Verkeersbesluit tot het instellen van eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, in de Antonie Morostraat

Kenmerk: 7808979

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straat:

· Antonie Morostraat

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

· de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

· het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

· het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

· de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

Hieronder staat de te onderscheiden verkeersmaatregel met een verwijzing naar de wettelijke grondslagen opgenomen. Tevens is daaronder de concreet te nemen verkeersmaatregel voor dit besluit benoemd:

1. Plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd (WVW 1994, artikel 15, lid 1 en het bepaalde in artikel 12 van het BABW);

· het instellen van een eenrichtingsweg, uitgezonderd fietsers.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • 1.

    het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 2.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 3.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven Zuid. De politie is van oordeel dat de voorgenomen maatregel op juridische en praktische gronden handhaafbaar is en geen afbreuk doet aan de veiligheid. Gelet op bovenstaande kan de politie positief adviseren op het voorgenomen verkeersbesluit.

Aanleiding

De Antonie Morostraat is in beheer bij de gemeente Eindhoven en vervult de functie van erftoegangsweg binnen de bebouwde kom

In de straat wordt het riool vervangen. Daarnaast wordt de complete straat heringericht. Gelet op de parkeerbehoefte, de beschikbare openbare ruimte, de wens tot behoud van bestaande bomen en de vergroeningsopgave is er onvoldoende ruimte om tweerichtingsverkeer te handhaven.

Nieuwe inrichting

De Antonie Morostraat wordt ingericht als eenrichtingsweg, uitgezonderd fietsers.

Onderstaande afbeelding, tekening VKB-20240016 d.d. 11 oktober 2024, geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting en bebording.

Belangenafweging

Door het instellen van een eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers) kan het leefklimaat in de straat worden vergroot. Een rijbaan ten behoeve van eenrichtingverkeer heeft minder ruimte nodig. De overige wegruimte wordt gebruikt om de straten een groener aanzicht te geven, bestaande bomen te behouden en om een parkeerstrook te creëren.

Een groener ingerichte straat beschermt niet alleen tegen wateroverlast, maar ook tegen hitte. Het groen vermindert de opwarming van het (straat)oppervlak en daarmee ook de weerkaatsing van warmte naar de omgeving.

Door de verkeersmaatregel zal de verkeerscirculatie in de straat en de omliggende wegen wijzigen. Naar verwachting zal dit geen grote nadelige gevolgen voor de verkeersafwikkeling teweegbrengen. De wegenstructuur in de omgeving is fijnmazig met diverse ontsluitingen op de omliggende wegen, waardoor het instellen van een eenrichtingsweg geen noemenswaardige effecten heeft voor het (auto)verkeer.

Het nieuwe wegprofiel van de straat biedt ruimte om een uitzondering te kunnen maken voor fietsers. Voor het fietsverkeer is het van belang te kunnen beschikken over een fijnmazig fietsnetwerk met zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen.

Ten aanzien van de verkeerscirculatie maakt het niet veel uit welke richting het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Omwille van de afvalinzameling (kliko’s worden aan de rechterzijde van de afvalinzamelingswagen aangeboden) is het voorstel gedaan om eenrichtingsverkeer van noord naar zuid in te stellen. Hiermee vervalt op ophaaldagen geen parkeercapaciteit, aangezien aan de andere zijde wordt geparkeerd.

Het belang van het creëren van een groene, klimaatadaptieve straat met een aangelegde parkeerstrook prevaleert boven het belang van weggebruikers en omwonenden bij het instandhouden van een tweerichtingsweg voor al het verkeer. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer wordt van ondergeschikt belang geacht.

De verkeersmaatregel leidt volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb).

Samenspraak

Op 25 september 2024 is het herinrichtingsplan en het voorstel om eenrichtingsverkeer in te stellen met belanghebbenden besproken. Het instellen van eenrichtingsverkeer vond men een goed voorstel.

Besluit

Het college besluit tot het instellen van een eenrichtingsweg, uitgezonderd fietsers, door middel van het plaatsen van borden modellen C2 en C3 en onderborden OB52.

De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.

De maatregel is weergegeven op tekening VKB-20240016 d.d. 11 oktober 2024.

Eindhoven,7 november 2024

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid

Bijlage 1: tekening VKB-20240016 d.d. 11 oktober 2024

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven