Verordening adviesraad sociaal domein gemeente Ooststellingwerf 2025

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

 

nr. 16

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 september 2024;

 

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet (PW), artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en hoofdstuk XI van de Jeugdwet;

 

overwegende dat,

 

  • -

    de gemeenteraad bij verordening regels dient te stellen op welke wijze inwoners worden betrokken bij de voorbereiding en de uitvoering van deze wetten;

  • -

    het voor inwoners mogelijk moet zijn invloed uit te oefenen op het lokale beleid;

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

VERORDENING ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN GEMEENTE OOSTSTELLINGWERF 2025

Artikel 1. Begrippen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW), de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), de Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ooststellingwerf.

    • b.

      de raad: de gemeenteraad van de gemeente Ooststellingwerf.

    • c.

      Adviesraad: het door het college ingestelde orgaan dat het college adviseert over beleidskaders binnen het Sociaal Domein in de gemeente Ooststellingwerf.

    • d.

      themagroep: permanente groep voor een bepaald thema of doelgroep.

    • e.

      werkgroep: tijdelijke groep voor een bepaald thema dat op dat moment aandacht vraagt.

    • f.

      Sociaal Domein: beleidsterreinen gericht op de sociale positie van de gemeente en haar inwoners en alle netwerken, instellingen en ondernemers die daaraan een bijdrage leveren.

    • g.

      ambtelijk secretaris: een door het college aangewezen persoon, die fungeert als secretaris voor de Adviesraad.

    • h.

      behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op één of meer domeinen waar de Adviesraad over adviseert en voor deze domeinen fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad.

Artikel 2. Doel Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad heeft als doelstelling de inwoners actief te betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het beleid binnen het Sociaal Domein.

  • 2.

    De Adviesraad is klankbord voor zowel de inwoners als voor het college.

  • 3.

    De Adviesraad vormt een brug tussen inwoners en de gemeente Ooststellingwerf.

Artikel 3. Taken Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad geeft gevraagd of ongevraagd advies aan het college met betrekking tot voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid Sociaal Domein.

  • 2.

    De Adviesraad signaleert relevante ontwikkelingen en knelpunten op het gebied van het Sociaal Domein.

  • 3.

    De Adviesraad adviseert niet over klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op individuele inwoners betrekking hebben.

  • 4.

    De Adviesraad stelt voor 1 april van het daaropvolgende jaar een jaarverslag op. In het jaarverslag zijn ten minste de in het afgelopen jaar door de Adviesraad gegeven gevraagde en ongevraagde adviezen opgenomen.

Artikel 4. Samenstelling Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit een oneven aantal leden, de voorzitter daaronder begrepen, met een minimum van negen en een maximum van vijftien leden.

  • 2.

    De samenstelling van de Adviesraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van de Ooststellingwerfse samenleving, rekening houdend met de werkterreinen van de wetten waarop deze verordening van toepassing is.

  • 3.

    De leden zijn woonachtig in de gemeente Ooststellingwerf.

  • 4.

    De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Ooststellingwerf, zijn geen lid van het college of de raad en zijn geen ambtenaar van de gemeente Ooststellingwerf. De leden hebben geen zakelijke binding met de gemeente Ooststellingwerf, voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op de onafhankelijkheid van de leden.

  • 5.

    De Adviesraad is onderverdeeld in een aantal themagroepen.

  • 6.

    Voor thema’s die tijdelijk aandacht vragen, kan de Adviesraad een werkgroep instellen.

  • 7.

    Leden van de Adviesraad kunnen lid zijn van meerdere themagroepen of werkgroepen.

  • 8.

    De leden van de Adviesraad hebben zitting in de Adviesraad, thema- en werkgroepen zonder last en ruggespraak en spreken op persoonlijke titel.

Artikel 5. Voordracht en benoeming leden

  • 1.

    De voorzitter maakt deel uit van de Adviesraad maar wordt door het college in functie benoemd.

  • 2.

    De overige leden van de Adviesraad worden door de zittende Adviesraad, op basis van een profielschets, geworven en benoemd.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad worden voor een periode van vier jaar benoemd.

  • 4.

    De Adviesraad stelt een rooster van aftreden op.

  • 5.

    Leden van de Adviesraad kunnen eenmalig voor maximaal vier jaar worden herbenoemd.

  • 6.

    De Adviesraad kiest uit zijn midden een dagelijks bestuur van drie personen.

Artikel 6. Beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • -

      door het aflopen van de zittingsperiode;

    • -

      door overlijden;

    • -

      door ontslag te nemen als lid;

    • -

      bij vertrek uit de gemeente Ooststellingwerf;

    • -

      bij belangenverstrengeling, dit met inachtneming van lid 4.

  • 2.

    Een lid van de Adviesraad dat ontslag neemt, blijft indien mogelijk in functie totdat in zijn of haar vacature is voorzien.

  • 3.

    De Adviesraad kan een lid van de Adviesraad ontslaan als deze zonder geldige redenen zijn of haar taak verzuimt of veronachtzaamt.

  • 4.

    De Adviesraad kan het college gevraagd en ongevraagd raadplegen over het ontslaan van leden.

  • 5.

    De Adviesraad zal in elk geval toepassing geven aan lid 3 indien een lid van de Adviesraad, zonder opgaaf van redenen, drie opeenvolgende keren een bijeenkomst van de Adviesraad niet bijwoont.

  • 6.

    In vacatures wordt zo mogelijk binnen twee maanden voorzien.

Artikel 7. Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Voor de ondersteuning van de Adviesraad wordt door het college een ambtelijk secretaris aan de Adviesraad toegevoegd.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is geen lid van de Adviesraad.

  • 3.

    Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren:

    • a.

      in zijn algemeenheid het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de Adviesraad, zodat deze zijn taak op een goede wijze kan vervullen, waaronder verslaglegging van vergaderingen en archivering.

    • b.

      het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de Adviesraad aan het college.

Artikel 8. Informatievoorziening

  • 1.

    De Adviesraad krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die hij voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan.

  • 2.

    Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de Adviesraad om toelichting te geven op de stukken waarover advies is gevraagd of die de Adviesraad ter informatie heeft ontvangen. Het college kan zich daarbij laten vertegenwoordigen.

  • 3.

    Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven over lopend beleid, de invloed van nieuw (rijks-)beleid en/of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het gebied van het Sociaal Domein.

  • 4.

    De Adviesraad krijgt op een zodanig tijdstip de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 5.

    Voor de goede uitvoering van zijn taken krijgt de Adviesraad de beschikking over de actuele Langetermijn-agenda (LTA).

Artikel 9. Relatie college en Adviesraad

  • 1.

    Het college heeft tenminste één keer per jaar overleg met de Adviesraad.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad hebben de bevoegdheid om alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van de taakstelling raken op de agenda te laten zetten.

  • 3.

    De Adviesraad wordt door het college tijdig betrokken bij de voorbereiding van beleid ten aanzien van wetgeving en alles wat daaruit voortvloeit, waarop deze verordening van toepassing is.

  • 4.

    Het college geeft een schriftelijke reactie op een uitgebracht advies. Als het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt de Adviesraad daarvan schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld.

  • 5.

    In het geval het college een besluit neemt dat afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt dit, indien een raadsbesluit benodigd is, bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de Adviesraad is afgeweken.

Artikel 10. Werkwijze Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad legt zijn interne werkwijze vast in een Huishoudelijk Reglement waarin tenminste de volgende zaken zijn geregeld:

    • a.

      taken Dagelijks Bestuur;

    • b.

      taken ambtelijk secretaris;

    • c.

      vergaderfrequentie;

    • d.

      besluitvorming, stemrecht en stemprocedure en

    • e.

      de themagroepen

  • 2.

    De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar.

  • 3.

    De Adviesraad kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering.

Artikel 11. Geheimhouding

  • 1.

    De Adviesraad kan bepalen dat de leden van de Adviesraad, deskundigen en derden verplicht zijn tot geheimhouding ten aanzien van stukken c.q. hetgeen ter zitting wordt behandeld.

  • 2.

    De geheimhouding kan eveneens worden opgelegd door of namens het college en de raad, ten aanzien van stukken die zij aan de leden van de Adviesraad, deskundigen of derden verstrekken.

  • 3.

    De geheimhouding vervalt niet door de beëindiging van het lidmaatschap van de Adviesraad of van het adviseurschap van externe deskundigen of derden.

  • 4.

    De plicht tot geheimhouding wordt op de stukken aangegeven of voorafgaande aan de behandeling van de betreffende onderwerpen bekendgemaakt.

  • 5.

    De duur van de geheimhouding wordt, voor zover mogelijk, vooraf aangegeven.

Artikel 12. Facilitering Adviesraad

  • 1.

    Voor de Adviesraad wordt jaarlijks in de gemeentebegroting een budget opgenomen voor onder meerkosten die verband houden met de ambtelijke ondersteuning, deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 2.

    Het college draagt er kosteloos zorg voor dat noodzakelijke faciliteiten aan de Adviesraad beschikbaar worden gesteld, zodat de Adviesraad naar behoren invulling kan geven aan zijn taakstelling.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad ontvangen voor hun werkzaamheden een, door het college vast te stellen, onkostenvergoeding.

  • 4.

    De vergoeding als bedoeld in het derde lid wordt jaarlijks geïndexeerd gelijk aan de manier waarop de presentiegelden voor de gemeenteraadsleden ook worden geïndexeerd (conform artikel 3.1.1. vijfde lid van het ‘Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers’).

Artikel 13. Wijziging en intrekking verordening

  • 1.

    Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de Adviesraad daarover is gehoord.

  • 2.

    De ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Ooststellingwerf 2015’, vastgesteld door de gemeenteraad op 15 december 2015, wordt ingetrokken per 1 januari 2025.

Artikel 14. Nadere regels

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels geven. Over zaken waarin deze verordening of het Huishoudelijk Reglement niet voorziet, beslist het college na overleg met de Adviesraad.

Artikel 15. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ooststellingwerf 2025.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.

Besloten in de openbare vergadering van 22 oktober 2024.

, griffier.

, voorzitter.

Naar boven