Verkeersbesluit voor een tijdelijke aanpassing van de maximaal toegestane snelheid naar 30km/uur aan Lavendel te Cuijk

Z/24/210515

Burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 verplicht tot het nemen van een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Op grond van artikel 37 van het Besluit Algemene Bepalingen inzake het Wegverkeer geschieden tijdelijke plaatsing en tijdelijke maatregel krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden zich regelmatig voordoen;

Overwegende:

  • dat de Lavendel gelegen is binnen de bebouwde kom van Cuijk;

  • dat de Lavendel in beheer is bij de gemeente Land van Cuijk;

  • dat er in de wijk Heeswijkse Kampen circa 108 woningen/appartementen worden aangelegd;

  • dat er in de bouwperiode van dit nieuwbouwplan bouwverkeer van en naar het bouwterrein zal gaan;

  • dat ondanks het bouwverkeer geleid wordt via het industriegebied (Ewinkel) ook bouwverkeer via de Lavendel zal ontsluiten;

  • dat gezien het aantal te bouwen woningen ook regelmatig bouwverkeer het bouwterrein op en afrijdt vanuit de Lavendel;

  • dat de maximaal toegestane snelheid op de Lavendel 50 km/uur is;

  • dat in verband met verkeersveiligheid het gewenst is dat de maximale snelheid lager ligt dan 50 km/uur, om veilig het bouwterrein op en af te kunnen rijden;

  • dat een gedeelte van het bouwverkeer onder de categorie zwaar verkeer valt;

  • dat volgens de verkeersveiligheidsvisie Duurzaam Veilig het gewenst is om verschillen in snelheid, richting en massa te voorkomen;

  • dat het aanpassen van de maximaal toegestane snelheid naar 30 km/uur beter aansluit bij Duurzaam Veilig, aangezien verschillen in snelheid daarmee worden geminimaliseerd;

  • dat de aangepaste maximaal toegestane snelheid wordt ondersteund door verkeerskussens en een fysieke rijbaanscheiding;

  • dat de verkeerskussens al aanwezig zijn en een fysieke rijbaanscheiding nog wordt geplaatst omdat is gebleken de doorgetrokken asmarkering vaak wordt genegeerd;

  • dat de maximaal toegestane snelheid wordt aangegeven door het plaatsen van bord A1-30-ZB en het einde van de maximaal toegestane snelheid van 30km/uur wordt aangegeven met bord A2-30-ZE, zoals weergegeven in de situatieschets;

  • dat alle borden en wegmarkering die strijdig zijn met de borden zoals hierboven benoemd worden verwijderd (de te verwijderen borden zijn weergegeven in de situatieschets)

  • dat de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

  • dat het belang van het verzekeren van de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers zwaarder weegt dan de eventuele reistijdverlies die ontstaat als gevolg van deze maatregel;

  • dat voor de uitvoering van deze maatregel een verkeersbesluit dient te worden genomen;

  • dat dit verkeersbesluit van kracht is totdat de Lavendel gereconstrueerd / heringericht is;

  • dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van politie eenheid Oost-Brabant en basisteam Maas en Leijgraaf en dat deze akkoord gaat met het onderstaand besluit.

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen tot:

  • 1.

    het aanpassen van de maximaal toegestane snelheid naar 30 km/uur aan de Lavendel ter hoogte van de in- en uitrit van het bouwterrein;

  • 2.

    het plaatsen van bord A1-30-ZB aan het begin van het tracé waar een maximaal toegestane snelheid van 30km/uur zal gelden zoals weergegeven in de situatieschets;

  • 3.

    het plaatsen van bord A2-30-ZE aan het einde van het tracé waar een maximaal toegestane snelheid van 30km/uur zal gelden zoals weergegeven in de situatieschets;

  • 4.

    het verwijderen van de borden A1-30-ZB en A2-30-ZE ter hoogte van de huidige snelheidszonebebording, zoals weergegeven in de situatieschets.

Cuijk, 7 november 2024

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk,

Jos Bennink

Teammanager Civiel & Verkeer

Dit document is elektronisch ondertekend en daarom niet voorzien van een visuele handtekening.

Situatieschets

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit dan kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift kunt u binnen zes weken na de verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk, Postbus 7, 5360 AA Grave.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en ten minste bevatten:

  • uw naam, adres, postcode en woonplaats;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (of een kopie van deze brief);

  • waarom u het niet eens bent met dit besluit;

U kunt ook digitaal bezwaar maken door het formulier in te vullen op onze website: www.gemeentelandvancuijk.nl/formulieren/bezwaar-maken. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet.

Indien u een spoedeisend belang heeft, kunt u naast het indienen van een bezwaarschrift de rechtbank verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Dit kan schriftelijk bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost Brabant, afdeling Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

U kunt ook digitaal een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank.

U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Zie voor meer informatie op de volgende website: www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven