Gemeenteblad van Bodegraven-Reeuwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2024, 467938 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2024, 467938 | beleidsregel |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk houdende beleid voor ontheffingen voor het berijden van wegen in het plassengebied met geslotenverklaringen voor vrachtverkeer, landbouwverkeer en voertuigen breder dan 2,2 meter
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;
overwegende, dat het bevoegd gezag bij verkeersbesluit op 6-11-2024 een geslotenverklaring heeft ingesteld, opgevolgd door middel van het plaatsen van borden en daarin heeft meegenomen dat in een ontheffingenbeleid regels worden gesteld voor ontheffingsmogelijkheden;
Beleidsregel ontheffingen berijden wegen plassengebied met vrachtverkeer, landbouwverkeer en overig breed verkeer (breder dan 2,2 meter)
Artikel 5. Algemeen toetsingskader
Artikel 6. Criteria vloot- en exceptionele ontheffingen
Een vlootontheffing wordt alleen afgegeven aan:
Artikel 9. Algemene transportvoorschriften
De houder van de ontheffing doet bij voorbaat afstand van alle aanspraken die hij tegen de gemeente zou kunnen doen gelden wegens schade aan het krachtens de ontheffing gebruikte motorvoertuig, door welke oorzaak ook ontstaan en aanvaardt de verplichting tot vrijwaring van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk die alle vorderingen die derden mochten doen gelden tot vergoeding van schade, die met het gebruik maken van de ontheffing in enigerlei verband staan, tenzij de schade is ontstaan door of de vordering komt uit schuld aan de zijde van de gemeente.
De houder van de ontheffing wordt erop gewezen dat het college altijd bevoegd is deze ontheffing in te trekken, als aan de deze ontheffing verbonden voorschriften niet worden nageleefd. Het college is daartoe ook bevoegd als de aan de ontheffing verbonden maatregelen daarvoor geen of geen afdoende oplossing bieden. Die maatregelen zijn: het wijzigen van de aan de ontheffing verbonden voorschriften, het aan de ontheffing verbinden van nadere voorschriften.
Artikel 11. Intrekking of wijzigen ontheffing
De ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:
Artikel 12. Wijzigingen beleid
Deze beleidsregel is opgesteld met het oog op de specifieke situatie van het plassengebied en zal periodiek worden geëvalueerd en indien nodig worden aangepast. Dit kan betekenen dat na een aanpassing een ontheffing niet opnieuw verleend wordt, dan wel dat een eerdere geweigerde ontheffing juist kan worden verleend.
Voor maximaal 2 jaar na invoering, worden de oude legeskosten aangehouden voor verlenging of vervanging van bestaande vergunningen. Voor de periode dat een bestaande ontheffing nog geldig is, worden geen extra legeskosten in rekening gebracht.
Artikel 14. Intrekken oud beleid
Het Beleid ontheffing berijden wegen Plassengebied met breedte – en gewichtsbeperking (Gemeenteblad 2021, 468108) wordt ingetrokken.
Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk
de secretaris,
P. Timmermans - van Vianen
de burgemeester
drs. M.K.A. Grauss
Ter uitvoering van de aan haar opgedragen publieke taken beheert de gemeente Bodegraven-Reeuwijk een groot aantal wegen. Voor een deel van deze wegen gelden diverse geslotenverklaringen voor specifiek verkeer. Binnen het plassengebied Reeuwijk geldt een geslotenverklaring gericht op het weren van groot, zwaar en/of breed verkeer. De reden voor de beperkingen is dat deze wegen, door de situering en constructie, uit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid niet geschikt zijn om bereden te worden door brede en zware voertuigen.
In de afgelopen jaren heeft de gemeente een beleid gevoerd gericht op het terugdringen van het gebruik van deze wegen door zwaar en breed verkeer. De gemeente heeft echter moeten constateren dat het beleid in de praktijk niet het beoogde effect heeft. Er rijdt nog altijd veel zwaar en breed verkeer over deze wegen en vaak ook zonder ontheffing. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties en tot veel schade aan wegen en bermen.
De gemeente wenst het zwaar- en breed verkeer uit het plassengebied te weren. De maatregel dient effectief en handhaafbaar te zijn, met oog voor de aanwezige ondernemers en bedrijven.
De gemeente heeft, ter uitvoering van het bovenstaande, een verkeersbesluit genomen, waarbij een geslotenverklaring geldt voor alle vrachtverkeer, landbouwvoertuigen en andere voertuigen breder dan 2,2 meter.
Ter uitvoering van bovengenoemd verkeersbesluit zijn deze beleidsregels opgesteld. In uitzonderingsgevallen kan onder voorwaarden een ontheffing worden verleend. Aan deze ontheffing zijn kosten verbonden. Een ontheffing was reeds mogelijk onder het voorgaande beleid, maar dient te worden aangepast aan de geslotenverklaring.
Gelet op het bovenstaande heeft het college besloten een nieuw ontheffingenbeleid voor het berijden van wegen in het Plassengebied te formuleren.
Doelstellingen en uitgangspunten beleid
De wegen zijn van groot maatschappelijk belang voor wonen, werken en recreëren. In het plassengebied van Reeuwijk hebben de wegen een ontsluitende functie voor percelen, woningen, bedrijven en voorzieningen.
In het plassengebied zijn de wegen vanuit de historie en de geografie smal van profiel en hebben een constructie die een gelimiteerd gewicht aan kan. Dit heeft de volgende gevolgen:
De wegen in het plassengebied hebben een smal wegprofiel met op beperkte plaatsen uitwijkmogelijkheden. Naast het wegprofiel is een korte zachte berm aanwezig met daarnaast de waterkant. Breed verkeer neemt meestal de gehele rijbaan in beslag. Hierdoor komen de voetgangers, fietsers en automobilisten in het gedrang. Het passeren met breed verkeer kan hierdoor verkeersonveilige situaties opleveren. Door het reguleren (verminderen/uitsluiten) van het brede verkeer, zullen deze situaties afnemen en neemt de veiligheid daartoe toe.
De wegconstructie ligt op een zeer zwakke ondergrond die kwetsbaar is. Zware en brede voertuigen zorgen voor schade aan de bermen en wegconstructie. Hierdoor moet regelmatig de weg worden gerepareerd. Deze beschadigingen kunnen onveilig zijn voor fietsers en voetgangers. Daarnaast wordt de levensduur van de weg korter waardoor meer (groot) onderhoud gepleegd dient te worden, waarbij de bereikbaarheid van het gebied verslechtert. Door zwaar verkeer te weren zullen wegen veiliger en beter toegankelijk blijven.
Ter bescherming van de weg en de weggebruikers, alsmede het goed toegankelijk houden van de weg, is het noodzakelijk maatregelen te nemen. Hiertoe is besloten om een geslotenverklaring in te stellen voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen.
Een verbod voor een bepaalde categorie voertuigen kan gevolgen hebben. Om te voorkomen dat bedrijven/ondernemers onevenredig zwaar in hun belangen worden geschaad door dit verbod, wordt hierbij de mogelijkheid gecreëerd om, in uitzonderingen en onder voorwaarden, een ontheffing van het verbod aan te vragen. De voorwaarden en de procedure hiervoor worden in deze beleidsregel beschreven.
Onder het voorgaande beleid kon klein vracht- en landbouwverkeer tot 10 ton en minder dan 2,2 meter breed zonder ontheffing het gebied betreden. Met de introductie van een algeheel verbod voor al het vracht- en landbouwverkeer is een ontheffing noodzakelijk. Deze groep voertuigen geeft geen directe overlast en de gevolgen voor verkeersveiligheid en beheer zijn er niet. Om deze reden wordt voor deze groep geen legeskosten in rekening gebracht.
Voor overige voertuigen wordt geen uitzondering gemaakt.
Om de lasten voor de gevestigde bedrijven en ondernemers binnen het plassengebied zo laag mogelijk te houden kunnen zij een vlootontheffing aanvragen voor vaste vervoersbewegingen van en naar het bedrijf of onderneming. Een vlootontheffing is ook mogelijk voor terugkerende onderhoudswerkzaamheden.
De volgende instanties/organisaties komen in aanmerking voor een vlootontheffing:
De gevestigde bedrijven/ondernemers binnen het plassengebied en de onderhoudsverantwoordelijke dienen zelf de kentekens voor de vlootontheffing te verzamelen. Aan de vlootontheffing zal een uniek nummer gekoppeld.
Om bouwverkeer in het plassengebied te verminderen en te reguleren kunnen zij geen vlootontheffing aanvragen. Dit geldt ook voor vervoer van huishoudens.
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft als publieke taak om de zorg te dragen voor de openbare wegen binnen en buiten de bebouwde kom zoals staat aangegeven in de Wegenwet. Hieronder valt het beheren van de regelgeving die valt onder het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV). Op grond van artikel 87 van het RVV 1990 is de gemeente als wegbeheerder bevoegd ontheffingen te geven voor diverse verkeersregels en verkeerstekens.
Dit ontheffingenbeleid is bedoeld voor zover het betreft de verkeerstekens:
De criteria en algemeen geldende voorwaarden maken onderdeel uit van deze beleidsregel.
Het nieuwe beleid heeft als doel dat het moet leiden tot minder gebruik van de wegen door breed en zwaar verkeer. Om aanwezige partijen de mogelijkheid te geven om hun bedrijfsvoering/werkzaamheden aan te passen, wordt een overgangsregeling aangehouden.
Voor maximaal 2 jaar na invoering, worden de oude legeskosten aangehouden voor verlenging of vervanging van bestaande vergunningen. Voor de periode dat een bestaande ontheffing nog geldig is, worden geen extra legeskosten in rekening gebracht.
Kiest men voor een vlootontheffing, dan is de overgangsregeling niet van toepassing.
Voor bedrijven of bewoners die zich binnen deze 2 jaar na invoering beleid nieuw aandienen/vestigen, geldt deze overgangsregeling niet. Voor hen gelden de leges conform de geldende legesverordening van dat jaar.
Controle van de ontheffingen gebeurt door de gemeentelijke handhaving en de politie. Door middel van kentekenherkenningscamera’s en fysieke steekproeven worden de voertuigen gecontroleerd. De camera’s staan bij elke ingang van het plassengebied en zijn 24 uur, 7 dagen in de week actief.
Handelen en/of nalaten in strijd met de voorwaarden van de op basis van deze beleidsregel verleende ontheffingen is verboden volgens het gestelde in artikel 150, lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994 en strafbaar volgens het gestelde in artikel 177, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994.
Het college kan overeenkomstig artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht op aanvraag ten gunste van een aanvrager een ontheffing verlenen wegens bijzondere omstandigheden die bij het opstellen van dit beleid niet waren voorzien of als toepassing hiervan gevolgen heeft voor aanvrager die onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-467938.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.