Concept-Ontwerp Besluit hogere waarden Wet geluidhinder

Behorende bij: Ontwerp-Omgevingsvergunning “Parallelweg 11-15 te Bergambacht”

 

  • 1.

    Aanleiding

Op de locatie Parallelweg 11-15 in Bergambacht worden 9 nieuwe woningen ontwikkeld. De woningen liggen binnen de geluidszone van de N210 Provinciale weg.

Gebleken is dat op de beoogde woningen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB uit de Wet geluidhinder (Wgh) wordt overschreden. Na uitvoering van maatregelen en deels uitvoering van de woningen met een dove gevel wordt de maximale ontheffingswaarde uit de Wgh van 63 dB niet overschreden. Voor deze woningen moet een hogere waarde vastgesteld worden op grond van artikel 83 en 110a van de Wet geluidhinder.

 

  • 2.

    Ontwerpbesluit

    Wij zijn voornemens, gelet op de in dit besluit genoemde overwegingen en Hoofdstuk VIIIa van de Wgh voor het plangebied de volgende hogere waarde vast te stellen:

     

Bestemming

Geluidsbron

Hogere waarde

[dB]

Omschrijving

Aantal

Woningen Parallelweg 11-15

9

N210 Provinciale weg

63

 

De volgende bijlagen maken deel uit van dit besluit:

  • 1.

    Rapport “Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Parallelweg 11-15 te Bergambacht” door Tritium Advies, kenmerk 2010-301/SH-01, versie B van 22 april 2024;

  • 2.

    Aanvullende notitie “Memo berekeningen spuitventilatie Parallelweg 11-15 te Bergambacht” door Tritium Advies, kenmerk 2402170JJA-memo van 12 juli 2024;

  • 3.

    Diverse bouwkundige tekeningen van Studioschaeffer b.v. van 21 december 2023.

Inwerkingtreding Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De Wet geluidhinder is daardoor komen te vervallen. Op grond van het overgangsrecht wordt deze procedure nog wel volgens het oude recht afgehandeld. Dit komt omdat de aanvraag omgevingsvergunning nog voor 1 januari 2024 is ingediend bij het bevoegd gezag.

 

  • 3.

    Procedure

Het ontwerpbesluit tot het vaststellen van een hogere waarde wordt genomen ten behoeve van de omgevingsvergunningaanvraag “Parallelweg 11-15 te Bergambacht”.

Voor de voorbereiding van het besluit tot het vaststellen van de hogere waarde is, op grond van artikel 110c lid 1 Wgh, de procedure gevolgd zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Het ontwerpbesluit ligt zes weken ter inzage en wordt tegelijkertijd met de omgevingsvergunning ter inzage gelegd.

 

  • 4.

    Toetsingskader

Wij toetsen het vaststellen van een hogere waarde aan Wet geluidhinder (Wgh) en de Beleidsregel Hogere waarden regio Midden-Holland van 16 april 2012 (hierna: de beleidsregel). Dit is vastgesteld door de gemeente Krimpenerwaard op 19 februari 2019.

In de Wgh is voor de toelaatbare geluidsbelasting van het wegverkeerslawaai een voorkeursgrenswaarde opgenomen van 48 dB. Er geldt een maximale grenswaarde van 63 dB. Een geluidsbelasting onder de voorkeurswaarde is toegestaan. Een geluidsbelasting boven de maximale grenswaarde is niet toegestaan. Wanneer de geluidsbelasting tussen deze twee waarden valt is een afweging nodig. Die afweging doen we in dit besluit om hogere waarden vast te stellen.

Voordat we de hogere waarden vaststellen, controleren we of de geluidsbelasting met maatregelen kan worden verlaagd tot de voorkeursgrens of lager. Lukt dat? Dan is er geen hogere waarde nodig. Zijn de maatregelen niet doeltreffend genoeg? Of zijn er bezwaren van stedenbouwkundige, verkeers- of vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard? Dan is het mogelijk om een hogere waarde vast te stellen. Hiernaast beoordelen wij ook of er sprake is van geluidsbelasting vanuit meerdere bronnen (cumulatie).

In de beleidsregel Hogere waarden regio Midden-Holland is opgenomen in welke situaties aanvullende voorwaarden gelden. Het doel van een aanvullende maatregel is om er voor te zorgen dat er minimaal één geluidsluwe gevel of geluidsluwe binnenruimte aanwezig is bij een woning.

 

  • 5.

    Overwegingen

Toetsing Wet Geluidhinder

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeurswaarde van 48 dB voor het verkeer op de N210 Provinciale weg zonder maatregelen wordt overschreden. In het ontwerp van de woningen is ervoor gekozen een deel van de gevel aan de zijde van de N210 als dove gevel uit te voeren. Dit betekent dat een deel van de aanwezige ramen niet te openen zijn. Voor deze ramen is op grond van de Wet geluidhinder geen toetsing meer benodigd. Voor de delen die nog wel te openen (moeten) zijn, wordt een voorziening aangebracht. Deze voorziening verlaagt de geluidsbelasting op de gevel tot ten hoogste de maximale ontheffingswaarde van 63 dB.

Cumulatie

De N210 Provinciale weg is de enige relevante geluidsbron. De parallelweg aan de noordzijde van het woonblok is niet-geluidgezoneerd en kent een dermate lage verkeersintensiteit dat vanwege die weg geen sprake is van een relevante geluidsbelasting. Daarnaast wordt de N210 Provinciale weg door de woningen afgeschermd.

Maatregelen

Op basis van het akoestisch onderzoek is aangetoond dat de geluidsbelasting niet verlaagd kan worden tot de voorkeursgrenswaarde door het treffen van maatregelen. Om de geluidsbelasting te reduceren worden onderstaande maatregelen onderscheiden:

1. Maatregelen aan de bron. Hiermee worden maatregelen aangeduid als het toepassen van stillere wegdekverhardingen en het beperken van de hoeveelheid verkeer.

2. Maatregelen tussen de bron en de waarnemer (in de overdracht). Hierbij gaat het om de realisering van geluidswallen en geluidsschermen, maar ook om maatregelen van stedenbouwkundige aard (afstand weg-woning).

Door het huidige asfalt (referentiewegdek) te vervangen door een stiller wegdektype is de geluidsbelasting niet te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde. Daarnaast reduceert toepassing van stil asfalt ook niet de geluidsbelasting tot onder de maximale ontheffingswaarde én is deze maatregel niet kosteneffectief. Deze maatregel is zodoende niet doeltreffend. Het is ook niet mogelijk om de geluidsbelasting te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde door de woningen verder van de weg te bouwen.

 

Woningen kunnen in principe van een weg worden afgeschermd door het aanbrengen van een geluidsscherm of geluidswal. Een scherm op deze locatie is echter stedenbouwkundig en landschappelijk ongewenst gezien de aantasting van de ruimtelijke kwaliteit.

Hiermee is voldoende aannemelijk gemaakt dat maatregelen om de geluidsbelasting te reduceren stuiten op bezwaren van financiële, landschappelijke en/of stedenbouwkundige aard.

Wel worden bij de woningen een deel van de ramen voorzien van een zogenaamde ‘comfortbox’ waarmee de geluidsbelasting op dat deel van de gevel wordt gereduceerd tot de maximale ontheffingswaarde uit de Wet geluidhinder.

Toetsing Beleidsregel Hogere waarden Midden-Holland

Geluidsluwe gevel

In de beleidsregel staat dat een woning een geluidsluwe gevel krijgt, bij een hogere waarde van meer dan 53 dB wegverkeerslawaai. Wordt voor de gevel de voorkeurswaarde van 48 dB niet overschreden? Dan is het een geluidsluwe gevel.

In deze situatie is aan de noordzijde op de begane grond een geluidsluwe gevel aanwezig. Hiermee wordt aan dit criterium van de Beleidsregel Hogere waarden voldaan.

Geluidsluwe buitenruimte

In de beleidsregel staat dat ten minste één buitenruimte van de woning aan de geluidsluwe gevel zit, bij een hogere waarde van meer dan 53 dB wegverkeerslawaai. Kan dat niet? Dan krijgt de gevel een afsluitbare buitenruimte.

In deze situatie is de geluidsbelasting aan de noordzijde van de woningen maximaal 48 dB. Aan deze zijde zijn ook de buitenruimten aanwezig. Hiermee wordt aan dit criterium van de Beleidsregel Hogere waarden voldaan.

Dove gevel

De zuidwestelijke woning is voorzien van twee dove gevels. Volgens de beleidsregel mag per woning maximaal één dove gevel worden gehanteerd. In dit geval wordt niet aan deze voorwaarde voldaan. Wij wijken af van de beleidsregel omdat twee dove gevels voor een hoekwoning realistisch, haalbaar en de woningbouw op deze locatie mogelijk maakt. Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat hoekwoningen vanuit architectonisch ontwerp twee dove gevels hebben.

 

 

 

Naar boven