Gemeenteblad van Veendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veendam | Gemeenteblad 2024, 4671 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veendam | Gemeenteblad 2024, 4671 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Veendam 2024
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2. OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATS
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
Artikel 6. Opgravingen en ruimen
Bij het opgraven van lijken en de ruiming van graven zijn geen andere personen aanwezig dan degenen die door de beheerder met deze werkzaamheden zijn belast. Door de gemeente wordt gedurende het opgraven van lijken en de ruiming van graven de begraafplaats afgesloten, het graf zandvrij gemaakt en toezicht gehouden op de werkzaamheden
HOOFDSTUK 3. VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 7. Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag schriftelijk aan de beheerder hebben kenbaar gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder op te volgen.
Artikel 9. Over te leggen stukken
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
HOOFDSTUK 4. INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Artikel 12. Aantal overledenen in algemene en particuliere graven
Voor het aantal lijken of asbussen, urnen of aszakken in particuliere graven zoals aangegeven in lid 1 sub b van dit artikel geldt dat een combinatie van een lijk en asbussen, urnen of aszakken in een graf is toegestaan waarbij rekening moet worden gehouden met dat ten hoogste twee asbussen, urnen of aszakken in de plaats kunnen treden van één lijk.
Het college kan bij nader vast te stellen regels de algemene en particuliere graven onderverdelen in categorieën. Het college bepaalt voor de verschillende categorieën de situering en oppervlakte.
Artikel 15. Termijnen uitgifte en verlengen
Uitgifte ‘particulier graf’: Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats(en) dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van tien jaar, twintig jaar, veertig jaar of onbepaalde tijd het recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf is uitgegeven.
Uitgifte particuliere urnennis: Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats(en) dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van tien, vijftien of twintig jaar, het recht op een urnennis. De termijn begint te lopen op de datum waarop de urnennis is uitgegeven.
Uitgifte particuliere urnenzuil: Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats(en) dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van vijf jaar, het recht op een urnenzuil. De termijn begint te lopen op de datum waarop de urnenzuil is uitgegeven.
Het college kan aan de rechthebbende op een particulier graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder. Een grafkelder is alleen toegestaan bij graven voor onbepaalde tijd.
Artikel 17. Overschrijving van verleende rechten
Een grafrecht van een ‘particulier graf’ kan worden overgedragen door overlegging van een door de rechthebbende en de betrokken rechtsopvolger getekend bewijs van overdracht. Deze rechtsopvolger is de echtgenoot of geregistreerd partner, dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad. Overschrijving op verzoek van de rechthebbende ten name van een ander dan vorennoemde personen is slechts mogelijk indien daarvoor gewichtige redenen bestaan.
Na het overlijden van de rechthebbende kan het grafrecht van een graf worden overgeschreven op naam van de echtgenoot of geregistreerde partner, dan wel een bloedverwant of aanverwant tot en met de derde graad, mits de aanvraag binnen 12 maanden na het overlijden van de rechthebbende wordt gedaan. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
Artikel 18. Afstand doen van graven
De rechthebbende kan schriftelijk afstand doen van het recht op het ‘particuliere graf’. Daarmee vervallen de rechten van het graf aan de gemeente. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende. De restitutie is geregeld in de aanverwante verordening, zoals bedoeld in artikel 31 van deze verordening.
Artikel 19. Vergunning grafbedekking
De rechthebbende van een particulier graf vraagt de vergunning voor het hebben van een grafbedekking aan. De rechthebbende van een particulier graf geeft bij elke verandering of vervanging van het bestaande gedenkteken uitvoering aan de meldingsplicht door het invullen en toezenden van een meldingsformulier.
Artikel 21. Onderhoud door rechthebbende of de eigenaar
Indien de rechthebbende of de eigenaar nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de rechthebbende of de eigenaar per brief verzoeken de grafbedekking alsnog te onderhouden of te herstellen binnen de door het college gestelde termijn. Dit verzoek per brief wordt gedaan als de grafbedekking het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of als de grafbedekking gevaar kan opleveren voor derden. Als er aan dit verzoek geen gehoor wordt gegeven, vervalt de grafbedekking aan de gemeente en kan de begraafplaatsbeheerder de grafbedekking deels of geheel (laten) verwijderen en afvoeren. De eventueel gemaakte kosten worden verhaald op de rechthebbende.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat het college de rechthebbende of de eigenaar door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking en de aankondiging van verwijdering. Wanneer het adres van de rechthebbende of de eigenaar niet bekend is maakt het college de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Artikel 22. Niet-blijvende grafbeplanting
Niet blijvende beplanting op een ‘particulier graf’ zoals losse bloemen, planten en kransen kunnen, wanneer ze verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak gemaakt kan worden op enige vergoeding.
HOOFDSTUK 6. RUIMING VAN GRAVEN, URNENGRAVEN, URNENNISSEN EN URNENZUILEN
Artikel 24. Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
De beheerder draagt er zorg voor dat met de bij de ruiming van het graf nog aanwezige stoffelijke overblijfselen te allen tijde respectvol wordt omgegaan en dat bezoekers van de begraafplaats niet met stoffelijke overblijfselen worden geconfronteerd. De verwijdering van het monument en de daadwerkelijke opgraving of ruiming dient door een daartoe bij de Branche Vereniging Ondernemers Begraafplaatsbeheer (BVOB) aangesloten en gecertificeerde (natuurlijk) (rechts-)persoon te worden uitgevoerd waarop de gemeente tijdens deze werkzaamheden toezicht houdt.
Opgraving algemeen graf: Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende de verplichte grafrusttermijn van 10 jaar bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de stoffelijke overblijfselen, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of voor herbegraving elders. De burgemeester beoordeelt de aanvraag en beslist of de vergunning wordt verleend.
Schudden particulier graf: De rechthebbende op een particulier graf kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de stoffelijke overblijfselen te doen verzamelen, om deze opnieuw in of onder dezelfde grafruimte te doen plaatsen. Dit heeft tot doel één grafruimte opnieuw beschikbaar te maken voor bijzetting. Dit verzoek tot schudden van het graf wordt slechts eenmaal per graf toegestaan en is enkel mogelijk als er nog grafrechten rusten op het graf en het schudden technisch uitvoerbaar is.
Opgraving particulier graf: De rechthebbende op een ‘particulier graf’ kan bij de beheerder een aanvraag indienen voor een vergunning om de stoffelijke overblijfselen te doen verzamelen om deze te cremeren of elders opnieuw te doen begraven. De burgemeester beoordeelt de aanvraag en beslist of de vergunning wordt verleend.
HOOFDSTUK 8. IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN URNENNISSEN, EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING
Artikel 28. Intrekking oude regeling
De verordening voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen Veendam, vastgesteld op
Besluiten van het college die genomen zijn krachtens de verordening voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen Veendam vastgesteld op 19 december 2022, gelden als besluiten genomen krachtens de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Veendam, vastgesteld op 18 december 2023.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om vergunning op grond van de verordening voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen Veendam vastgesteld op 19 december 2022 is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Veendam, vastgesteld op 18 december 2023, toegepast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-4671.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.