Gemeenteblad van Emmen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Gemeenteblad 2024, 471023 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Gemeenteblad 2024, 471023 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Emmen – Verkeersbesluit laadplaats voor elektrische voertuigen nabij Danackers 61 te Emmen
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
de aanvraag voor het plaatsen van een laadpaal voor elektrische voertuigen te verlenen en het gebruik van deze laadpaal te maximaliseren.
In 2050 is alle vervoer emissieloos. Dat hebben we afgesproken in het Klimaatakkoord. In 2030 verwachten we bijna 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Elektrische auto’s moeten opgeladen worden. Dat kan alleen met een goed en dekkend laadnetwerk dat stapsgewijs wordt uitgerold. Openbare laadpalen staan veelal op gemeentegrond waardoor we een belangrijke rol spelen in de uitrol van openbare laadinfrastructuur. De gemeente Emmen heeft daarom een laadpaalkaart opgesteld met mogelijke locaties voor laadpalen. Met de laadpaalkaart zorgen we voor een goede spreiding en een dekkend netwerk. De laadpalen op de laadpaalkaart worden op aanvraag geplaatst zodat het aantal openbare laadpalen mee kan groeien met de toenemende vraag. De locaties op de laadpaalkaart zijn neutraal gekozen. Wel is er rekening gehouden met deze criteria:
Er is een laadpaal aangevraagd en de aanvrager kan niet parkeren op eigen terrein. Daarom is het nodig om binnen 250 meter van het aanvraagadres een laadpaal te plaatsen waar iedereen gebruik van mag maken. Beide parkeerplaatsen bij de laadpaal worden voor het laden gereserveerd. Er mogen dan geen auto’s worden geparkeerd die worden aangedreven door een brandstofmotor. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om ook elektrisch te rijden.
Elektrische auto's dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. De transitie naar elektrisch en emissievrij rijden, draagt dan ook bij aan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte (negatieve) gevolgen voor het milieu. Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadvoorzieningen vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland. Om elektrische voertuigen op te kunnen laden is het belangrijk dat er voldoende laadpalen beschikbaar zijn.
Daarentegen kan dit verkeersbesluit ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Bijvoorbeeld doordat het aantal beschikbare parkeerplaatsen in de directe omgeving van de aangewezen locatie afneemt voor niet-elektrische voertuigen, of voor voertuigen die niet hoeven op te laden. Hierdoor moeten bestuurders van die voertuigen mogelijk langer zoeken naar een vrije parkeerplaats, dan wel verder van een bestemming af parkeren.
Een toename van de parkeerdruk is geen reden om deze laadpaal niet te plaatsen. De parkeerdruk is op heel veel plekken in onze gemeente hoog. Als laadpalen alleen geplaatst kunnen worden op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan kunnen we niet voldoende laadpalen plaatsen.
Bij het beoordelen van de aanvraag hebben wij de locatie op de laadpaalkaart herbeoordeeld. Daarbij hebben we ervoor gekozen om de locatie van de laadpaal te verplaatsen van Danackers 43 naar de locatie waar dit besluit over gaat. We zijn van mening dat op deze nieuwe locatie minder bewoners afhankelijk zijn van de twee parkeerplaatsen waar de laadpaal wordt geplaatst dan op de oorspronkelijke locatie. Geconstateerd is dat op maximaal 100 meter lopen (de door het kennisinstituut CROW acceptabel bevonden loopafstand naar een parkeerplaats), tientallen parkeerplaatsen aanwezig zijn (ca. 63 parkeerplaatsen en 14 garageboxen binnen 100 meter van de laadpaal). De druk als gevolg van het wegvallen van twee algemene parkeerplaatsen kan daardoor over meerdere parkeervakken worden verdeeld. Ook zijn er mogelijkheden om op de weg te parkeren als dat nodig is.
Dit verkeersbesluit is niet bedoeld om de bestaande parkeerdruk op te lossen. Het staat bewoners vrij om bij de gemeente een verzoek in te dienen om extra parkeerplaatsen in de buurt te realiseren
Dat er mogelijke alternatieve locaties zijn waar de laadpaal kan worden geplaatst, maakt niet dat de gekozen locatie onrechtmatig is. Openbare parkeergelegenheden zijn en worden geen privé parkeergelegenheden. Er wordt daarom geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren van elektrische rijders of van niet-elektrische rijders.
We begrijpen dat de verandering van parkeerplaatsen vervelend kan zijn. Maar het is nodig om aan het belang van het creëren van een elektrische oplaadstructuur doorslaggevende betekenis toe te kennen. Een besluit dat in het algemeen belang wordt genomen kan een individu negatief treffen. Maar de nadelige gevolgen van de te nemen verkeersmaatregelen zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen verkeersbelangen.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.
Emmen, 12 november 2024
Burgemeester en wethouders van Emmen,
namens dezen,
de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte
V. Fennis
Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met mevr. T. van der Veen via telefoonnummer 14 0591.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:
College van burgemeester en wethouders van Emmen
t.a.v. Team Projecten Openbare Ruimte
Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via www.gemeente.emmen.nl
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.
Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-471023.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.