Gemeenteblad van Noordenveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Gemeenteblad 2024, 464146 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Gemeenteblad 2024, 464146 | verkeersbesluit of -mededeling |
VERKEERSBESLUIT Verkeersmaatregelen Zevenhuisterweg
Het college van burgemeester en wethouders van Noordenveld;
- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);
- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen Inzake het Wegverkeer (BABW).
dat de Zevenhuisterweg gedeeltelijk gelegen is binnen de bebouwde kom van Nieuw-Roden en gedeeltelijk buiten de bebouwde kom;
dat de gemeentelijke wegencategorisering van de gemeente Noordenveld is opgenomen in het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (hierna: GVVP);
dat deze categorisering aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;
dat de Zevenhuisterweg (bubeko) is gecategoriseerd als erftoegangsweg (60 km/uur);
dat de Zevenhuisterweg (bibeko) grotendeels is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur) en voor een klein deel als erftoegangsweg (30 km/uur);
dat wegen die gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen deel uitmaken van een verblijfsgebied;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat voor een gebiedsontsluitingsweg de voornaamste functie het veilig afwikkelen van het verkeer is;
dat de Zevenhuisterweg tussen de Esweg en de gemeentegrens met de gemeente Westerkwartier in beheer is van de gemeente Noordenveld;
dat bovengenoemd weggedeelte bekend staat om de vele verkeersongevallen die daar jaarlijks gebeuren;
dat de gemeente Noordenveld de behoefte en wens heeft om de hoeveelheid verkeersongevallen alsmede de ernst van de ongevallen terug te dringen;
dat om uitvoering aan die behoefte te geven een ontwerpstudie is uitgevoerd met als doelstelling om een ontwerp te realiseren, waarmee de hoeveelheid ongevallen op de Zevenhuisterweg en de ernst ervan zullen afnemen;
dat uit onderzoek ten behoeve van de ontwerpstudie is gebleken dat de ongevallen op de Zevenhuisterweg gerelateerd zijn aan snelheidsoverschrijdingen, beperkte geleiding in bochten en de positie van de bomen dicht langs de rijbaan;
dat veel van de ongevallen op de Zevenhuisterweg de laatste jaren plaats hebben gevonden in of nabij de bochten in het traject;
dat in het realiseren van het ontwerp dan ook maatregelen zijn uitgewerkt die bovengenoemde factoren beïnvloeden of waardoor de risico’s die de factoren geven, worden beperkt;
dat in het ontwerp wordt voorgesteld om de snelheid op de rechtstanden te beperken door het aanbrengen van snelheidsremmende plateau’s;
dat de analyse van de ontwerpstudie uitwijst dat binnen de bochten in de Zevenhuisterweg onvoldoende geleiding wordt geboden aan weggebruikers en het overzicht beperkt is;
dat in combinatie met de hoge snelheid daardoor risico’s ontstaan;
dat de bochten in de Zevenhuisterweg zoals benoemd de locaties zijn waar de meeste ongevallen plaatsvinden;
dat om die reden wordt overwogen het gedeelte met bochten aan te duiden als gevarenlocatie en daar extra attentie en geleiding voor de weggebruiker aan te brengen;
dat de bochten aan weerszijden worden aangeduid als gevarenlocatie met gebruik van de verkeersborden conform de j-serie;
dat bovendien wordt voorgesteld om de maximumsnelheid ter hoogte van deze bochten te beperken tot 50 km/uur waarbij tevens wordt voorgesteld om doorgetrokken asmarkering aan te brengen overeenkomstig de inrichtingskenmerken behorende bij een weg met een maximumsnelheid van 50 km/uur;
dat specifiek wordt gekozen voor de combinatie van een lagere maximumsnelheid, het wijzigen van de weginrichting en het aanduiden als gevaarlijk punt omdat hiermee een opvallende wijziging in het wegbeeld wordt gerealiseerd ten opzichte van de rest van de Zevenhuisterweg, waarmee de attentiewaarde verhoogd wordt;
dat het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur tegenstrijdig is met de principes van het landelijk beleid Duurzaam Veilig en de wegencategorisering van de gemeente Noordenveld;
dat gezien de ernst van de ongevallen en het risico dat hoge snelheid met zich meebrengt, het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur meer potentie heeft dan het instellen van een adviessnelheid;
dat naast het wijzigen van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom ook wordt voorgesteld om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom gedeeltelijk te wijzigen;
dat circa 300 meter ten oosten van de grens van de bebouwde kom van Nieuw-Roden een 30 km/uur zone start;
dat in het tussengelegen gedeelte onder meer een basisschool en voetbalvereniging gevestigd zijn aan de Zevenhuisterweg;
dat weggebruikers binnen een afstand van 400 meter drie verschillende snelheidsregimes passeren;
dat de weginrichting van de Zevenhuisterweg binnen de bebouwde kom niet overeenkomstig de voorschriften voor wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur is;
dat de weginrichting voor het gedeelte waar een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt zich bovendien niet onderscheidt van de weginrichting binnen de 30 km/uur zone;
dat met behulp van aanvullende maatregelen aan bermen en op de rijbaan wordt beoogd een gewijzigd wegbeeld te realiseren waarmee de gereden snelheid beter zal aansluiten op de aanwezigheid van school en sportvereniging;
dat wordt voorgesteld om de 30 km/uur zone uit te breiden en te laten starten ter hoogte van de bebouwde kom van Nieuw-Roden en de huidige maximumsnelheid van 50 km/uur dus op te heffen;
dat de bovengenoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A1-50, A2-50, A1-30 (zone), A2-30 (zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een doorgetrokken streep;
dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:
- door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast, of fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd;
- of de inrichting van de weg wordt aangepast waardoor het aantal categorieën weggebruikers, dat van de weg gebruik kan maken, wordt beperkt of uitgebreid.
dat de in het voorliggend besluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;
dat de wegen die genoemd worden in dit verkeersbesluit in het beheer zijn bij de gemeente Noordenveld en dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld op basis van hetgeen is gesteld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 bevoegd is tot het nemen van verkeersmaatregelen op deze wegen;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;
- verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994, door de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding kan komen;
dat gelet op de hiervoor genoemde overwegingen en de objectieve verkeersonveiligheid op de Zevenhuisterweg, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht ten opzichte van de door die besluit gediende belangen genoemd in artikel 2 WVW 1994;
dat ten aanzien van het waarborgen van de bereikbaarheid bij calamiteiten, overleg is gevoerd met de hulpdiensten en dat er calamiteitenroutes zijn afgesproken;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de Politie, eenheid Noord Nederland, over de voorgenomen verkeersmaatregelen;
Het college van burgemeester en Wethouders van Noordenveld besluit:
door middel van het verwijderen van de verkeersborden A1-50 en A2-50 van bijlage 1 van het RVV1990, de maximumsnelheid van 50 km/uur op de Zevenhuisterweg tussen de grens van de bebouwde kom van Nieuw-Roden en het perceel Zevenhuisterweg 4b op te heffen;
door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden A1-30 en A2-30 (zone) van bijlage 1 van het RVV1990, de 30 km/uur-zone op de Zevenhuisterweg uit te breiden van ter hoogte van het perceel Zevenhuisterweg 4b tot de grens van de bebouwde kom van Nieuw-Roden;
door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1-50 en A2-50 van bijlage 1 van het RVV1990, in combinatie met het plaatsen van de verkeersborden J4 en J5 een maximumsnelheid van 50 km/uur in te stellen op de Zevenhuisterweg tussen de perceelnummers 27 en 82;
namens de burgemeester van de gemeente Noordenveld,
Beleidsmedewerker Verkeer, afdeling realisatie en beleid
Dit besluit is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109, 9300 AC Roden. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
a. naam en adres van de indiener;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d. de gronden van het bezwaar.
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 DA Groningen. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-464146.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.