Gemeenteblad van Purmerend
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Purmerend | Gemeenteblad 2024, 476640 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Purmerend | Gemeenteblad 2024, 476640 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Bijzondere subsidieverordening verduurzaming particuliere woningen Vereniging van Eigenaren (VvE) Purmerend 2024
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Toestemming ALV: Toestemming van de Algemene Leden Vergadering van de VvE voor het aanbrengen van de voorziening waarvoor een afschrift van het besluit of een ondertekende verklaring door het bestuur moet zijn afgegeven die door de aanvrager wordt meegestuurd met de subsidieaanvraag voor de voorziening.
Artikel 2 Status en reikwijdte verordening
Deze verordening is van toepassing op het verstrekken van subsidie aan het bestuur van een VvE en/of eigenaar/bewoners van particuliere woningen die onderdeel zijn van een VvE voor het verbeteren (niet zijnde vanuit onderhoud vervangen) en verduurzamen van energieprestaties van deze woningen en voor asbestsanering;
HOOFDSTUK 2 VERSTREKKING SUBSIDIE
Artikel 3 Doelgroepen en voorwaarden
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt, ten behoeve van woningen en gemeenschappelijke delen indien wordt voldaan aan de voorwaarde dat het moet gaan om een aanvraag van het bestuur van de VvE waarbij de ALV van de VvE heeft ingestemd met de aanvraag of van de eigenaar-bewoner van een particuliere wooneenheid of die onderdeel is van een VvE die zich bevindt in de gemeente Purmerend en - indien noodzakelijk - een bewijs van toestemming van de ALV van de VvE.
Gecombineerde subsidieaanvragen die worden behandeld en voldoen aan de voorwaarden op basis van artikel 9 van de “Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen Purmerend 2024” komen in aanmerking voor een subsidie conform de bijzondere subsidieverordening verduurzaming particuliere woningen particuliere woningen Vereniging van Eigenaren (VvE) Purmerend 2024.
Artikel 4 Subsidieplafond en bevoegdheid college
De hoogte van het plafond wordt bepaald door het subsidiebudget dat door de gemeenteraad is vastgesteld aangevuld met eventuele doeluitkeringen van Provincie of Rijk voor zover die voor dit doel beschikbaar zijn gesteld en specifiek budget voor de energietransitie dat in lijn met de transitievisie warmte (of opvolgers daarvan) specifiek wordt ingezet voor door het college aan te wijzen maatregelen/wijken.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de daadwerkelijk gemaakte kosten, inclusief BTW, voor het aanschaffen, installeren en in bedrijf stellen van een voorziening of maatregel op basis van de door het college vastgestelde voorzieningen en maatregelen en de daarbij behorende normbedragen.
Artikel 6 Berekening van de subsidie
Voor de particuliere woning die onderdeel is van een VvE waarvoor een aanvraag, of meerdere aanvragen, voor subsidie op grond van deze verordening wordt of worden ingediend, wordt een bedrag vastgesteld per woning dat maximaal kan worden toegekend. Hiervan maakt een eventuele bijdrage voor een voorziening voor de gemeenschappelijke delen naar rato onderdeel uit van de berekening van het totaalbedrag per woning dat is uitgekeerd.
Artikel 7 Aanvraag van de subsidie
Aanvragen moeten worden ingediend voorafgaand aan het plaatsen c.q. treffen van de voorzieningen of maatregelen. Het aanvraagformulier moet vergezeld zijn van een (kopie)offerte, waarvan de termijn van geldigheid nog niet is verstreken. Indien het gaat om een aansluiting op een warmtenetwerk moet het aanvraagformulier vergezeld zijn door een (kopie-) leveringsovereenkomst.
Artikel 8 Verplichtingen aan de subsidie
Aan de subsidiebeschikking kunnen in ieder geval de volgende verplichtingen worden verbonden:
De aanvrager dient, voor aanvang van de werkzaamheden in het bezit te zijn van alle eventueel benodigde publiek/privaatrechtelijke vergunningen/toestemming met betrekking tot de plaatsing of uitvoering van de maatregelen. Aan het verkrijgen van een positieve subsidiebeschikking kan op geen enkele wijze worden afgeleid dat deze benodigde vergunningen/toestemmingen zijn verkregen.
Artikel 9 Volgorde van afhandeling
In afwijking van lid 1 kan het college besluiten een gebied met bijbehorende adressen aan te wijzen vanwege de energietransitie, waarvan de aanvragen vanuit een specifiek budget worden bekostigd of met voorrang en mogelijk andere normbedragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst binnen dat gebied.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie behalve wegens het niet voldoen aan de in deze verordening opgenomen doelgroepen en voorwaarden in ieder geval geweigerd, indien:
Bij het vaststellingsformulier dienen de facturen en betaalbewijzen te zijn bijgevoegd, zodat wordt aangetoond dat de voorzieningen daadwerkelijk binnen 6 maanden na de datum van de verlening van de subsidie zijn uitgevoerd en betaald, tenzij gekozen is voor het ontzorgingsmodel op grond van artikel 9 van de “Tijdelijke subsidieverordening verbetering slecht geïsoleerde woningen” waarbij de gemeente voor de betalingen heeft zorggedragen.
Aangetoond dient te worden dat de voorzieningen of maatregelen daadwerkelijk zijn geïnstalleerd en voldoen aan de door het college gestelde criteria. De aannemer- of installateur, dan wel eigenaar-bewoner in het geval van doe-het-zelf dient daartoe de door het college vastgestelde verklaring in te vullen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 24 oktober 2024
de griffier,
R.J.C. van der Laan
de voorzitter,
E. van Selm
Toelichting op de “Bijzondere subsidieverordening verduurzaming particuliere woningen Vereniging van Eigenaren (VvE) Purmerend 2024”.
De subsidieregeling is een uitbreiding op de “Bijzondere subsidieverordening energietransitie en verduurzaming particuliere woningen c.a. 2017”, die in principe Verenigingen van Eigenaars uitsluit voor subsidie van de gemeente Purmerend voor verduurzaming van de woning. In de praktijk werden er tot dusver nauwelijks aanvragen van VvE’s ingediend omdat het vergader en/of besluitquorum in veel VvE’s niet tot overeenstemming leidde voor het doen van een aanvrage. Omdat in het kader van de energietransitie er toch enkele initiatieven waren van VvE’s om aardgasvrij te worden is op basis van de hardheidsclausule de mogelijkheid geopend om voor deze – kleinschalige – initiatieven op basis van individuele aanvragen subsidie toe te kennen.
Nu het vergaderquorum en het besluitquorum is verlaagd zijn meer aanvragen van mogelijk grote VvE’s te verwachten. Om die reden is een regeling gemaakt die hierop aansluit met een eigen budgetplafond.
Hierin worden enkele gehanteerde begrippen nader geduid.
Artikel 2 Status en reikwijdte verordening
Het is noodzakelijk om een afzonderlijke verordening op te stellen omdat het qua onderwerp en proces afwijkt van hetgeen in de ASP is opgenomen. Daarnaast is de looptijd en omvang zodanig dat deze niet gezien kunnen worden als incidentele subsidies.
Doel van de subsidie is om bij te dragen in de kosten van verduurzaming en energiezuiniger maken van de woning. Vervanging vanwege onderhoud of renovatie van eerder aanwezige voorzieningen komen niet voor een bijdrage in aanmerking.
Artikel 3 Doelgroepen en voorwaarden
De bijdragen zijn bedoeld voor particuliere woningen die onderdeel zijn van een VvE en de hierbij behorende gemeenschappelijke ruimten. Woningcorporaties krijgen subsidiebijdragen vanuit het rijk om hun huurwoningen te verbeteren. Om de koppeling te maken met andere subsidies komen gecombineerde subsidieaanvragen in aanmerking voor een subsidie.
Isolerende maatregelen en isolerend glas worden niet vergoed voor woningen die reeds beschikken over een A-label.
Ter informatie staat hieronder een overzicht van de energielabels en vanaf wanneer deze verplicht waren.
Energielabel (afgegeven vóór 1 januari 2015) Bouwjaar (als geen energielabel of Energie-Index beschikbaar is)
Artikel 4 Subsidieplafond en bevoegdheid college
Het is van belang om de normbedragen per onderdeel regelmatig bij te kunnen stellen omdat de ontwikkelingen op dit terrein snel gaan. Vandaar dat de lijst met maatregelen en normvergoedingen die aan de verordening wordt gekoppeld door het college wordt vastgesteld binnen de financiële kaders die door de gemeenteraad in de begroting worden gesteld.
Artikel 6 Berekening van de subsidie
Het is niet de bedoeling dat een open einde wordt gecreëerd. Per particuliere woning die onderdeel is van een VvE kan tot een maximum bedrag aanvragen worden ingediend. Het kan zijn dat dit in één aanvrage nog niet is bereikt. In dat geval kan een volgende aanvrage worden gedaan totdat het maximum bedrag aan subsidie is bereikt. Na het bereiken van het maximaal toe te kennen bedrag kan pas na drie volledige kalenderjaren een nieuwe aanvraag worden gedaan. Indien ook een bijdrage is verstrekt voor de gemeenschappelijke delen wordt deze naar rato meegenomen in de berekening van de bijdrage per woning om te bepalen of het maximum bedrag aan subsidie per woning is bereikt.
Artikel 8 Verplichtingen aan de subsidie
Het artikel geeft termijnen aan waarbinnen zaken dienen te zijn afgerond en dat de voorzieningen voldoen aan de doeleinden zoals verbetering van de energieprestatie of de transitie.
Artikel 9 Volgorde van afhandeling
Purmerend heeft VvE’s die zodanig groot zijn, dat de kans aanwezig is dat enkele aanvragen van VvE’s reeds leiden tot het bereiken van het budgetplafond. Dit artikel regelt de afhandeling in een dergelijke situatie.
Het is nog niet aan te geven hoeveel budget er voor de komende jaren beschikbaar is. Als het plafond niet toereikend is voor alle aanvragen kan het zijn dat wijken die te maken krijgen met de energietransitie over onvoldoende middelen beschikken om de overstap te maken waardoor het draagvlak voor de energietransitie wegvalt. In dat geval kan het college voorrang verlenen aan aanvragen uit die wijken. Dit geldt eveneens voor aan te wijzen bijzondere doelgroepen zoals eigenaren met een laag energielabel en/of aanvragers die in aanmerking zijn gekomen voor een energietoeslag. Als op grond van een Aardgasvrijproject al voorzieningen om aardgasvrij te worden zijn toegekend komen deze voorzieningen niet nogmaals in aanmerking voor subsidie. Voorzieningen die nog niet zijn toegekend kunnen wel voor vergoeding in aanmerking komen.
Woningeigenaren die hun woning hebben uitgebreid worden geacht hiervoor de bepalingen van het bouwbesluit dat tijdens realisering van kracht was te hebben gevolgd. Onder uitbreiding wordt verstaan alle aanpassingen voor het vergroten van de oppervlakte en of inhoud van de woning. Een recreatiewoning is door zijn bestemming niet bedoeld voor permanente bewoning. De subsidies zijn hier niet voor bedoeld omdat de woonlasten die hieraan verbonden zijn vrijwillig worden aangegaan.
Lid 3 van dit artikel beoogt eventueel voorrang te geven aan de VvE indien afzonderlijke eigenaren besluiten een eigen aanvrage in te dienen. Collectieve opdrachten zijn over het algemeen voordeliger maar maken een gezamenlijk onderhoudscontract eenvoudiger.
De verklaring van de aannemer of installateur moet worden bijgevoegd. Indien werkzaamheden in zelfwerkzaamheid worden uitgevoerd is toestemming van de ALV van de VvE en goedkeuring t.a.v. van de uitgevoerde werkzaamheden noodzakelijk.
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
Het is niet mogelijk om zaken in de verordening uitputtend te regelen. Mochten onvoorziene gevallen meer dan incidenteel voorkomen zal een wijziging van de verordening aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Op grond van redelijkheid en billijkheid kan het voorkomen dat een aanvrage toch in behandeling wordt genomen of een bedrag toegekend als er omstandigheden zijn waardoor men zich in redelijkheid niet aan letter van de verordening heeft kunnen houden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 24 oktober 2024
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-476640.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.