Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeergelegenheden aan Steenstraat en het intrekken van vier parkeergelegenheden aan Gossaertstraat alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen te Wijk bij Duurstede

Zaaknummer : 894679

Algemeen

  • -

    Volgens artikel 15 lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), moet voor verkeerstekens en onderborden, die worden geplaatst bij algemene maatregel van bestuur, als daardoor een gebod of verbod ontstaat, een verkeersbesluit worden genomen;

  • -

    Volgens artikel 18, lid 1, onder d van de WVW 1994 worden verkeersbesluiten genomen door burgemeester en wethouders voor zover die besluiten gaan over het verkeer op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    Volgens de ‘Mandaatregeling gemeente Wijk bij Duurstede’ is het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan een teamleider;

  • -

    Bij het nemen van verkeersbesluiten wordt artikel 2 van de WVW 1994 in acht genomen.

Bij het nemen van dit verkeersbesluit is voor wat betreft de laadinfrastructuur het volgende overwogen:

  • -

    De elektrische auto is sterk in opkomst;

  • -

    De gemeente Wijk bij Duurstede wil het gebruik van de elektrische auto in verband met het milieu stimuleren;

  • -

    Dit besluit in lijn is met de duurzaamheidsambitie van het college, te weten klimaatneutraal op termijn;

  • -

    Elektrisch rijden is landelijk van algemeen maatschappelijk belang en daarom landelijk gestimuleerd wordt;

  • -

    Het is wenselijk de mogelijkheden voor het opladen van elektrische auto’s te vergroten;

  • -

    Door de hele gemeente is er vraag naar extra laadpunten ten behoeve van elektrisch laden;

  • -

    Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen, als bedoeld in artikel 2 van de WVW1994 ten grondslag:

    • -

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • -

      het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik

    • -

      De laadpunten zijn zodanig gespreid, dat zij zorgen voor extra dekking of voor uitbreiding van locaties die veel gebruikt worden;

    • -

      Het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van elektrisch laden kan in eerste instantie leiden tot een licht verhoogde parkeerdruk op de overige parkeerplaatsen;

    • -

      Dit zal echter op termijn door toename van het aandeel elektrische auto’s teniet gedaan worden;

    • -

      De eventuele verhoging van de parkeerdruk is niet dusdanig onevenredig, dat er van de plaatsing van de laadpalen moet worden afgezien;

    • -

      De weg waarop het besluit van toepassing is, is in beheer en onderhoud van de gemeente Wijk bij Duurstede.

Bij het nemen van dit verkeersbesluit is voor wat betreft de locatie het volgende overwogen:

  • -

    De aanvrager van de laadpaal woont in de directe omgeving van de laadpaal;

  • -

    In eerste instantie was er een verkeersbesluit genomen voor het reserveren van vier parkeervakken in de Gossaertstraat, die doodloopt op de Steenstraat

  • -

    Hiervan is afgezien, vanwege bezwaren, waaraan tegemoet gekomen kan worden door twee parkeervakken aan de Steenstraat te reserveren en alle reserveringen aan de Gossaertstraat (conform verkeersbesluit 725521 van 4 april 2024) te laten vervallen;

  • -

    De door bezwaarmakers aangedragen alternatieve locaties zijn niet geschikt, omdat de plaats waar de laadpalen moeten komen, geen gemeentelijk eigendom is, of omdat de betreffende locatie te ver ligt van het laagspanningsnet, dat tot onevenredige graafkosten zou leiden.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede besluiten:

  • I.

    door het plaatsen van borden E08c uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en onderbord OB504 twee parkeerplaatsen op de Steenstraat aan te wijzen als parkeerplaatsen waar men alleen mag parkeren als men elektrisch laadt;

  • II.

    een en ander overeenkomstig de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekeningen;

  • III.

    hiermee wordt het verkeersbesluit van 4 april 2024, met kenmerk 725521, betreffende parkeergelegenheden alleen bestemd voor elektrische voertuigen op de locatie Baron van Lyndenstraat (daadwerkelijke parkeervakken liggen in de Gossaertstraat) in Wijk bij Duurstede, ingetrokken.

  • IV.

    overeenkomstig het gestelde in artikel 26 van het BABW dit besluit ter openbare kennisgeving te brengen door publicatie in het gemeenteblad en het Wijks Nieuws.

 

Wijk bij Duurstede, 31 oktober 2024

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,  

Sander van Loon

Teamleider Fysieke Leefomgeving

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzending een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons indienen. Het bezwaarschrift moet worden geadresseerd aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede, ter attentie van team Mens & Middelen, cluster Juridische Zaken, Postbus 83, 3960 BB, Wijk bij Duurstede. Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Het maken van bezwaar schort de werking van het besluit niet op. Om opschorting te bereiken kunt u gelijktijdig met het indienen van het bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening (schorsing) vragen bij de Voorzieningenrechter. De schorsing moet wel spoedeisend zijn. Het verzoekschrift moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, o.v.v. voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. U dient er rekening mee te houden dat u bij de rechtbank griffierecht verschuldigd bent.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u de website www.rijksoverheid.nl

raadplegen, waar onder de kop ‘Documenten en publicaties/brochures’ de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’ te vinden is.

Meer informatie 

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het Gemeenteblad op overheid.nl en het Wijks Nieuws. Het verkeersbesluit, inclusief tekening, ligt vanaf de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis.

Dit besluit betreft de twee rechter parkeervakken (met de blauwe laadpaal)

Naar boven