spelenderwijs geleerd wordt wat water doet. Dit kan in de vorm van allerlei spelletjes die samen gespeeld kunnen worden. Met bijvoorbeeld een waterpomp pompen kinderen het opgevangen water uit de grond omhoog waarna het vervolgens via een waterloop wegloopt. Een waterloop of open goot kan ook gebruikt worden om het regenwater naar een lagergelegen gedeelte met zand, een groenstrook of een wadi te leiden.
Bijlage 2 – hoe werkt verdubbelen?
1. De school bepaalt hoeveel geld zij zelf in het plein investeert.
2. Voldoet het plan volledig aan de onderdelen ‘Groenblauwe schoolplein’? Dan verdubbelt de gemeente het bedrag voor de onderdelen ‘Groenblauwe schoolplein’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-482106.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.