Nadere regels terrassen gemeente Purmerend

De burgemeester van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van 8 oktober 2024,

 

gelet op artikel 2:28, eerste en zevende lid, van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021,

 

B E S L U I T:

 

  • 1.

    Kennis te nemen van de evaluatie proef met winterterrassen en de aanbevelingen over te nemen;

  • 2.

    Vast te stellen de navolgende Nadere regels terrassen gemeente Purmerend;

Inleiding

 

Op grond van artikel 2:28, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) Purmerend 2021 is voor het plaatsen van een terras bij een openbare inrichting een vergunning van de burgemeester vereist. Sinds 2009 gelden in uitwerking op de Apv aanvullende regels over de exploitatie van terrassen in de gemeente Purmerend. Dit terrassenbeleid gold specifiek voor de Koemarkt. In 2011 is dit beleid geëvalueerd. Het beleid bleek goed te werken, is in 2012 op onderdelen aangevuld en geldt sindsdien voor alle terrassen in de gemeente Purmerend. Hierna is, in verband met de fusie tussen Purmerend en Beemster het Terrassenbeleid Purmerend en Beemster 2021 in werking getreden. De gemeente Beemster had voor die tijd namelijk nog geen terrassenbeleid. In deze Nadere regels terrassen gemeente Purmerend (de opvolger van het terrassenbeleid) worden de voorgaande regels grotendeels voortgezet. In deze Nadere regels is de mogelijkheid opgenomen om het pleinterras jaarrond, dus ook in de winterperiode met transparante schotten, te kunnen voeren, worden enkele kleine noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd, is de regel over het gebruiken van gasverwarming en de opslag van gasflessen aangescherpt en is de regel over het plaatsen van attributen gewijzigd.

De regels

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a)

    attributen: beelden, menuborden, potten en soortgelijke voorwerpen;

  • b)

    burgemeester: de burgemeester van de gemeente Purmerend;

  • c)

    alcoholwetvergunning: vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet;

  • d)

    exploitant: de exploitant van een openbare inrichting;

  • e)

    gemeente: de gemeente Purmerend;

  • f)

    gevelterras: een terras direct gelegen aan de gevel van de bijbehorende openbare inrichting;

  • g)

    historische binnenstad Purmerend: het gebied begrensd door het Noordhollandsch Kanaal, Beemsterburgwal, de Where, Plantsoengracht en Emmakade/Herengracht;

  • h)

    marktplein Middenbeemster: het historisch en beschermd centrumgebied in de Middenbeemster, welk gebied wordt begrensd door de Rijperweg ter hoogte van de kruising met de Prins Mauritsstraat en de Middenweg ter hoogte van enerzijds de kruising met de Schoolstraat en anders de Middenweg ter hoogte van nummer 138;

  • i)

    Nota Omgevingskwaliteit Purmerend: door de gemeenteraad van Purmerend op 23 september 2021 vastgestelde nota welke het ruimtelijk kwaliteitsbeleid bevat en bij bouwplannen en de inrichting van de openbare ruimte aangeeft welke omgevingskwaliteit wordt voorgestaan;

  • j)

    openbare inrichting: inrichting als bedoeld in artikel 2:27, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021;

  • k)

    pleinterras: een los van de gevel gelegen terras, voor of in de directe nabijheid van de betreffende openbare inrichting, binnen de daarvoor geldende grenzen voor het plaatsen van een terras;

  • l)

    terras: een buiten de besloten ruimte van een openbare inrichting liggend deel waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt;

  • m)

    terrasmeubilair: bestekkasten, menuborden, tafels, plantenbakken (lig)stoelen, zitzakken, banken, kussenboxen en parasols;

  • n)

    verordening: de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021;

  • o)

    Werelderfgoed de Beemster: Droogmakerij De Beemster zoals aangegeven op de UNESCO lijst van werelderfgoederen;

  • p)

    winkelcentrum: een (overdekt) gebouw of een reeks gebouwen waarin meerdere winkels zijn gevestigd, verbonden door gangen die het voor mensen gemakkelijk maken om van winkel naar winkel te lopen;

  • q)

    winterterras: een pleinterras met transparante of doorzichtige schotten.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze nadere regels zijn van toepassing op de terrassen die op grond van de artikelen 2:27 en 2:28 van de verordening vergunningplichtig zijn.

Artikel 3 Terrasseizoen

Zowel het gevelterras als het pleinterras mag het gehele jaar gevoerd worden. Als op het pleinterras schotten geplaatst worden, dan dient voldaan te worden aan de voorwaarden van artikel 3a.

Artikel 3a Winterterrassen

  • 1.

    De voorwaarden voor het plaatsen van een winterterras zijn als volgt:

    • a.

      De openheid, kwaliteit en uitstraling in de opstelling van zowel de schotten als het terrasmeubilair zijn essentieel. De schotten moeten daarom transparant of doorzichtig zijn. Een individueel schot mag uitschuifbaar zijn, maar de totale hoogte mag niet hoger zijn dan 2,10 meter en mag niet breder zijn dan 2,00 meter.

    • b.

      De transparante of doorzichtige schotten moeten van overeenkomstige uitstraling zijn als de schotten die in de afbeelding onder de artikelsgewijze toelichting bij dit artikel is opgenomen. Schotten die deze afbeeldingen afwijken, zijn niet toegestaan.

    • c.

      De burgemeester beslist of het winterterras, tijdens evenementen op de Koemarkt geheel of gedeeltelijk geplaatst kan blijven. Indien het winterterras tijdens een evenement niet geëxploiteerd kan worden, dient het terras, inclusief meubilair en schotten, door de horecaondernemer te worden verwijderd.

    • d.

      Voor de plekken op de Koemarkt die zijn aangewezen als marktterrein, geldt dat tijdens marktdagen ruimte dient te zijn voor plaatsing en uitoefening van de markt, dan wel dat voor de betreffende marktkooplieden een alternatieve locatie wordt gevonden. Hierover dient overeenstemming te zijn tussen horecaondernemer en marktwezen alvorens tot plaatsing van terrasbeschotting over te gaan.

    • e.

      De transparante of doorzichtige beschotting wordt niet in de grond verankerd middels boorgaten in de natuurstenen ondergrond. Indien de bestrating dient te worden opengebroken, wordt dit door gemeente uitgevoerd op kosten van de ondernemer.

    • f.

      De transparante of doorzichtige schotten en het terrasmeubilair dienen zo geplaatst en vormgegeven te zijn dat er op de camerabewaking geen blinde vlekken ontstaan.

    • g.

      De winterterrassen mogen enkel geplaatst worden op de plekken die zijn aangewezen en tevens vergund voor de plaatsing van pleinterrassen en nadat degene die voornemens is om van deze mogelijkheid gebruik te maken, daarvan melding doet aan de gemeente op het mailadres Apv@purmerend.nl. De melding bevat in ieder geval de naam, het adres en de contactgegevens van de exploitant, een foto of impressie van de te plaatsen schotten en, indien van toepassing, een afschrift van de Alcoholwetvergunning. Hiernaast dient er ook een omgevingsvergunning voor het onderdeel bouwen aangevraagd en verkregen te worden.

    • h.

      De overige regels van deze Nadere regels die ook gelden voor de pleinterrassen zijn onverkort van toepassing op de winterterrassen.

  • 2.

    Op andere locaties dan de Koemarkt, waar normaal gesproken ook pleinterrassen worden geëxploiteerd, kan de burgemeester medewerking verlenen aan de exploitatie van een winterterras, maar alleen nadat hierover een overleg met positieve uitkomst heeft plaatsgevonden met de gemeente. Dit betreft maatwerk.

Artikel 4 Algemene regels exploitatie terras

  • 1.

    Het exploiteren van een terras dient in overeenstemming te zijn met het omgevingsplan.

  • 2.

    In situaties waarin voornamelijk autoverkeer plaatsvindt, is de exploitatie van een terras niet mogelijk.

  • 3.

    Indien alcohol wordt geschonken is het noodzakelijk dat het terras staat vermeld op de alcoholwetvergunning.

  • 4.

    Het is toegestaan de naam, het logo dan wel beeldmerk van de openbare inrichting of een product dat wordt verkocht op de terrasschotten en de volant (randen) van de parasols te voeren.

  • 5.

    Voor het voeren van terrasverwarming gelden de volgende regels:

    • a.

      Terrasverwarming op zowel elektra als op gas, mits dit via leidingen en dus niet via gasflessen wordt aangevoerd, is toegestaan op het gevelterras.

    • b.

      Terrasverwarming op elektra is toegestaan op het pleinterras. Het voeren van terrasverwarming op gas voor de verwarmingsheaters en het gebruiken van gas voor sfeerheaters is per 1 november 2026 niet meer toegestaan.

  • 6.

    Het is niet toegestaan muziek ten gehore te brengen op het terras. Tijdens evenementen is dit wel toegestaan, mits daarvoor vergunning is verleend.

  • 7.

    De exploitant dient het terras en zijn omgeving schoon, schadevrij en in oorspronkelijke staat te houden. Schade zal worden verhaald op de vergunninghouder.

  • 8.

    Alle materialen die gebruikt worden op het terras zijn gemaakt van materiaal dat niet gemakkelijk ontvlambaar is en bij verbranding niet veel rook doet ontwikkelen. Ook mag het materiaal niet gemaakt zijn van glas dan wel vergelijkbaar materiaal.

  • 9.

    Op zowel het gevelterras als pleinterras is het toegestaan om maximaal twee menuborden te plaatsen met een breedte van maximaal 0.80 meter en een hoogte van maximaal 1.70 meter.

  • 10.

    Attributen en terrasmeubilair mogen enkel op het (vergunde) terrasgedeelte worden geplaatst.

  • 11.

    Op zowel het gevel- als pleinterras is het plaatsen van attributen toegestaan, mits deze niet dienen ter afsluiting, voldoen aan hetgeen is bepaald in lid 8, niet hoger zijn dan 1.20 meter en niet op de weg en/of calamiteitenroute worden geplaatst. Voor het plaatsen van attributen van afwijkende afmetingen wordt de ondernemer uitgenodigd om met de gemeente in gesprek te gaan.

Artikel 5 Terrasvergunning

  • 1.

    De vergunningaanvrager geeft op een door de gemeente beschikbaar te stellen kaart duidelijk de afmetingen van het terras aan. Deze kaart maakt onderdeel uit van de terrasvergunning.

  • 2.

    Bij de aanvraag om een terrasvergunning verstrekt de aanvrager een NEN 3140 keuringsrapport met betrekking tot de elektrische installaties op het terras. Indien dit keuringsrapport niet aanwezig is of één of meerdere installaties in het keuringsrapport zijn afgekeurd, wordt de vergunningaanvraag geweigerd.

  • 3.

    Een terrasvergunning wordt voor onbepaalde tijd verleend. Indien echter alcohol op het terras wordt geschonken, geschiedt het verlenen van een vergunning voor onbepaalde tijd onder de voorwaarde dat de exploitant beschikt over een geldige alcoholwetvergunning.

  • 4.

    Een terrasvergunning is gebonden aan de exploitant.

  • 5.

    Een pleinterras kan tijdens evenementen niet geëxploiteerd worden op de betreffende locatie, tenzij de burgemeester beslist dat het wel mogelijk is om het pleinterras geheel of gedeeltelijk te plaatsen.

  • 6.

    In aanvulling op het bepaalde in lid 5 geldt dat tijdens grote evenementen in voorkomende gevallen:

    • a.

      ook het gevelterras niet geëxploiteerd kan worden. De burgemeester beslist in een dergelijke situatie of het gevelterras mag worden geëxploiteerd.

    • b.

      op last van de burgemeester alleen zwaar evenementenmeubilair is toegestaan op de terrasgedeelten.

  • 7.

    Op de dag dat de markt plaatsvindt is het mogelijk om een pleinterras te exploiteren, mits dit reeds vergunde marktplaatsen en of seizoenstandplaatsen niet hindert in hun exploitatie.

  • 8.

    Indien een exploitant geen interesse heeft in een terras voor zijn gevel of een pleinterras tegenover zijn openbare inrichting, is het voor een naastgelegen exploitant mogelijk vergunning te verkrijgen voor deze locatie. Indien beide naastgelegen openbare inrichtingen interesse hebben in het gevelterras of pleinterras dan wordt dit terras in twee gelijke delen gesplitst. De uitbreiding is mogelijk voor telkens één jaar, mits de pandeigenaar dan wel gebruiker van de betreffende panden hiervoor schriftelijke toestemming heeft gegeven.

  • 9.

    Indien precariobelasting is verschuldigd, maar deze niet wordt voldaan, dan is de terrasvergunning niet geldig.

Artikel 6 Openingstijden

  • 1.

    De terrassen mogen geopend zijn van 08.00 uur tot 01.00 uur.

  • 2.

    De in het eerste lid genoemde openingstijden kunnen maximaal tot 02.00 uur worden verlengd als de exploitant beschikt over een ontheffing sluitingsuren als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid van de verordening.

  • 3.

    De in de binnenruimte van in winkelcentra aanwezige terrassen mogen uitsluitend tijdens de openingstijden van het winkelcentrum geëxploiteerd worden.

Artikel 7 Gevelterras

  • 1.

    Een gevelterras is niet breder dan de gevel van de betreffende openbare inrichting.

  • 2.

    Buiten openingstijden van de openbare inrichting dient het terrasmeubilair van het gevelterras verzekerd opgesteld te zijn, zodanig dat er geen gebruik van kan worden gemaakt.

  • 3.

    In aanvulling op het bepaalde in het tweede lid is het tevens mogelijk terrasmeubilair tegen de gevel verzekerd te stapelen, zodanig dat er geen gebruik meer van kan worden gemaakt, of op te slaan in de openbare inrichting. Attributen dienen tijdens sluitingstijd in de openbare inrichting te worden opgeslagen, dan wel goed bevestigd te zijn.

Artikel 8 Pleinterras

  • 1.

    Parasols en andere objecten op het terras mogen het zicht van publieke camera's niet belemmeren.

  • 2.

    Het terrasmeubilair van het pleinterras mag verzekerd opgesteld blijven staan zodanig dat er na sluitingstijd geen gebruik van kan worden gemaakt in wat voor zin dan ook.

  • 3.

    In aanvulling op het bepaalde in het tweede lid geldt dat het opstapelen van meubilair op het pleinterras niet is toegestaan. Toegestane alternatieven zijn opslag in de openbare inrichting of het verzekerd stapelen langs de gevel zodanig dat er geen gebruik meer van kan worden gemaakt.

  • 4.

    Indien gebruik gemaakt wordt van terrasverwarming door middel van gasflessen, dienen de gasflessen in de inrichting te worden opgeslagen, echter niet in vluchtwegen en bovendien in een opslagvoorziening die voldoet aan de geldende PGS 15 norm.

Artikel 9 Koemarkt

  • 1.

    Het pleinterras op de Koemarkt kan gevoerd worden op het daarvoor bestemde terrasgedeelte, niet op het evenementengedeelte van het plein.

  • 2.

    Om de Koemarkt bereikbaar te houden tijdens evenementen en de weekmarkt is het noodzakelijk dat er een aan- en afvoerroute is. Deze zijn gelegen tegenover Koemarkt 2 en 3 en de locatie Schapenmarkt/Koemarkt (naast Koemarkt 44). Het is daar zeer beperkt mogelijk een pleinterras te exploiteren.

  • 3.

    Het is niet toegestaan kabels en leidingen over de weg heen te leggen dan wel kabels en leidingen onder de openbare weg aan te brengen. Voor vloeistoffen en leidingen ten behoeve van het pleinterras dient de ondernemer gebruik te maken van de mantelpijpen.

  • 4.

    In aanvulling op het tweede lid, gelden ten aanzien van de mantelpijpen de volgende aanvullende regels:

    • a.

      vloeistoffen en leidingen mogen niet door dezelfde mantelpijp vervoerd worden. Bij gebruik van elektra dient de kabel een grondkabel te zijn;

    • b.

      als er geen gebruik (meer) wordt gemaakt van het pleinterras, in ieder geval tijdens evenementen, dan moeten de kabels en leidingen worden opgeborgen zodat deze niet meer zichtbaar zijn. Ook moet de kabel stroomloos gemaakt worden, zodat er geen kortsluiting kan ontstaan.

  • 5.

    De gedenktekens op de Koemarkt dienen vrij en zichtbaar te blijven.

Artikel 10 Terrasschotten

  • 1.

    Op de gevelterrassen op de Koemarkt en het marktplein in de Middenbeemster is een terrasschot niet hoger dan 2.10 meter en niet breder dan 3.50 meter. Bovendien komen de terrasschotten op de Koemarkt niet voorbij de historische paaltjes.

  • 2.

    Voor het plaatsen van terrasschotten op de pleinterrassen op de Koemarkt gelden de voorwaarden genoemd in artikel 3a.

  • 3.

    Op de gevel- en pleinterrassen op andere locaties dan de Koemarkt en het marktplein in de Middenbeemster is een terrasschot niet hoger dan 2.10 meter en niet breder dan 2.00 meter en mogen de schotten niet vast aangebracht worden in de grond.

Artikel 11 Algemene regels over terrasmeubilair

  • 1.

    Terrasmeubilair is maximaal 1.20 meter hoog.

  • 2.

    Aan parasols worden de volgende eisen gesteld:

    • a.

      één egale kleur per terras;

    • b.

      vierkant of rechthoekig qua vorm;

    • c.

      niet boven de kroonhoogte van bomen uitkomen.

  • 3.

    Het is met toestemming mogelijk een (semi)permanente parasolvoet te plaatsen in openbaar gebied.

  • 4.

    Permanente terrasoverkappingen (serre) en/of terraskassen zijn niet toegestaan. Tijdens evenementen kan van deze regel worden afgeweken.

Artikel 12 Referentiebeelden te gebruiken terrasmeubilair

  • 1.

    Het terrasmeubilair dient in de historische binnenstad Purmerend en het Werelderfgoed de Beemster een authentieke uitstraling te hebben, passend bij het historisch karakter van de locatie.

  • 2.

    In de toelichting op dit artikel zijn referentiebeelden opgenomen die een goede impressie geven van de beoogde ruimtelijke kwaliteit van het te gebruiken terrasmeubilair. Er zijn twee referentiebeelden opgenomen, te weten:

    • a.

      referentiebeelden A: impressie van terrasmeubilair voor de historische binnenstad Purmerend en het Werelderfgoed de Beemster;

    • b.

      referentiebeelden B: impressie van terrasmeubilair voor overige locaties.

  • 3.

    Aangezien meubellijnen zich in de tijd ontwikkelen zijn de referentiebeelden niet beperkend, maar enkel richtinggevend bedoeld. Indien een exploitant wil afwijken van de referentiebeelden kan hij het plan voorleggen aan de adviescommissie genoemd in artikel 13.

Artikel 13 Advies over te gebruiken terrasmeubilair

Bij twijfel of het voorgestelde terrasmeubilair in overeenstemming is met de referentiebeelden genoemd in artikel 12, kan de burgemeester advies vragen aan de voorzitter van de lokale afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland en de regiomanager, samen met de wijkmanager, programmamanager binnenstad en de adviseur ruimtelijke kwaliteit – previsor.

Artikel 14 Bereikbaarheid

  • 1.

    Ten behoeve van calamiteitenverkeer dient te allen tijde een vrije rijbaan van minimaal 4.50 meter breed en 4.50 meter hoog te zijn gewaarborgd.

  • 2.

    De calamiteitenroute moet altijd vrij zijn van obstakels.

  • 3.

    Ten behoeve van voetgangers en mindervaliden dient te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.50 meter op het voetpad te zijn gewaarborgd.

  • 4.

    Te allen tijde wordt ten minste 1.50 meter breedte op de looppaden in het winkelcentrum vrijgelaten ten behoeve van een vrije doorgang voor voetgangers en minder validen.

  • 5.

    In het bijzonder moeten de gidslijnen, geleidelijnen en mindervalideopritten te allen tijde vrijgehouden worden.

  • 6.

    Brandkranen dienen duidelijk zichtbaar en voor de brandweer bereikbaar te blijven. In ieder geval mogen binnen een straal van 0.90 meter geen obstakels bij brandkranen worden geplaatst.

  • 7.

    Alle (nood)uit- en toegangen van het perceel dienen zowel aan de binnen- als buitenzijde onbelemmerd bereikbaar te blijven.

Artikel 15 Buitentaps- en bars

  • 1.

    Het plaatsen van buitentaps- en bars op de gevelterrassen is niet toegestaan. Tijdens evenementen kan van deze regel worden afgeweken.

  • 2.

    Het plaatsen van buitentaps- en bars op de pleinterrassen is niet toegestaan, behalve tijdens evenementen waarbij de betreffende terrassen expliciet deel uitmaken van het evenemententerrein.

Artikel 16 Onderhoud openbare ruimte

De burgemeester kan bij noodzakelijke werkzaamheden op of aan de weg en of het straatmeubilair of tijdens overige situaties waarin dat gewenst is, besluiten dat er tijdelijk geen of een kleiner terras geëxploiteerd kan worden.

Artikel 17 Schade en aansprakelijkheid

  • 1.

    De vergunninghouder dient redelijkerwijs maatregelen te nemen ten einde te voorkomen dat de gemeente, dan wel derden, ten gevolge van het inrichten van het terras, schade lijden.

  • 2.

    De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade, welke direct of indirect uit het inrichten en het gebruiken van het terras kan voortvloeien.

  • 3.

    Alle schade welke middellijk of onmiddellijk ten gevolge van het inrichten of gebruik van het terras wordt toegebracht aan eigendommen of werken van de gemeente, dient op eerste aanzegging van of vanwege de burgemeester te worden vergoed.

Artikel 18 Algemene slotbepaling

Ondernemers worden uitgenodigd om met de gemeente in gesprek te gaan over situaties of onderwerpen die niet in deze Nadere regels zijn opgenomen.

Artikel 19 Overgangsbepaling

Aanvragen voor terrasvergunningen die vóór de dag van inwerkingtreding van deze Nadere regels zijn ingediend maar na inwerkingtreding nog niet door de gemeente zijn afgehandeld, worden behandeld overeenkomstig het voordien geldende beleid, indien dit voor de melder aanvrager gunstiger is.

Artikel 20 Inwerkingtreding en intrekking voorgaande regels

Deze regels treden de dag na bekendmaking in werking. Op die dag wordt het Terrassenbeleid Purmerend en Beemster 2021 ingetrokken.

Artikel 21 Citeertitel

Deze regels worden aangehaald als ‘’Nadere regels terrassen gemeente Purmerend’’.

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 15 oktober 2024

Purmerend,

de burgemeester,

E. van Selm

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

In dit artikel zijn definities van relevante begrippen opgenomen. Er is zo veel mogelijk aangesloten bij de definities van relevante wet- en regelgeving en bestaand beleid van de gemeente Purmerend.

 

Artikel 2

Deze regels van toepassing op terrassen die op grond van de artikelen 2:27 en 2:28 van de Apv vergunningplichtig zijn. Voor het plaatsen van een terras bij een zogenaamde ‘’openbare inrichting’’ is een vergunning nodig, óók als het terras op eigen grond wordt geplaatst. De definitie van openbare inrichting is in artikel 2:27 opgenomen en is bijvoorbeeld een restaurant, café, maar ook een buurthuis, clubhuis of hieraan verwante inrichting (bijvoorbeeld een sportkantine) waar tegen vergoeding onder andere dranken worden geschonken. Dit kan ook een openbare inrichting zijn in een (overdekt) winkelcentrum, zoals de restaurants met terrassen in het Willem Eggert centrum. Is sprake van een openbare inrichting en wil men een terras plaatsen, dan heeft diegene dus een (terras)vergunning nodig en gelden deze nadere regels.

 

Artikel 3

Zowel de gevel- als pleinterrassen mogen jaarrond gevoerd worden, dus ook in de winterperiode. Indien men terrasschotten wil plaatsen, dient voldaan te worden aan de regels van artikel 3a.

 

Artikel3a

Dit artikel maakt het mogelijk om een winterterras, een pleinterras met transparante of doorzichtige schotten, te voeren. Van 1 november 2021 tot 1 maart 2024 is met een proef ervaring opgedaan met de winterterrassen. De proef is geëvalueerd en naar aanleiding van de positieve resultaten is het onder voorwaarden definitief mogelijk om een winterterras te voeren. De voorwaarden die aan de proef waren verbonden zijn hier overgenomen.

 

Artikel 4

In dit artikel zijn algemene regels opgenomen die voor alle terrassen gelden. Elke individuele situatie wordt beoordeeld op de haalbaarheid van het exploiteren van een terras. Een advies van de politie is daarbij vereist. Ten aanzien van de regel over reclame geldt dat er geen verdere eisen ten aanzien van afmetingen van reclame zijn opgenomen omdat dit niet efficiënt en effectief te handhaven is.

De regels over het voeren van terrasverwarming is aangescherpt. Voor het gevelterras geldt dat terrasverwarming op elektra is toegestaan. Op de gevelterrassen is terrasverwarming op gas ook toegestaan, mits dit via leidingen en dus niet via gasflessen wordt aangevoerd. Voor de pleinterrassen geldt dat voor de bestaande verwarmingsheaters aan de parasols een afbouwperiode komt van twee jaar. Per 1 november 2026 is het niet meer toegestaan om terrasverwarming op het pleinterras op gas voor de verwarmingsheaters en sfeerheaters op gas te gebruiken. Binnen deze periode kunnen de ondernemers een alternatieve oplossing zoeken. Terrasverwarming op elektra blijft wel toegestaan.

In het artikel is verduidelijkt dat zowel attributen als terrasmeubilair, dus ook bestekkkasten en kussenboxen enkel binnen het vergunde terrasgedeelte geplaatst mogen worden. Attributen en terrasmeubilair mogen dus niet op de weg/calamiteitenroute worden geplaatst.

Tot slot is in dit artikel opgenomen dat op zowel het gevel- als pleinterras het is toegestaan om attributen te plaatsen, mits deze niet dienen ter afsluiting, het materiaal niet gemakkelijk ontvlambaar is, de attributen maximaal 1.20 meter hoog zijn (net zo hoog als het terrasmeubilair om het open karakter te behouden) en niet op de weg/calamiteitenroute worden geplaatst.

 

Artikel 5

Door de gemeente is een kaart met inrichtingseisen voor terrassen voor de hele gemeente opgesteld. Op de kaart is door de gemeente aangegeven wat er maximaal mogelijk is op een terras. De vergunningaanvrager kan dan vrij gemakkelijk op deze kaart aangeven wat hij wil. De vergunningaanvrager dient bij de vergunningaanvraag op deze kaart de maten van het terras aan te geven. De terrassen die binnen de maximaal aangegeven mogelijkheden passen, kunnen in beginsel worden vergund. Situaties die niet binnen de mogelijkheden passen worden individueel beoordeeld op haalbaarheid.

Door de installatiebeheerder openbare ruimte van de gemeente is gesignaleerd dat de elektrische installaties op met name de pleinterrassen soms niet veilig zijn en er dus een gevaar op kortsluiting en brand is. Om dit te voorkomen dient de vergunningaanvrager bij de aanvraag een NEN 3140 rapport (periodieke inspectie van bestaande elektrische apparaten) te overleggen. In het keuringsrapport staat of de installatie is goedgekeurd door een keuringsinstantie. De conclusie van het rapport luidt goedgekeurd of afgekeurd. De terrasvergunning kan verleend worden bij een goedgekeurd NEN 3140 rapport. De terrasvergunning wordt geweigerd indien het keuringsrapport ontbreekt of als één of meerdere installaties in het keuringsrapport zijn afgekeurd. Dit is bedoeld om te zien dat de elektrische installaties op de terrassen veilig zijn bevonden en dat is in het belang van een ieder.

Voorheen werd een terrasvergunning voor de duur van drie jaar verleend. In het kader van lastenverlichting wordt de terrasvergunning voor onbepaalde tijd verleend. Indien alcohol op het terras wordt geschonken wordt de terrasvergunning voor onbepaalde tijd verleend onder de voorwaarde dat de exploitant over een geldige alcoholwetvergunning beschikt.

Een terrasvergunning is gebonden aan de exploitant van de betreffende openbare inrichting.

Uitgangspunt tijdens evenementen is dat het pleinterras niet geëxploiteerd kan worden, tenzij de burgemeester heeft besloten dat het wel mogelijk is om het pleinterras geheel of gedeeltelijk te plaatsen.

Het komt bij hele grote evenementen, zoals het Tros muziekfeest op de Koemarkt, voor dat men naast het pleinterras ook het gevelterras niet kan plaatsen. Het komt ook voor op andere locaties wanneer het onderdeel is van het evenemententerrein, dat ook het gevelterras niet geplaatst kan worden. Bij bijvoorbeeld de kortebaandraverij in de Nieuwstraat/Koestraat, mogen de openbare inrichtingen in de Koestraat het gevelterras niet plaatsen omdat het onderdeel is van het evenemententerrein en de Koestraat te smal is waardoor er geen gevelterras kan staan. De burgemeester beslist in een dergelijke situatie of het gevelterras mag worden geëxploiteerd.

Daarnaast kan de burgemeester besluiten dat tijdens bepaalde, grote evenementen alleen zwaar evenementen meubilair is toegestaan op de terrasgedeelten. Dit is vanwege de veiligheid.

Op de dag dat de markt plaatsvindt (op de dinsdag in de binnenstad van Purmerend en op de vrijdag in de Middenbeemster) is het mogelijk om een pleinterras te exploiteren, mits dit reeds vergunde marktplaatsen en of seizoenstandplaatsen niet hindert in hun exploitatie. De weekmarkt en de horeca kunnen zo optimaal van elkaars aanwezigheid profiteren.

Indien een exploitant geen interesse heeft in een terras voor zijn gevel of een pleinterras tegenover zijn openbare inrichting is het voor een naastgelegen exploitant mogelijk vergunning te verkrijgen voor deze locatie. Hiervoor is schriftelijke toestemming vereist van de gebruiker van het pand. Op deze manier worden de locaties, met name de pleinen, optimaal benut.

 

Artikel 6

De openingstijden van de terrassen sluiten aan bij de openingstijden die genoemd zijn in de Apv.

De terrassen kunnen tot maximaal 02:00 geopend zijn mits de exploitant beschikt over een ontheffing sluitingsuur.

Voor de terrassen in winkelcentra gelden de regels van lid 1 en 2 ook, met de bijzonderheid dat een terras in een winkelcentrum uitsluitend geopend mag zijn tijdens de openingstijden van het winkelcentrum. Het terras in een winkelcentrum kan echter niet langer geopend zijn van 08.00 tot 01.00 uur (zonder ontheffing) of tot 02.00 uur (met ontheffing).

 

Artikel 7

In dit artikel zijn specifieke regels opgenomen die voor de gevelterrassen gelden.

 

Artikel 8

In dit artikel zijn specifieke regels opgenomen die voor de pleinterrassen gelden, bijvoorbeeld op de Koemarkt, Kaasmarkt en op het marktplein in de Middenbeemster.

Opstapelen van meubilair op het pleinterras is niet toegestaan omdat dit de uitstraling van de locaties negatief beïnvloed.

 

Artikel 9

In dit artikel zijn aanvullende regels opgenomen die voor de terrassen op de Koemarkt gelden.

De gemeente heeft twee mantelpijpen aangelegd die vanaf de gevel van de openbare inrichting onder de bestrating door naar het plein lopen. De mantelpijp kan gebruikt worden voor vloeistoffen en leidingen ten behoeve van het pleinterras. Het is namelijk niet toegestaan kabels en leidingen over de weg heen te leggen dan wel kabels en leidingen onder de openbare weg aan te brengen. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om terrasverwarming op het pleinterras mogelijk te maken. Belangrijk is dat, als geen gebruik meer wordt gemaakt van het pleinterras (in ieder geval tijdens evenementen), de kabels en leidingen opgeborgen moeten worden.

De gedenktekens op de Koemarkt (bijvoorbeeld ter hoogte van Koemarkt 6) dienen vrij en zichtbaar te blijven. Op de gedenktekens mogen dus geen terrassen of terrasmeubilair worden geplaatst.

 

Artikel 10

In dit artikel zijn de regels over het plaatsen van terrasschotten opgenomen, die gelden voor zowel de gevel- als pleinterrassen. Voor de Koemarkt en het marktplein in de Middenbeemster geldt dat ter voorkoming van het creëren van serres en daarmee aantasting van het zicht op de historische gevels dan wel het beschermd dorpsgericht en het openbare karakter van de gebieden een terrasschot hoger dan 2.10 meter en breder dan 3.50 meter niet is toegestaan. Bovendien moeten de historische paaltjes op de Koemarkt zichtbaar blijven ter behoud van het karakter van het plein.

Voor overige gebieden in Purmerend (met uitzondering van de Koemarkt) en Beemster geldt dat een terrasschot niet hoger is dan 2.10 meter en niet breder dan 2.00 meter. De schotten dienen tevens gemakkelijk, zonder gebruik van gereedschap verwijderbaar zijn en mogen daarom niet vast aangebracht worden in de grond.

Voor het plaatsen van terrasschotten op de pleinterrassen op de Koemarkt geldt een aparte regeling. Het gaat hier in feite om de regels die golden voor de proef met de winterterrassen.

 

Artikel 11

In dit artikel zijn enkele algemene regels opgenomen over terrasmeubilair. Het terrasmeubilair is maximaal 1.20 meter hoog. Bestekkasten worden aangemerkt als terrasmeubilair en mogen dus niet hoger zijn dan 1.20 meter.

 

Artikel 12

Dit artikel is in 2021, in goed overleg met een vertegenwoordiging van de horecaondernemers, toegevoegd. De regels hebben ten doel om de kwaliteit te genereren die passend is bij de historische binnenstad Purmerend en het Werelderfgoed de Beemster.

De Koemarkt is de huiskamer van Purmerend, is evenementenplein en wordt

geflankeerd door historische bebouwing. De uitstraling is bijzonder vanwege haar evenwichtige inrichting met eigentijdse uitstraling, terwijl tegelijkertijd de verbinding met het verleden als Koemarkt is geëerbiedigd door gebruik van het historische karakter door middel van authentieke inrichtingselementen en deze gaan een harmonieuze relatie aan met de historische gevels van de panden rondom de markt. De Kaasmarkt wordt gedomineerd door de St. Nicolaaskerk, de voormalige kaaswaag (Kaasmarkt 16) en het oude stadhuis. Maar ook de vorm van de plein is bijzonder en wordt benadrukt door de hoekgebouwen met tweezijdige gevels. Deze twee pleinen worden verbonden door de doorgaande historische route vanuit de Beemster naar de Purmer.

Binnen het Werelderfgoed de Beemster is de historische kern van Middenbeemster sinds 1985 aangewezen als beschermd dorpsgezicht op grond van de Monumentenwet. Met name de bewaard gebleven strakke 17e-eeuwse stedenbouwkundige opzet met het centrale marktplein en het bebouwingsbeeld van binnenuit gezien, worden daarin benadrukt. Kenmerkend voor het plein is de tegenstelling tussen de meer besloten westelijke helft en de relatief open overzijde.

Dat de ruimtelijke kwaliteit van de historische binnenstad van Purmerend en het Werelderfgoed de Beemster bewaakt moeten worden, wordt algemeen erkend. Algemeen uitgangspunt is dat het terrasmeubilair op de Koemarkt, Kaasmarkt en het Werelderfgoed de Beemster een authentieke uitstraling dient te hebben, passend bij het historisch karakter van de locatie. Om inzichtelijk te maken wat ‘’een authentieke uitstraling’’ kan zijn, zijn twee referentiebeelden opgesteld. De referentiebeelden geven een goede impressie van de beoogde ruimtelijke kwaliteit van het te gebruiken terrasmeubilair. Aangezien meubellijnen zich in de tijd ontwikkelen zijn de referentiebeelden niet beperkend, maar enkel richtinggevend bedoeld.

Er is een referentiebeeld opgesteld voor een impressie van het terrasmeubilair voor de historische binnenstad Purmerend en het Werelderfgoed de Beemster. Dit betreft referentiebeeld A en dit ziet er als volgt uit.

 

 

Voor het terrasmeubilair voor de overige locaties is het volgende referentiebeeld B opgesteld.

 

 

 

Aangezien meubellijnen zich in de tijd ontwikkelen zijn de referentiebeelden niet beperkend, maar enkel richtinggevend bedoeld. In de referentiebeelden is getimmerd terrasmeubilair niet opgenomen, omdat dergelijk terrasmeubilair niet bevorderlijk is voor het realiseren van ruimtelijke kwaliteit. Banken zijn wel in de referentiebeelden opgenomen, omdat banken in de praktijk fijn zijn voor met name gezelschappen met kinderen. Banken dienen wel een open karakter te hebben en niet meer dan 3 m1 per terras.

 

Artikel 13

Dit artikel is in 2021 toegevoegd en vloeit voort uit een overleg met een vertegenwoordiging van horecaondernemers over het behouden/bereiken van een kwalitatieve uitstraling van de terrassen. Bij twijfel of het voorgestelde terrasmeubilair in overeenstemming is met de referentiebeelden genoemd in artikel 12, kan de burgemeester advies vragen. In het artikel is genoemd welke personen advies zullen geven.

 

Artikel 14

Zie voor het calamiteitenverkeer ten aanzien van de Koemarkt de inrichtingskaart. Voor de gevels van Koemarkt 5, 14, 37-39 en 40 zijn (gemarkeerde) brandkranen aanwezig.

De calamiteitenroute moet altijd, ook tijdens evenementen, vrij zijn van obstakels. Het is dus niet toegestaan losse snoeren, leidingen, kabels en dergelijke over calamiteitenroutes neer te leggen. Alle kabels en leidingen ten behoeve van de pleinterrassen op de Koemarkt dienen via de mantelpijpen te lopen.

Ten behoeve van voetgangers en minder validen dient te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.50 meter op het voetpad te zijn gewaarborgd. Dit geldt ook voor de terrassen in de winkelcentra. Voetgangers en rolstoelgebruikers maken op de Koemarkt gebruik van de calamiteitenroute.

In het bijzonder dienen de gidslijnen, geleidelijnen en mindervalideopritten te allen tijde vrijgehouden te worden. Dit lijkt een vanzelfsprekendheid, maar in de praktijk houdt men zich hier niet altijd aan.

 

Artikel 15

Met het oog op de openbare orde en veiligheid is het niet toegestaan buitentaps en bars te plaatsen. Het is ook niet de bedoeling dat een tap binnen een openbare inrichting, maar open naar buiten wordt geplaatst. Een dergelijke situatie is in strijd met dit verbod. Door taps en bars op de terrassen te verbieden wordt het toezicht op de consumptie van alcoholhoudende dranken vergroot en wordt de drempel voor het verkrijgen van sterk alcoholhoudende dranken verhoogd.

Tijdens evenementen kan een uitzondering op deze regels worden gemaakt.

 

Artikel 16

Dit artikel is in 2021 toegevoegd. Het is noodzakelijk dat de weg en of het straatmeubilair wordt onderhouden. Het kan dan gaan om periodiek onderhoud, maar ook om niet-gepland onderhoud bij bijvoorbeeld beschadigingen. In een dergelijk geval kan een terras soms minder of niet worden geëxploiteerd. In de praktijk zal altijd worden geprobeerd om in overleg met de betreffende ondernemers een geschikt moment te vinden voor het onderhoud.

 

Artikel 17, 18 , 19, 20 en 21

Deze artikelen spreken voor zich.

 

  • 3.

    De raad via bijgevoegde brief te informeren.

 

 

 

Naar boven