Verordening op de werkgeverscommissie gemeente Heemskerk 2024 oktober 2024

Wettelijke grondslag:

artikel 83 Gemeentewet, artikel 87, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 1 Instellen commissie en delegatie bevoegdheden

  • 1.

    De raad heeft een werkgeverscommissie voor de griffie ex artikel 83 Gemeentewet.

  • 2.

    De raad delegeert aan deze commissie al zijn bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit:

    • a.

      De Ambtenarenwet en de daarop gebaseerde rechtspositionele voorschriften,

    • b.

      Artikel 107e lid 2 Gemeentewet

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Daaronder vallen in elk geval de volgende taken:

    • a.

      Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en -waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de vaststelling van de Instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      Het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst van de griffier;

    • c.

      Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

    • d.

      Het vaststellen van, het wijzigen en het intrekken van (collectieve bepalingen in) het personeelshandboek voor alle op de griffie werkzame personen en aanvullende bepalingen voor het griffiepersoneel op deze collectieve bepalingen;

    • e.

      De voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

    • f.

      Het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten van werknemers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2, van de Gemeentewet;

    • g.

      De overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

    • h.

      Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de werknemers van de griffie.

    • i.

      Het inhuren van derden binnen en buiten de bestaande formatie/personele budget (incl. uitzendkrachten).

  • 2.

    De werkgeverscommissie kan bovengenoemde bevoegdheden, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd bij 1a, 1b, 1c en 1d mandateren aan de griffier.

  • 3.

    De bovengenoemde bevoegdheden als bedoeld in lid 1e, 1f, 1g, 1h en 1i van dit artikel worden door de raadsgriffier in mandaat uitgeoefend.

  • 4.

    De griffier geeft hiërarchisch leiding aan de op de griffie werkzame medewerkers en aan gemeentelijke ambtelijke medewerkers, daar waar het gaat om ambtelijke ondersteuning aan de raad, en is opdrachtgever van inhuur via externe bureaus.

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee of vier andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt;

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder 2 of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

Indien er aanleiding is brengt de werkgeverscommissie, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Intrekking

De verordening werkgeverscommissie griffie Heemskerk 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie Heemskerk 2024’

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Heemskerk in zijn openbare vergadering van 24 oktober 2024

de raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

Naar boven