Verkeersbesluit 24.114: Aanwijzen twee parkeervakken ten behoeve van opladen elektrische voertuigen Vechtstraat t.h.v. nummer 71 IJmuiden

 

 

Kenmerk : 24.114

Datum : 14-11-2024

 

 

Gelet op

  • De bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw).

  • De bepalingen van artikelen 12, 14, 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW).

  • De bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d, onder 2, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV).

  • De bepalingen van artikelen 3:2 en 3:4 van de Algemene wet Bestuursrecht (hierna te noemen: AWB).

  • Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders van Velsen van 12 december 2023, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Onderhoud Domein Fysieke Leefomgeving.

  • De Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2024 welke zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Velsen op 23 april 2024 (hierna te noemen: Beleidsregels).

 

Aanleiding voor dit besluit

  • Een of meerdere inwoners van Velsen hebben een aanvraag gedaan voor een oplaadpaal in hun woonomgeving.

  • Om te verzekeren dat een laadpaal gebruikt kan worden voor het opladen van elektrische dan wel hybride voertuigen, is het noodzakelijk parkeerplaatsen aan te wijzen waar alleen geparkeerd mag worden voor het opladen van een elektrisch voertuig. Hiertoe moet een verkeersbesluit worden genomen.

  • Aangezien de parkeerplaatsen in beheer zijn bij de gemeente Velsen, is de gemeente Velsen het bevoegde gezag dat het verkeersbesluit moet nemen.

 

Overwegingen

  • De gemeente Velsen stimuleert de overstap naar schoon en duurzaam vervoer.

  • Elektrische voertuigen stoten tijdens het gebruik geen CO2 uit en zijn daarmee minder schadelijk voor het milieu.

  • Het aantal elektrische voertuigen en het gebruik daarvan in de gemeente Velsen neemt toe.

  • In Nederland mogen met ingang van 2030 geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die op fossiele brandstoffen rijden.

  • Niet iedere inwoner heeft de mogelijkheid om een elektrische auto op eigen terrein op te laden.

  • Het is daarom wenselijk dat op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische auto’s op te laden.

  • De projectorganisatie MRA-E (Metropool Regio Amsterdam-Elektrisch) heeft daarom een aanpak uitgewerkt, waarbij de verschillende partijen die belang hebben bij de uitbreiding van het aantal oplaadpalen de kosten hiervoor samen dragen.

  • Gemeenten hebben binnen de MRA daardoor de mogelijkheid om nieuwe oplaadpalen te laten plaatsen.

  • Eerder zijn in samenwerking met onder meer de projectorganisatie MRA-Elektrisch al tientallen openbare oplaadpalen geplaatst binnen de Gemeente Velsen.

 

Motivatie

  • De gemeente heeft de ontvangen aanvraag/aanvragen getoetst aan de criteria zoals opgenomen in de Beleidsregels. De belangrijkste hiervan zijn:

    • de aanvrager is eigenaar/berijder van een elektrisch voertuig;

    • de aanvrager woont (of werkt aantoonbaar minimaal 18 uur per week) in de gemeente Velsen;

    • de aanvrager beschikt niet over eigen terrein (of dat van een VvE of werkgever) om op te laden;

    • de locatie is op acceptabele loopafstand (maximaal 300 meter) van de aanvrager(s) die een verzoek tot uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur heeft/hebben gedaan;

    • de locatie past goed in het op te bouwen netwerk van oplaadpalen;

    • de locatie geeft door het plaatsen van een oplaadpaal geen overlast voor al het overige verkeer (auto’s, fietsen, voetgangers, rolstoelgebruikers, etc.);

    • de weg is onder beheer van de gemeente.

  • Uit deze toetsing is gebleken dat de aanvraag/aanvragen voldoet/voldoen aan deze criteria.

  • Deze verkeersmaatregelen strekken, naast het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, ook tot het in stand houden van de weg conform artikel 2 van de Wvw.

  • Gelet op artikel 2 van de Wvw strekken deze verkeersmaatregelen eveneens tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer).

  • Gelet op artikel 2 van de Wvw strekken deze verkeersmaatregelen eveneens tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

 

 

Belangenafweging

  • Bewoners

De laadpaal wordt niet direct voor de deur of het raam van een woonhuis geplaatst. De maatregel heeft daarmee geen gevolgen voor bewoners.

 

  • Bedrijven

De laadpaal wordt dusdanig geplaatst dat deze geen hinder geeft aan bedrijven. De maatregel heeft daarmee geen gevolgen voor bedrijven.

 

  • (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De laadpaal wordt dusdanig geplaatst dat er voldoende ruimte overblijft voor het (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

 

  • Langzaam verkeer

De laadpaal wordt zodanig geplaatst dat zij geen hinder vormt voor het langzaam verkeer.

 

  • Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

 

  • Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

 

  • Gebruikers elektrische auto’s

Het aanduiden van parkeervakken ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen is in het belang van inwoners met een elektrisch voertuig. Zij zijn afhankelijk van de laadpaal om hun voertuig te kunnen gebruiken. Indien niet voldoende laadcapaciteit aanwezig is kan dit leiden tot het niet kunnen opladen en mogelijk niet kunnen gebruiken van het voertuig. Hiermee worden de belangen van bestuurders met een elektrisch dan wel hybride voertuig geschaad.

 

  • Parkeerders

De maatregel gaat ten koste van het aantal parkeerplaatsen voor bestuurders van een voertuig op fossiele brandstof. Het betreft echter slechts een zeer beperkte vermindering van het totaal aantal parkeerplaatsen. In de regel vervangt een elektrische wagen een voertuig op fossiele brandstof. Daarnaast dient in aanmerking te worden genomen, dat bestuurders die van de laadpalen gebruik (gaan) maken, in de huidige situatie al in (de omgeving) van de betreffende locatie parkeren.

 

  • Algemeen Belang

Elektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en is stiller en zuiniger dan op fossiele brandstof aangedreven voertuigen. Hiermee verbetert het milieu en leefbaarheid waarmee het algemeen maatschappelijk belang wordt gediend. Zowel landelijk als lokaal beleid is erop gericht om elektrisch vervoer te stimuleren.

 

  • Belange nafweging

Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van de weggebruikers met een elektrisch voertuig. De belangen van bewoners en parkeerders zonder elektrisch voertuig worden beperkt geschaad, echter zijn eigenaren van elektrische voertuigen afhankelijk van de speciaal voor hun voertuig bestemde parkeervakken om op te laden. Hun belang en het belang van het milieu worden zwaarder gewogen dan de belangen van parkeerders die als gevolg van de maatregel beschikken over enkele minder direct bereikbare parkeerplekken.

 

 

 

Overleg en advies

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de Nationale politie. De door de korpschef gemachtigde medewerker van afdeling infrastructuur-verkeersadvisering ging akkoord met de voorgestelde maatregel(en).

 

Besluiten

  • Twee parkeerplaatsen aan de Vechtstraat ter hoogte van nummer 71 in IJmuiden worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • De twee parkeerplaatsen worden aangeduid door het plaatsen van bord E8c, zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB504 (twee pijlen ter aanduiding waar geladen kan worden).

 

 

 

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Velsen,

Namens deze,

G. Hoogland

Afdelingsmanager Beheer en Onderhoud

Domein Fysieke Leefomgeving

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 en 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit binnen 6 weken na verzending een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft (de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester).

Bij verzending van het bezwaarschrift per post moet het bezwaarschrift voor het einde van deze termijn ter post worden bezorgd aan het adres Postbus 465, 1970 AL IJmuiden. Het is dan bovendien noodzakelijk dat het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en voorzien van:

a. uw naam en adres;

b. de dagtekening;

c. een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

 

Bij verzending van het bezwaarschrift langs elektronische weg, kunt u gebruik maken van het hiervoor bestemde elektronische formulier op onze website www.velsen.nl. Dit formulier werkt alleen in combinatie met het inloggen via DigiD. Ook hier geldt dat het bezwaarschrift binnen de termijn van 6 weken moet zijn ontvangen.

 

Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

 

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar heeft aangetekend.

 

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven