Gemeenteblad van Heeze-Leende
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Gemeenteblad 2024, 461728 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Gemeenteblad 2024, 461728 | verkeersbesluit of -mededeling |
Aanpassen categorisering fietspaden natuurgebied Leenderbos
BUGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE HEEZE-LEENDE
- het vigerende mandaatbesluit en -register;
- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- de algemene wet Bestuursrecht (Awb).
- dat het natuurgebied Leenderbos een Natura 2000-gebied is;
- dat het natuurgebied Leenderbos onderdeel is van het natuurnetwerk Brabant (voorheen "ecologische hoofdstructuur" genaamd);
- dat het natuurgebied Leenderbos grotendeels is aangewezen als stiltegebied;
- dat een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos zijn gelegen in gemeente Heeze-Leende en/of aansluiten op wegen in gemeente Heeze-Leende;
- dat een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos aansluiten op fietspaden en/of wegen van gemeente Cranendonck;
- dat een deel van deze fietspaden, voor zover gelegen in gemeente Heeze-Leende, in eigendom zijn van gemeente Heeze-Leende;
- dat een deel van deze fietspaden, voor zover gelegen in gemeente Heeze-Leende, in eigendom zijn bij Staatsbosbeheer;
- dat deze fietspaden, voor zover gelegen in gemeente Heeze-Leende, in beheer en onderhoud zijn bij gemeente Heeze-Leende;
- dat deze fietspaden bestemd zijn voor verkeer in twee richtingen;
- dat deze fietspaden een variërende breedte hebben met een maximale breedte van circa 2,50 meter;
- dat deze fietspaden deels verhard en deels half verhard zijn;
- dat, omwille van duidelijkheid en uniformiteit, in dit verkeersbesluit gesproken wordt van categorisering van fietspaden;
- dat deze categorisering bestaat uit "verplicht fietspad" (aangeduid met bord G11 uit het RVV1990), "fiets/bromfietspad" (aangeduid met bord G12a uit het RVV1990) en "onverplicht fietspad" (aangeduid met bord G13 uit het RVV1990);
- dat een deel van deze fietspaden van een categorie zijn waarop gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, momenteel is toegestaan;
- dat een deel van de fietspaden waarop gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, momenteel toegestaan is aansluit op fietspaden met een categorie waarop gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, niet toegestaan is;
- dat het huidige netwerk van deze fietspaden vanwege de verschillende categorieën kan leiden tot verwarring en daarmee tot overtreding van de verkeersregels en dat uniformiteit daarom gewenst is;
- dat deze fietspaden voornamelijk bedoeld zijn voor recreatief gebruik;
- dat deze fietspaden tevens gebruikt worden door forenzen en scholieren;
- dat een deel van deze fietspaden een voor fietsers voorname verbinding vormt tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard;
- dat de intensiteiten van de verbindende fietspaden tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard circa 0,5% uit gemotoriseerd verkeer bestaat;
- dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, vanwege de grotere snelheidsverschillen met fietsers verkeersonveiligheid kan veroorzaken;
- dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, geluidsoverlast kunnen veroorzaken;
- dat deze geluidsoverlast mogelijk de normen met betrekking tot een stiltegebied overschrijden;
- dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, schade aan half verharde fietspaden kan veroorzaken in de vorm van spoorvorming;
- dat spoorvorming een risico vormt voor fietsers, waarbij het voorwiel in een spoor blijft haken en een fietser kan vallen;
- dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, schade aan de natuur kan veroorzaken in de vorm van onder andere stuk- of doodrijden van organismen, stikstofdepositie en fijnstofdepositie;
- dat door het weren van gemotoriseerd verkeer in natuurgebied Leendebos de belevingswaarde voor bezoekers van het natuurgebied wordt vergroot;
- dat door het weren van gemotoriseerd verkeer verstoring in natuurgebied Leenderbos afneemt en daarmee de natuurwaarde van het natuurgebied kan verbeteren;
- dat op fietspaden rondom natuurgebied Leenderbos, voor zover hier nog geen sprake van is, snorfietsen en bromfietsen worden toegelaten, zodat gemotoriseerd verkeer een verbinding tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard behoudt;
- dat door gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, rondom natuurgebied Leenderbos te leiden de schade aan de natuur in natuurgebied Leenderbos zo veel mogelijk beperkt wordt;
- dat een verbinding tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard via fietspaden rondom natuurgebied Leenderbos een grotere reisafstand kent;
- dat deze grotere reisafstand 2,5 kilometer (via het Strijperpad) tot 4,0 kilometer (via Achelsekluis) is;
- dat deze grotere reisafstand in praktijk neerkomt op maximaal 10 minunten extra reistijd voor gemotoriseerd verkeer;
- dat voor het besturen van gemotoriseerde voertuigen, zoals snorfietsen en bromfietsen, nauwelijks lichamelijke inspanning vereist is;
- dat gemeente Heeze-Leende en Staatsbosbeheer, uitgaande van bovengenoemde overwegingen, deze grotere reisafstand voor het relatief kleine aandeel gemotoriseerd verkeer acceptabel vinden;
- dat er vooroverleg heeft plaatsgevonden met vertegenwoordigers van Staatsbosbeheer en gemeente Cranendonck, waarin unaniem besloten is dat, uitgaande van bovengenoemde overwegingen, gemotoriseerd verkeer in natuurgebied Leenderbos geweerd moet worden;
- dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven;
- dat artikel 2, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 wordt dit verkeersbesluit genomen in het belang van:
o het in stand houden van de weg en het waarborden van de bruikbaarheid daarvan;
o het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
o het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- dat het verkeersbesluit is voorgelegd aan de politie Zuidoost Brabant en zij heeft een positief advies gegeven;
- dat de betreffende weg in beheer is van de gemeente Heeze-Leende.
- tot het aanpassen van de categorisering van een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos door vervanging van bord G11 uit het RVV1990 door bord G13 uit het RVV1990;
- tot het aanpassen van de categorisering van een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos door vervanging van bord G12a uit het RVV1990 door bord G13 uit het RVV1990;
- tot het aanpassen van de categorisering van een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos door vervanging van bord G13 uit het RVV1990 door bord G11 uit het RVV1990.
Bebording en inrichting zoals weergegeven op de tekeing in de bijlage van dit besluit.
Na bekendmaking zal het besluit voor 6 weken ter inzage liggen in de hal van het gemeentehuis.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE HEEZE-LEENDE
Namens deze,
J. Breen
Afdelingsmanager Beleid Ruimtelijk Domein a.i.
Ingevolge van artikel 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending van deze beschikking bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar.
Na het indienen van een bezwaarschrift kunt u, indien - gelet op de betrokken belangen - onverwijlde spoed dat vereist, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch.
U kunt ook digitaal het verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor de behandeling van een voorlopige voorziening wordt griffierecht in rekening gebracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-461728.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.