Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, ter hoogte van de hoofdingang Peter Schunckstraat 580-818.

 

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen;

 

Gelet op

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het meest recente mandaatbesluit.

 

0verwegende

Aanvrager dient in redelijkheid niet in staat te zijn met de gebruikelijke hulpmiddelen (rollator, stok, prothese), zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet te overbruggen.

Voor het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken dient aanvrager een aantoonbare loopbeperking te hebben die blijvend is. Een aanvraag is binnengekomen voor een reservering van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken gelegen aan de Peter Schunckstraat ter hoogte van de hoofdingang huisnummers 580-818, voor het motorvoertuig met kenteken X-833-BS.

 

Uit oogpunt van

Het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Is het gewenst om

In de Peter Schunckstraat ter hoogte van de hoofdingang huisnummers 580-818 een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken te reserveren c.q. in te richten.

 

Motivering

Aanvrager is in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart verstrekt door de gemeente Heerlen waaruit blijkt dat aanvrager een aantoonbare loopbeperking heeft en niet in staat is zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet te overbruggen en er is gebleken dat betrokkene geen eigen parkeergelegenheid heeft.

 

Belangenafweging

De gemeentelijke belangen om gehandicapte burgers te faciliteren c.q. de belangen van de aanvrager om deel te kunnen nemen aan het algemeen maatschappelijk verkeer wegen zwaarder dan de belangen van overige belanghebbenden. Door het treffen van de maatregel worden overige belanghebbenden niet onevenredig benadeeld omdat er voldoende openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn voor valide weggebruikers.

 

Gehoord/Overleg

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de politie. De Peter Schunckstraat is in beheer bij de gemeente Heerlen.

Besluit

Door plaatsing van bord E6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord, een gehandicaptenparkeerplaats te reserveren ten behoeve van het voertuig met het kenteken X-833-BS en voorzien van onderbord met pijl naar rechts, in de Peter Schunckstraat ter hoogte van de hoofdingang huisnummers 580-818, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening van 8 oktober 2024.

 

Ter inzage legging en bezwaar:

Het verkeersbesluit ligt met ingang van de dag na de publicatie gedurende zes weken voor een ieder kosteloos ter inzage in de Publiekshal van de gemeente Heerlen (Geleenstraat 25). Inzage is alleen mogelijk op afspraak. U kunt uw afspraak maken via het telefoonnummer +31 (0) 45 560 50 40 of 14045. De stukken worden dan voor u klaargelegd.

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u op twee manieren doen: digitaal of schriftelijk.

Een bezwaarschrift moet u indienen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Let op: doe dit op tijd, anders wordt uw bezwaar niet inhoudelijk afgehandeld. Dit geldt ook als u nog in overleg bent met de behandelend ambtenaar. Stuur desnoods een voorlopig bezwaarschrift. Hierin kunt u aangeven dat u uw bezwaar op een later moment nog verder zal toelichten.

Digitaal indienen

U kunt niet via e-mail een bezwaarschrift bij ons indienen. U kunt met het formulier voor bezwaarschriften tegen een besluit van de gemeente Heerlen uw bezwaar digitaal indienen. Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.

Schriftelijk indienen

Wilt u of kunt u geen gebruik maken van het digitale formulier? Dan kunt u uw bezwaarschrift ook per post of fax sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen,

Postbus 1, 6400 AA, Heerlen, fax: (045) 560 3953.

Zet in uw bezwaarschrift ten minste:

- tegen welk besluit u bezwaar maakt;

- de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur bij voorkeur een kopie mee);

- uw naam, adres en woonplaats;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening

- als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf, stuur dan een machtiging mee.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlage:

Tekening GPP op kenteken X-833-BS, Peter Schunckstraat , d.d. 8 - 10 -2024.

Heerlen, 21-10-2024

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

Specialist Verkeer,

R. Schmeitz

Naar boven