Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 478292 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2024, 478292 | verkeersbesluit of -mededeling |
Het Spoorviaduct in de Noothoven van Goorstraat en het Stationsplein: instelling van eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsen en bromfietsen.
Op het Spoorviaduct in de Noothoven van Goorstraat en op het gedeelte van het Stationsplein tussen Vredebest en de Spoorlaan/ het Spoorviaduct, wordt eenrichtingsverkeer ingesteld met uitzondering van fietsen en bromfietsen, waarbij het weggedeelte is gesloten in de richting van de Kadenbuurt.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A
dat de Kadenbuurt en het zuidelijk stationsgebied verblijfsgebieden zijn, waarbij de prioriteit niet ligt bij de doorstroming van het verkeer, maar bij de verblijfsfunctie;
dat het spoorviaduct over de Noothoven van Goorstraat onderdeel uitmaakt van een 30km/h-zone (verkeersbesluit 597849-2010);
dat de route Noothoven van Goorstraat- Stationsplein een belangrijke fietsroute is naar het station en de binnenstad;
dat het spoorviaduct over de Noothoven van Goorstraat vanaf augustus 2021 vanwege betonrot gedurende circa drie jaar gesloten is geweest voor auto- en vrachtverkeer en na renovatie in juli 2024 weer geopend is;
dat in het voortraject van het vervangen van het Viaduct Noothoven van Goorstraat een inloopavond is georganiseerd voor bewoners. Daar is het instellen van éénrichting gepresenteerd. Er zijn door bewoners destijds geen bezwaren geuit;
dat bij de opening van het spoorviaduct op de Noothoven van Goorstraat verkeersborden zijn geplaatst ter aanduiding van eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsen en bromfietsen, waarbij het wegvak is gesloten in de richting van de Kadenbuurt;
dat hiervoor nog geen verkeersbesluit genomen was, hetgeen met onderhavig besluit gerepareerd wordt;
dat genoemde rijrichting past in een samenhangende visie voor het gebied ten zuiden van der Spoorlijn;
dat het instellen van eenrichtingsverkeer met genoemde rijrichting wenselijk is om het doorgaand autoverkeer in het stationsgebied te beperken door het afsluiten van de doorgaande route via de Vredebest- het stationsplein- Spoorviaduct/Noothoven van Goorstraat naar de Kadenbuurt. Dit past in de gebiedsvisie voor het stationsgebied als autoluw verblijfsgebied;
dat de parkeerplaatsen bij de Oranje kerk op het Stationsplein bereikbaar moeten blijven en dat daarom voor kerkbezoek een uitzondering wordt gemaakt op het eenrichtingsverkeer op het gedeelte van het Stationsplein tussen de Vredebest en de Spoorlaan;
dat het eenrichtingsverkeer past bij de rijrichting van de lijnbussen over het Stationsplein (met de klok mee), waardoor botsende verkeersstromen voorkomen worden, hetgeen belangrijk is voor de verkeersveiligheid;
dat het eenrichtingsverkeer en de afname van de intensiteit van het autoverkeer over het Stationsplein, het Spoorviaduct en de Noothoven van Goorstraat de veiligheid van het fietsverkeer over de hoofdfietsroute ten goede komt;
dat de genoemde rijrichting tevens wenselijk is om de aantrekking van sluipverkeer via het Van Bergen IJzendoornpark of de Kattensingel en het Stationsgebied naar de Kadenbuurt te voorkomen;
dat immers sinds 2019 al geen doorgaand autoverkeer toegestaan is vanaf de Nieuwe Gouwe Oostzijde via het Van Bergen IJzendoornpark, het stationsplein en de Noothoven van Goorstraat naar de Kadenbuurt. Dit is geregeld met de aanduiding van een verplichte rijrichting naar de Crabethstraat voor het autoverkeer vanaf het Van Bergen IJzendoornpark, zoals ingesteld met verkeersbesluit 1218621-2019, (RVV bord C3), maar dat dit verbod makkelijk genegeerd wordt;
dat met deze rijrichting de brandweerkazerne goed bereikbaar blijft voor brandweervrijwilligers woonachtig in de Kadenbuurt;
dat de route over het spoorviaduct op de Noothoven van Goorstraat vroeger een van de ontsluitingswegen was voor de Kadenbuurt;
dat door het instellen van het in dit besluit bedoelde eenrichtingsverkeer het inrijden van de Kadenbuurt via de Vredebest en het Stationsplein niet meer mogelijk is;
dat de Kadenbuurt voldoende bereikbaar blijft voor bestemmingsverkeer via de Blekerssingel, de Schouwburglaan, en de Karnemelksloot;
dat de voordelen van het instellen van eenrichtingsverkeer voor de verkeersveiligheid zwaarder moeten wegen dan een mogelijke extra reistijd voor het bestemmingsverkeer naar de Kadenbuurt;
dat de verkeersdruk op de Blekerssingel vanuit het Kleiwegplein voor de kruising met de Schouwburglaan in de ochtend- en avondspits hoog is, maar dat dit ook geldt voor de route naar de Kadenbuurt via de Spoorstraat (Spoortunnel), Kleiwegplein en Vredebest;
dat een mogelijke extra reistijd door filevorming in de ochtend- en avondspits bij het linksafslaan op de Blekerssingel naar de Schouwburglaan niet zodanig is dat de bereikbaarheid van de Kadenbuurt geraakt wordt of de bewoners van de Kadenbuurt onevenredig benadeeld worden;
dat tijdens de renovatie van het spoorviaduct het wegvak gedurende 3 jaar geheel gesloten is geweest voor motorverkeer (tijdelijk verkeersbesluit 1313092-202) en dat dit niet heeft geleid tot een onacceptabele verkeerssituatie;
dat een herinrichting van de Blekerssingel gepland staat voor medio 2026, waarbij de vormgeving (en daarmee de doorstroming) van de kruising met de Schouwburglaan de aandacht heeft;
dat enkele bewoners van de Kadenbuurt hun voorkeur hebben aangegeven voor een rijrichting de andere kant op (de Kadebuurt in via de Noothoven van Goorstraat), maar dat die omgedraaide rijrichting onwenselijk is gelet op de verkeer aantrekkende werking en de nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid in het zuidelijk Stationsgebied en de fietsroute over de Noothoven van Goorstraat;
dat de in dit besluit opgenomen rijrichting over het spoorviaduct (te weten richting de Kadenbuurt uit) aansluit bij de toekomstige rijrichtingen in de straten van de Kadenbuurt, zoals is opgenomen in het Verkeer Circulatie Plan Gouda (VCP) en het Wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem;
dat het in dit besluit bedoelde eenrichtingsverkeer over het Stationsplein en het Spoorviaduct op de Noothoven van Goorstraat tevens samenhangt en voortvloeit uit één van de toekomstige maatregelen genoemd in het Verkeercirculatieplan Gouda, te weten het vereenvoudigen van het Kleiwegplein. Daarbij wordt de Kattensingel voor het autoverkeer losgekoppeld van het Kleiwegplein;
dat bij verkeersbesluit nummer 573439-2009 het gedeelte van de Noothoven van Goorstraat tussen de Vredebest/het Stationsplein en de Derde Kade, gesloten is verklaard voor voertuigen langer dan 12 meter, en wel in de richting van de Derde Kade/Zuidelijke Burgvlietkade (RVV bord C17);
dat bovengenoemd verkeersbord C17 verwijderd kan worden bij het instellen van eenrichtingsverkeer zoals in dit besluit is bepaald;
dat het derhalve in verband met de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde belangen, te weten het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder, wenselijk wordt geacht de in het dictum genoemde besluiten te nemen;
Overwegende voorts dat deze maatregel beoogt de leefbaarheid te bevorderen door vermindering van het doorgaande verkeer in het Stationsgebied en het bevorderen van een aangenaam verblijfsgebied in de Kadenbuurt;
dat dit verkeersbesluit leidt tot een geringe toename van verkeer op de omliggende wegen. De totale verkeersintensiteit in de huidige situatie is gering en het eenrichting maken van deze weg heeft geen significante gevolgen voor het geluid. De toename van de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige gebouwen bedraagt niet meer dan 1,5 dB. Dit is aanvaardbaar;
dat deze maatregel betrekking heeft op bij de gemeente in beheer zijnde weg;
dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de politie heeft plaatsgevonden;
gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;
door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord uitgezonderd fietsen en bromfietsen, het Spoorviaduct in de Noothoven van Goorstraat en het gedeelte van het Stationsplein tussen Vredebest en de Spoorlaan/het Spoorviaduct, gesloten te verklaren in één richting, te weten in de richting van de Kadenbuurt, zoals op bijgaande tekening is aangegeven. Voor het genoemde gedeelte van het Stationsplein geldt een uitzondering voor bezoekers van de Oranjekerk.
Burgemeester en wethouders van Gouda
het (waarnemend) hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,
ing. C.J.B. (Chris) van Velde (ad interim)
Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het elektronisch gemeenteblad van 20 november 2024. Deze is in te zien via de website officielebekendmakingen.nl. Een vermelding van het besluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen. Nadere inlichtingen over dit besluit kunt u verkrijgen via telefoonnummer 06 21 46 10 74.
Vaak wordt dan al veel duidelijker en opgelost.
Komen we er dan toch niet uit, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit mag overigens ook direct, zonder eerst te bellen. Een bezwaarschift kunt u indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden. Het besluit blijft ook bij het indienen van een bezwaarschrift gewoon geldig.
U kunt uw bezwaar online indienen. Hier heeft u DigiD voor nodig (of e-Herkenning). Ga hiervoor naar de website www.gouda.nl.
Maakt u geen gebruik van het online bezwaarformulier?
Dan kunt u uw bezwaar sturen naar:
College van burgemeester en wethouders van Gouda
t.a.v. de bezwaarschriftencommissie Gouda
Wat moet er in een bezwaarschrift staan?
Zet in elk geval in uw bezwaarschrift:
• uw naam, adres en handtekening;
• de datum waarop u het bezwaarschrift verstuurt;
• een omschrijving van het besluit waar u bezwaar tegen maakt;
• de redenen waarom u bezwaar maakt;
• als dat mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.
Om u sneller te kunnen helpen is het handig als u een kopie meestuurt van het besluit waar u bezwaar tegen maakt.
Indien u op korte termijn uitvoering van het besluit wilt voorkomen, dan kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kunt u alleen indienen als u ook bezwaar hebt gemaakt. Bovendien moet er sprake zijn van een spoedeisend belang. U kunt ook om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor heeft u een DigiD nodig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-478292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.