Amsterdam stadsdeel Centrum, verkeersbesluit voor het instellen van twee voorrangsregelingen op de kruispunten Amstel, Magere brug en de (Nieuwe) Kerkstraat

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • de gemeente Amsterdam signalen heeft ontvangen waarin bestuurders aangeven de kruispunten Amstel, Magere brug en de (Nieuwe) Kerkstraat als onveilig te ervaren;

  • de Amstel en (Nieuwe) Kerkstraat erftoegangswegen binnen de bebouwde kom zijn waarop een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur en de Magere brug een verplicht tweerichtingsfietspad betreft waarop snorfietsen zijn verboden;

  • in de huidige situatie er sprake is van twee voorrangssituaties waarbij verkeer van rechts voorrang heeft;

  • de gemeente Amsterdam geconstateerd heeft dat fietsers komende van de Magere brug door de lichte afdaling hogere snelheden bereikt dan normaal, er de kans bestaat dat zij voorrang moeten verlenen aan verkeer komende van rechts op de Amstel en om veilig haaks links – of rechtsaf te kunnen slaan zij flink moeten remmen;

  • er aanvullend door de gemeente Amsterdam geconstateerd is dat de zichtlijnen van de kruispunten Amstel / Kerkstraat en Amstel / Nieuwe Kerkstraat minimaal zijn om bestuurders van rechts goed te zien aankomen;

  • om verkeersonveilige situaties zo veel mogelijk te voorkomen de gemeente Amsterdam overgaat tot het instellen van twee voorrangsregeling waarbij bestuurders komende van de Magere brug en de (Nieuwe) Kerkstraat voorrang moet verlenen aan bestuurders op de Amstel;

  • de gemeente Amsterdam van beide kruispunten een ontwerp heeft gemaakt en dat op 20 februari 2024 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd en het Toetsteam op het plan heeft geadviseerd waarmee automatisch voldaan is aan artikel 24 van het BABW;

  • de hierboven genoemde verkeersmaatregel in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk worden geacht;

  • de verkeersmaatregelen geëffectueerd wordt door het aanbrengen van de benodigde bebording en markering zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

 

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden B3, B6 en het aanbrengen van haaientanden uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: Een voorrangsregeling waarbij bestuurders komende van de Magere brug en de Kerkstraat voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Amstel;

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersborden B3, B6 en het aanbrengen van haaientanden uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: Een voorrangsregeling waarbij bestuurders komende van de Magere brug en de Nieuwe Kerkstraat voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Amstel;

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekening.

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

 

 

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven