Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Professor Eijkmanlaan

Nr. 2023/1763291

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Professor Eijkmanlaan gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Professor Eijkmanlaan in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Professor Eijkmanlaan een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Professor Eijkmanlaan voor de reconstructie gecategoriseerd was als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat op een erftoegangsweg de verblijfsfunctie prevaleert boven de verkeersfunctie;

dat de Professor Eijkmanlaan een weginrichting had die kenmerkend is aan een erftoegangsweg, zoals gelijkwaardige kruispunten;

dat de Professor Eijkmanlaan echter functioneert als een gebiedsontsluitingsweg, waar veel doorgaand verkeer overheen rijdt die geen bestemming in de woonwijk heeft;

dat de Professor Eijkmanlaan voor de reconstructie brede rijbanen had met fietsvoorzieningen in de vorm van fietsstroken en een gesloten verharding;

dat de rijsnelheid ver boven de maximumsnelheid van 30 km/u lag en het verkeer enigszins werd afgeremd door de verouderde bestrating en versleten gummicondrempels;

dat de kruisingen grotendeels gelijkwaardig waren maar door de fysieke ondergeschiktheid van de zijwegen de weg functioneerde als voorrangsweg;

dat de verkeersfunctie duidelijk prevaleerde boven de verblijfsfunctie;

dat de Professor Eijkmanlaan op basis van de beleidsnotitie “Afweging 30 km/u Haarlem” een gewijzigde wegcategorisering krijgt van een erftoegangsweg naar een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/u (ofwel GOW30);

dat op een gebiedsontsluitingsweg waar 30 km/u geldt er sprake is van een dubbele functie, zowel de verkeersfunctie als de verblijfsfunctie zijn evenveel van belang;

dat de verkeersfunctie blijkt uit verkeersintensiteiten van circa 9.000 motorvoertuigen per etmaal;

dat de verblijfsfunctie blijkt uit de aangelegen bestemmingen, zoals een nabijgelegen school voor bijzonder onderwijs en parkeerfuncties;

dat de weg toe is aan groot onderhoud, wat geldt voor zowel het wegdek, de ondergrondse infrastructuur, de openbare verlichting als de verkeersregelinstallaties;

dat tegelijkertijd maatregelen worden genomen om het wegprofiel veiliger, duurzamer en klimaat adaptief in te richten;

dat voor de herinrichting van de Professor Eijkmanlaan het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) als basis is genomen en is uitgegaan van het Coalitieprogramma Duurzaam Doen en de beleidskaders Duurzaamheid en ecologie / Routekaart energie transitie;

dat dit besluit tevens past in het onlangs vastgestelde Mobiliteitsbeleid;

dat de commissie heeft een voorkeur uitgesproken voor variant D “30 km/u met vrijliggende fietspaden” en deze voorkeursvariant vervolgens is uitgewerkt tot een schetsontwerp met bijbehorend Programma van Eisen die besproken is bij de commissie Beheer;

dat het College op 18 januari 2022 het definitief ontwerp (DO) voor de herinrichting van de Professor Eijkmanlaan heeft vastgesteld;

dat de weginrichting zal voldoen aan de principes uit Duurzaam Veilig: “zelfhandhavend en vergevingsgezind”;

dat de Professor Eijkmanlaan een smaller wegprofiel krijgt, waarbij lijnbussen halteren op de rijbaan en er snelheidsremmers op het wegdek worden aangebracht;

dat het wenselijk is om markering aan te brengen bij de snelheidsremmers zodat het gevaar voor 2-weilige voertuigen geweken kan worden;

dat indien in een dergelijke 30 km/u zone een grijze, niet handhaafbare weg gelegen is, de handhaving in de gehele zone komt te vervallen en daarom het ontwerp van deze weg uniform moet zijn over het gehele wegvak;

dat wanneer de V85 (de snelheid die door 85% van de weggebruikers niet wordt overschreden) nog beduidend boven de geldende maximumsnelheid van 30 km/u ligt, er niet gehandhaafd kan worden op het overschrijden van deze maximumsnelheid;

dat de kruispunten van de Professor Eijkmanlaan met de zijwegen thans gelijkwaardig zijn;

dat de Professor Eijkmanlaan -gelegen tussen de Boerhaavelaan en de Aziëweg- wordt aangewezen als voorrangsweg;

dat daartoe op deze weg, telkens direct voor het kruispunt met een zijweg, bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst;

dat in verband daarmee door bestuurders die het kruispunt met de Professor Eijkmanlaan naderen vanaf de zijwegen Lamarckstraat, de parallelweg van de Van Voorthuijsenschool, Schwannstraat, Von Liebigstraat, Louis Pasteurstraat, Van Konijnenburgstraat, Floris van Adrichemlaan, Schroeder van der Kolkstraat, Semmelweisstraat, Van Deventerstraat, Professor van der Scheerstraat en Robert Kochlaan op dit kruispunt voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Professor Eijkmanlaan;

dat dit aan de bestuurders kenbaar wordt gemaakt door middel van het op die zijwegen bij het kruispunt met de Professor Eijkmanlaan plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden;

dat bij de herinrichting van de Professor Eijkmanlaan ruimte wordt gemaakt voor een vrijliggend verplicht fietspad tussen de Lamarckstraat en Aziëweg, hetgeen kenbaar wordt gemaakt door het bij of tegenover de zijwegen plaatsen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, al dan niet voorzien van onderbord (model OB501L);

dat op het weggedeelte van de Professor Eijkmanlaan tussen de Lamarckstraat en de Boerhaavelaan voor bromfietsers een overgang plaats moet vinden tussen de rijbaan van de Professor Eijkmanlaan en het fiets/bromfietspad langs de Boerhaavelaan;

dat in verband daarmee langs bovengenoemd deel van de Professor Eijkmanlaan door middel van het plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 een fiets/bromfietspad wordt ingesteld;

dat naar aanleiding van de herinrichting van de Professor Eijkmanlaan de thans aanwezige fietsstroken worden opgeheven door middel van het verwijderen van de onderbroken en doorgetrokken strepen en fietssymbolen;

dat op wegvakken de as-markering vervangen wordt door een geklinkerde strook van 0,8m breedte, waardoor inhalen wel toegestaan blijft;

dat vanwege de herinrichting van de Professor Eijkmanlaan de middengeleiders die zijn geplaatst ter hoogte van de kruispunten met de Louis Pasteurstraat, de Konijnenburgstraat, Semmelweisstraat, Van Deventerstraat, Ben Liesepad, noordelijk van de Robert Kochlaan en nabij de percelen nrs: 15 en 33 worden verwijderd, evenals de daarop geplaatste borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat op de Professor Eijkmanlaan, ter hoogte van de Lamarckstraat een middengeleider wordt aangebracht en het gebod wordt ingesteld dat de middengeleider voorbij moet worden gegaan aan de zijde die aangegeven wordt door de op het aldaar te plaatsen bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangebrachte pijl (naar rechts);

dat als gevolg van de gewijzigde weginrichting voor voetgangers de oversteekmogelijkheden van de professor Eijkmanlaan, ter hoogte van de Konijnenburgstraat en Floris van Adrichemlaan zijn gewijzigd en worden verbeterd door middel van het aanleggen van een voetgangersoversteekplaats (VOP) op de Professor Eijkmanlaan ter hoogte van het kruispunt met de Konijnenburgstraat en op de Floris van Adrichemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Professor Eijkmanlaan;

dat met de voetgangersoversteekplaatsen een mogelijkheid voor voetgangers geboden wordt om met name tijdens de spits bij een hoge verkeersintensiteit de Professor Eijkmanlaan over te steken;

dat er looproutes zijn van en naar de Poelpolder en langs de Professor Eijkmanlaan van noord naar zuid, waarbij de drukke Floris van Adrichemlaan gekruist wordt;

dat dit wordt gerealiseerd door middel van het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat in verband met vorenstaande de bestaande VOP’s die gelegen zijn op de Professor Eijkmanlaan ten zuiden van het kruispunt met de Floris van Adrichemlaan en ter hoogte van de Semmelweisstraat worden opgeheven door middel van het verwijderen van de zebramarkering en het bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat ter hoogte van het CBR gebouw aan de Professor Eijkmanlaan 2 bromfietsers worden verzocht om de rijbaan op te gaan;

dat het gewenst is gelet op de huidige weginrichting, waarbij de fietspaden gescheiden zijn van de rijbaan om het gebod voor bromfietsers om te rijbaan op te gaan op te heffen door het D103 bord zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met uitzondering van bromfietsers van het CBR te verwijderen;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de borden B1, B6, D2, G11, G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de verkeerstekens ‘fietsstrook’ en ‘voetgangersoversteekplaats’ een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

Het besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het plaatsen van bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de Professor Eijkmanlaan aan te duiden als voorrangsweg ter hoogte van de kruisingen met de Lamarckstraat, de parallelweg van de Van Voorthuijsenschool, Schwannstraat, Von Liebigstraat, Louis Pasteurstraat, Van Konijnenburgstraat, Floris van Adrichemlaan, Schroeder van der Kolkstraat, Semmelweisstraat, Van Deventerstraat, Professor van der Scheerstraat en Robert Kochlaan;

- door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden een voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt met de professor Eijkmanlaan in te stellen op de Lamarckstraat, de parallelweg van de Van Voorthuijsenschool, Schwannstraat, Von Liebigstraat, Louis Pasteurstraat, Van Konijnenburgstraat, Floris van Adrichemlaan, Schroeder van der Kolkstraat, Semmelweisstraat, Van Deventerstraat, Professor van der Scheerstraat en Robert Kochlaan;

- door middel van het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 op de middengeleider in de Professor Eijkmanlaan ter hoogte van de Lamarckstraat een gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft (naar rechts) in te stellen;

- door middel van het verwijderen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 die zijn geplaatst op de Professor Eijkmanlaan ter hoogte van de kruispunten met de Louis Pasteurstraat, de Konijnenburgstraat, Semmelweisstraat, Van Deventerstraat, Ben Liesepad, noordelijk van de Robert Kochlaan en nabij de percelen nrs: 15 en 33 het gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op te heffen;

- door middel van het plaatsen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, al dan niet voorzien van een onderbord (model OB501L), aan weerszijden van de Professor Eijkmanlaan, ter hoogte van de kruisingen met de Lamarckstraat, de parallelweg van de Van Voorthuijsenschool, Schwannstraat, Von Liebigstraat, Louis Pasteurstraat, Van Konijnenburgstraat, Floris van Adrichemlaan, Schroeder van der Kolkstraat, Semmelweisstraat, Van Deventerstraat, Professor van der Scheerstraat en Robert Kochlaan;

- door middel van het plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 aan weerszijden van de Professor Eijkmanlaan, tussen de Lamarckstraat en de Boerhaavelaan een fiets/bromfietspad in te stellen;

- door middel van het verwijderen van de doorgetrokken en onderbroken markering en fietssymbolen de ter weerszijden van de Professor Eijkmanlaan ingestelde fietsstroken op te heffen;

- door middel van het aanbrengen van zebramarkering, ondersteund met borden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Professor Eijkmanlaan ter hoogte van de Konijnenburgstraat en op de Floris van Adrichemstraat ter hoogte van de Professor Eijkmanlaan voetgangersoversteekplaats in te stellen;

- door middel van het verwijderen van zebramarkering en het bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 de op de Professor Eijkmanlaan, ten zuiden van het kruispunt met de Floris van Adrichemlaan en ter hoogte van de Semmelweisstraat gelegen voetgangersoversteekplaatsen op te heffen;

- een en ander overeenkomstig uit de situatieschetsen.

 

Aldus vastgesteld op 15 november 2024 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Melvin Werkhoven

Teammanager Bereikbaarheid

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven