Motivering
De gemeente Westerveld wil elektrisch rijden stimuleren. Dit is verwoord in de ‘Laadvisie Westerveld’, die door de gemeenteraad is vastgesteld op 27 september 2022. In de visie is het beleid van de gemeente voor laadpalen opgenomen. Uitgangspunt is dat wordt gestreefd naar het realiseren van een dekkend netwerk van elektrische oplaadpunten om het elektrisch rijden te stimuleren. Als er geen of onvoldoende laadmogelijkheden in de nabije omgeving zijn, wordt een laadpaal op aanvraag geplaatst binnen een redelijke afstand van het aanvragersadres.
Een laadpaal wordt voor of naast twee openbare parkeervakken geplaatst en heeft twee oplaadpunten. Om te zorgen dat de laadpaal ook effectief gebruikt kan worden voor het doel waarvoor hij geplaatst is, namelijk het opladen van elektrische voertuigen, is het nodig dat de twee parkeervakken kunnen worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeervakken blijven onder deze voorwaarde wel bedoeld als openbare parkeerplaats.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekt de maatregel tot:
- Lid 1 sub c: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; - Lid 2 sub b: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden; - Lid 3 sub a: het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Gelet op de in genoemde belangen heeft het college een belangenafweging gemaakt. Het instellen van parkeervakken exclusief voor het opladen van elektrische voertuigen kan leiden tot beperkingen voor voertuigen met een andere brandstof en voor andere elektrische voertuigen die niet worden opgeladen. Op grond van het gemeentelijk beleid hechten wij aan het faciliteren van laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen van groot belang is voor het behalen van duurzaamheidsdoelen in ons beleid. Daarom vinden we het belang om plekken voor het opladen van elektrische auto’s zwaarder wegen dan de beperkingen die dat voor andere gebruikers meebrengt.
Wij verwachten geen toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op de geluidgevoelig gebouwen als gevolg van de wijziging, omdat de laadplaatsen bedoeld zijn voor wijkbewoners, er bij ons niet bekend is dat er een schaarste heerst aan oplaadplekken, ter plaatse vooral bestemmingsverkeer te verwachten is, en omdat elektrische auto's veel minder geluid maken.