Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 478881 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 478881 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tytsjerksteradiel 2024
De raad van de gemeente Tytsjerksteradiel,
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 27 augustus 2024, met overneming van de daarin vermelde motieven,
gelet op artikel 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG),
Artikel 2. Verstrekking aan gemeentelijke organen
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college.
De Wet- en het Besluit basisregistratie personen is met ingang van 6 januari 2014 in werking getreden en vormt vanaf dit moment het wettelijke kader voor de basisregistratie personen. Aanleiding van deze nieuwe verordening is de intrekking van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de daaropvolgende technische wijzigingen van de Wet BRP. Met het invoeren van deze verordening zal de eerdere verordening met betrekking tot de basisregistratie personen ingetrokken worden.
Deze verordening geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet BRP waarin respectievelijk verstrekkingen aan overheidsorganen en verstrekkingen aan derden zijn geregeld. Gemeenten kunnen zelfstandig hun informatiehuishouding met betrekking tot de eigen inwoners inrichten. De gemeenten kunnen in dit opzicht een eigen beleid voeren, waarbij zij uiteraard niet buiten de in de Wet BRP en het besluit BRP vastgelegde kaders kunnen treden. De genoemde wettelijke kaders beogen te waarborgen dat ook de verstrekkingen uit de basisregistratie niet leiden tot een onevenredige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de ingeschreven personen.
Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie, over inwoners van de eigen gemeente aan:
Artikel 1. Begripsomschrijving
De begripsbepalingen uit de Wet BRP werken door in deze verordening. Mocht er een wijziging in één van deze begripsbepalingen in de Wet BRP worden doorgevoerd, wordt onder bovengenoemde begrippen verstaan wat daaronder ook in de Wet BRP mee wordt verstaan.
Artikel 2. Verstrekking aan gemeentelijke organen
Met dit artikel wordt het college de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisregistratie te verstrekken aan gemeentelijke organen. Het college verstrekt de gegevens zelf, al dan niet systematisch, met dien verstande dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8, tweede lid, van de Wet BRP).
Artikel 3. Verstrekking aan derden
Dit artikel maakt het mogelijk dat op verzoek van een derde aan hem door het college gegevens worden verstrekt over inwoners van de gemeente. De verstrekking kan echter uitsluitend plaatsvinden in twee gevallen, namelijk:
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden, waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
In verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen schrijft de Wet BRP in artikel 3.9, tweede lid voor, dat de gemeentelijke verordening de verstrekking van gegevens over hen slechts mag toestaan voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde. Ook is het van belang dat de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene (waaronder ook diens recht op privacy moet worden begrepen) niet aan de verstrekking in de weg staan. De gemeente verstrekt alleen persoonsgegevens uit de BRP wanneer de gegevens niet op een andere manier verzameld kunnen worden.
Uitgangspunt is dat slechts werkzaamheden worden aangewezen die samenhangen met een overheidstaak, die strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is (zie artikel 3.9, lid 5 jo. 3.3 lid 2 Wet BRP).
Daarnaast kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op een aantal in de Wet BRP met name genoemde gegevens (zie artikel 3.9, lid 4 Wet BRP). Bij het aanwijzen van de werkzaamheden en categorieën zal steeds een afweging gemaakt moeten worden tussen deze belangen en de doeleinden waarvoor verstrekking wordt toegestaan.
Aan een derde worden geen persoonsgegevens verstrekt als de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding. De toestemming, zelfs als deze direct voorafgaand aan het verzoek van de derde door de ingeschrevene is gegeven, maakt de verstrekkingsbeperking niet ongedaan. De ingeschrevene zal in dat geval eerst de registratie van de verstrekkingsbeperking moeten laten opheffen, voordat verstrekking aan de derde kan plaatsvinden.
Artikel 4. Voorwaarden verzoeken van derden
Verzoeken van derden moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Verzoeker kan zijn doel of doelgroep niet op een minder ingrijpende wijze bereiken: dat wil zeggen dat altijd moet worden gekeken of de verzoeker zijn doel niet op een andere minder ingrijpende manier kan bereiken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een oproep op internet of in een plaatselijk huis-aan-huisblad of door bij betrokkenen zelf de gegevens op te vragen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-478881.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.