Gladheidsbestrijdingsplan Gemeente Bloemendaal

1 november 2024 - 1 april 2025

 

Strooiroutes:

Op bloemendaal.nl

 

1. Inleiding

 

De gemeente moet zorgen dat de openbare weg in goede staat verkeert en dat de toestand van de weg de veiligheid van personen en zaken niet in gevaar brengt. Gladheid door opvriezing, sneeuw of ijzel levert gevaar op voor het verkeer. De gemeente legt e.e.a. vast in een gladheidsbestrijdingsplan. De gemeente heeft de inspanningsverplichting om bij gladheid wegen begaanbaar te maken. In dit plan worden de prioriteiten vastgelegd. Het plan maakt deel uit van die inspanningsverplichting. De uitvoering is grotendeels uitbesteed aan Meerlanden.

 

Gemeenten hebben in redelijkheid een onderhoudsplicht voor wegen waarvan zij de wegbeheerder zijn. Het is voor een gemeente niet mogelijk om alle wegen ijs- of sneeuwvrij te houden (VNG). Voor hoofdontsluitingswegen en andere belangrijke wegen nemen we maatregelen, bijvoorbeeld door het strooien van zout.

 

De uitvoering van de gladheidsbestrijding vindt plaats volgens CROW-publicatie 353 (2017). In deze publicatie worden richtlijnen gegeven voor het voorkomen, voorspellen en bestrijden van gladheid op wegen. Er wordt ingegaan op alle aspecten waarbij richtlijnen worden gegeven voor elke situatie. Per onderwerp wordt hierna de voor Bloemendaal relevante keuzes, uitgangspunten en ontwikkelingen besproken.

 

Voor elk nieuw gladheidsseizoen wordt het voorgaande seizoen geëvalueerd en worden verbeteringen doorgevoerd.

 

Korte weergave van de inhoud van het plan

Dit plan heeft tot doel richtlijnen op te stellen en vast te leggen. De wegen en wegdelen waar de gladheid wordt bestreden worden vastgelegd in de strooiroutes. In dit gladheidsbe¬strijdingsplan wordt ook ingegaan op de voorlichting, de wijze van melding/alarmering, de mogelijkheid tot het verkrijgen van strooizout en het effect op het milieu. Ten slotte worden enkele conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan.

 

Terugblik op seizoen 2023-2024

Er hebben relatief weinig bestrijdingen plaatsgevonden. We hebben strooiroutes ingericht naar de opvanglokaties doelgroepen.

 

Wijzigingen in dit plan

Er zijn geen wijzigingen.

 

Wijzigingen afgelopen jaren

  • 1.

    Bij langdurige gladheid wordt in de winkelstraten in Bloemendaal en Bennebroek een zoutkist geplaatst;

  • 2.

    Op het Kerkplein in Bloemendaal wordt een aantal vrij liggende fietspaden veranderd in fietsstroken.

  • 3.

    Vanaf 2020: De Zuider Stationsweg maakt onderdeel uit van de rijroute van de buurtbus en wordt daarom opgenomen in de strooiroute.

2. Strooiplan

2.1 Het Strooiplan

De wijze van bestrijden

Met de natzoutmethode wordt preventief gladheid bestreden. Het zout blijft plakken aan het wegdek, het verwaait niet en komt niet terecht in de berm of in de goot. Dit is een effectieve manier van gladheidbestrijding. De voordelen zijn:

  • Geschikt voor zowel preventief als curatief strooien;

  • Snellere en langere werking van het zout. Dit verbetert de veiligheid, zowel voor het verkeer als voor de gladheidbestrijders zelf. Het levert bovendien een beter resultaat op fietspaden en wegen met lage verkeersintensiteiten;

  • Lager zoutverbruik. Dit is beter voor het milieu en voor de exploitatiekosten.

Een nadeel is dat er preventief wordt gestrooid en dat kan soms (achteraf) onnodig zijn.

 

De gladheidsbestrijding is uitbesteed aan Meerlanden. Meerlanden heeft in de periode 1 november tot 1 april materieel gevuld met zout en personeel stand-by te hebben staan. Meerlanden moet na de opdracht van de pikethouder starten met de gladheidsbestrijding.

 

Volgorde van gladheidsbestrijding

Op de volgende wegen en/of wegvakken wordt gladheid bestreden:

  • Wegen bij scholen;

  • busroutes;

  • hoofdontsluitingswegen;

  • wijk- en/of buurtontsluitingswegen;

  • fietspaden.

Bij aanhoudende gladheid wordt op de overige wegen en fietspaden gladheid bestreden

De pikethouder maakt een afweging of bestrijden effectief is en/of welke bestrijding wordt toegepast. Bij deze afweging worden veiligheid, bereikbaarheid, kosten en de te verwachten verkeersintensiteit betrokken.

 

Binnenroutes staan in prioritering onderaan.

Sneeuw die bij aanhoudende gladheid op de binnenroutes ligt, is vaak al platgereden en moeilijk te verwijderen. Bij ijzel, sneeuw en aanhoudende gladheid wordt binnen reguliere werktijden op de trottoirs bij verzorgingshuizen, oversteekplaatsen en bushaltes handmatig gladheid bestreden.

 

Het team Buitendienst voert de bestrijdingswerkzaamheden uit op trottoirs en trappen

De buitendienst verstrekt zout op de gemeentewerf. Ook plaatst de buitendienst verschillende zoutkisten en houdt de zoutvoorraad bij in de zoutkisten. De inzet van de buitendienst vindt alleen plaats tijdens reguliere werktijden en bij aanhoudende gladheid. De buitendienst speelt in op calamiteiten.

 

Het materieel staat stand-by

De inzet is afhankelijk van de wijze van bestrijden en afhankelijk van de eisen die gesteld worden aan de bestrijdingstijd. In Bloemendaal worden naast vrachtwagens en pick-ups met strooier en schuifblad ook een pick-up met sproeier en handsproeilans ingezet. De gemeente maakt gebruik van eigen materieel waaronder machine met schuifblad en handstrooiers.

 

De routes staan op de website

Op de wegen wordt binnen de tijd (CROW-richtlijn) gladheid bestreden.

 

Niet op alle fietspaden kan gladheid worden bestreden

Op een aantal fietspaden kan geen sneeuw worden geschoven, de fietspaden zijn te smal. Het gaat om:

  • Bentveldsweg vanaf het Jachthuis tot aan nr. 111;

  • Voormalige Trambaan die met palen en hekken is afgesloten.

  • Veen en Duinpad; de bruggen in het fietspad zijn niet geschikt voor zware voertuigen.

Bij zware en aanhoudende sneeuwval wordt op de in de bijlage genoemde smalle fietsvoorzieningen met apart materieel geschoven. Fietsers worden gewaarschuwd. Op de verbinding tussen de Ixialaan en Groot Hoefbladlaan wordt ook geen gladheid bestreden. Fietsers kunnen hier zonder problemen gebruik maken van de rijbaan of alternatieve routes.

 

De gemeente is verantwoordelijk voor de begaanbaarheid trottoirs

Aangezien op de meeste trottoirs geen gladheid door de gemeente wordt bestreden worden inwoners gewezen op een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Men kan kosteloos strooizout verkrijgen. Dit is conform het VNG-advies.

 

Bij aanhoudende gladheid wordt de gladheid wel op sommige trottoirs bestreden. Het gaat om trottoirs in voetgangersgebieden, trottoirs waar veel gebruik van wordt gemaakt en om trottoirs waar gladheid gevaarlijke situaties kan opleveren zoals trappen (zie bijlage). In de voorlichting en communicatie wordt aandacht gegeven aan verantwoordelijkheid voor de bestrijding van gladheid op trottoirs.

 

De spoorwegovergangen zijn opgenomen in de strooiroute

ProRail verzoekt ons in het kader van de veiligheid ook zout te strooien op spoorwegovergangen in onze gemeente, t.w.; Bekslaan, Bloemendaalseweg (Overveen) en Kleverlaan.

 

Bartenweg/Zandlaan liggen niet in de gemeente en we bestrijden toch gladheid

De Bartenweg bij Vogelenzang ligt in de gemeente Hillegom en de provincie Zuid-Holland, de gemeente Bloemendaal is eigenaar en onderhoudsplichtig, daarom bestrijdt de gemeente hier de gladheid. De Zandlaan bij Bennebroek ligt in de gemeente Hillegom, Bloemendaal is eigenaar en onderhoudsplichtig. Wij voeren het onderhoud en de gladheidsbestrijding uit.

 

2.2 Andere wegbeheerders

De provincie heeft haar eigen gladheidsbestrijdingsplannen

Dit plan heeft betrekking op wegen en fietspaden die in beheer zijn bij de gemeente Bloemendaal. Provinciale wegen zijn buiten dit plan gelaten. De provincie zorgt op deze wegen zelf voor het bestrijden van gladheid. Het gaat hier om: de Westelijke Randweg en Zeeweg te Overveen, de Boekenroodeweg vanaf de Zonnebloemlaan tot de Vogelenzangseweg te Aerdenhout en de Vogelenzangseweg (exclusief de parallelweg t.h.v. De Oase) vanaf de Boekenroodeweg tot de Graaf Willemlaan en de Margrietenlaan en Zilkerduinweg. De provincie Noord-Holland bestrijdt geen gladheid op het toeristische fietspad langs de Vogelenzangseweg.

 

Particuliere eigenaren zijn zelf verantwoordelijk

In onze gemeente zijn relatief veel grondeigenaren die grote stukken grond in hun bezit hebben waarop lange inritten en/of wegen zijn aangelegd. Het gaat om bedrijventerreinen, landgoederen, woningen of terreinen waarop maatschappelijke instellingen zijn gevestigd. De eigenaren zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van hun terrein. De gemeente voert geen gladheidsbestrijding uit voor particulieren.

 

2.3 Jaarlijkse controle/aanpassing van het plan

Het gladheidsbestrijdingsplan wordt jaarlijks vóór de winterperiode getoetst op actualiteit en aangepast.

3. Extreme omstandigheden

 

Extreme omstandigheden zijn de omstandigheden die uiterst afwijken van het gemiddelde

Bij de gladheidsbestrijding kunnen de volgende extreme omstandigheden voor komen:

  • Sneeuwval meer dan 5 cm voorafgaand aan een vorstperiode;

  • Zouttekort;

  • IJzel;

  • Gladheid bij strenge vorst.

Bij deze omstandigheden vinden afwijkingen plaats van de reguliere gladheidsbestrijding. In de volgende paragrafen worden de afwijkingen en bestrijdingsmaatregelen omschreven.

 

Sneeuwval meer dan 5 cm voorafgaand aan een vorstperiode

Bij de bestrijding tijdens zware sneeuwval worden met twee sneeuwschuivers tegelijk in eerste instantie de sneeuw van

 

hoofdontsluitingswegen geschoven. In tweede instantie de andere hoofdwegen. Door deze manier van bestrijden is het gemakkelijker sneeuw te verwijderen van de hoofdwegen omdat dit gebeurt voordat de meeste sneeuw vast wordt gereden. Op fietspaden wordt sneeuw niet zo snel vastgereden. Op deze wijze zijn deze wegen zo snel mogelijk bereikbaarheid en veilig. Op fietspaden zal de bestrijding daarna worden uitgevoerd.

 

Op wegen met een hoogteverschil, wordt de ernstig vastgereden sneeuw (inmiddels een ijslaag) verwijderd met zwaar materieel. Deze inzet wordt gepleegd nadat de hoofdontsluitingswegen in orde zijn. Er wordt extra aandacht besteed aan wegen met een hoogteverschil. In Duin en Daal wordt extra aandacht besteed om woningen bereikbaar te houden omdat de toegang naar de Hoge Duin en Daalseweg alleen mogelijk is over de beklinkerde Koninginneduinweg en het steile gedeelte Hoge Duin en Daalseweg. Bij de aanwezigheid van de sledebaan wordt er standaard een alternatieve route gereden. De bestrijding op de Centenbrug over de Leidsevaart naar de Zwarteweg krijgt ook extra aandacht.

 

Bij aanhoudende gladheid wordt vervolgens op de overige wegen en fietspaden gladheid bestreden. De gladheidscoördinator (pikethouder) maakt een inschatting welke bestrijding ingezet wordt en of bestrijden effectief is. Hierbij wordt de balans gezocht tussen, veiligheid, bereikbaarheid, kosten en het moment. De plaatselijke omstandigheden maken een beoordeling op maat noodzakelijk. Door op de vastgestelde wegen gladheid te bestrijden kunnen bewoners vanuit elke wijk binnen een paar honderd meter naar een begaanbare weg rijden.

 

Maatregelen tegen een zouttekort

Naar aanleiding van het zouttekort in het seizoen 2009-2010 heeft de VNG een aantal aanbevelingen gegeven over situatie waarbij een zouttekort dreigt op te treden. Het gaat dan om adviezen als, wees zuinig met het resterende strooizout door beperkt te strooien en zout te mengen met zand.

Met Meerlanden zijn afspraken gemaakt om te bepalen of de hoeveelheid zout die in voorraad wordt genomen voldoende is. Vanaf de winter 2012 wordt een zogenaamde strategische zoutvoorraad aangehouden. Deze zoutvoorraad wordt ingezet in tijden van schaarste. De hoeveelheid is zodanig gekozen dat er voldoende zout is om met de strategische zoutvoorraad zoveel te strooien als in een gemiddelde winter.

In de winter van 2009 heeft de Rijksoverheid een zogenaamd zoutloket ingesteld om de schaarse dooimiddelen zo evenredig mogelijk te verdelen. Overheden die ‘over’ hadden leverden aan overheden die tekort hadden. Omdat de gemeente een strategische zoutvoorraad opbouwt is het niet meer wenselijk om bij het zoutloket aan te sluiten.

 

Bij ijzelverwachting wordt veel preventief zout gestrooid

Als er zout onder de ijzellaag ligt is deze gemakkelijker te bestrijden. Bij lichte ijzel wordt tijdens de bestrijding het accent gelegd op voor ijzel gevoelige wegen. Klinkerwegen zijn gevoelig voor ijzel. Er wordt extra aandacht gegeven aan klinkerwegen met een hoogteverschil. IJzel bij vorst is moeilijk of niet te bestrijden. Bij vorst na ijzel (zoals in december 2022) is gladheid op trottoirs en binnenwegen nauwelijks te bestrijden en blijven glad.

 

Bij strenge vorst werkt zout niet meer

Strooizout is een dooimiddel. Het zorgt ervoor dat het vriespunt van water wordt verlaagd. De zoutkorrels trekken vocht aan uit de omgeving. Hierdoor ontstaat pekel; een water/zoutmengsel, dat een lager vriespunt heeft dan water. Als ijs in aanraking komt met pekel gaat het smelten. Het omringende ijs blijft smelten tot het zoutgehalte van het smeltwater te laag is geworden. Als water bijvoorbeeld 10% wegenzout bevat, bevriest het bij -6 °C, met 20 % bij -16 °C. Bij lage temperaturen, waarbij de werking van het zout beperkter wordt kan door het gebruik van zand stroefheid van de weg worden verkregen. Hoe lager de temperatuur hoe meer zout er gebruikt moet worden om sneeuw te laten smelten. Vanaf -16 °C is het niet meer mogelijk om met zout de gladheid te bestrijden.

4. Voorlichting en communicatie

 

Jaarlijks wordt het gemeentelijk gladheidsbestrijdingsbeleid vastgesteld en gepubliceerd.

Communicatie is erop gericht dat de inwoners op de hoogte zijn van de gemeentelijke acties. Verder wordt er aandacht besteed aan de interne communicatie. Hierdoor kunnen de medewerkers van de servicebalie inwoners op de hoogte stellen van de ondernomen acties. Dit voorkomt veel meldingen en klachten. Over de volgende onderwerpen wordt extern gecommuniceerd:

  • De uitrukmomenten;

  • de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van gladheid op trottoirs;

  • de vervoermogelijkheden van Welzijn Bloemendaal;

  • gladheid, als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.

Alle kanalen worden gebruikt om inwoners op de hoogte te houden van de stand van zaken. Ten tijde van de gladheidsbestrijding overdag fungeert ons TIC als meldpunt van opmerkingen en klachten van weggebruikers.

5. Melding van gladheid en opdrachtverlening voor bestrijden

 

De pikethouders gladheidbestrijding zijn verantwoordelijk voor de meldingen en opdrachtverlening

De pikethouders zijn verantwoordelijk voor de coördinatie t.b.v. de gladheidsbestrijding en geven opdrachten aan interne en externe uitvoerende partijen waar, wanneer en op welke wijze de gladheid moet worden bestreden.

 

We gebruiken een gladheidmeldsysteem

Samen met de coördinatoren gladheidbestrijding van Meerlanden maken we gebruik van eenzelfde meldsysteem. Geconstateerde of verwachtte gladheid wordt gemeld aan de gladheidpikethouders. Wanneer de politie tijdens surveillance (dreigende) gladheid signaleert, neemt die contact op met de pikethouder. De politie is niet verantwoordelijk voor de beslissing over de gladheidsbestrijding. Deze ligt altijd bij de wegbeheerder cq pikethouder-gladheid.

 

De pikethouder betrekt de volgende aspecten bij zijn beoordeling over de gladheidbestrijding:

Preventief:

  • Weersverwachting.

  • Gladheidsverwachting.

  • Verwachting verkeersdrukte (weekeinde of werkdag).

Curatief:

  • Meldingen van gladheid.

  • Persoonlijke bevindingen.

  • Meldingen van de gladheidcoördinator van Meerlanden.

  • Meldingen politie.

  • Meldingen weggebruikers.

De politie wordt op de hoogte gehouden van de acties.

6. We verstrekken strooizout aan inwoners

 

Strooizout kan worden afgehaald tijdens de openingstijden van de milieustraten

 

Strooizout wordt ter plekke in zoutkisten beschikbaar gesteld

Op kleine plekken waar gladheid kan optreden en de bewegingsvrijheid beperkt is, worden zoutkisten geplaatst. Iedereen en ook onze eigendienst kan het zout gebruiken op direct een probleem op te lossen. Er staan zoutkisten bij opritten van bruggen en inritten van gebouwen en winkelstraten.

7. Duurzaamheid

 

Invloed van strooizout op beplanting

Het zout komt in opgeloste vorm in de bodem terecht. De schade die hierdoor optreedt is afhankelijk van de hoeveelheid neerslag en het bodemtype. Door het uitspoelen van essentiële voedingstoffen wordt daardoor de bodem verarmd. De bodem krijgt hierdoor een hogere zuurgraad waardoor giftige sporenelementen vrij komen en een slechte opneembaarheid van voedingszouten ontstaat.

Bij vegetatie wordt door een toename van de zoutconcentratie de opname van water door de wortels moeilijker. Verder kan door spatzout de bladeren en de bast worden aangetast wat verdroging en ’s verbranding kan veroorzaken. Zout vermindert de vitaliteit van bomen en struiken. Grassen en kruiden verdwijnen om plaats te maken voor algemenere soorten.

 

Invloed van strooizout op grond- en oppervlaktewater

Dat kan zouter worden. Wat voor gevolg dit kan hebben is niet bekend. Aangenomen wordt dat de effecten van verzilting op de natuur (planten en dieren) dat op den duur bepaalde soorten zullen verdwijnen. Daarnaast wordt geacht dat het produceren van drinkwater door de verzilting wordt bemoeilijkt.

 

We minimaliseren het gebruik van dooimiddelen

Er zijn verschillende soorten dooimiddelen. Het meest effectieve dooimiddel is zout. Het gebruik van dit middel staat voor de komende winterperiode niet ter discussie. Om de milieubelasting van de gladheidsbestrijding te minimaliseren wordt dit voornamelijk gerealiseerd door de hoeveelheid zout te verminderen door nat te strooien en ‘overlappende’ routes te vermijden.

8. Rapportage

 

In onderstaand overzicht de resultaten vanaf 1997.

 

Jaar

Hoofdwegen

Binnenwegen

Inrichten sledebaan

Tonnen zout

Los zout en t.b.v. pekelwater

1997 – 1998

7 x

4 x

n.v.t.

Niet bekend, zie de toelichting onder 6. Milieu

1998 – 1999

29 x

5 x

1999 – 2000

18 x

2 x

2000 – 2001

26 x

5 x

314

2001 - 2002

15 x

1 x

165

2002 - 2003

13 x

5 x

251

2003 - 2004

17 x

4 x

270

2004 - 2005

21 x

12 x

2 x

450

2005 - 2006

17 x

7 x

3 x

263

2006 – 2007

5 x

2 x

0 x

57

2007 – 2008

5 x

1 x

0 x

47

2008 – 2009

14 x

5 x

0 x

224

2009 - 2010

52 x

8 x

1 x

550 Zand: 146

2010 - 2011

40 x

10 x

1 x

899 Zand: 30

2011 - 2012

19X

1x

1x

210

Vanaf dit jaar zijn de gegevens voor Bloemendaal met Bennebroek

2012 – 2013

44x

3x

1x

801 en 125

2013 - 2014

4x

32 en 3

2014 - 2015

17x

191 en 17

2015 - 2016

9x

?

2016 - 2017

25x

1x

?

2017- 2019

29x

2018-2019

16x

4x

322 ton zout

135 m3 pekelwater

2019-2020

6x

0x

35 ton zout

16 m3 pekelwater

2020-2021

28x

1x

Vanwege Corona niet ingericht

429 ton zout

193 m3 pekelwater

2021-2022

5x

--

57 ton zout

25 m3 pekelwater

2022-2023

23x

2x

nee

207 ton zout

100 m3 pekelwater

2023-2024

16x

0x

nee

144 ton zout

73 m3 pekelwater

9. Sledebaan

 

Op 16 december 2004 heeft de gemeenteraad besloten de sledebaan in te richten als dat mogelijk is en dit op te nemen in het gladheidsbestrijdingsplan. Begin maart 2005 heeft het flink gesneeuwd. Bovendien ging de sneeuwval vooraf aan een vorstperiode. Ideale omstandigheden voor het inrichten van een sledebaan. Het oostelijke deel van de Hoge Duin en Daalseweg is 5 dagen afgesloten geweest voor verkeer en ingericht als sledebaan met strobalen, afzethekken en koek-en-zopie. In 2010 is de sledebaan ook ingericht en langer dan 5 dagen blijven liggen. De sledebaan is uiteindelijk 11 dagen in gebruik geweest. Het besluit om de sledebaan langer in te richten is door het college genomen. De Vrijwillige Bloemendaalse Reddingbrigade (VBR) is zoveel als mogelijk aanwezig geweest om als EHBO post te fungeren.

 

Het college heeft na de winter 2009-2010 de inrichting van de sledebaan hoge prioriteit gegeven

Dit is in de uitgangspunten meegenomen.

 

Sinds de invoering van de natzoutmethode is de kans op een sledebaan kleiner

Natzout wordt preventief ingezet en het plakt beter op de weg. In een periode van gladheid voorafgaand aan sneeuwval is er op de weg al een aantal maal natzout gestrooid. Sneeuw op zout smelt. Er wordt hier voorrang gegeven aan veiligheid voor weggebruikers en bereikbaarheid van de bewoners.

 

De pikethouder is verantwoordelijk voor de afweging wel of geen sledebaan in te richten

Bij de inrichting van de sledebaan worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • De pikethouder weegt het verkeersveiligheidsaspect mee in zijn afweging.

  • De pikethouder is gemachtigd, na consultatie met de Burgemeester, om te beslissen niet te strooien en de Hoge Duin en Daalseweg te laten afsluiten i.v.m. sneeuwvoorspelling.

  • Op het oostelijk deel van de Hoge Duin en Daalseweg wordt geen gladheid bestreden als de weersverwachting van het KNMI aangeeft dat de verwachte sneeuwval substantieel is (4 centimeter of meer) en naar verwachting twee dagen of meer blijft liggen. Hiermee wordt voorkomen dat bij elke sneeuwverwachting (bijvoorbeeld: natte sneeuw, sneeuwval van twee à drie centimeter of bij een sneeuwverwachting van meer dan 4 centimeters met een direct daaropvolgende dooi) de sledebaan ingericht moet worden.

  • De weg wordt door de week maximaal drie dagen afgesloten. Bij een aansluitend weekeinde waarbij de weersverwachting aangeeft dat de sledebaan dat weekeinde gebruikt kan worden wordt de sledebaan ook twee dagen extra opengehouden.

  • Er wordt een alternatieve route gereden (zie bijlage Strooiplan).

  • De mogelijkheden voor het inrichten van de sledebaan worden ten volle te benut. Aanwonenden van de sledebaan worden betrokken bij de afweging de weg af te zetten.

  • De hekken worden in een vroeg stadium bij verwachte sneeuwval in de berm van de Hoge Duin en Daalseweg geplaatst.

  • Bewoners hebben contact met de pikethouder over de afsluiting van de weg.

  • De oostelijke Hoge Duin en Daalseweg wordt vanaf de inrit van nr. 50 tot de Midden Duin en Daalseweg met dranghekken en bord C1 afgesloten voor alle verkeer.

  • Het einde van de sledebaan (t.h.v. de Midden Duin en Daalseweg) wordt met strobalen aangegeven.

  • Met twee borden met de tekst “Sledebaan gebruik voor eigen risico” wordt het eigen risico benadrukt.

  • Bewoners worden per brief op de hoogte gesteld van de afzetting.

  • Indien mogelijk wordt koek-en-zopie en toezicht van de Vrijwillige Bloemendaalse Reddingsbrigade geregeld.

  • Er wordt een persbericht opgesteld en uitgegeven.

  • De pikethouder beslist na overleg met het college wanneer de sledebaan wordt opgebroken.

 

Bijlage Strooiplan

 

Op welke wegen wordt gladheid bestreden?

Op de digitale kaart kaarten zijn de wegen vastgelegd waar in eerste instantie de gladheid wordt bestreden (hoofdwegen). Tevens is aangegeven waar de gladheid als eerste wordt bestreden bij extreme weersomstandigheden (wegen extreme omstandigheden).

 

Trottoirs bij aanhoudende gladheid door sneeuw en/of ijzel:

Trottoirs bij oversteekplaatsen, bushaltes, scholen en de verschillende locaties van de gemeente Bloemendaal (bij sneeuw, ijzel en aanhoudende gladheid). Rondom brengplaatsen voor glas, papier en textiel. Ter plaatse te beoordelen.

 

Locatie

Omschrijving

Woonkern Bloemendaal

Kleverlaan, fietspad

Zuidzijde, in de bocht van Busken Huetlaan tot het tankstation (± 20 meter).

Woonzorgcentrum De Rijp

Van de ingang naar de winkels in dorp Bloemendaal, zebra’s meenemen. Overzijde Bloemendaalseweg, ingang naar Welzijn Ouderen Bloemendaal (WOB), via Bispinckpark naar Bibliotheek.

Bibliotheek

Van de ingang naar de Korte Kleverlaan tot Verbindingsweg.

Bloemendaal, dorp

Winkelstraat

Donkerelaan

Van hoek Wildhoef/Aelbertsberg, Kerkplein naar Winkelstraat, terug tot Gestelsestraatje.

Stoelshofje

Inclusief trottoirs van en naar.

Zonnehof

Inclusief trottoirs van en naar.

Dennenweg

Van school tot bushalte Kennemerweg.

Station Bloemendaal

Naar fietstunneltje, inclusief ingang naar beneden.

Bloemendaalseweg

Van Trap/voetgangersverbinding (t.o. Rijperweg) naar Prof. Van Vlotenweg.

Hoge Duin en Daalseweg

Van Karmeltrap tot Midden Duin en Daalse weg.

Hoge Duin en Daalseweg

Van tot Kijkduintrap Midden Duin en Daalse weg.

Hoge Duin en Daalseweg

Trappen Wilhelminaduin Van tot Midden Duin en Daalse weg.

 

Woonkern Overveen

Bloemendaalseweg

Winkelstraat, van Julianalaan tot Zijlweg, Tetterodeweg tot Station Overveen.

Binnenpad

Van spoorwegovergang naar Ernst Casimirlaan.

Bloemendaalseweg

Voet- fietspad naar de Hoge school In Holland, aan de zuidzijde langs het spoor.

Ernst Casimirlaan

Trap/voetgangersverbinding, naar J.W. Frisolaan.

Kennemerpark

Van bushalte rotonde A. Stoopplein naar beide ingangen Kennemerpark 2-64.

Zandvoorterpad

Van en naar de Aloysiusschool.

 

Woonkern Aerdenhout

Bentveldshoek

Inclusief toegangsweg vanaf de Veldlaan.

Zandvoorterweg

HOED en rotonde, toegang naar huisartsen en voet- en fietspaden op rotonde.

 

Woonkern Vogelenzang

Graaf Florislaan

Voor de bejaardenwoningen en de afrit (Prunuspad) naar de Graaf Dirklaan.

Vogelenzangseweg

Pad naar speelweide (naast huisnummer 159) tot Gravin Jacobahof.

Teylingerweg

Bij de Voghelsanck

Deken Zondaglaan

Winkelstraat, van en naar het seniorencomplex aan de Teylingerweg.

 

Woonkern Bennebroek

Leidsevaart

Voet- fietsbrug ter hoogte van de Hyacinthenlaan / Bekslaan

Bennebroekerlaan

Voet- fietsbrug Ter hoogte van de parkeerplaats J.F. van Lieroppark

Binnenweg

voetgangerstoegang parkeerplaats tegenover de Reek

Binnenweg

fietsverbinding naar Van Verschuer Brantslaan

Isaac Sweerslaan

Toegang sportveldencomplex

Zwarteweg

Omgeving winkels

Rijksstraatweg

Omgeving winkels

Bennebroekerlaan

Omgeving winkels

Schoollaan

Omgeving winkel

 

Bij zware en aanhoudende sneeuwval worden fietspaden met een smalspoormachine geschoven

Busken Huetlaan

hoek Kleverlaan zuidzijde ca. 25 m1

Bloemendaalseweg oostzijde

tegenover de Ter Hoffsteedeweg, ca. 20 m1;

Bloemendaalseweg

rotonde Militairenweg, ca. 125 m1

Julianalaan

rotonde Adriaan Stoopplein ca. 225 m1

Bloemendaalseweg

westzijde tussen het spoor en de Zijlweg ca. 200 m1

Mr. H. Enschedeweg

tussen kopje en Zwarteweg, drempels ca. 20 m1

Zandvoorterweg

rotonde Oosterduinweg, ca. 175 m1

Rijksstraatweg

kruising Zwarteweg, opstelplaatsen voor fietsers bij verkeersregelinstallatie ca. 150 m1.

Meerweg

vanaf de Bennebroekerbrug tot de Jacob van Heemskerklaan, ca. 30 m1

 

Naar boven