Verkeersbesluit gemeente Hoeksche Waard – Instellen eenrichtings verkeer Heinenoord

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende: 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Uit het oogpunt van:

 

  • 1.

    Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • 2.

    Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • 3.

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Om binnen de bebouwde kom het eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer met verkeersborden conform de richtlijnen vorm te geven.

Belangenafweging

In 1969 heeft de gemeente verkeersmaatregelen genomen in het kader van de Parkeerexcessenverordening. Onderdeel van deze verkeersmaatregelen is het instellen van geslotenverklaringen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen aan één zijde van de straat, waardoor in praktijk een eenrichtingsregeling voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen ontstaat. Echter, het CROW omschrijft dat het toepassen van de verkeersborden ‘geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen’ (C6) niet gebruikt moeten worden om een eenrichtingsregeling in te stellen, maar dat hiervoor verkeersborden C2 en C3, al dan niet in combinatie met een onderbord (voor uitzonderingen) geplaatst moeten worden. Bij de recente herinrichting van de Emmastraat in 2021 is bij het toepassen van de eenrichtingsregeling wel conform de richtlijnen gebruik gemaakt van verkeersborden C2 en C3.

Het toepassen van verkeersborden C2 en C3 in plaats van C6 heeft ook betrekking op motorvoertuigen met maximaal twee wielen, aangezien ook zij nu onderdeel worden van de eenrichtingsregeling. De intensiteit van dit verkeer is echter als gering ingeschat. Het belang om de verkeerssituatie conform de richtlijnen vorm te geven, weegt zwaarder.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef. Deze heeft ingestemd met de maatregel.

Besluit

De gemeente Hoeksche Waard, gelet op het voorgaande, besluit:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Tot het instellen van eenrichtingsverkeer met een uitzondering voor (brom)fietsverkeer door middel van de borden C2 en C3 met OB54 op de volgende straten:

    • a.

      Beatrixstraat (richting noord)

    • b.

      Bernhardstraat, ter hoogte van huisnummers 2 t/m 18 (richting west)

    • c.

      Bernhardstraat, tussen de Emmastraat en de Oranjestraat (richting noord)

    • d.

      Irenestraat, tussen Marijkestraat en Oranjestraat (richting zuid)

    • e.

      Irenestraat, ter hoogte van huisnummers 22 t/m 34 (westelijke richting)

    • f.

      Margrietstraat, ten noorden van de Oranjestraat (richting noord)

    • g.

      Margrietstraat, ten zuiden van de Oranjestraat (richting zuid)

    • h.

      Marijkestraat, tussen de John F. Kennedystraat en de Thorbeckehof (richting west)

    • i.

      Martin Luther Kingstraat (richting oost)

  • 3.

    Vervanging van de huidige C6 borden door de C2 + OB54 borden.

  • 4.

    Vervanging van de huidige onderborden op de Martin Luther Kingstraat

  • 5.

    Verwijdering van de D4 en D5 borden die de huidige C6 borden ondersteunen.

De maatregelen zijn op bijgevoegde tekeningen in de bijlage inzichtelijk gemaakt.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na bekendmaking daarvan een bezwaarschrift indienen bij het college van Hoeksche Waard. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de datum van het bezwaarschrift, de gronden van het bezwaar, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en een telefoonnummer waarop de indiener overdag bereikbaar is, zodat wij de indiener kunnen uitnodigen voor een informeel gesprek. Voor de wijze waarop het bezwaarschrift wordt behandeld, verwijzen wij belanghebbenden naar de website: www.gemeentehw.nl.

Belanghebbenden kunnen, als onverwijlde spoed dat – gelet op betrokken belangen – vereist, eveneens een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Belanghebbenden kunnen ook digitaal een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moeten belanghebbenden wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden..

Nadere informatie over dit besluit kan worden ingewonnen bij team Openbare Ruimte, telefoon 14 0186.

Maasdam, 1 november 2024

Namens burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard.

 

 

 

Naar boven