Verkeersbesluit t.b.v. oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen – Pauwenstraat nabij nr. 1

Z/24/092716

Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:

Juridisch kader:

Gelet op:

- artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) (een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd);

- artikel 18, aanhef en onder d, van de WVW 1994 (verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij wegen betreffen die niet onder beheer zijn bij het Rijk, een provincie of een waterschap);

- artikel 2a WvW.

Beleidskader:

- collegebesluit d.d. 13 oktober 2020 waarin het Kader voor de plaatsing van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen is vastgesteld;

Uit het oogpunt van:

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Is het gewenst om:

- nabij de Pauwenstraat nr. 1 de twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, zoals opgenomen in het verkeersbesluit op 2 mei 2023 met zaaknummer Z/23/075539, op te heffen als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;

- In plaats daarvan de twee naastgelegen parkeerplaatsen nabij de Pauwenstraat nr. 1 te reserveren als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Overwegingen:

Overwegende dat:

- gemeente Voorschoten de luchtkwaliteit in de gemeente wil verbeteren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger, dan de reguliere vormen van mobiliteit. Elektrische voertuigen stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan voertuigen met een verbrandingsmotor en zijn daarmee minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat;

- het energieakkoord Holland Rijnland 2017 – 2025 als gemeenschappelijke ambitie heeft om in 2050 energieneutraal te zijn. In het energieakkoord wordt ingezet op meer gebruik van elektrische auto’s door het stimuleren en faciliteren van meer oplaadpunten in de regio;

- de structuurvisie Voorschoten 2025 verwacht dat de verduurzaming van de mobiliteitsbehoefte leidt tot een grotere behoefte aan laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;

- het stimuleren van elektrische mobiliteit behoort tot een van de actiepunten uit het door het de gemeenteraad vastgestelde verkeersplan 2017;

- in de Integrale visie laadinfrastructuur gemeente Voorschoten eveneens onze ambities op gebied van elektrisch rijden zijn verwoord;

- het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een dekkend netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;

- elektrisch vervoer een ontwikkeling is met groot maatschappelijk belang;

- op 2 mei 2023 een verkeersbesluit met zaaknummer Z/23/075539 en nummer 190921 in het Gemeenteblad is genomen omtrent het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op 21 locaties in de gemeente Voorschoten;

- dat in dit verkeersbesluit is besloten om op de Pauwenstraat nabij nr. 1 twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen te reserveren;

- dat tussen de twee aangewezen parkeerplaatsen geen laadpaal geplaatst kan worden vanwege een kabel in de grond;

- dat deze twee parkeerplaatsen daarom niet worden aangewezen als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen; 

- dat het in plaats daarvan gewenst is om op een nabijgelegen locatie twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen te reserveren;

- dat een geschikte locatie is gevonden op de twee naastgelegen parkeerplaatsen (links) nabij de Pauwenstraat nr. 1;

- voor de locatiebepaling van de nieuwe locatie zo veel als mogelijk rekening gehouden is met het vastgestelde beleid;

- er per elektrische oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

- er een laadpaal geplaatst wordt aan de Pauwenstraat;

- dat het plaatsen van een oplaadpaal en daarmee het reserveren van parkeervakken voor uitsluitend elektrische voertuigen in principe de parkeerdruk niet verhoogt. Immers laat het elektrische voertuig, welke momenteel al in de wijk staat geparkeerd in een regulier parkeervak en nu verplaatst naar het gereserveerde parkeervak voor elektrische laden, het ‘oude’ reguliere parkeervak leeg. Dit ‘oude’ reguliere parkeervak kan vervolgens gebruikt worden door bewoners die voorheen parkeerden in de parkeervakken die nu worden gereserveerd voor elektrische laden. Er is dus slechts sprake van een herschikking.

- dat het hierbij wel zaak is om het aanbod van gereserveerde parkeervakken voor elektrisch laden zo nauw mogelijk te laten meestijgen met de vraag naar;

- om te voorkomen dat de komst van de oplaadpaal een verhoging van de parkeerdruk tot gevolg heeft, doordat het aanbod en de vraag niet gelijk lopen, wordt in eerste instantie 1 parkeerplaats gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen;

- gestreefd wordt om op termijn beide punten te gebruiken en per oplaadpaal dus twee plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen te kunnen reserveren. De oplaadpaal wordt daarom zodanig geplaatst dat in de toekomst (bij vraag naar een tweede oplaadpunt) het tweede vak eenvoudig gereserveerd kan worden. Het tweede parkeervak wordt echter pas ingericht als daar voldoende vraag voor blijkt. De reden daarvoor is dat als het afgekruiste vak leeg blijft, dit als overlast gevend wordt ervaren in buurten met een hoge parkeerdruk;

- het tweede parkeervak in de volgende gevallen wordt ingericht als oplaadplaats voor elektrische voertuigen:

- het verbruik is hoger dan gemiddeld 250 kWh/laadpunt/maand en/of

- het aantal transacties is hoger dan gemiddeld 25 transacties/laadpunt/maand;

- per geval wordt daarnaast de omgeving, het type gebruikers en de aanvraag in ogenschouw genomen om te bepalen of de laadruimte ook daadwerkelijk leidt tot genoeg beschikbaarheid voor de e-rijders in de omgeving het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit te reserveren als zijnde parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

- het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

- de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten binnen de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Voorschoten.

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur en heeft de politie laten weten geen bezwaar tegen dit besluit te hebben;

Situatieschets:

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:

- door aan de Pauwenstraat nabij nr.1 niet het bord E8c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen, de twee aangewezen parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, zoals opgenomen in het verkeersbesluit op 2 mei 2023 met zaaknummer Z/23/075539, niet als zodanig te reserveren;

- aan de Pauwenstraat nabij nr. 1 op de naastgelegen twee parkeerplaatsen het bord E8c van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 te plaatsen met het onderbord (OB504) dat met twee pijlen aangeeft op welke vakken het betrekking heeft, twee parkeerplaatsen te reserveren die het opladen van elektrische voertuigen als specifiek doel hebben.

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 12 november 2024,

T. Nijenhuis

Teammanager Verkeer, Bouwen en Wonen

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u tot zes weken na datum van verzending van deze brief bezwaar maken. Dit kan per brief, digitaal of per e-mail.

Brief: per brief aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ, Voorschoten. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.

Digitaal: via het formulier op de website van gemeente Voorschoten (https://www.voorschoten.nl/bezwaar-maken/), met gebruik van uw DigiD, EHerkenning of e-IDAS.

E-mail: via het mailadres gemeente@voorschoten.nl. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.

Verzoek om voorlopige voorziening:

Kunt u de behandeling van uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan, kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, Sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u naar de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht), Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (bijvoorbeeld DigiD).

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Naar boven