Verkeersbesluit zero-emissiezone Binnenstad Assen

Nr. 25890-2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Assen

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Instellen van een zero-emissiezone in het ANPR-cameragebied van het centrum van Assen

Op 7 april 2020 heeft het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Assen een besluit (met kenmerk BB00079/P121791) genomen. In dit besluit zijn regels afgesproken om het bevoorraden van winkels in het centrum schoner te krijgen. Eén van de regels is het invoeren van een zero-emissiezone. Een zero-emissiezone is een gebied waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Dit gaat gelden voor het ANPR-cameragebied (voetgangerszone) in het centrum van de binnenstad van Assen. De zero-emissiezone wordt per 1 januari 2025 ingevoerd.

 

De gemeenteraad heeft de afgelopen jaren in verschillende plannen benoemd dat in het centrum van Assen een zero-emissiezone ingevoerd wordt. De gemeenteraad heeft dit vastgelegd in de onderstaande documenten:

  • Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 1;

  • Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2;

  • Binnenstadsvisie Assen;

  • Visie Engergiestranstitie.

 

Deze invoering van de zero-emissiezone is bedoeld om de uitstoot van schadelijke stoffen door bestelbussen en vrachtauto’s te verlagen. Dit maakt onderdeel uit van het Klimaatakkoord. In het Klimaatakkoord zijn verschillende afspraken gemaakt. Ook zijn in dit akkoord oplossingen aangedragen om schadelijke stoffen te verminderen. De nationale broeikasuitstoot moet in 2030 met 55% verminderd zijn in vergelijking met 1990. De gemeente wil met deze maatregel een jaarlijkse CO2-reductie bereiken van 399 ton in 2025, 1.205 ton in 2030 en 657 ton in 2040.

 

Door de invoering van de zero-emissiezone mogen alleen bestelbussen en vrachtauto’s het centrumgebied inrijden als zij geen uitstoot schadelijke gassen uitstoten. Dit heet emissievrij. Dit geldt vanaf 1 januari 2025. Wel zijn er afspraken gemaakt rondom de overgang naar schone bestelbussen en vrachtauto’s. Dit is vastgesteld in een brief aan de Tweede Kamer (van 5 oktober 2020 met kenmerk IENW/BSK-2020/191355). In deze brief geeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan dat nieuwe bestelbussen en vrachtwagens vanaf 1 januari 2025 alleen welkom zijn als ze emissievrij zijn. Voor bestelbussen en vrachtwagens die nog niet emissievrij zijn, geldt een overgangsregeling:

  • voor bestelbussen:

    • met een dieselmotor en een emissieklasse 4 mogen tot 1 januari 2025 de zero-emissiezone inrijden;

    • die vanaf 1 januari 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissievrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen rijden;

    • die hybride zijn of op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG, aardgas) rijden en een emissieklasse 5 hebben, mogen tot 1 januari 2027 de zero-emissiezone inrijden;

    • die hybride zijn of op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG, aardgas) rijden en een emissieklasse 6 hebben, mogen ze tot 1 januari 2028 de zero-emissiezone inrijden;

    • moeten vanaf 1 januari 2028 uitstootvrij zijn om de zero-emissiezone in te mogen rijden;

  • voor bakwagens geldt dat als zij:

    • op fossiele brandstof rijden en Euroklasse/ emissieklasse 6 hebben en maximaal 5 jaar oud zijn, dan mogen ze tot 1 januari 2030 de zero-emissiezone inrijden;

  • voor trekker-opleggercombinaties geldt dat als zij:

    • op fossiele brandstof rijden en Euroklasse/ emissieklassen 6 hebben en maximaal 8 jaar oud zijn, dan mogen ze tot 1 januari 2030 de zero-emissiezone inrijden;

  • voor plug-in hybride vrachtauto's geldt zij tot 1 januari 2030 toegang hebben tot de zero-emissiezone als zij met deze vrachtwagen aantoonbaar en handhaafbaar emissievrij rijden,

 

In Nederland is afgesproken om een eenmalige aanvulling te maken op de wettelijke geldende overgangsregeling. Deze eenmalige aanvulling geldt voor niet-opleggertrekkers met een emissieklasse 6 (bakwagens). Deze voertuigen mogen tot 1 januari 2028 de zero-emissiezone inrijden als zij voor het eerst op kenteken gezet zijn vanaf 1 januari 2017 tot 1 januari 2020. Deze eenmalige aanvulling is gedaan, omdat voor de niet-opleggertrekkers in emissieklasse 6 de afschrijvingstermijn langer blijkt te zijn dan dat de wettelijke overgangsregeling toelaat. Dit geldt vooral voor ondernemers waarvan het voertuig niet veel kilometers maakt. Dit zijn bijvoorbeeld de kleinere niet-transport ondernemers. De technische en financiële belemmeringen zijn wel vergelijkbaar met die van de categorie opleggertrekkers.

 

Het college vindt het wenselijk om dit landelijke standpunt over te nemen. Hierdoor komt er een gelijk speelveld voor de groepen overige vrachtauto’s en opleggertrekkers. De prikkel om te verschonen wordt hierbij niet weggenomen. Ook wordt er rekening gehouden met ondernemers die al wel deels overgestapt zijn op schone niet-opleggertrekkers.

 

Maatregelen

De zero-emissiezone van de gemeente Assen ligt in de binnenstad van Assen. Het gebied is gelijkgetrokken aan het gebied van de voetgangerszone. Bij het vaststellen van dit gebied is gekeken naar de inpasbaarheid en het effect op de bereikbaarheid. Daarnaast zitten in de binnenstad van Assen diverse bedrijven die goederen vervoeren/ aangeleverd krijgen.

 

Het gebied is herkenbaar voor weggebruikers en is groot genoeg om voertuigen slimmer in te zetten. Hierbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het combineren van ritten. Het gebied van de zero-emissiezone is weergegeven op het bebordingsplan dat als bijlage 1 is toegevoegd bij dit besluit. De zero-emissiezone gaat samen vallen met het huidige voetgangers- en venstertijdengebied. Het gaat dan om de volgende straten of gedeeltes van straten:

 

  • Apollopad;

  • Brink;

  • Ceresplein;

  • Gedempte Singel;

  • Kerkstraat;

  • Kleine Marktstraat;

  • Koopmansplein;

  • Markt;

  • Mercuriusplein;

  • Mulderstraat;

  • Oude Molenstraat;

  • Oudestraat;

  • Singelpassage;

  • Weiersloop;

  • Weierspoort.

 

Binnen het gebied is een keuze gemaakt welke bestelbussen en vrachtauto’s wel en niet het gebied in mogen rijden. Dit gebeurt aan de hand van de milieuhinder en de uitstoot van broeikasgassen door deze voertuigen. Zoals hierboven al is aangegeven, gelden hiervoor overgangsregelingen.

 

Bebording en handhaving

De grenzen van de zero-emissiezone worden aangegeven met de borden:

  • C22c (zonaal uitgevoerd);

  • C22d (zonaal uitgevoerd);

  • onderbord C22c1;

van Bijlage 1 van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 (hierna: RVV1990). Het bebordingsplan is opgenomen als bijlage 1 bij dit verkeersbesluit.

 

De zero-emissiezone voor bevoorradingsverkeer (ook wel logistiek verkeer genoemd) wordt gehandhaafd door het verwerken van kentekengegevens van voertuigen. Dit gebeurt met camera’s die automatisch kentekens herkennen. Deze camera’s worden ANPR camera’s genoemd. De afkorting ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition. Ook mogen bevoegde handhavers (buitengewoon opsporingsambtenaren) handhaven op voertuigen die niet voldoen aan de zero-emissiezone. Om duidelijk te maken dat de handhaving met de ANPR camera’s wordt uitgevoerd, worden de verkeersborden C22a10 geplaatst.

 

De eerste maanden worden bij overtredingen alleen waarschuwingen gestuurd, zodat ondernemers kunnen wennen aan de nieuwe toegangseisen.

 

Conflict met bebording zero-emissiezone en ANPR-cameragebied

De verkeersborden die de zero-emissiezone en het ANPR-cameragebied aangeven, mogen niet naast of boven elkaar geplaatst worden. Dit levert verwarring op. Daarom wordt de bebording van het ANPR-cameragebied verplaatst. Deze bebording wordt een paar meter verder in het centrum neergezet. Hierdoor rijdt je eerst de zero-emissiezone in en daarna het ANPR-cameragebied. Het verkeersbesluit van het ANPR-cameragebied blijft hierdoor volledig hetzelfde, inclusief de kaart. Er ontstaat door het verplaatsen van de borden geen nieuw verbod of gebod.

 

In de voetgangerszone mogen alleen voertuigen tijdens de venstertijden rijden. Dit zijn vaste tijden waarop voertuigen mogen laden en lossen. Voertuigen die buiten de venstertijden het ANPR-cameragebied in willen rijden, hebben een ontheffing nodig.

 

Belangenafweging

Per werkdag rijden er ongeveer 45 vrachtwagens en 140 bestelbussen het ANPR-cameragebied in het centrum van Assen binnen. Door toenemende verstedelijking en economische groei, zal dit aantal bewegingen in de toekomst toenemen. De groei van het aantal bewegingen leidt zonder ingrijpen tot een afname van de bereikbaarheid en een toename van schadelijke stoffen. Dit leidt tot gezondheidsschade en een afname van de leefbaarheid, veiligheid en economische vitaliteit van de stad.

 

Onderzoek van Buck Consultant International (in samenwerking met RHDHV) van 11 december 2023 laat zien dat een actief beleid rond stadslogistiek en verdere bundeling van aan- en afvoerbewegingen in de binnenstad van Assen een gunstig effect op de luchtkwaliteit heeft.

 

Participatie en communicatie

Het college heeft in april 2020 het besluit genomen over de invoering van een zero-emissiezone. De afgelopen jaren zijn via diverse kanalen verschillende communicatiemomenten geweest. Hierbij is ook gesproken over de invoering van de zero-emissiezone. Het gaat om de volgende momenten:

  • 7 april 2020: collegebesluit invoering zero-emissiezone;

  • maart 2021: bijeenkomst besluit invoering zero-emissiezone (zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=DOOPHwzdQ60);

  • oktober 2021: brief naar alle ondernemers binnen het ANPR-cameragebied over onder andere aankondiging invoering zero-emissiezone;

  • maart 2022: gesprekken met ondernemers en belangenvereniging, samen met Vaart in Assen;

  • april 2022: artikel in nieuwsbrief Vaart in Assen over onder andere invoering zero-emissiezone en uitnodiging voor inloopavond;

  • april 2022: brief bewoners en ondernemers binnenstad over diverse maatregelen, waaronder invoering zero-emissiezone en uitnodiging inloopavond;

  • mei 2022: oproep op LinkedIn, gericht op ondernemers. Oproep om mee te denken en uitnodiging voor inloopavond;

  • mei 2022: inloopavond over diverse maatregelen, waaronder invoering zero-emissiezone;

  • in november 2022 zijn alle inwoners en bedrijven in de binnenstad middels brieven geïnformeerd over wijziging venstertijden , invoering ANPR-camera’s voor handhaving.

  • 15 mei 2024: informatiebijeenkomst zero-emissiezone en markt over diverse onderwerpen zero-emissiezone.

 

De laatste informatiebijeenkomst 15 mei 2024 was georganiseerd voorafgaande aan de terinzagelegging van het ontwerp verkeersbesluit. Alle ondernemers in het toekomstige zero-emissiezone zijn destijds actief benaderd om naar deze informatieavond te komen. Tijdens deze informatieavond is uitleg gegeven over de invoering van de zone en zijn vragen van ondernemers beantwoord. Daarnaast zijn ondernemers actief benaderd om kennis te nemen van het ontwerp verkeersbesluit en om hun zienswijze over dit ontwerp verkeersbesluit in te dienen.

 

Ook heeft de gemeente een logistiek makelaar in de arm genomen. Ondernemers kunnen met hun logistieke vragen over de zero-emissiezone terecht bij deze makelaar.

 

Dit verkeersbesluit wordt genomen om door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken. Ook worden de gevolgen voor het milieu (zoals bedoeld in de Wet milieubeheer) met dit besluit voorkomen of beperkt. Dit is geregeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

De zero-emissiezone wordt ook ingevoerd voor het bevorderen van doelmatig of zuinig energiegebruik, zoals bedoeld is in artikel 2, lid 3, sub a van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Overgangsregeling en vrijstellingen

De gemeente Assen volgt de landelijke lijn over de spelregels van het invoeren van een zero-emissiezone. Ook houdt de gemeente Assen zich aan de afspraken over de landelijke afstemming van de milieuzones en invoering van de zero-emissiezones.

 

Het Rijk hecht er waarde aan om de zero-emissiezones in Nederland zo in te voeren dat ondernemers voldoende tijd hebben om te kunnen overstappen op een emissieloze bedrijfs- en/ of vrachtauto.

Daarom zijn per 1 juli 2023 in artikel 86e van het RVV 1990 (gepubliceerd in Staatsblad 2023 nummer 241) de volgende overgangsregelingen opgenomen:

  • bedrijfsauto’s emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de zero-emissiezone;

  • bedrijfsauto’s emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezone;

  • opleggertrekkers emissieklasse 6 met een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2017 hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone;

  • overige vrachtauto’s emissieklasse 6 met een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2020 hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone.

 

Aanvullend hebben ook overige vrachtauto’s, zijnde niet oplegger-trekkers met emissieklasse 6 met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2017 tot 1 januari 2020, tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezone door middel van een algemene ontheffing.

 

Uit de landelijke regelgeving volgt dat de volgende specifieke voertuigcategorieën per 1 januari 2025 vrijgesteld zijn tot 1 januari 2030. Dat betekent dat een geslotenverklaring vanwege een zero-emissiezone niet voor deze voertuigcategorieën geldt:

  • voertuigen met een datum van eerste toelating van veertig jaar of ouder;

  • voor rolstoelen toegankelijke voertuigen:

    • dit zijn voertuigen die in het kentekenregister zijn voorzien van de aanduiding voor speciale doeleinden voor rolstoelen toegankelijk voertuig (code SH) of één van de bijzonderheidscodes 70, 145, 146, 147 of 149;

  • vrachtauto’s, met de in het kentekenregister vastgelegde carrosseriecode 15,16, 19, 23, 26, 27, 31 of de aanduiding voor speciale doeleinden SB en SF, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger.

 

Een vrijgesteld voertuig kan zonder ontheffing de zero-emissiezone in.

 

Ontheffingenbeleid

In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek is afgesproken dat wordt gewerkt aan een zo gelijk mogelijk ontheffingensysteem. Om dit voor elkaar te krijgen, wordt een Centraal Loket in het leven geroepen. Dit Centraal Loket handelt namens de colleges van de deelnemende gemeentes aanvragen voor een ontheffing zo gelijk mogelijk af.

Daarnaast is het ontheffingenbeleid voor alle gemeenten op elkaar afgestemd, tenzij er aanvullend lokaal beleid wordt vastgesteld. Wanneer het verkeersbesluit genomen is, wordt aangesloten op het Centraal Loket. De ontheffingen voor de zero-emissiezone in Assen kunnen dan tijdig worden aangevraagd.

 

Zienswijze

Dit verkeersbesluit volgt de procedure van Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Het ontwerp-verkeersbesluit is op 30 april 2024 gepubliceerd in het gemeenteblad 2024 met nummer 185500. Deze is digitaal in te zien via de website officiële bekendmakingen en heeft vanaf 1 mei 2024 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Hierop zijn negen zienswijzen ingediend. In de nota van beantwoording is ingegaan op de zienswijzen. Deze is opgenomen als bijlage 2.

De ingediende zienswijzen hebben niet geleid tot wijzigingen in het besluit.

 

Conclusie

Het college vindt de milieu- en gezondheidsbelangen belangrijker dan het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en andere mogelijke nadelige (economische) gevolgen die individuen of bedrijven van het verkeersbesluit kunnen ondervinden.

 

De mogelijke nadelige gevolgen wegen naar het oordeel van het college niet op tegen het belang dat is gediend met dit verkeersbesluit. Het verkeersbesluit verbetert namelijk de luchtkwaliteit in Assen en het voorkomt daarmee de schadelijke gevolgen voor de gezondheid, vooral voor kinderen, ouderen en mensen die al een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte hebben. Ook wordt met dit verkeersbesluit de CO2-uitstoot verminderd.

 

De landelijke overgangsregelingen en vrijstellingen, de ontheffingsmogelijkheden en de subsidies zoals in dit verkeersbesluit beschreven, maken dat naar het oordeel van het college de nadelige gevolgen van het verkeersbesluit verzacht worden en ervoor zorgen dat de maatregel niet onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen doelen.

 

Inrichten Centraal Loket Ontheffingen

In samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, belangorganisaties en gemeenten wordt een Centraal Loket Ontheffingen zero-emissiezones opgezet. Bij dit landelijke loket kunnen straks ontheffingen worden aangevraagd voor gemeenten met een zero-emissiezone. Naar verwachting is het loket op 1 november 2024 gereed. Gedurende de overgangsregeling die geldt tot uiterlijk 1-1-2030 zijn (naast vrijstellingen voor bestel- en vrachtauto’s) naar verwachting de volgende ontheffingen beschikbaar:

  • dagontheffingen;

  • ontheffing wegens lange levertijden;

  • ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden;

  • ontheffing op basis van de hardheidsclausule;

  • ontheffing als er geen emissieloze alternatieven beschikbaar zijn (geldt alleen voor vrachtauto’s);

  • ontheffing voor particuliere bestelauto;

  • ontheffing voor plug-in hybride vrachtwagen;

  • ontheffing voor bijzondere voertuigen (kermis- en of circusvoertuig, bedrijfsauto met zware laadkraan, verhuisauto of vrachtwagen voor exceptioneel vervoer);

  • ontheffing bakwagens.

 

Het is belangrijk te vermelden dat het ontheffingenbeleid landelijk wordt vastgesteld en geen onderdeel uitmaakt van dit verkeersbesluit. Eventueel bezwaar indienen tegen het ontheffingenbeleid kan alleen bij de definitieve bekendmaking van het Centraal Loket Ontheffingen zero-emissiezones door het ministerie of anderszins.

 

Belanghebbenden kunnen dan onder verwijzing naar de artikelen 62 en 87 van het RVV het college van burgemeester en wethouders om een ontheffing verzoeken van het ingestelde verbod. Het college van burgemeester en wethouders zal naar aanleiding van een dergelijk verzoek op basis van alle specifieke feiten en omstandigheden van het desbetreffende geval beoordelen of sprake is van een uitzonderlijke situatie, dat het verlenen van een ontheffing van het verbod gerechtvaardigd is.

 

Wet- en regelgeving

Door het invoeren van de zero-emissiezone worden de doelstellingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) zoals genoemd onder het kopje ‘Belangenafweging’ gediend. Met de invoering van de zero-emissiezone wordt de veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer voorkomen of beperkt. Ook wordt de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van de objecten of gebieden voorkomen of beperkt. Het invoeren van de zero-emissiezone is één van de maatregelen die zijn opgenomen in het Klimaatakkoord en is daarmee een essentieel onderdeel van het Nederlandse klimaatbeleid. Daarnaast is het een noodzakelijk en geschikt instrument om het milieu-/ luchtkwaliteitsdoel en leefbaarheidsdoel alsmede reductie van uitstoot van broeikassen te bereiken.

 

Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen moet op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en/of verwijderd.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland. Deze is akkoord.

 

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

BESLUIT

Overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer ZEZA-01:

 

  • 1.

    tot het instellen van een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtverkeer in het ANPR-cameragebied van het centrum van Assen door het plaatsen van de borden C22c (zone) en C22d (zone) van Bijlage 1 van het RVV 1990 en de onderborden C22c1 voor zover het betreft de volgende straten of gedeelten van die straten:

     

    • a.

      Apollopad;

    • b.

      Brink;

    • c.

      Ceresplein;

    • d.

      Gedempte Singel;

    • e.

      Kerkstraat;

    • f.

      Kleine Marktstraat;

    • g.

      Koopmansplein;

    • h.

      Markt;

    • i.

      Mercuriusplein;

    • j.

      Mulderstraat;

    • k.

      Oude Molenstraat;

    • l.

      Oudestraat;

    • m.

      Singelpassage;

    • n.

      Weiersloop;

    • o.

      Weierspoort.

       

  • 2.

    De verkeersborden te plaatsen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingstekening met nummer ZEZA-01.

 

Assen, 5 november 2024

M. Out

burgemeester

T. Dijkstra

secretaris

Besluit ter inzage

Het vastgesteld verkeersbesluit met bijbehorende stukken liggen vanaf 13 november 2024 gedurende een periode van zes weken ter inzage bij de centrale balie in het stadhuis, Noordersingel 33. U kunt de stukken inzien tijdens de openingstijden. De stukken kunt u ook digitaal raadplegen op officiëlebekenmakingen.nl en onder vermelding van de naam van het besluit: het verkeersbesluit zero-emissiezone Binnenstad Assen.

 

Beroep

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u beroep instellen. Beroep ka ingesteld worden door:

  • -

    diegenen die tijdig hun zienswijze bij het College naar voren hebben gebracht;

  • -

    belanghebbenden die redelijkerwijs niet kunnen worden verweten dat zij geen of niet tijdig een zienswijze bij het College naar voren hebben gebracht.

 

Vermeld in uw beroepschrift:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop het beroepschrift is geschreven;

  • een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan);

  • de reden waarom u in beroep gaat;

  • uw handtekening.

 

Uw beroepschrift moet binnen zes weken ingediend zijn bij de rechtbank Noord Nederland. Deze zes weken gaan in vanaf de publicatiedatum van dit besluit. U stuurt uw beroepschrift naar de Rechtbank Groningen, sector Bestuursrecht, postbus 150, 9700 AD in Groningen.

 

U geeft een reactie op een besluit van de gemeente. Dit besluit blijft geldig tot er een uitspraak is van de rechter over uw beroep. Als dit voor u niet voordelig is, is er een speciale regeling mogelijk. Dit heet een voorlopige voorziening.

 

Het indienen van een beroep op dit besluit kost geld. Dit wordt het griffierecht genoemd. Als u gelijk krijgt van de rechter tijdens het proces in de rechtbank, krijgt u de kosten terug. Kijk op https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-bestuursrecht.aspx voor meer informatie over de kosten.

 

Naar boven