Verkeersbesluit ​instellen wegcategorisering en parkeerverbodszone – Tuindershof-Oost, Pijnacker​ 

Zaaknummer 1440305

Berichtnummer 1289258

 

Van toepassing zijnde wetsartikelen

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Gevolgde procedure

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse en heeft de politie Eenheid Den Haag positief geadviseerd.

 

 

Aanleiding tot het verkeersbesluit

De gemeente Pijnacker-Nootdorp neemt een verkeersbesluit om wegcategorieën en een zone met parkeerverbod in te stellen in Tuindershof-Oost, overwegende dat: 

  • de gemeenteraad het bestemmingsplan “Tuindershof 2019” op 28 juni 2018 heeft vastgesteld en op 19 december 2019 dit onherroepelijk is geworden;

  • het als verblijfsgebied is ontworpen met als hoofddoel wonen;

  • alle wegen in Tuindershof-Oost binnen de bebouwde kom liggen;

  • op deze wegen het langzaam en gemotoriseerd verkeer zal mengen;

  • het verblijfsgebied met erftoegangswegen (ETW) volgens Duurzaam Veilig worden ingericht;

  • verkeer lage rijsnelheden haalt door uitvoering te geven aan de wegkenmerken en bijhorende inrichtingselementen (denk aan drempels, plateaus en wegversmallingen);

  • de wegbeheerder hiermee beoogt dat weggebruikers weten welk verkeersgedrag er van hen wordt verwacht (herkenbaarheid), welke andere verkeersdeelnemers zij er kunnen verwachten en hoe die zich naar alle waarschijnlijkheid zullen gedragen (voorspelbaarheid);

  • overgangen naar andere wegcategorieën overzichtelijk zijn vormgegeven voor alle weggebruikers;

  • naast erftoegangswegen ook een aantal vrij liggende voet- en fietspaden, onderdeel van de lokale verkeerstructuur, zijn opgenomen;

  • voorzieningen voor voetgangers, fietsers, snorfietsers herkenbaar en voldoende breed zijn vormgegeven, ook bij aansluitende wegvakken en op kruispunten;

  • voldoende kwantitatieve parkeerplaatsen zijn opgenomen als onderdeel van het totaal te ontwikkelen gebied (woonwijk Tuindershof);

  • of als reservering parkeren zijn opgenomen en indien noodzakelijk - binnen 5 jaar na oplevering van de buitenruimte - alsnog worden aangelegd;

  • weginrichting en het straatbeeld rustig en leefbaar blijven omdat weggebruikers een parkeerplaats kunnen vinden zonder buiten de vakken te moeten parkeren;

  • het parkeerverbod onderdeel wordt van alle wegvakken en kruispunten die onderdeel zijn van de 30 km/h zone.

 

Doelstelling(en) van dit besluit zijn het: 

  • verzekeren van de veiligheid op de weg;  

  • beschermen van weggebruikers en passagiers;  

  • in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;  

  • zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; 

  • voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; 

  • voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. 

 

Gelet op het bovenstaande besluiten wij: 

  • voor deze wegen de categorie ETW-30 km/h in te stellen;

    • Anjertuin

    • Astertuin, tussen de Anjertuin en Astertuin nr. 8

    • Begoniatuin

    • Cyclaamtuin

    • Chrysanttuin

  • de benoemde wegen als 30 km/h zone uit te voeren door plaatsing van bord A1 (zone 30 km/h) op de volgende locaties;

    • Astertuin, ter hoogte van nr. 8

    • Anjertuin, ter hoogte van het kruispunt met de Tuindersweg

    • Anjertuin, tussen nr. 10 en 12

    • Anjertuin, nabij Fresiatuin nr. 26

    • Begoniatuin, ten zuiden van nr. 225-235

    • Bromeliatuin, tussen Begoniatuin nr. 47-67 en 69

    • Bromeliatuin, tussen nr. 21 en Anjertuin nr. 44

    • Chrysanttuin, ter hoogte van het kruispunt met de Tuindersweg

    • Chrysanttuin, tussen nr. 11 en 13

    • Cyclaamtuin, ter hoogte van het kruispunt met de Tuindersweg

    • Cyclaamtuin, tussen nr. 13 en 15

    • Fresiatuin, nabij nr. 2

 

  • voor deze wegen de categorie ETW-15 km/h in te stellen;

    • Astertuin

    • binnenterrein Anjertuin, gelegen tussen de Begoniatuin, Bromeliatuin en Anjertuin

    • Bromeliatuin

    • binnenterrein Chrysanttuin, gelegen tussen de Begoniatuin, Bromeliatuin en Anjertuin

    • binnenterrein Cyclaamtuin, gelegen tussen de Begoniatuin, Chrysanttuin en Anjertuin

    • Fresiatuin

  • de benoemde wegen als 15 km/h (erf) uit te voeren door plaatsing van bord G5 op de volgende locaties;

    • Astertuin, ter hoogte van nr. 8

    • Anjertuin, tussen nr. 10 en 12

    • Begoniatuin, ten zuiden van nr. 225-235

    • Begoniatuin, ten westen van nr. 277-287

    • Bromeliatuin, tussen Begoniatuin nr. 47-67 en 69

    • Bromeliatuin, tussen nr. 21 en Anjertuin nr. 44

    • Chrysanttuin, tussen nr. 11 en 13

    • Cyclaamtuin, tussen nr. 13 en 15

    • Fresiatuin, nabij nr. 2

 

  • deze verbindingen als fietspad in te stellen;

    • het pad, gelegen tussen de Anjertuin en Dahliahof

    • het pad, gelegen tussen de Cyclaamtuin en Rozenhof

    • het pad, gelegen tussen de Begionatuin en Anjertuin

  • als verplicht fietspad uit voeren door plaatsing van bord G11/G12 op de volgende locaties;

    • tegenover Anjertuin nr. 22, voor het kruispunt met de Anjertuin

    • ten westen van Begoniatuin nr. 277-287, voor het kruispunt met de Begionatuin en Fresiatuin

    • tegenover Cyclaamtuin nr. 27, voor het kruispunt met de Anjertuin en Cyclaamtuin

    • tussen Dahliahof nr. 4 en 6, voor het kruispunt met de Dahliahof

    • naast Rozenhof nr. 1

 

  • deze verbindingen als voetpad aan te wijzen;

    • het pad, gelegen tussen de Anjertuin en Astertuin

    • het pad, gelegen tussen binnenterrein Anjertuin en Bromeliatuin

    • het pad, gelegen tussen de Bromeliatuin en binnenterrein Chrysanttuin

    • het pad, gelegen tussen de Chrysanttuin en binnenterrein Cyclaamtuin

    • het pad, gelegen tussen de Anjertuin en Gerberahof

    • het pad, gelegen tussen de Chrysanttuin en Leliehof

    • het pad, gelegen tussen de Fresiatuin en Tulpenhof

  • als verplicht voetpad door plaatsing van bord G7/G8 op de volgende locaties;

    • tegenover Anjertuin nr. 22

    • tussen Gerberahof nr. 1 en 3

    • tussen Leliehof nr. 4 en 6

    • bij het Tulpenhof

  • als verplicht voetpad door plaatsing van bord G7 + onderbord ‘fietsen toegestaan’ en G8 op de volgende locaties:

    • tussen Bromeliatuin nr. 9 en 11

    • tussen Bromeliatuin nr. 14 en 22

    • tussen Chrysanttuin nr. 18 en 26

 

  • een parkeerverbod als zone in te stellen voor de wegen die gelijk zijn aan de categorie ETW-30 km/h;

  • door plaatsing van bord E1 (zone) boven bord A1 (zone 30 km/h) op de locaties bij de eerder benoemde wegen;

  • alle borden te plaatsen volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

 

Eén en ander zoals aangegeven in bijlage:

  • met tekeningnummer TUI-55-4860

 

Inwerkingtreding

Op grond van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), treedt dit besluit in werking direct na bekendmaking in de (digitale) Gemeenteblad.

 

 

Pijnacker, 6 december 2023

Hoogachtend,

namens het college van Pijnacker-Nootdorp,

A. Kagie

teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte

Dit document is digitaal vastgesteld daarom staat er geen handtekening op.

Bezwaarmogelijkheden 

Tegen dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons bezwaar maken. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met ingang van de dag na die, waarop het besluit gepubliceerd is in de digitale Staatscourant. U wordt verzocht op uw brief het woord “Bezwaarschrift” te vermelden. 

 

Nadat tegen een besluit een bezwaar is ingediend, kunt u de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag vragen een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet tijdens de bezwaarprocedure worden gedaan. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, telefoonnummer 088 - 36 222 00. 

 

Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met de afdeling Wijkzaken, team IBOR|Verkeer, telefoonnummer 14015. 

 

 

Naar boven