Gemeenteblad van Hardenberg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardenberg | Gemeenteblad 2024, 464482 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardenberg | Gemeenteblad 2024, 464482 | verkeersbesluit of -mededeling |
Ontwerp-verkeersbesluit voor het afwaarderen van gedeeltes van de Molckenbourstraat en Kamferbekestraat in Hardenberg.
De teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;
gelet op de "Nadere regeling delegatie, mandaat en volmacht Hardenberg", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022, en het “Besluit ondermandaat en -volmacht gemeente Hardenberg”, vastgesteld door de Algemeen Directeur van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022, beide zoals nadien gewijzigd, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, eerste lid, onder d van Wegenverkeerswet 1994 aan hem in ondermandaat is gegeven,
-dat de Molckenbourstraat in deelgebied Cirkel I onderdeel uitmaakt van de kortste route door Marslanden voor gemotoriseerd verkeer;
-dat de doorgaande route binnen de wijk Marslanden een ander wegprofiel heeft dan de overige (woon)straten;
-dat de doorgaande route binnen de wijk Marslanden is vastgesteld door de raad in de Structuurvisie Marslanden;
-dat door de bouw van deelgebied Ydenhoogte de interne bewegingen van gemotoriseerd verkeer alleen maar zullen toenemen;
-dat de Molckenbourstraat ingericht is als woonstraat, in tegenstelling tot o.a. de Voltelenstraat, Edelinckstraat en Van Coeverdenstraat;
-dat het onderscheid tussen de verschillende wegprofielen nog niet het beoogde effect heeft, namelijk het gebruik van de bedoelde doorgaande route in plaats van de Molckenbourstraat;
-dat het Plaatselijk Belang Marslanden en de aanwonenden van de Molckenbourstraat hebben aangedrongen op het autoluwer maken van de Molckenbourstraat;
-dat het autoluwer maken van de Molckenbourstraat een toename van gemotoriseerd verkeer zal veroorzaken op de Kamferbekestraat;
-dat het afsluiten van de Molckenbourstraat ter hoogte van de speelvelden voor gemotoriseerd verkeer:
bijdraagt aan een kindvriendelijke speelomgeving, die niet wordt doorkruist door autoverkeer;
bijdraagt aan een autoluwere Molckenbourstraat;
afdwingt dat gemotoriseerd verkeer de doorgaande route moet gebruiken binnen de wijk, zoals beoogd is in de Structuurvisie;
stimuleert om de fiets te gebruiken, zoals beoogd in het Programma Mobiliteit (Gemeente Hardenberg, 2020), omdat de kortste route door de wijk alleen voor langzaam verkeer mogelijk is;
betekent dat lokaal gemotoriseerd verkeer altijd toegang houdt tot alle woningen en percelen;
-dat de Kamferbekestraat eveneens ingericht is als woonstraat, gelijk aan de Molckenbourstraat;
-dat het onwenselijk is dat doorgaand gemotoriseerd verkeer door de wijk uitwijkt naar de Kamferbekestraat, als de Molckenbourstraat wordt afgewaardeerd;
-dat het aannemelijk is dat de Kamferbekestraat niet aantrekkelijk is voor gemotoriseerd verkeer, als het parkeerhofje onderdeel wordt van de rijroute binnen de straat;
-dat het afsluiten van de Kamferbekestraat ter hoogte van het speelveld voor gemotoriseerd verkeer:
bijdraagt aan een kindvriendelijke speelomgeving, die niet wordt doorkruist door autoverkeer;
bijdraagt aan een autoluwere Kamferbekestraat;
afdwingt dat gemotoriseerd verkeer de doorgaande route moet gebruiken binnen de wijk, zoals beoogd is in de Structuurvisie;
stimuleert om de fiets te gebruiken, zoals beoogd in het Programma Mobiliteit (Gemeente Hardenberg, 2020), omdat de kortste route door de wijk alleen voor langzaam verkeer mogelijk is;
betekent dat lokaal gemotoriseerd verkeer altijd toegang houdt tot alle woningen en percelen;
gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Hardenberg;
in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Hardenberg;
in eigendom zijn van de Gemeente Hardenberg;gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg;
voorzien zijn van een maximum snelheid van 30 km/u (in zone-vorm);
-dat de omgeving is geïnformeerd en geconsulteerd over voorgestelde maatregelen;
-dat de Gemeente Hardenberg voornemens is om de Van Coeverdenstraat te reconstrueren naar een fietsstraat, ter bevordering van de fietsveiligheid op deze hoofdfietsroute, conform het gemeentelijk Fietsplan (2022);
-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg
R. Olde Kalter
Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied
Gelet op de belangen die bij dit verkeersbesluit een rol kunnen spelen, hebben Burgemeester en wethouders van Hardenberg besloten om de uniforme openbare voorbereidingsprocedure ingevolge de Algemene wet bestuursrecht te volgen (Afdeling 3.4). Dit betekent, dat eerst een ontwerp-verkeersbesluit ter inzage wordt gelegd waar belanghebbenden hun zienswijze over kenbaar kunnen maken.
Na afweging van alle relevante belangen zal vervolgens een definitief verkeersbesluit worden genomen waartegen uitsluitend beroep kan worden ingediend.
De stukken die betrekking hebben op dit ontwerp-verkeersbesluit liggen voor belanghebbenden gedurende zes weken ter inzage met ingang van de dag na de publicatie, op 6 november 2024.
Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerp-verkeersbesluit overeenkomstig het bepaalde in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht, naar keuze schriftelijk dan wel mondeling (na afspraak via 14 0523), naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-464482.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.