Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, wijk De Berg-Noord: het aanwijzen van een bushalte aan het stationsplein

Zaak nr. DIR/SO/1960103

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Motivering

Het Stationsplein is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De weg is gelegen binnen de bebouwde kom van Amersfoort. De weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer.

Naast het busstation is er aan het Stationsplein een strook die bedoeld is als uitstaphalte. Deze halte grenst aan de bestaande busbaan en is kenbaar gemaakt door de geblokte markering als bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990. Omdat deze locatie niet is aangewezen als bushalte is het mogelijk dat deze locatie ook gebruikt wordt voor het stilstaan met een autobus of taxibus. In de praktijk is het daarom niet altijd mogelijk dat lijnbussen hier kunnen halteren om passagiers direct in- of uit te laten stappen.

Door het plaatsen van verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990, kan na invoering van de maatregel de halte alleen gebruikt worden voor het direct in- of uit laten stappen van passagiers, waardoor de vooromen wordt dat halteren de bussen gehinderd worden door stilstaan de bussen.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde maatregel tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregel.

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, in dit geval het waarborgen van de uitstapmogelijkheid voor lijnbusdiensten en incidenteel touringcars, wordt van groter belang geacht dan de beperking van de vrijheid van het verkeer voor autobussen en/of taxibussen die met deze maatregel op deze locatie niet meer stil mogen staan.

Het treffen van genoemde verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. 

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

Advies politie

De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit. Deze heeft aangegeven positief te adviseren op de voorgestelde verkeersmaatregel.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

1. middels het plaatsen van het verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 een bushalte aan te wijzen op het Stationsplein.

Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.

Communicatie

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens dezen,

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad & Ontwikkeling

Amersfoort, 12-11-2024

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.

Naar boven