Verkeersbesluit Pico Bello Pad - Fietsstraat Stationsweg en GOW-30 km/h Ericalaan, Beukenlaan en Schaapsweg, Ede

registratienummer 20241028669266

Ede, 28-10-2024

 

Het college van burgemeester en wethouders van Ede;

 

Overwegende dat:

de Stationsweg, Ericalaan, Beukenlaan en Schaapsweg in Ede voor het openbaar verkeer openstaande wegen zijn;

de hierboven genoemde wegen wegen zijn zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;

deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Ede.

 

Overwegende dat:

de gemeente Ede werkt aan de realisatie van het Pico Bello Pad, een directe fietsverbinding tussen Ede en Wageningen, met voorrang voor fietsers, weinig obstakels en weinig hinder van ander verkeer;

deze fietsroute vanuit Ede naar Wageningen loopt over onder andere de Stationsweg in Ede;

(delen van) deze weg door de gemeenteraad zijn onttrokken aan de hoofdwegenstructuur als onderdeel van het GVVP 2014, vastgesteld op 13 februari 2014 (zaaknummer: 9938) en een raadsbesluit van 10 oktober 2019 (zaaknummer: 112292);

de weg door de gemeenteraad in de Koersnota Mobiliteit 2023, vastgesteld op 30 maart 2023 (zaaknummer: 367923), in de wegencategorisering afgewaardeerd is naar een erftoegangsweg, in plaats van gebiedsontsluitingsweg, in samenhang met de realisatie van project Parklaan.

 

Overwegende dat:

de onttrekking van de Stationsweg aan de hoofdwegenstructuur en het afwaarderen van de weg naar een erftoegangsweg, de realisatie van project Parklaan, getroffen maatregelen op de Klinkenbergerweg, om de hoeveelheid verkeer hier terug te dringen en de nieuwe lijnvoering van de bussen, in het kader van de nieuwe locatie van station Ede-Wageningen, mogelijkheid bieden de Stationsweg anders in te richten;

de Stationsweg, als onderdeel van het Pico Bello Pad, een impuls dient te krijgen ten behoeve van de fietser;

de ruimte om aparte fietspaden, waarbij de huidige functie van de weg voor het autoverkeer behouden kan worden, niet aanwezig is;

dit aanleiding vormde voor de ontrekking en afwaardering van de weg;

een inrichting als fietsstraat, zowel ruimtelijk als verkeerskundig, door een lagere hoeveelheid gemotoriseerd verkeer, als passend en logisch wordt gezien.

 

Overwegende dat:

de inrichting van de Stationsweg als fietsstraat, waarbij het profiel versmald wordt en de fietser meer ruimte krijgt ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer en de afwaardering en onttrekking van de Stationsweg een verlaging van de maximale snelheid naar 30 km/h passend en noodzakelijk maken;

de weg als erftoegangsweg opgenomen kan worden binnen de omliggende 30 km/h-zone(s).

 

Overwegende dat:

kruispunten binnen 30 km/h-zones over het algemeen gelijkwaardig zijn, ook conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

hoofdfietsroutes, die duidelijk als zodanig herkenbaar zijn en waarop slechts een ondergeschikte hoeveelheid gemotoriseerd verkeer voorkomt, uitgezonderd zijn van deze voorschriften;

dit van toepassing is op de Stationsweg, waardoor de bestaande voorrangsregelingen op deze weg behouden kunnen blijven, conform de uitgangspunten van een doorfietsroute.

 

Overwegende dat:

enkele zijwegen van de Stationsweg een 30 km/h-limiet kennen door de plaatsing van verkeersborden A01, en dus geen onderdeel zijn van een 30 km/h-zone;

het ten behoeve van het terugdringen van het bordenwoud logisch is deze wegen, waarop deze wegvaksnelheid geldt, op te nemen binnen de vergrote 30 km/h-zone;

de maximale snelheid daarmee hetzelfde blijft op deze wegen, maar deze alleen anders kenbaar wordt gemaakt.

 

Overwegende dat:

gemeente Ede sinds de vaststelling van de Koersnota Mobiliteit 2023, samen met belanghebbenden, gewerkt heeft aan het in kaart brengen van verschillende gebiedsontsluitingswegen (in de Koersnota GOW-B genoemd) met betrekking tot de in de toekomst gewenste inrichting en maximale snelheid op deze wegen;

dit in verband met de landelijke richtlijn en het beleidsuitgangspunt uit de Koersnota Mobiliteit 2023 dat de combinatie van fietsers en gemotoriseerd verkeer op wegen met een maximale snelheid van 50 km/h niet langer wenselijk is;

dit geleid heeft tot een onderzoeksuitkomst waarbij verschillende gebiedsontsluitingswegen ondergedeeld worden in een nieuwe categorie, GOW 30 km/h, en dus in de toekomst een lagere maximale snelheid van 30 km/h zullen krijgen;

veel van deze wegen pas in snelheid teruggebracht kunnen worden bij een nieuwe inrichting, aansluitend op een maximale snelheid van 30 km/h, maar enkele wegen nu al dusdanig ingericht zijn dat een maximale snelheid van 30 km/h geloofwaardig wordt geacht;

de gemeenteraad, met vaststelling van de perspectiefnota op 11 juli 2024 (zaaknummer: 450687) geld beschikbaar heeft gesteld voor de komende jaren, ten behoeve van onder andere het terugbrengen van de maximale snelheid van deze laatste wegen naar 30 km/h, door middel van bebording en waar nodig quick wins;

ook de Ericalaan, Beukenlaan en een deel van de Schaapsweg (tussen de Beukenlaan en de Nachtegaallaan) in deze categorie vallen;

met de herinrichting van en herziening van de maximale snelheid op de Stationsweg het logisch wordt geacht hier direct op aan te sluiten en deze drie wegen samen met de afwaardering van de Stationsweg te voorzien van een nieuwe maximale snelheid van 30 km/h;

ten behoeve van het onderscheid tussen 30 km/h erftoegangswegen en 30 km/h gebiedsontsluitingswegen, welke van een hogere orde zijn, GOW 30 km/h-wegen aan te merken met een wegvaksnelheid.

 

Voorts overwegende dat:

om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of beperken, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekening verkeersmaatregelen in te stellen.

 

Voorts overwegende dat:

Overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW overleg is gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.

 

Mede gelet op het bepaalde in:

Hoofdstuk I artikel 2 en hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

Het bepaalde in de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).  

Besluit: 

I. overeenkomstig bijgevoegde tekening de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

de Stationsweg te Ede te betrekken binnen de omringende bestaande 30 km/h-zones door middel van het (ver)plaatsen van de borden A01-030zb en A01-030ze uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het vervangen van de aanliggende wegvaksnelheden 30 km/h door middel van bord A01-030 voor borden A01-030zb en A01-030ze uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het terugbrengen van de maximale snelheid op de Ericalaan, Beukenlaan en Schaapsweg, tussen de Beukenlaan en de Nachtegaallaan, naar 30 km/h door middel van de plaatsing van de borden A01-030 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;  

II. een afschrift te zenden aan: 

De brandweercommandant van Ede;

De korpschef van politie Oost-Nederland.    

 

Burgemeester en wethouders,

Namens dezen,  

 

Roy Rutenfrans 

Afdelingsmanager afdeling Beleid Infrastructuur en Milieu  

 

Bijlage 1 - Tekeningen Stationsweg

Bijlage 2 - Tekening Ericalaan, Beukenlaan en Schaapsweg

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Wij adviseren u om eerst contact op te nemen met Peter Spruijt, (0318) 680 376, voor uitleg over het besluit. Bezwaar maakt u binnen 6 weken na de publicatiedatum van dit besluit. U doet dit door het formulier bezwaarschrift indienen in te vullen op www.ede.nl/bezwaarmaken onder het tabblad aanvragen. U mag ook een brief sturen. Als u de brief stuurt, wilt u dan de volgende punten vermelden?

- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

- de datum waarop u uw brief schrijft;

- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- het zaaknummer of voeg een kopie van het besluit bij;

- uw handtekening.

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig totdat het bezwaar behandeld is. Na afloop van de bezwaarprocedure hoort u of het besluit wijzigt. Kunt u niet zo lang wachten? Dan kunt u de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Als de rechtbank uw verzoek toewijst, dan worden de gevolgen van het besluit opgeschort. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven