Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Deurne 2024

DE RAAD DER GEMEENTE DEURNE

  • Gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

  • Overwegende dat het wenselijk is verbinding tot stand te brengen tussen de verschillende beleidsterreinen in het sociale domein

BESLUIT

Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Deurne 2024

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne.

  • b.

    lnwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente Deurne.

  • c.

    Adviesraad: Adviesraad Sociaal Domein Deurne, het adviesorgaan, zoals bedoeld in deze verordening.

  • d.

    Achterban: cliënten en/of hun vertegenwoordigers, belangengroeperingen en overige belanghebbenden in het sociaal domein.

  • e.

    Sociaal domein: het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en de wijze waarop zij in staat zijn deel te nemen aan de samenleving. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, inkomen, onderwijs, gezondheidszorg, vrijetijdsbesteding, maar ook andere (sub)domeinen als huisvesting en infrastructuur zover dit het sociaal domein raakt. Als zodanig zijn ook anderen dan cliënten, zoals bijvoorbeeld ouders, verzorgers en mantelzorgers, onderdeel van het sociaal domein.

  • f.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • g.

    Client: een jeugdige of zijn ouders of pleegouders als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet, voor zover de jeugdige (conform de Jeugdwet) woonplaats heeft in de gemeente Deurne; een persoon als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning; een persoon als bedoeld in artikel 7 van de Participatiewet.

  • h.

    Behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op het (sub)domein waarop de adviesraad adviseert.

  • i.

    Contactambtenaar: Een ambtenaar die fungeert als contactpersoon tussen de adviesraad en de gemeente.

Artikel 2. Doel

Doel van deze verordening is het regelen van de wijze waarop cliënten en belanghebbenden vanuit het sociale domein (of hun vertegenwoordigers) worden betrokken bij de voorbereiding, besluitvorming en de evaluatie van het gemeentelijk beleid en de uitvoering inzake het sociaal domein.

Artikel 3. Structuur

Het adviesorgaan voor het sociaal domein wordt gevormd door de adviesraad; de adviesraad consulteert waar nodig de achterban (art.1 lid d).

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad is een adviesorgaan van het college en brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over relevante aangelegenheden binnen het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.

  • 2.

    De adviesraad geeft invulling aan de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie, zoals vastgelegd in de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet.

  • 3.

    De adviesraad informeert en betrekt daar waar zinvol en mogelijk haar achterban en geeft in het advies aan hoe de achterban is betrokken.

  • 4.

    De adviesraad kan de achterban raadplegen door de organisatie van onder andere thema- of werkgroepen, themabijeenkomsten, social media en/of het uitzetten van enquêtes.

  • 5.

    De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken met betrekking tot een individuele casus.

  • 6.

    De leden van de adviesraad, en eventueel geconsulteerde achterban tekenen een geheimhoudingsverklaring. Zij zijn verplicht informatie, welke aan hen uit hoofde van hun lidmaatschap van de adviesraad vertrouwelijk of onder embargo is verstrekt, vertrouwelijk te behandelen.

Artikel 5. Regionale afstemming

  • 1.

    De adviesraad onderhoud contact met participatie- en cliëntenraden van andere gemeenten en organisaties om zodoende de onderlinge adviezen op elkaar af te stemmen.

  • 2.

    Het is de adviesraad ter uitvoering van het bepaalde in het eerste lid eveneens toegestaan het advies te laten uitbrengen door een door hen en het college erkende regionaal samengestelde cliëntenraad. Hierin dient tenminste één vertegenwoordiger van de adviesraad van de gemeente Deurne zitting te nemen.

  • 3.

    Het advies van de regionaal samengestelde cliëntenraad treedt in de plaats van het advies van de adviesraad.

Artikel 6. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 4.

    De adviesraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 15 leden, inclusief een voorzitter.

  • 5.

    De leden van de adviesraad zijn inwoners van de gemeente Deurne.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      het lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, tenzij het gaat om het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft;

    • c.

      een functie als werknemer in dienst van de gemeente Deurne;

    • d.

      functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de adviesraad en taken van die functie.

  • 7.

    Leden van de adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving en zijn inwoners met visie en/of deskundigheid en/of ervaring op een of meerdere terreinen van het Sociaal Domein.

  • 8.

    Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gestreefd naar een evenredige verdeling over de diverse terreinen.

Artikel 7. Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college. Gedurende de looptijd van de verordening zullen nieuwe leden benoemd worden op voordracht van de adviesraad.

  • 2.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen voor maximaal een periode van vier jaar worden herbenoemd.

  • 3.

    Na de maximale zittingsduur van twee periodes mag een aftredend lid zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens eenmalige herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 6;

    • d.

      door ontslag bij disfunctioneren. Van disfunctioneren is in ieder geval sprake in de volgende gevallen:

      • het herhaaldelijk handelen in strijd met de Verordening of het Huishoudelijk Reglement;

      • het herhaaldelijk niet deelnemen aan de plenaire vergadering van de Cliëntenraad;

      • het herhaaldelijk niet deelnemen aan activiteiten die door de Cliëntenraad worden

      • georganiseerd;

      • het spreken of publiceren van artikelen, namens de Cliëntenraad zonder voorafgaande toestemming;

      • het niet houden aan de vertrouwelijkheid als bedoeld in artikel 4 lid 6.

  • 5.

    lndien een lid gedurende zes maanden of langer niet in de gelegenheid is om de vergaderingen van de adviesraad bij te wonen, benoemt het college op verzoek en voordracht van de adviesraad een tijdelijke vervanger.

Artikel 8. Vergaderingen Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad plant voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar tien vergaderingen en twee reserve vergaderingen in. De adviesraad vergadert zoveel meer of minder als de voorzitter of tenminste een meerderheid van de leden het nodig acht.

  • 2.

    Bij de start van een kalenderjaar stelt de adviesraad met inachtname van de agenda van de Gemeenteraad en raadpleging van de achterban samen met de contactambtenaar en de bij het sociaal domein betrokken wethouders een jaaragenda op.

  • 3.

    De voorzitter organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt met inbreng van de achterban en de contactambtenaar de agenda op.

  • 4.

    De voorzitter draagt zorg dat de uitnodiging, de agenda en de bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste zeven werkdagen voor het houden van de vergadering worden verstrekt.

  • 5.

    Alle leden van de adviesraad, met uitzondering van de voorzitter, zijn stemgerechtigd. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen. Bij gelijke stemverdeling heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Besluiten kunnen alleen worden genomen indien tenminste tweederde van de leden zijn stem heeft uitgebracht.

  • 6.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn in principe openbaar. De adviesraad kan er incidenteel voor kiezen een (gedeeltelijk) besloten vergadering te organiseren, mits hiervoor reden aanwezig wordt geacht.

  • 7.

    De adviesraad kan een behandelend ambtenaar en/of externe deskundigen uitnodigen om tijdens een vergadering toelichting te geven.

  • 8.

    De adviesraad vergadert twee keer per jaar met de wethouder(s) die verantwoordelijk is/zijn voor het sociaal domein; de data voor deze vergaderingen worden in de jaaragenda opgenomen.

Artikel 9. Procedure en verplichtingen gemeente

  • 1.

    Het college vraagt over relevante beleidsontwikkeling en beleidsvoornemens advies aan de adviesraad.

  • 2.

    Op een gevraagd advies dient de adviesraad binnen een periode van 6 weken schriftelijk een advies in bij het college.

  • 3.

    Indien spoed vereist is, kan in overleg met de adviesraad, de behandelend ambtenaar en contactambtenaar in redelijkheid worden afgeweken van de onder lid 2 genoemde termijn.

  • 4.

    Een besluit van het college waar de adviesraad een advies over heeft uitgebracht, wordt door de betrokken ambtenaar schriftelijk en voorzien van een motivering meegedeeld aan de adviesraad. Dit gebeurt binnen 8 weken na ontvangst van het advies. Als deze termijn niet wordt gehaald, wordt de adviesraad hierover geïnformeerd.

  • 5.

    Bij raadsvoorstellen informeert het college de raad over het advies van de adviesraad en de reactie daarop van het college.

Artikel 10. Huishoudelijk reglement

  • 1.

    De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op met inachtneming van het bepaalde in deze verordening.

Artikel 11. Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad. Het college geeft daarbij aan of deze informatie als openbaar.

  • 2.

    Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de adviesraad.

    De contactambtenaar zorgt voor ondersteuning van de adviesraad. Tot de taken van deze ambtenaar behoort onder andere het verstrekken van relevante informatie aan de adviesraad, zoals

    • a.

      (Beleid)stukken die ter advisering worden voorgelegd;

    • b.

      (Jaar) agenda van de gemeenteraad;

    • c.

      Overige stukken zoals via de gemeente ingekomen stukken voor de adviesraad.

  • 3.

    De voorzitter en/of leden van de adviesraad overleggen met de contactambtenaar, de behandelend ambtenaar en/of de bij het sociaal domein betrokken wethouders over lopend en nieuw beleid en plannen binnen het sociaal domein.

  • 4.

    Het college draagt zorg voor passende, onafhankelijke, professionele ondersteuning van de adviesraad.

  • 5.

    Voor de vergaderingen van de adviesraad, stelt het college desgevraagd een toegankelijke vergaderlocatie met een kopieer- en printmogelijkheid ter beschikking.

  • 6.

    De samenwerking tussen de gemeente en de adviesraad wordt jaarlijks geëvalueerd door de adviesraad, de contactambtenaar en de betrokken wethouder(s).

Artikel 12. Budget Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, raadpleging achterban, voorlichting en public relations, bijwonen studiedagen of symposia, groepsbindende activiteiten, reiskosten, organisatiekosten en dergelijke.

  • 2.

    De adviesraad besteedt dit budget naar eigen inzicht binnen de taken.

  • 3.

    Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar, uiterlijk 1 april in het daaropvolgende kalenderjaar, afgelegd door middel van een inhoudelijk jaarverslag met een financiële paragraaf.

  • 4.

    Niet bestede middelen uit dit budget vloeien terug naar de algemene middelen.

  • 5.

    De leden van de adviesraad krijgen naast het budget genoemd in lid 1een individuele onkostenvergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen. De hoogte van deze vergoeding is conform de vergoeding genoemd in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers: vergoeding vergadering commissielid gemeente.

  • 6.

    Het college stelt na ontvangst van de begroting door de adviesraad, de hoogte van het budget, zoals genoemd in lid 1, en de onkostenvergoeding, zoals genoemd in lid 5, vast met inachtneming van de gemeentebegroting. De bedragen worden uiterlijk 1 december van het voorgaande jaar vastgesteld.

Artikel 13. Gevallen waarin de verordening niet voorziet

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na de voorzitter te hebben gehoord.

Artikel 14. lntrekken oude verordeningen

De Verordening Cliëntenparticipatie 2015 wordt met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 ingetrokken.

Artikel 15. lnwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Deurne 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 29 oktober … 2024

De griffier,

De voorzitter

Naar boven