Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2024, 472138 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2024, 472138 | verkeersbesluit of -mededeling |
Definitief verkeersbesluit afsluiting Berkendonklaan
Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
De Berkendonklaan is een woonstraat in de wijk Deuteren. Aan deze straat liggen enkele woningen en daarnaast liggen enkele parkeerplaatsen. In 2022 is in samenwerking met (en mede op verzoek van) politie, Stadstoezicht en afdeling Leefomgeving de Berkendonklaan aan één kant tijdelijk afgesloten. Dit is gedaan omdat er veel hinder was van hangjongeren in auto’s. Ook was er geluidsoverlast, lachgas-gebruik en zwerfvuil in de Berkendonklaan. Door inzet van politie, jeugdwerkers en handhavers van afdeling Stadstoezicht was deze overlast niet te verminderen. Omdat de parkeervakken nodig zijn voor de bezoekers van de bewoners, en van bezoekers van Koning Willem I, kunnen de vakken niet weg gehaald worden. Om de hinder tegen te gaan is de Berkendonklaan aan de kant van de Weidonklaan afgesloten om te onderzoeken of de hinder daardoor wegbleef. Er zijn 37 huishoudens gevraagd een enquête in te vullen over hun ervaring tijdens de tijdelijke afsluiting. Hierop hebben 29 huishoudens gereageerd. Hiervan was 60% positief over de eenzijdige afsluiting van de Berkendonklaan. Samen met de adviezen van de politie en Stadstoezicht geven deze resultaten voldoende onderbouwing om de Berkendonklaan definitief eenzijdig af te sluiten voor autoverkeer. De hoeveelheid autoverkeer dat een andere route moet gaan rijden is erg beperkt en past bij een verkeersbeeld in een woonbuurt zoals Deuteren. De doorgang tussen Berkendonklaan en Weidonklaan wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer maar blijft toegankelijk voor (brom)fietsers en voetgangers door een invulling van plantsoen en groenvoorzieining.
Door 9 omwonenden zijn zienswijzen ingediend. Deze zijn allen schriftelijk toegelicht aan de betreffende bewoners. Ondanks de zienswijzen is er voor het college geen reden om het eerdere voornemen verkeersbesluit te wijzigen. Hieronder zijn de ingediende zienswijze en de gemeentelijke reactie beschreven.
Zienswijze 1: Toegang tot de buurt wordt beperkt. Door de afsluiting wordt de Gildonklaan, Haverdonklaan en stuk van de Berkendonklaan drukker en de bocht Gildonklaan-Haverdonklaan heeft beperkt zicht.
Reactie gemeente: De Berkendonklaan tussen Weidonklaan en Gildonklaan is geen aangewezen verkeersontsluiting van de wijk Deuteren. Deze wijk is aan de zuidzijde nog steeds ontsloten via de Weidonklaan en aan de noordzijde via de Baksveltstraat en Wolfsdonklaan. Om een beeld te krijgen van de verkeersdrukte in onze gemeente gebruiken we een verkeersmodel. Dit is een rekenkundige benadering van de hoeveelheid verkeer die door het hoofdwegennet rijdt gebaseerd op verkeerstellingen en ruimtelijke ontwikkelingen in onze stad. Een 30 km/uur woonstraat zoals de Weidonklaan, Haverdonklaan en Berkendonklaan kan een bepaald aantal voertuigen per uur en per dag (etmaal) verwerken. Dit noemen we capaciteit. De capaciteit van dit type woonstraat (zoals Weidonklaan) ligt rond de 5.000 motorvoertuigen per 24 uur. De intensiteit is het werkelijk aantal motorvoertuigen dat er door een straat rijdt. Dat wordt ervaren als de ‘drukte’. Uit het Bossche verkeersmodel 2019 blijkt dat er door de Weidonklaan tussen Oude Vlijmenseweg en Haverdonklaan circa 2.210 motorvoertuigen per dag rijden. Dat aantal van 2.210 motorvoertuigen/etmaal is dus nog minder dan de helft wat de woonstraten theoretisch kunnen verwerken namelijk circa 5.000 mvt/etm.
De Haverdonklaan, Berkendonklaan en de overige Kampstraten zijn te klein (of fijnmazig) om opgenomen te worden in een verkeersmodel. Maar er kan wel afgeleid worden dat de hoeveelheid verkeer in de Haverdonklaan veel lager is dan op de Weidonklaan. Hieruit mag geconcludeerd worden dat er geen sprake is van verkeersdrukte of een onacceptabel verandering van verkeersstromen door het afsluiten van de Berkendonklaan.
Daarnaast is de bocht Gildonklaan-Haverdonklaan niet te krap. Met gepaste snelheid in de woonwijk, en als de automobilist niet de binnenbocht neemt, is de bocht niet onoverzichtelijk of onveilig.
Zienswijze 2: De verkeerssituatie is soms onoverzichtelijk en daarmee soms gevaarlijk. Instellen van eenrichtingverkeer of drempeltjes zou dit oplossen.
Reactie gemeente: Met de afsluiting van de Berkendonklaan verandert er niets aan het overzicht op een kruising. Drempels lossen de problemen van hangjongeren en overlast niet op. Eenrichtingverkeer heeft geen meerwaarde voor de aanpak van de overlast.
Zienswijze 3: Door de bewoners is de aanwezigheid van politie, handhaving en jeugdwerk niet gezien. En tegen zwerfvuil kunnen prullenbakken geplaatst worden.
Reactie gemeente: politie, afdeling Stadstoezicht, jeugd BOA’s en jeugdwerkers hebben met intensiever toezicht de overlast proberen tegen te gaan. Dit is niet gelukt. Daarom worden nu deze verkeersmaatregelen (afsluiting) genomen. Juist op advies van de handhavers.
Zienswijze 4: Het is niet verboden om ergens met een auto te staan of rond te hangen. En het probleem verplaatst zich.
Reactie gemeente: Het is niet overal verboden om ergens met een auto stil te staan. Het is wel zeer ongewenst om op een locatie overlast te veroorzaken zoals in een woonwijk met direct omwonenden. Het probleem kan zich verplaatsen maar dan niet in een woonwijk. Ook daar zal gehandhaafd worden.
Zienswijze 5: Buurtbewoners kunnen zelf hun tweede auto op de parkeerplaatsen zetten.
Reactie gemeente: Door de parkeerplaatsen aan de Berkendonklaan te gebruiken met een tweede auto van de buurtbewoners is geen structurele oplossing voor de eerder genoemde overlast van hangjongeren.
Zienswijze 6: Het afsluiten van de parkeerplaatsen is niet getest.
Reactie gemeente: Van juli 2021 tot eind augustus 2021 zijn 8 van de 10 parkeerplaatsen afgesloten met betonblokken in de Berkendonklaan. Het effect was van korte duur. Zodra de betonblokken verwijderd waren, was de overlast weer terug.
Op grond van voorgaande overwegingen besluit het college om:
1. de rijbaan tussen Berkendonklaan en Weidonklaan fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer door een invulling van plantsoen en groenvoorzieining en het plaatsen van borden G11 (fietspad) inclusief een paaltje in het fietspad conform bijgesloten ontwerpvoorstel en bord L08 (doodlopende weg) aan de zijde Berkendonklaan-Gildonklaan.
2. De datum van openbaarmaking van dit voorgenomen verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 8 november 2024
Bijlage 1: ontwerpvoorstel Berkendonklaan
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat het genomen besluit waartegen u bezwaar maakt wel geldt. Het kan zijn dat de werking van dit besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-472138.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.