Verkeersbesluit verkeersmaatregelen reconstructie Oranje Nassaulaan t.h.v. A32 te Heerenveen

Z.24.439523 / D.24.1794743

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegingen ten aanzien van het besluit

dat de Oranje Nassaulaan, de op- en afritten van de aansluiting Heerenveen op de A32, Stadionweg en Prinsenweg zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Heerenveen;

dat deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Heerenveen;

dat dit wegen zijn als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;

dat gelet op artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), burgemeester en wethouders

bevoegd zijn om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken;

dat de wegencategorisering in Heerenveen aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;

dat de Oranje Nassaulaan, de op- en afritten van de aansluiting Heerenveen op de A32 en Stadionweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom, waarbij de verblijfsfunctie ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;

dat de Prinsenweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom, waarbij de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat op de Oranje Nassaulaan en aansluitende wegen nabij de A32 regelmatig vertragingen optreden, voornamelijk in de ochtend- en avondspits;

dat als gevolg van deze verminderde doorstroming de kans op verkeersonveilige situaties toeneemt;

dat uit voorspellingen van het gemeentelijk verkeersmodel blijkt dat de verkeersintensiteiten op de Oranje Nassaulaan en aansluitende wegen de komende jaren toenemen;

dat hierdoor maatregelen nodig zijn om een veilige en vlotte verkeersafwikkeling op de Oranje Nassaulaan en aansluitende wegen nabij de A32 te waarborgen;

dat naar aanleiding hiervan het project Heerenveen Beter Bereikbaar is gestart, een samenwerking tussen de gemeente Heerenveen, de provincie Fryslân en Rijkswaterstaat;

dat in fase 1 van het project Heerenveen Beter Bereikbaar, de K.R. Poststraat is aangepast;

dat in fase 2 de Oranje Nassaulaan en de kruispunten van de Oranje Nassaulaan nabij de A32 worden aangepast;

dat, door middel van verkeerssimulaties, de verwachte verkeersafwikkeling van diverse kruispuntvarianten is onderzocht;

dat tevens gesprekken en bijeenkomsten met inwoners en bedrijven zijn gehouden om de inrichting van de kruispunten te bepalen;

dat het voorliggend verkeersbesluit de besluitplichtige plaatsing of verwijdering van verkeerstekens beschrijft als gevolg van de reconstructie van de Oranje Nassaulaan nabij de A32. Alle in dit verkeersbesluit genoemde verkeersborden en verkeerstekens zijn overeenkomstig de verkeersborden en verkeerstekens genoemd in bijlage 1 of relevante artikelen van het RVV 1990;

dat de twee kruispunten van de Oranje Nassaulaan met de op- en afritten van de aansluiting Heerenveen op de A32 worden heringericht van een voorrangskruispunt naar een rotonde met twee rijstroken;

dat de voorrangsregelingen en verplichte rijrichtingen zoals toegepast bij deze voorrangskruispunten worden opgeheven;

dat, ter verbetering van de verkeersafwikkeling op de Oranje Nassaulaan, de aansluiting van de Stadionweg op de Oranje Nassaulaan wordt opgeheven en de Stadionweg wordt aangesloten op de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting;

dat het kruispunt tussen de Stadionweg en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting eveneens wordt ingericht als rotonde met twee rijstroken;

dat om het gewenste rijgedrag op de rotondes tot stand te brengen, eveneens voorrangsregelingen en verplichte rijrichtingen worden ingesteld;

dat op de toeleidende wegen van de rotondes voorrangsregelingen worden toegepast, waardoor bestuurders die rotonde naderen voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich op de rotonde bevinden;

dat dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van de borden B6, ondersteund door haaientanden;

dat om ervoor te zorgen dat bestuurders de juiste rijrichting op de rotonde volgen, de borden D1 worden geplaatst;

dat de aansluiting van de Prinsenweg op de Oranje Nassaulaan in stand blijft;

dat verkeersonveilige situaties en vertragingen kunnen ontstaan als bestuurders op of nabij een rotonde van rijstrook wisselen;

dat daarom doorgetrokken strepen die door bestuurders niet mogen worden overschreden worden aangebracht tussen de rijstroken van de rotondes en op de wegvakken nabij de rotondes;

dat aan de zuidzijde van de Oranje Nassaulaan, ter hoogte van de Prinsenweg, een weg is gelegen welke aansluit op de Oranje Nassaulaan en Prinsenweg;

dat aan de Prinsenweg een locatie voor gaswinning aanwezig is en deze weg daarom uitsluitend is bedoeld voor LPG-tankauto’s;

dat in de huidige situatie aan weerszijden van de rijbaan van het bovengenoemd weggedeelte een parkeerverbod geldt;

dat om het gebruik van het bovengenoemde weggedeelte door voertuigen anders dan LPG-tankauto’s te voorkomen, het weggedeelte tussen Oranje Nassaulaan en Prinsenweg gesloten wordt verklaard voor bestuurders uitgezonderd LPG-tankauto’s;

dat op de Prinsenweg, nabij het kruispunt met de Oranje Nassaulaan, een aansluiting met een informeel pad voor voetgangers aanwezig is;

dat op de Prinsenweg, vanwege fysieke beperkingen, geen veilige oversteek voor langzaam verkeer aanwezig is;

dat nabij de Prinsenweg het kruispunt Oranje Nassaulaan – Burgemeester Falkenaweg is gelegen, waar voor langzaam verkeer een veilige oversteek, geregeld met verkeerslichten, mogelijk is;

dat op de Prinsenweg, het weggedeelte tussen de Oranje Nassaulaan en Binnenweg, reeds een geslotenverklaring voor bromfietsers en fietsers geldt;

dat om te voorkomen dat voetgangers de Oranje Nassaulaan vanaf de Prinsenweg oversteken, op de Prinsenweg tevens een geslotenverklaring voor voetgangers wordt ingesteld;

dat de overige, niet benoemde, besluitplichtige verkeerstekens uit de huidige situatie in stand blijven;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van borden B6, D1, D2 en C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist, alsmede het aanduiden van doorgetrokken strepen conform artikel 76 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregelen;

dat het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat het treffen van genoemde verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat de genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen; 

dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW die kan instemmen met deze maatregelen.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Heerenveen besluit:

• door middel van het verwijderen van de borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, de voorrangsregeling op te heffen waarbij bestuurders voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Stadionweg, ter hoogte van het kruispunt met de Oranje Nassaulaan;

• door middel van het plaatsen van de borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, voorrangsregelingen in te stellen waarbij bestuurders voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de kruisende wegen. Dit betreft de volgende locaties:

  • 1.

    Op de Stadionweg en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting, ter hoogte van de rotonde tussen deze wegen;

  • 2.

    Op de Oranje Nassaulaan en afrit van de A32 vanuit noordelijke richting, ter hoogte van de rotonde tussen deze wegen;

  • 3.

    Op de Oranje Nassaulaan en afrit van de A32 vanuit zuidelijke richting, ter hoogte van de rotonde tussen deze wegen;

• door middel van het plaatsen van de borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting overeenkomstig een rotonde in te stellen. Dit betreft de volgende locaties:

  • 1.

    Op de rotonde tussen de Stadionweg en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting;

  • 2.

    Op de rotonde tussen de Oranje Nassaulaan en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting;

  • 3.

    Op de rotonde tussen de Oranje Nassaulaan en de afrit van de A32 vanuit zuidelijke richting;

• door het aanbrengen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 een verbod in te stellen voor bestuurders om de doorgetrokken streep te overschrijden, dan wel zich links daarvan te bevinden. Dit betreft de volgende locaties:

  • 1.

    Op de rotonde tussen de Stadionweg en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting;

  • 2.

    Op de rotonde tussen de Oranje Nassaulaan en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting;

  • 3.

    Op de rotonde tussen de Oranje Nassaulaan en de afrit van de A32 vanuit zuidelijke richting;

  • 4.

    Op het weggedeelte van de Oranje Nassaulaan tussen de Prinsenweg en de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting - tussen beide rechtdoorgaande rijstroken in de richting van het centrum van Heerenveen;

  • 5.

    Op de afrit van de A32 vanuit noordelijke richting - tussen de Stadionweg en Oranje Nassaulaan – tussen de gecombineerde rijstrook voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf;

• door middel van het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘uitgezonderd LPG-tankauto’s’, een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de weg langs de Oranje Nassaulaan, ter hoogte van de Prinsenweg, waarbij een uitzondering wordt gemaakt voor LPG-tankauto’s;

• door middel van het plaatsen van borden C15 van bijlage 1 van het RVV 1990, op de Prinsenweg een geslotenverklaring in te stellen voor voetgangers om de Oranje Nassaulaan vanaf de Prinsenweg over te steken.

Situatieschets

Heerenveen, 30 augustus 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen

Namens deze,

Afdelingshoofd Afdelingshoofd IBOR

Gemeente Heerenveen

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Heerenveen, postbus, 7500 AA te Heerenveen. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

- Het kenmerk van het besluit (Z.24.439523)

- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- de reden waarom u het er niet mee eens bent;

- uw handtekening.

Naar boven