Gemeente Meierijstad – Uitbreiden 30 km zone Ollandseweg Sint-Oedenrode

Uitbreiden 30 km zone Ollandseweg Sint-Oedenrode

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meierijstad:

 

Nummer besluit: 2704006

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeers- besluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een ge- machtigde van de korpschef van de politie;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Meierijstad dat de bevoegdheid voor het nemen van dit verkeersbesluit op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;

Overwegende dat:

  • de Ollandseweg te Sint-Oedenrode in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Meierijstad;

  • de gemeenteraad de Duurzame mobiliteitsvisie in Januari 2022 heeft vastgesteld;

  • in de Duurzame mobiliteitsvisie de Ollandseweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg (ETW) type 1;

  • een Erftoegangsweg type 1 een maximumsnelheid heeft van 30 km per uur;

  •  

  • de instelling van een 30 km per uur als zodanig noodzakelijk is ter verzekering van de veiligheid en bescherming van de weggebruikers en ter voorkoming/beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast dan wel aantasting van het karakter of de functie van de verblijfsgebieden;

  • het instellen van een maximumsnelheid van 30 km per uur op Ollandesweg om bovenstaande redenen noodzakelijk is;

  • in de verblijfsbieden de intensiteit en de snelheid van het gemotoriseerd verkeer op de wegen binnen zo’n gebied laag dienen te blijven om ruimte te bieden voor uitoefening van verblijfsactiviteiten (wonen, spelende kinderen, parkeren enz.);

  • de maximumsnelheid van 30 km per uur in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg;

  • de verblijfsgebieden dusdanig ingericht zullen worden dat de maximum toegestane snelheid teruggebracht kan worden tot 30 km per uur;

  • de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  •  

  • Hoewel een 30km/uur-gebied door de aanleg van drempels en plateaus een negatief effect kan hebben op de reistijd en het rijcomfort van automobilisten, is het college van mening dat deze nadelen van ondergeschikt belang zijn ten opzichte van de te behalen voordelen als verkeersveiligheid, leefbaarheid, oversteekbaarheid en het terugdringen van het geluidsniveau van het autoverkeer.

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

  •  

  • nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N:

  • 1.

    uitbreiden 30 km zone over de Ollandseweg te Sint-Oedenrode;

  • 2.

    dit kenbaar te maken door plaatsing van borden A01-030zb en A01-030ze van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan beide zijden van de Ollandseweg bij de aansluiting op Schijndelseweg, zoals aangegeven op de bijgevoegde situatietekening;

  • 3.

    en door aanpassing van bestaande komgrensportalen op de Ollandseweg door invoeging van A01-030zb en A01-060zb, zoals aangegeven op de bijgevoegde situatietekening;

  • 4.

    en verwijdering van de overbodige zoneborden A01-030zb en A01-30ze, zoals aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

  •  

Bijlagen:

  • Situatietekening

  •  

Veghel, 5 november 2024

Namens burgemeester en wethouders,

F Luub

Medewerker verkeer

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunt u en kunnen andere belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders , Postbus 10.001, 5460 DA te Veghel.

Het bezwaarschrift moet zijn gemotiveerd en ondertekend.

Als u het besluit wilt laten schorsen kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch. Bij dit verzoek dient een afschrift van het ingediende bezwaarschrift te worden overgelegd. Voor het instellen van genoemd verzoek is een griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij genoemde rechtbank via www.loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Naar boven