Gewijzigde verkeerssituatie in het park Kesteren, wijk Haagse Beemden, te Breda na herinrichting.

 

Z2024-004571 d.d. 7 november 2024

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

 

Is het gewenst om

Na de herinrichting de nieuwe verkeerssituatie in het park Kesteren op de Kesterendreef te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Overzichtstekening Kesteren Park Herinrichting Bebordingsplan’.

 

Motivering

Het park Kesteren ligt in een van de aandachtsbuurten van de gemeente Breda en dient als een belangrijke ontmoetingsplek voor de bewoners. De kwaliteit van de openbare ruimte kan echter worden verbeterd, vooral vanwege de vele conflictbewegingen tussen langzaam- en snelverkeer die onveilige situaties veroorzaken. In samenwerking met Netwerk Haagse Beemden (NHB), Grote Broer/Grote Zus en ontmoetingscentrum ‘De Sleutel' is een plan ontwikkeld om de voetgangers en fietsers in het park beter te beschermen. Deze maatregelen dragen bij aan een zorgelozer en aangenamer verblijf in het park.

Door de herinrichting van het park verandert de verkeerssituatie op verschillende punten. Met dit verkeersbesluit wordt besloten om de nieuwe verkeerssituatie te regelen door het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Overzichtstekening Kesteren Park Herinrichting Bebordingsplan’.

 

Autoverkeer minimaliseren

De padenstructuur van het park is herzien om een optimale balans te creëren tussen recreatie en toegankelijkheid. In het vernieuwde ontwerp wordt het autoverkeer, dat voorheen dwars door het park reed, verplaatst naar de buitenrand, met behoud van bereikbaarheid voor Kesterendreef 8, 14 (kinderboerderij De Sik) en 15.

De weg Kesterendreef noordwest bij de kruising met de Kesterenlaan, die voorheen alleen toegankelijk was voor fietsers, wordt nu een tweerichtingsweg voor zowel auto’s als fietsers. Auto’s kunnen vanaf de noordwestelijke Kesterendreef rechts afslaan om woning nummer 8 te bereiken. Vanaf dat punt is het niet meer mogelijk verder het park in te rijden. De middenweg van de Kesterendreef , waar voorheen auto’s reden, wordt omgevormd tot een fietspad. Daarnaast blijft de Kesterendreef vanaf Kesterenlaan 23 een autoweg om de parkeerplaatsen voor de woningen Kesterendreef 5 t/m 9D te bereiken. Het wordt echter een doodlopende weg, waardoor auto’s deze route niet langer kunnen gebruiken om huisnummers 8, 14 en 15 te bereiken. Fietsers behouden wel volledige doorgang.

Verder wordt de parkeerplaats bij de nieuwe speeltuin verwijderd, omdat deze niet meer bereikbaar is vanwege de afsluiting van de Kesterendreef voor gemotoriseerd verkeer midden in het park. Het verwijderen van de parkeerplaats sluit aan bij de doelstelling om het aantal verkeersconflicten tussen voetgangers en voertuigen te minimaliseren en de veiligheid van parkbezoekers te verbeteren. Dit draagt bij aan een rustige en veilige omgeving voor recreatie in het park.

 

 

Voor het herinrichten van de verkeersstromen worden de volgende borden geplaatst en verwijderd:

  • Het bord G11, verplicht fietspad, en de twee borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de middengeleider van de noordwestelijke Kesterendreef bij de kruising met de Kesterenlaan worden verwijderd;

  • Het bord E04, parkeergelegenheid, met onderbord ‘Kinderboerderij De Sik’ en onderbord ‘pijl + voetganger + De Sik’ wordt geplaatst aan de noordwestelijke Kesterendreef;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, en de twee borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de middengeleider van de noordwestelijke Kesterendreef, bij de kruising met de middenweg, worden verwijderd;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, wordt geplaatst op het pad richting de speeltuin, bij de kruising met het zuidelijke Melkpad;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB505, tegenliggers, wordt geplaatst op de Kesterendreef nabij huisnummer 8. Op de middengeleider worden de borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB505, tegenliggers, wordt geplaatst op de Kesterendreef, komend vanuit de Kesterenlaan 23. Op de middengeleider worden de borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB502, link en rechts; in 2 richtingen, wordt geplaatst op de midden Kesterendreef, aansluitend op de Kesterendreef komende vanuit de Kesterenlaan.

  •  

     

  •  

Belangenafweging

Het verwijderen en plaatsen van verkeerstekens is noodzakelijk om de nieuwe verkeerssituatie te regelen in het belang van een duidelijke en veilige verkeersomgeving voor langzaamverkeer in het park. Hoewel sommige weggebruikers mogelijk het verplaatsen van autoverkeer naar de rand van het park als een ongemak kunnen ervaren, doordat niet altijd de kortste route kan worden gereden, zijn de extra rijafstand en rijtijd zeer beperkt. Bovendien blijven de parkeerplaatsen, woningen en de kinderboerderij De Sik toegankelijk wat de impact op bewoners en bezoekers minimaliseert. Daarnaast is er een uitgebreid participatieproject doorlopen met NHB, Grote Broer/Grote Zus, en ontmoetingscentrum De Sleutel, evenals de directe bewoners in en rondom het park. Ook is er huis-aan-huis benadering en deelname tijdens de jaarlijkse buurtcamping geweest. Overige omwonenden zijn geïnformeerd via Haagse Beemden Nieuws, Facebook en WhatsApp-groepen in de wijk. Er is niet gebleken dat als gevolg van dit verkeersbesluit onevenredig nadelige gevolgen zullen optreden voor een of meer belanghebbenden in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen doelen. Gelet hierop kunnen de algemene belangen die aan dit verkeersbesluit ten grondslag liggen in redelijkheid zwaarder wegen.

 

 

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.

 

Besluiten

  • I.

    In verband met het minimaliseren van autoverkeer in het park Kesteren:

  • Het bord G11, verplicht fietspad, en de twee borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de middengeleider van de noordwestelijke Kesterendreef bij de kruising met de Kesterenlaan te verwijderen;

  • Het bord E04, parkeergelegenheid, met onderbord ‘Kinderboerderij De Sik’ en onderbord ‘pijl + voetganger + De Sik’ aan de noordwestelijke Kesterendreef te plaatsen;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, en de twee borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, op de middengeleider van de noordwestelijke Kesterendreef, bij de kruising met de middenweg, te verwijderen;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, op het pad richting de speeltuin, bij de kruising met het zuidelijke Melkpad te plaatsen;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB505, tegenliggers, te plaatsen op de Kesterendreef nabij huisnummer 8. Op de middengeleider de borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, te plaatsen;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB505, tegenliggers, op de Kesterendreef, komend vanuit de Kesterenlaan 23 te plaatsen. Op de middengeleider de borden D02-RO, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, te plaatsen;

  • Het bord G11, verplicht fietspad, met onderbord OB502, link en rechts; in 2 richtingen, op de midden Kesterendreef, aansluitend op de Kesterendreef komende vanuit de Kesterenlaan te plaatsen.

  •  

  • II.

    Een en ander overeenkomstig tekening ‘Overzichtstekening Kesteren Park Herinrichting Bebordingsplan’, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

 

  • III.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 7 november 2024.

 

 

Breda, 7 november 2024.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

 

T. Degirmenci

Adviseur RTH

 

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres;

b. de dagtekening;

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is: Verkeersbesluit ‘Gewijzigde verkeerssituatie in het park Kesteren, wijk Haagse beemden, te Breda na herinrichting’;

d. de gronden van het bezwaar.

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

 

 

Bijlage onderdeel uitmakend van di t besluit

Tekening ‘Overzichtstekening Kesteren Park Herinrichting Bebordingsplan’.

Naar boven