Opheffen voetgangersoversteekplaats , instellen van een voorrangsregeling en het verwijderen van twee borden A02-030ze op de kruising Contrefort met het parkeerterrein van de Albert Heijn te Kaatsheuvel
De manager Domein Fysiek van de gemeente Loon op Zand;
GELET OP:
Het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht;
De kaderregeling bevoegdheidstoedeling Loon op Zand met als bijlage II het mandaatregister van de gemeente Loon op Zand , waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen is gemandateerd aan de manager Domein Fysiek;
OVERWEGENDE:
dat de Contrefort is gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Loon op Zand;
dat de Contrefort te Kaatsheuvel in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Loon op Zand;
dat de Contrefort is gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30km/u;
dat de Contrefort een kruising heeft met een ontsluiting van een parkeerterrein;
dat deze kruising formeel een gelijkwaardig kruispunt is maar geen duidelijke gelijkwaardige uitstraling heeft doordat de suggestiestrook/rabatstrook in de bocht ter hoogte van de aansluiting doorloopt en dit verwarrend is voor weggebruikers;
dat sinds 2023 op de kruising Contrefort met de ontsluiting van het parkeerterrein 2 ongevallen hebben plaatsgevonden;
dat de voorrang op kruisingen van parkeerterreinen met erftoegangswegen conform CROW-publicatie ASVV 2021, hoofdstuk 10, paragraaf 8.1.2, in beginsel geregeld moet worden;
dat verkeer vanaf parkeerterreinen voorrang moet verlenen aan verkeer op de kruisende weg;
dat het wenselijk is om de voorrang vanaf het parkeerterrein bij de aansluiting op de Contrefort te regelen;
dat ter plaatse van de kruising Contrefort met het parkeerterrein de oversteekbaarheid van de doorgaande route goed is vanwege de beperkte hoeveelheid verkeer en de lage snelheid van het verkeer dat van- en naar het parkeerterrein rijdt;
dat in de huidige situatie een voetgangersoversteekplaats aanwezig is op de kruising van de Contrefort met het parkeerterrein;
dat de huidige voetgangersoversteekplaats niet conform de landelijke CROW-richtlijnen is ingericht doordat de voetgangersoversteekplaats niet op een snelheid verlagende maatregel ligt en de oversteeklengte meer dan 7,5m is waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan;
dat het wenselijk is om de huidige voetgangersoversteekplaats op te heffen;
dat in de huidige situatie bij de ingang van het parkeerterrein twee borden A02-030ze zijn geplaatst, waarmee het einde van de 30km/u-zone wordt ingesteld en verkeer hierdoor met 50km/u over het parkeerterrein mag rijden;
dat het onwenselijk is dat verkeer met een snelheid hoger dan 30km/u over het parkeerterrein rijdt;
dat het wenselijk is om een 30km/u-zone in te stellen op het parkeerterrein;
dat meerdere meldingen zijn binnengekomen over onveilige situaties bij de kruising van Contrefort en het parkeerterrein;
UIT OOGPUNT VAN:
- Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
- Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- Het verkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
GEHOORD:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de Politie-verkeersadviseur(s), gemandateerde(n) van de Politie-eenheden Hart van Brabant en de Baronie, waarbij deze heeft aangegeven dat dit besluit een maatregel is als bedoeld in artikel 34 van het BABW en met het voorgenomen verkeersbesluit te kunnen instemmen.