Verkeersbesluit realiseren van tweemaal een voetpad op de Markt te Epe

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EPE;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

gelet op:

artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 19 april 2023 is gemandateerd aan de Teamleider Beheer en Realisatie, afdeling Ruimte;

artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing/verwijdering van de verkeersborden model G7 en G8 (voetpad/einde voetpad)als bedoeld in bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

een advies van de politie is aangevraagd ten aanzien van het verkeersbesluit ten behoeve van het voetpad, als bedoeld in artikel 24 van het BABW;

dat de straten Markt en Marktplein in eigendom en beheer zijn van de gemeente Epe.]

 

overwegende dat:

de Markt een belangrijke doorsteek is voor voetgangers van het Martinusplein naar het Marktplein en de rest van het winkelcentrum, o.a. de Korenpassage;

de Markt ook veel gebruikt wordt door bestuurders van (elektrische) fietsen en scooter/bromfietsen;

de bestuurders van (elektrische) fietsen en scooter/bromfietsen overlast veroorzaken omdat zij over de Markt heen rijden en met snelheid het Marktplein op rijden;

hierover klachten zijn binnen gekomen bij de gemeente (via een handtekeningactie en via de raadsagenda);

het gebruik door de bestuurders van (elektrische) fietsen en scooter/bromfietsen voor overlast zorgt wat de verblijfkwaliteit aantast;

dat het de veiligheid op deze passage ten goede komt als er geen (elektrische) fietsen en scooter/bromfietsen meer doorheen rijden;

in het kader van het STOP-principe (conform de omgevingsvisie en het mobiliteitsplan) de voetganger op de eerste plek wordt geplaatst in de afweging;

dat de Markt gedeeltelijk wordt ingesteld als voetpad doormiddel van verkeersbord G7 en G8;

de steeg naast de Gall en Gall en Bakker van der Wal Jolink hierdoor gebruikt kan worden als alternatieve route voor de bestuurders van (elektrische) fietsen en scooters/bromfietsen;

dit de veiligheid op het Marktplein bij de passage ten goede komt als er geen bestuurders van (elektrische) fietsen en scooter/bromfietsen meer doorheen rijden en het Marktplein oprijden;

dat de passage wordt ingesteld als voetpad doormiddel van verkeersbord G7 en G8;

Hiermee de snelheid word geremd en bestuurders van (elektrische) fietsen en scooter/bromfietsen met gepaste snelheid het plein de Markt op rijden;

dat het belang van de veiligheid voor voetgangers zwaarder weegt dan het omleiden en beperken van bestuurders van de (elektrische) fietsen en van het gemotoriseerd verkeer;

dat bestuurders van (elektrische) fietsen en het gemotoriseerd verkeer gebruik kunnen maken van alternatieve ontsluitingsroutes via de Verbindingsweg en/of de Parkweg.

 

BESLUIT

 

  • 1.

    Een voetpad instellen op de Markt te Epe doormiddel van bebording G7 en G8 tussen het gemeentehuis Markt 1 en de Albert Heijn Markt 15 (zie bebordingstekening, Figuur 1)

  • 2.

    Een voetpad instellen op de Markt te Epe doormiddel van bebording G7 en G8 tussen de Markt 15 de Albert Heijn/Gall en Gall en Markt 21 Bakkerij van der Wal Jolink (zie bebordingstekening, Figuur 1)

  • 3.

    Alle borden conform de bebordingstekening worden geplaatst (zie bebordingstekening, Figuur 1);

  • 4.

    Alle tegenstrijdige verkeerstekens worden verwijderd;

  • 5.

    een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:

    - Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    - Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

    - RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;

    - Ruimte / team Beheer.

Epe, 30 oktober 2024

Burgemeester en wethouders,

Namens deze,

A. Malloggi

Teamleider Beheer en Realisatie

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Dat kan via de website van de gemeente Epe (www.epe.nl) of per post. In uw bezwaar legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij ons binnen zijn, gerekend vanaf de datum van deze publicatie. Op de website van de gemeente Epe vindt u het formulier ‘bezwaar maken’. U logt in met uw DigiD (personen) of eHerkenning (bedrijven). Stuurt u liever een brief, dan moet hierin de volgende informatie staan:

 

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    telefoonnummer

  • 3.

    mobiele nummer

  • 4.

    e-mailadres

  • 5.

    de datum van uw bezwaarschrift

  • 6.

    het besluit waartegen u bezwaar maakt (zaaknummer of kopie besluit)

  • 7.

    de reden waarom u het niet eens bent met het besluit

  • 8.

    uw handtekening

U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:

Gemeente Epe, t.a.v. het college van burgemeester en wethouders, Postbus 600, 8160 AP Epe.

Nieuwe beslissing

Na ontvangst van uw bezwaarschrift nemen wij opnieuw een besluit. Het besluit dat in deze brief staat blijft tot die tijd geldig. In sommige gevallen kunt u niet op een nieuw besluit wachten. Bijvoorbeeld bij spoed. U kunt dan naast het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente ook een ‘verzoek om voorlopige voorziening’ doen. Dit kan bij de voorzieningenrechter in Arnhem.

Wilt u meer weten over de procedure als u bezwaar maakt? Kijk dan op www.epe.nl of kijk op www.rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Naar boven