Gemeenteblad van Harlingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 466807 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 466807 | beleidsregel |
Uitvoeringsbeleid evenementen 2024 gemeente Harlingen
Deze beleidsregel geeft een extra invulling aan:
Het doel van het Uitvoeringsbeleid evenementen is het geven van kaders waarbinnen vergunningverlening mogelijk is
Dat geeft duidelijkheid aan zowel organisatoren, ondernemers als aan de inwoners.
Het Uitvoeringsbeleid evenementen geldt voor evenementen die in de open lucht plaatsvinden, ook als deze evenementen in een tijdelijke tent plaatsvinden.
Evenementen die in een gebouw plaatsvinden worden niet in deze regel meegenomen
Deze activiteiten worden gereguleerd door de Omgevingswet. Wanneer sprake is van openbare orde en veiligheid naar het oordeel van de burgemeester, dan is de APV en dit uitvoeringsbeleid wel van toepassing.
Harlingen, Wijnaldum en Midlum vormen samen de gemeente Harlingen. Harlingen is een van de Friese elf steden en de enige stad in Friesland die direct gelegen is aan zee. De zee die de stad zo’n rijke historie en eigen karakter heeft gegeven. En tot op de dag van vandaag brengt het de dynamiek die Harlingen zo bijzonder maakt.
Deze dynamiek is terug te vinden in de vele evenementen die jaarlijks of structureel worden georganiseerd in de gemeente
Van de Zoutsloter kerstmarkt tot de dorps- en wijkfeesten. En van de Visserijdagen tot het Literair festival. Het doel hierbij is om in Harlingen gastvrij te zijn voor inwoners en bezoekers. De gemeenteraad heeft dit verwoord in evenementenvisie die op 10 juli 2024 is vastgesteld. In deze visie is neergelegd hoe de gemeente Harlingen een stimulerende omgeving wil zijn voor evenementen.
Evenementen zorgen voor onvergetelijke ervaringen en dragen bij aan de levendigheid van Harlingen
Het Uitvoeringsbeleid evenementen is om ervoor te zorgen dat evenementen succesvol, veilig en goed georganiseerd zijn. Of het nu gaat om muziekfestivals, sportwedstrijden, kunsttentoonstellingen, braderieën of buurtfeesten.
Het Uitvoeringsbeleid evenementen is een leidraad met richtlijnen en voorschriften voor het plannen, uitvoeren en beheren van verschillende evenementen
Het Uitvoeringsbeleid is een uitwerking van de Algemene Plaatselijke Verordening waarin is neergelegd aan welke regels evenementen moeten voldoen. Het beleid is ontwikkeld door in gesprek te gaan met zowel evenementorganisatoren, andere ondernemers, hulpdiensten, Port of Harlingen en medewerkers van interne vakafdelingen. Ook zijn de inwoners van Harlingen in de gelegenheid gesteld via de Huis-aan-Huis en radio, om mee te denken met het beleid. Van deze mogelijkheid is echter geen gebruik gemaakt.
Het Uitvoeringsbeleid evenementen heeft verschillende onderdelen die bijdragen aan het succes van evenementen
De onderdelen zijn onder andere:
Duidelijke richtlijnen en kaders hoe de Evenementenkalender wordt gevuld. En waarmee rekening moet worden gehouden. Een evenementenkalender helpt om inzicht te krijgen in de hoeveelheid en type evenementen op jaarbasis. En wat de eventuele impact daarvan is op de capaciteit van de gemeentelijke- en hulpdiensten.
Zoals een Veiligheidsplan met daarin informatie over het evenement. En maatregelen voor het milieu, brandveiligheid, constructies, bereikbaarheid, communicatie, geluid, gezondheid en openbare orde en veiligheid. Deze maatregelen zorgen ervoor dat evenementen in goede banen worden geleid en dat mogelijke risico's worden beperkt.
Een evenement is een voor publiek toegankelijke gebeurtenis van vermaak
Het heeft dus een openbaar karakter en bezoekers/deelnemers zijn welkom (zowel gratis of met een entreeticket). Dit kan zijn op het gebied van sport, cultuur of muziek. Ook kan het gaan om een braderie, optocht, (muziek)feest, wedstrijd op of aan de weg of een plechtigheid. Jaarlijks zijn er ongeveer 125 evenementen in Harlingen. Dit verschilt bijvoorbeeld van dorpsfeesten tot sportwedstrijden. En van muziekevenementen tot de kerstmarkt.
Wat valt niet onder de definitie van een evenement:
Dit zijn namelijk evenementen die niet voor elk publiek toegankelijk zijn.
Voor deze evenementen kun je dan ook geen melding klein evenement doen of een evenementenvergunning aanvragen. Zijn deze activiteiten op gemeentegrond? Dan is er een vergunning artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening nodig.
Voor evenementen is het nodig om afspraken te maken en regels te hebben
Dit zorgt voor duidelijkheid. Deze duidelijkheid was een wens van evenementenorganisatoren voor het evenementenbeleid. Wat mag er wel en niet? En waar moeten we rekening mee houden. Ook voor de omgeving (omwonenden en ondernemers) is deze duidelijkheid belangrijk. Waar moet een evenement aan voldoen? Hoe loopt het vergunningsproces, wat zijn de (maximale) tijden, etc.
Het Uitvoeringsbeleid evenementen biedt deze regels en houdt daarbij rekening met de verschillende belangen
Bezoekers willen namelijk genieten van een evenement. Deelnemers willen mee kunnen doen. Organisatoren willen een succesvol evenement organiseren. Ondernemers willen nieuwe en bestaande klanten bedienen. En omwonenden willen zo weinig mogelijk overlast ervaren van een evenement.
Heldere en duidelijke regels zorgen ervoor dat al deze partijen weten waar ze aan toe zijn. Ook geven ze de gemeente de mogelijkheid om toezicht te houden op evenementen. En te handhaven wanneer dit nodig is.
Artikel 1. Organisator van een evenement
Een organisator van een evenement hoeft niet altijd de aanvrager te zijn. Dit hangt af van wie de aanvraag voor een evenementenvergunning indient. De aanvrager is verantwoordelijk en aansprakelijk voor het vergunningentraject en de uitvoering van het evenement. De aanvrager kan:
Artikel 1.2 Verantwoordelijkheden aanvrager/organisator
De aanvrager/organisator hebben verschillende verantwoordelijkheden:
Artikel 1.3 Toezicht tijdens een evenement
De verantwoordelijkheid van de aanvrager/organisator is om genoeg toezicht te regelen tijdens het evenement. En tijdens de op- en afbouw daarvan.
De gemeente bepaalt of het toezicht gedaan kan worden door organisatie-leden/vrijwilligers. Of dat dit gecertificeerde beveiligers moeten zijn. Dit wordt bepaald aan de hand van:
Tijdens het evenement kan de gemeente besluiten om op- of af te schalen. Of dat er alsnog beveiliging in gezet moet worden.
Artikel 2. Evenementenkalender
De Evenementenkalender is bedoeld om inzicht te krijgen in en grip te krijgen op het aantal evenementen. De hulpdiensten hebben minder capaciteit beschikbaar en stellen daardoor strengere eisen aan evenementenorganisaties. Dat heeft gevolgen voor evenementen. Ook is er druk op de gemeentelijke inzet bij evenementen. De vraag naar vergunningen is namelijk steeds groeiende.
Om inzicht te krijgen in het aantal evenementen in de gemeente en de provincie, werkt Harlingen met een Evenementenkalender. De kalender wordt gedeeld met de politie en Veiligheidsregio Fryslân. Hulpdiensten hebben te maken met een beperkte capaciteit, waardoor niet alle evenementen door hen ondersteund kunnen worden. Het aantal evenementen geeft hen een goed beeld om te bepalen waar zij eventueel capaciteit voor kunnen inzetten. Op de Evenementenkalender staan de evenementen waarvoor een vergunning nodig is. De gemeente kan bepalen of het evenement geplaatst kan worden.
Onderstaande afbeelding laat het verschil zien tussen een aanmelding voor de evenementenkalender en een aanvraag voor een evenementenvergunning.
Wordt een evenement op de kalender geplaatst? Dan houden de gemeente en hulpdiensten rekening met het evenement. Oftewel de datum, tijd en locatie is gereserveerd. En eventuele inzet vanuit de hulpdiensten kan worden ingepland. Hiermee kunnen wij dus al vroeg sturen op alle evenementen in de gemeente. Ook kunnen we rekening houden met de eventuele faciliteiten die een organisatie nodig heeft.
Schaarse vergunningen voor evenementen
Een vergunning is schaars als er een maximum is ingesteld. In dit beleid is een maximum gesteld aan het beschikbare aantal dagen voor evenementen met een hoog geluidsniveau. Daarnaast worden er in dit beleid regels gegeven voor vaste en variabele programmering van evenementen. Daarom is er sprake van schaarse vergunningen.
Bij schaarse vergunningen is het belangrijk dat er een duidelijke procedure is voor organisatoren. Iedere organisator moet dezelfde mogelijkheid hebben om een plek op de Evenementenkalender te krijgen. Of een aanvraag om een evenementenvergunning in te dienen.
De procedure van de gemeente Harlingen voor evenementen staat in dit beleid.
Artikel 2.1 Termijn indienen aanmelding voor de Evenementenkalender
Voor 1 september in het jaar voordat het evenement plaatsvindt dien je een aanmelding in.
Gebruik hiervoor het formulier Aanmelding Evenementenkalender op www.harlingen.nl. Alle evenementen waarvoor een evenementenvergunning nodig is, kunnen een aanmelding indienen.
Evenementen kunnen alleen voor het komende jaar een aanmelding indienen.
Een aanmelding biedt nog geen garantie voor een vergunning
Daarvoor is een aanvraag voor een evenementenvergunning nodig. Tijdens het hele jaar kunnen er aanvragen voor een evenementenvergunning worden ingediend.
Heeft een organisator geen/ te laat een aanmelding voor de Evenementenkalender ingediend?
Dan bekijken we of de gewenste locatie en datum nog beschikbaar is. Ook wordt er gekeken of het evenement capaciteit van de gemeentelijke- en/of hulpdiensten nodig heeft. En of deze nog beschikbaar is. Dit wordt pas gedaan nadat de evenementenkalender is vastgesteld.
Artikel 2.2 Harlingen kent verschillende soorten evenementen
Een vaste en variabele programmering vormt de Evenementenkalender
De vaste programmering heeft een beschermde status. De gemeentelijke- en hulpdiensten houden rekening met de vaste programmering. Daarom hebben deze evenementen voorrang op andere evenementen. Daarnaast is er de variabele programmering.
Artikel 2.3 Evenementen met de status van vaste programmering
Deze evenementen zijn belangrijk voor Harlingen en worden voor meerdere jaren op de kalender geplaatst. Dit betekent dat voor deze evenementen de datum en locatie worden gereserveerd. Zij hebben voorrang op andere evenementen.
De evenementen met een status van vaste programmering zijn:
Een plek binnen de vaste programmering wordt niet ieder jaar automatisch verlengd
Bij de voorbereidingen van de nieuwe Evenementenkalender wordt bekeken of een vaste plaatsing kan blijven staan. Of dat er omstandigheid of feiten zijn, die ervoor zorgen dat een organisator zijn plaatsing verliest.
Een organisator kan zijn meerjarige plaatsing verliezen bij één van deze situaties:
Artikel 2.4 Evenementen met de status van variabele programmering
De variabele programmering van de Evenementenkalender wordt elk jaar gevuld. Bij het verdelen van de evenementen op de Evenementenkalender nemen wij alleen aanmeldingen in behandeling van:
Evenementen kunnen met elkaar concurreren via:
Concurreren evenementen? Dan wordt onderstaande stappenplan gevolgd om een keuze te maken. Na elke stap kunnen verzoeken afvallen.
Concurreren evenementen niet met elkaar? En zijn er volgens de hulpdiensten en gemeentelijke diensten geen belemmeringen? Dan kan een evenement op de Evenementenkalender worden geplaatst. Het stappenplan hoeft dan niet te worden gevolgd.
Stap 1 Vaste programmering en beschikbaarheid hulpdiensten en gemeentelijke diensten
Wij kijken of de aanmeldingen passen binnen de vaste programmering. Evenementen kunnen elkaar (negatief) beïnvloeden. Daardoor kunnen de betreffende evenementen niet tegelijk op dezelfde locatie, datum of in de buurt van elkaar plaatsvinden. De vaste programmering heeft dan voorrang.
Bij evenementen is er inzet van zowel de gemeentelijke- als hulpdiensten. Bij de vaststelling van de Evenementenkalender wordt bepaald hoeveel inzet van deze diensten nodig is. Zijn er meerdere evenementen tegelijk in de gemeente/provincie? Dan beoordeelt de gemeente samen met de hulpdiensten of er dan genoeg medewerkers van de gemeentelijke- en hulpdiensten beschikbaar zijn, om de veiligheid te borgen.
Concurreren evenementen niet met de vaste programmering? En zijn er geen belemmeringen vanuit de gemeentelijke- en hulpdiensten? Dan worden de evenementen meegenomen in onderstaande stappen. Bij alle onderstaande stappen geldt als voorwaarde dat het in verhouding moet zijn met de inzet van de gemeentelijke- en hulpdiensten.
Stap 2 Eenmalige grote evenementen / speciale evenementen
Dit zijn evenementen die niet ieder jaar in de gemeente plaatsvinden. Deze ‘reizen’ vaak door het land of zelfs door het buitenland. Deze evenementen hebben een landelijke uitstraling. Zij leveren een goede reputatie voor de stad en gemeente. Voorbeelden hiervan zijn Tall Ships Races en The Passion.
Stap 3 Grootschalige evenementen
Er zijn evenementen die alleen kunnen plaatsvinden op een bepaalde locatie vanwege de grootte van het evenement. Het gaat om evenementen met meer dan 2000 bezoekers en/of deelnemers die tegelijk aanwezig zijn.
Evenementen die hieraan bijdragen hebben voorrang. In artikel 8 lid 1 staan voorbeelden van maatregelen.
Evenementen kunnen een bijdrage leveren aan de lokale economie. Dit is tweeledig:
Blijven er twee of meer aanmeldingen over na de bovenstaande stappen? Dan wordt er geloot door het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 2.5 Vaststellen van de Evenementenkalender
Uiterlijk in december stelt de burgemeester de Evenementenkalender vast (in artikel 2.6 staat het proces). Daarmee worden de datum/data en locatie(s) voor het evenement gereserveerd. De organisator is verplicht om op tijd een volledige aanvraag voor een vergunning in te dienen. Alleen met de nodige vergunningen/ontheffingen kan het evenement plaatsvinden.
Zodra de kalender is vastgesteld, kan er voor dat kalenderjaar geen aanmelding meer worden ingediend. Het is dan nog wel mogelijk om een aanvraag in te dienen.
Artikel 2.6 Proces van vaststellen Evenementenkalender
Artikel 3.1 Termijn indienen melding voor een klein evenement
Uiterlijk 3 weken voor het evenement dien je een melding voor een klein evenement in.
Gebruik hiervoor het formulier op Melding klein evenement op www.harlingen.nl.
Artikel 3.3 Proces van toestemming geven voor een klein evenement
Artikel 4. Evenementenvergunning
Een evenementenvergunning is belangrijk omdat het helpt om evenementen veilig en goed georganiseerd te laten verlopen. Het is een speciale toestemming van de overheid om een evenement te organiseren op een bepaalde plek en tijd.
Artikel 4.1 Termijn indienen aanvraag evenementenvergunning
Een aanvraag voor een evenementenvergunning dien je uiterlijk 14 weken voor het evenement in.
Gebruik hiervoor het formulier Aanvraag evenementenvergunning op www.harlingen.nl.
Artikel 4.2 Indieningseisen voor een volledige aanvraag
Een volledige aanvraag voor een evenementenvergunning bestaat sowieso uit:
Artikel 4.3.1 Vooroverleg bij B- en C-evenementen
Een vooroverleg heeft als doel om voor het indienen van de aanvraag het conceptplan te bespreken. Om ervoor te zorgen dat er tijdens het indienen van de aanvraag een volledige aanvraag wordt ingediend.
Een B- en C-evenement kan (bij voorkeur) 18 weken voor het evenement een vooroverleg hebben. Daarvoor biedt de organisator een concept veiligheidsplan en plattegrond aan. Deze documenten en de evaluatie van de vorige editie worden besproken. Interne vakafdelingen en hulpdiensten sluiten aan bij dit overleg met de organisator.
Artikel 4.4 Evenementenoverleg
Iedere maand is er een evenementenoverleg met medewerkers van interne vakafdelingen, de hulpdiensten en relevante partijen. Het doel van dit overleg is om komende evenementen te bespreken en de afgelopen evenementen te evalueren. Als organisator kun je voor dit evenement worden uitgenodigd.
Bij B- en C-evenementen wordt altijd advies gevraagd aan de politie en de Veiligheidsregio Fryslân. Bij sommige A-evenementen kan dit worden gedaan. Deze keuze hangt af van de activiteiten tijdens het evenement. Ook kunnen interne afdelingen om advies worden gevraagd. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het afsluiten van wegen. Daarbij wordt advies gevraagd aan de afdeling verkeer.
Artikel 5. Verklaring van geen bezwaar
Er zijn bepaalde evenementen die door de gemeente Harlingen gaan, richting een andere gemeente. Voor deze evenementen kan een verklaring van geen bezwaar voldoende zijn.
Artikel 5.1 Termijn indienen verklaring van geen bezwaar
Een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar voor een evenement dien je uiterlijk 4 weken voor het evenement in. Gebruik hiervoor het formulier Verklaring van geen bezwaar evenement op www.harlingen.nl. Voeg in de bijlage een plattegrond met daarop de route aangegeven.
Artikel 5.2 Regels voor een verklaring van geen bezwaar
Een organisator van een evenement hoeft alleen een verklaring van geen bezwaar aan te vragen als:
Artikel 6. Tijden van een evenement
De tijden voor een evenement zijn belangrijk om vast te leggen. Dit heeft onder andere te maken met de mate van hinder die een omgeving kan ervaren van een evenement. Ook heeft het te maken met het veilig laten verlopen van de uitstroom van bezoekers bij een evenement.
Evenementen die tijdens Oud & Nieuw plaatsvinden, hebben geen vastgestelde eindtijd. Dit wordt per aanvraag beoordeeld.
Artikel 7.1 Geluidsdagen en -niveaus voor evenementen in de open lucht
Het equivalente geluidsniveau (Leq) mag maximaal het geluidsniveau zijn dat in onderstaande tabel staat. Het gaat om het niveau op een willekeurig punt op 10 meter verwijderd van de achter- of zijkant van de geluidsbron.
Artikel 7.4 Evenementen en festiviteiten vallend onder het omgevingsplan (afdeling 22.3)
Deze regels genoemd in artikel 7.4 zijn de regels die eerder van toepassing waren op inrichtingen in de zin van de voormalige Wet Milieubeheer. In het omgevingsplan is opgenomen welke geluidsnormen van toepassing zijn voor gebouwen waarin evenementen worden georganiseerd. Deze normen zijn ook van toepassing als er een evenement in dat gebouw wordt georganiseerd.
De 12-dagen regeling betekent dat er maximaal 12 dagen per jaar mag worden afgeweken van de geluidsnormen. Deze 12-dagen kunnen apart van elkaar worden opgenomen of in een keer 12 dagen. Van belang is dat het maximaal 12 dagen is.
Tijdens evenementen kan de FUMO Omgevingsdienst Fryslân geluidsmetingen uitvoeren. Dit gebeurt in opdracht van de gemeente. De medewerkers van de FUMO zijn deskundig op het gebied van geluid. Zij gebruiken professionele en geijkte apparatuur voor de metingen. De waarde die deze apparatuur aangeeft, is leidend voor de gemeente.
De gemeente kan om een geluidsrapport vragen om te onderbouwen of aan de gestelde geluidsnormen kan worden voldaan. Dit kan ook worden gevraagd voor evenementen in de open lucht (naast het genoemde in artikel 7.4 lid 2).
Artikel 7.8 Convenant Preventie Gehoorschade Muziek
Een vergunning voor een grootschalig muziekevenement wordt alleen gegeven als de aanvrager het Convenant Preventie Gehoorschade Muziek als uitgangspunt gebruikt.
Artikel 8. Duurzame evenementen
Wij willen aansluiting vinden bij de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid in het kader van evenementen. Op deze manier komen we tot een hogere kwaliteit van onze evenementen in de gemeente. Harlingen wil tenslotte de schoonste stad aan het Wad zijn. En hecht daarbij waarde aan duurzaamheid.
De Nederlandse overheid heeft maatregelen om plastic in de natuur tegen te gaan
Deze maatregelen worden in de komende jaren steeds strenger. Dit geldt dus ook voor organisatoren van evenementen en hun leveranciers. De gemeente kan aanvullende regels vaststellen op het gebied van duurzaamheid.
Als organisator kun je al maatregelen nemen om het evenement duurzaam te maken.
Artikel 8.1 Maatregelen voor duurzaamheid
In het Veiligheidsplan geef je aan welke maatregelen het evenement neemt om duurzaam / duurzamer te worden. Voorbeelden van maatregelen zijn:
Een evenementengebied is een afgebakend gebied waarin de organisator verantwoordelijk is voor een goed en veilig verloop van het evenement. Het afbakenen kan onder andere via:
In beide gevallen plaats je de huisregels duidelijk zichtbaar bij de ingangen. Dit betekent verlichten als het evenement na zonsondergang plaatsvindt.
Toezichthouders van de organisatie en eventuele beveiliging houden toezicht op het naleven van deze huisregels.
Artikel 10. Gebruik van glaswerk
Terrassen binnen het evenementengebied mogen tot 21:00 uur schenken in glaswerk, hiervan kan naar het oordeel van de burgemeester worden afgeweken in het kader van openbare orde en veiligheid Daarna mag er geen glaswerk meer aanwezig zijn op de terrassen. Zie artikel 9 voor de regels van een evenementengebied.
Een uitzondering is mogelijk op lid 1 en 2 van dit artikel. Daarvoor geeft de aanvrager/organisator een duidelijke motivatie waarom men wil afwijken. En hoe men toeziet op de veiligheid van het evenement. Dit wordt aangegeven in het Veiligheidsplan. De burgemeester besluit of dit alsnog kan worden toegestaan.
De haven van Harlingen is een internationale haven. Daarom is een goede afstemming met het vaarverkeer, de activiteiten op het water en de activiteiten op de Willemshaven heel belangrijk. Port of Harlingen is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de havens in Harlingen. Ook zijn zij verantwoordelijk voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart.
Artikel 13.1 Contact met Port of Harlingen
Tegelijk met het indienen van een aanvraag voor een evenementenvergunning, neem je contact op met Port of Harlingen. Dit doe je bij evenementen op de Willemshaven en/of in het water van Harlingen.
De contactgegevens van Port of Harlingen staan op www.portofharlingen.nl.
Artikel 14. Servicepakket evenementen Harlingen
De gemeente Harlingen werkt met een servicepakket voor evenementen. In dit servicepakket zit:
Organisatoren kunnen dit digitale servicepakket aanvragen via info@harlingen.nl.
Artikel 15. Faciliteiten voor evenementen vanuit Harlingen
De gemeente Harlingen heeft altijd als uitgangspunt dat ze organisaties helpt en ondersteunt bij de voorbereiding en uitvoering van een evenement. En ervoor zorgt dat dit veilig verloopt.
Artikel 15.1 Faciliteiten vanuit Harlingen
De gemeente Harlingen heeft verschillende faciliteiten. Deze kunnen ter beschikking worden gesteld aan evenementenorganisatoren. Dit helpt de organisatoren in de uitvoering van hun evenement. Bij het vaststellen van de evenementenkalender wordt in de plaatsingsbrief aangegeven (of tijdens het voorgesprek met de organisator) of en welke materialen de organisator kan gebruiken. Of dat er aanvullende voorwaarden worden gesteld zoals ophalen en brengen van materialen.
De faciliteiten waarmee de gemeente organisatoren kan ondersteunen, zijn:
Artikel 15.2 Podium van de gemeente Harlingen
De gemeente Harlingen heeft een gecertificeerd muziekpodium. Organisatoren kunnen deze tijdens een evenement lenen. Er zijn twee versies van het podium beschikbaar, namelijk:
Evenementen die gebruik willen maken van het podium noemen dit in het Veiligheidsplan. Daarbij geven zij aan welke versie van het podium men wil gebruiken. Met daarbij de gegevens van de contactpersoon van het evenement voor de op- en afbouw. Daarbij geldt ‘wie het eerste dit vraagt in het Veiligheidsplan, heeft het eerste recht om het podium te reserveren. Waarbij de genoemde evenementen in lid 1 van dit artikel voorrang hebben.
Artikel 15.3 Evenementenspreekuur
Op een vaste dag in de week kan hiervoor een afspraak worden gemaakt. Een vergunningverlener helpt een aanvrager met planvorming. Aan het begin zijn de indieningseisen duidelijk. Eventuele maatwerkafspraken worden gemaakt. Het doel is om een efficiënte vergunningverlening te maken.
Informatie hierover wordt gedeeld via www.harlingen.nl.
Artikel 15.4 Bijeenkomst voor kennisuitwisseling en kennisdeling
Eén keer per kalenderjaar wordt door de gemeente Harlingen een bijeenkomst gepland voor evenementenorganisatoren. Het doel van deze bijeenkomsten is kennisuitwisseling en kennisdeling. Tijdens deze bijeenkomsten kan bijvoorbeeld een gastspreker en/ of trainer worden
uitgenodigd voor kennisoverdracht. Ook is dit het moment om onderling kennis te delen en eventueel samen te werken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-466807.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.