Agenda Petear

 

  •  

Datum : 13 november 2024

  •  

Tijdstip : 19:30 uur

  •  

Locatie : Gemeentehuis Joure

  •  

Voorzitter : de heer J. K. Volbeda

  •  

Griffier : mevrouw H.A. van Dijk-Beekman

  •  

 

  •  

Elk Petear begint met een gesprek waarin de raads- en commissieleden over de agendapunten in gesprek gaan met betrokkenen. Bij dit onderdeel (agendapunt 2) van de agenda kunnen betrokkenen hun standpunten delen met de raad. Zijn er geen aanmeldingen van betrokkenen om deel te nemen aan de agendapunten van dit Petear, dan vervalt dit onderdeel van de agenda.

Bij agendapunt 3 gaan de raads- en commissieleden met elkaar en met het college in gesprek over dezelfde agendapunten als bij agendapunt 2.

Het Petear is een openbare vergadering. Publiek is welkom. De vergadering is ook live te volgen of terug te kijken via de uitzending op de website www.defryskemarren.nl/gemeenteraad.

  •  

 

  • 1.

     

Opening en vaststellen agenda

Het Petear van woensdag 13 november 202 4 wordt gehouden in het gemeentehuis te Joure. Belangstellenden kunnen zich aanmelden (o.v.v. agendapunt en contactgegevens) vóór maandag 11 november 2024 10.00 uur via griffie@defryskemarren.nl om in gesprek te gaan met raads- en commissieleden in het Petear. Betrokkenen kunnen ook schriftelijk reageren op de raadsvoorstellen. De reacties worden in principe openbaar bij de vergaderstukken op de website geplaatst.

 

 

  • 2.

     

Petear met deelnemers (betrokkenen )

  •  

 

2.1

Regioplan ‘Fryske oanpak beschermd wonen vanaf 2022’ (doorgeschoven agendapunt van Petear 9 oktober 2024)

Voorstel: Het regioplan ‘Fryske oanpak beschermd wonen vanaf 2022’ vast te stellen.

Toelichting: Beschermd wonen is in 2015 in Fryslân ondergebracht bij de centrumgemeente Leeuwarden met de uitvoering door Sociaal Domein Fryslân (SDF). De Fryske gemeenten hebben afspraken gemaakt over het inrichten van beschermd wonen in Fryslân. Met het vaststellen van het regioplan is er een soepele overgang van beschermd wonen naar beschermd thuis in de eigen omgeving.

  •  

 

2. 2

Gemeentelijke rolopvatting warmtetransitie

Voorstel:

  • 1.

    Ontwikkeling van warmtenetten toe te staan in gemeente De Fryske Marren;

  • 2.

    Te kiezen voor de rolopvatting van 'rechtmatige overheid' op basis van het model van de NSOB (Nederlandse School Openbaar Bestuur) met betrekking tot de warmtetransitie met uitzondering van;

  • a.

    de lopende pilots met een positieve businesscase, waarbij gekozen wordt voor de rolopvatting ‘samenwerkende overheid’;

  • b.

    het individuele spoor waar d.m.v. Tûk Wenjen (gemeentelijk energieloket) gekozen wordt voor de rolopvatting ‘samenwerkende overheid'.

Toelichting: DFM heeft met het vaststellen van de Warmtevisie (2021) een eerste stap gezet in de warmtetransitie (in 2025 100% aardgasvrij verwarmde gebouwen). Een warmtenet is een systeemkeuze die deze doelstelling helpt te behalen. De raad wordt gevraagd toe te staan dit te ontwikkelen. In de uitvoering van de Warmtevisie vragen daarnaast v erschillende externe stakeholders om meer duidelijkheid over de rol van gemeente De Fryske Marren binnen de warmtetransitie. Ook speelt dat d e Rijksoverheid per 2025 twee nieuwe wetten in werking wil laten treden , namelijk de W c W en Wgiw. Beide ontwikkelingen hebben er toe geleid dat samen met Berenschot is gekeken naar mogelijke rolopvattingen en sturingsinstrumenten passend bij De Fryske Marren.

  •  

 

2. 3

Nota Ligplaatsenbeleid

Voorstel:

  • 1.

    De harmonisatie van het beheer en de exploitatie van gemeentelijke ligplaatsen, zoals omschreven in de Nota Ligplaatsenbeleid, goed te keuren.

  • 2.

    Het uniforme afwegingskader dat gericht is op de duurzame en toekomstgerichte inzet van ligplaatsen binnen de gemeente, zoals omschreven in de nota, vast te stellen.

  • 3.

    De voorgestelde strategieën en actieplannen uit hoofdstuk 6 van de Nota Ligplaatsenbeleid te implementeren om de gestelde ambities te realiseren.

Toelichting: DFM heeft voor de recreatievaart verschillende soorten ligplaatsen. Het huidige beheer van ligplaatsen in versnipperd en onduidelijk wat een heldere en uniforme aanpak bemoeilijkt. De Nota Ligplaatsenbeleid harmoniseert dit en presenteert een visie en uitgebreide strategie voor het beheren en exploiteren van gemeentelijke ligplaatsen. Het doel is te komen tot een efficiëntere inzet van middelen, verbeterde kwaliteit van voorzieningen, een verbeterde dienstverlening en een versterking van de lokale economie en leefbaarheid binnen de gemeente.

  •  

 

2. 4

S tartnotitie mobiliteit

Voorstel: de startnotitie mobiliteit vast te stellen

Toelichting: Een mobiliteitsprogramma geeft richting en sturing aan mobiliteitsvraagstukken binnen de gemeente. Het huidige Gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) uit 2016 is toe aan een actualisatie gezien de vele ontwikkelingen op dit gebied , zoals de omgevingswet . De startnotitie mobiliteit beschrijft het proces om te komen tot ene mobiliteitsprogramma en mobiliteitsplan met daarin naast het proces ook de kaders , ambitie en de wijze van participatie.

  •  

 

2. 5

Najaarsrapportage 2024

Voorstel:

  • 1.

    De Najaarsrapportage 2024 vast te stellen.

  • 2.

    De begroting 2024 te wijzigen conform bijlage 1 en 2 van de Najaarsrapportage 2024.

  • 3.

    De verwachte financiële afwijkingen op de kredieten (Bijlage 3) te autoriseren.

Toelichting: Met de najaarsrapportage wordt de raad geïnformeerd over de voortgang van het beleid en de financiële verwachte afwijkingen op basis waarvan de begroting 2024 gewijzigd wordt. De rapportage 2024 laat een prognose rekeningresultaat 2024 zien van positief €1.235.000 . Dit is een stijging van €1.960.000 ten opzichte van het bij de voorjaarsrapportage gepresenteerde verwachte saldo. In deze rapportage worden de reeds genomen raadsbesluiten verwerkt en wordt voorgesteld om afwijkingen op investeringskredieten te autoriseren. Ook de nieuwe eenmalige kredieten dienen te worden geautoriseerd om de inkomsten en uitgaven met betrekking tot specifieke uitkeringen op te nemen in de begroting.

  •  

 

2. 6

Controleprotocol en Normenkader 2024

Voorstel:

  • 1.

    Het controleprotocol 2024 en het als bijlage daarbij horende normenkader 2024 (deze stukken liggen ten grondslag aan de getrouwheidscontrole van de accountant en de rechtmatigheidsverantwoording van het college) vast te stellen.

Toelichting: Met het controleprotocol krijgen de controlerend accountant en het college een richtlijn voor het uitvoeren van haar rechtmatigheidsverantwoording en controle werkzaamheden, zodat beide hun werkzaamheden op de vereiste manier kunnen verrichten en afronden. De accountant voert daarbij de accountantscontrole als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet uit en geeft daarbij een verklaring af inzake getrouwheid (d.w.z. volledigheid van realisatiecijfers) en ziet toe op de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording (d.w.z. juistheid van de realisatiecijfers). De rechtmatigheidsverantwoording is sinds boekjaar 2023 een verantwoordelijkheid van het college.

  •  

 

  • 3.

     

Gesprek raadsleden onderling en met het college

Zie voor de bijhorende stukken agendapunt 2.

  •  

 

3.1

Regioplan ‘Fryske oanpak beschermd wonen vanaf 2022’ (doorgeschoven agendapunt van Petear 9 oktober 2024)

Voor de bijhorende stukken zie agendapunt 2.1

  •  

 

3.2

Gemeentelijke rolopvatting warmtetransitie

Voor de bijhorende stukken zie agendapunt 2.2

  •  

 

3.3

Nota Ligplaatsenbeleid

Voor de bijhorende stukken zie agendapunt 2.3

  •  

 

3.4

Startnotitie mobiliteit

Voor de bijhorende stukken zie agendapunt 2.4

  •  

 

3.5

Najaarsrapportage 2024

Voor de bijhorende stukken zie agendapunt 2.5

  •  

 

3.6

Controleprotocol en Normenkader 2024

Voor de bijhorende stukken zie agendapunt 2.6

  •  

 

  • 4.

     

Sluiting

  •  

 

Zijn er geen aanmeldingen van betrokkenen om deel te nemen aan de agendapunten van dit P etear, dan vervalt a genda punt 2.

 

U kunt dit nakijken op www.defryskemarren.nl/gemeenteraad

 

Uitzending vergadering:

In de raadszaal worden beeld- en geluidsopnamen gemaakt. Deze worden live uitgezonden via onze website www.defryskemarren.nl/gemeenteraad en kunnen ook achteraf worden bekeken.

Personen op de publieke tribune kunnen in beeld komen. In de raadszaal wordt u er op geattendeerd dat er beeld- en geluidsopnamen worden gemaakt. Deze beelden worden voor onbepaalde tijd bewaard. Wilt u niet in beeld komen, dan kunt u de vergadering volgen via een beeldscherm buiten de raadszaal.

 

Naar boven