Gemeenteblad van Ermelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2024, 461242 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2024, 461242 | beleidsregel |
Reglement van Orde van de gemeenteraad van Ermelo 2025
De raad van de gemeente Ermelo;
gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 4 september 2024;
gelet op de artikelen 16, 23, 24, 33, 82, 83, 84, 87, 88, 89 en 155 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 5.1 van de Wet open overheid;
gelezen het besluit van de gemeenteraad over het ‘Statuut van de gemeente Ermelo’ van 12 april 2023;
gelezen het besluit van de gemeenteraad over het raadsvoorstel ‘overnemen aanbevelingen Evaluatie vergadermodel’ van 24 april 2024;
besluit vast te stellen het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Ermelo 2025
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit Reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2. De voorzitter van de raad
Indien de voorzitter als portefeuillehouder aan de beraadslagingen moet deelnemen over onderwerpen uit zijn portefeuille of bij de begrotingsbehandeling van zijn portefeuille, wordt de vergadering tijdens deze beraadslagingen geleid door de plaatsvervangend voorzitter. Bij de opstelling van de agenda wordt hier rekening mee gehouden door deze onderwerpen te clusteren.
Artikel 6. Ondernemingsraad en personeelsreglement griffie
De werkgeverscommissie griffie is bevoegd de griffier een dienstopdracht te geven en/of een orde- en disciplinaire maatregel op te leggen. De beslissing van de werkgeverscommissie heeft onmiddellijk feitelijke werking en krijgt formele werking als de raad besluit die beslissing te bekrachtigen. Alvorens de raad hiertoe besluit, hoort de raad zijn voorzitter.
Indien boven een kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 8. Fractieondersteuning
Elke fractie legt binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage. Dit gebeurt middels overlegging van een verslag, het format hiervoor is beschikbaar gesteld door de griffie. De verantwoording wordt besproken in het fractievoorzittersoverleg.
Van iedere vergadering wordt een verslag en/of besluitenlijst gemaakt, deze wordt vastgesteld door de commissie. De verslagen en/of besluitenlijst van de Auditcommissie zijn in beginsel openbaar. Geheimhouding kan alleen worden opgelegd indien er zwaarwegende redenen zijn die dit rechtvaardigen, zoals bedoeld in artikel 87 van de Gemeentewet.
Hoofdstuk 3 Benoemingen, ontslag en afwezigheid
Artikel 15. Commissie Onderzoek geloofsbrieven
Bij een benoeming of voordracht wijst de voorzitter van de raad uit deze commissie drie leden aan voor de uitvoering van het onderzoek en het uitbrengen van een advies aan de raad over de benoeming, middels het rapport Onderzoek Geloofsbrieven. Het onderzoek vindt plaats voorafgaande aan de raadsvergadering waarin over de toelating wordt beslist.
Artikel 16. Benoeming wethouders
De voorzitter van de raad wijst uit de commissie Onderzoek geloofsbrieven drie leden aan voor het onderzoek naar de benoembaarheid van een of meerdere wethouders.Bij tussentijdse benoeming van (een) wethouder(s) zal in deze commissie geen raadslid zitting hebben, die behoort tot de fractie van waaruit de kandidaat wordt voorgedragen. Ingeval benoemingen moeten plaatsvinden voor alle wethoudersposten vervalt deze voorwaarde.
De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en vraagt van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Hoofdstuk 4 - Vergaderingen en bijeenkomsten
Artikel 24. Organisatie en werkwijze Beeld- en Oordeelsvormende Tafel
De beeld- en oordeelsvormende Tafel is een gecombineerde Tafel. Artikelen 22 en 23 zijn van toepassing. De beeldvorming wordt eerst volledig afgerond en afgesloten alvorens wordt gestart met de oordeelsvorming. Artikel 23 lid 4 vervalt tijdens een beeld- en oordeelsvormende Tafel, er is geen mogelijkheid voor 2 minuten spreekijd per fractie, tenzij de Tafel anders beslist.
Paragraaf 3 - Vergaderorde raadsvergadering
De raadsleden en het college kunnen in de vergadering bij het agendapunt “vragen en mededelingen” het woord voeren over niet op de agenda geplaatste onderwerpen mits het actuele kwesties betreft. Vragen zijn feitelijk en worden alleen gesteld aan het college. Vragen worden ter plekke beantwoord of schriftelijk afgedaan via het raadsinformatiesysteem in de module ‘toezeggingen’.
Op verzoek van een lid van de raad, op verzoek van het college of op voorstel van de voorzitter, kan de raad besluiten de vergadering voor een door hem te bepalen tijd te schorsen om de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. Na de schorsing krijgt de partij die de schorsing heeft verzocht als eerste het woord voor een korte reactie.
Artikel 33. Algemene bepalingen over stemming
Voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag kort te motiveren middels een stemverklaring. Dit is een korte toelichting op het stemgedrag van maximaal een minuut. De fractiewoordvoerder of een individueel raadslid kan zo duidelijk maken welke (doorslaggevende) overweging een voor- of tegenstem het best uitlegt.
Artikel 34. Hoofdelijke stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 37. Verslag en Besluitenlijst
De besluitenlijst bevat tenminste:
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding van het stemgedrag van fracties of personen en met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden van de raad die vóór of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden van de raad die zich op grond van artikel 28 van de Gemeentewet van stemming hebben onthouden.
Paragraaf 4 - Overige bijeenkomsten
Artikel 40. Dialoog- debattraject
Hoofdstuk 4 - Rechten en instrumenten van raadsleden
Artikel 43. Initiatiefvoorstel
Nadat het college schriftelijk de wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel zo snel als mogelijk op de agenda van de Politieke Avond of de raadsvergadering geplaatst.
Artikel 45. Schriftelijke vragen
Raadsleden kunnen schriftelijke vragen indienen. Dit zijn vragen als bedoeld in artikel 155 Gemeentewet, verzoeken om inlichtingen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid en 180, derde lid Gemeentewet. De vragen worden bij de griffie ingediend. Deze draagt er zorg voor dat de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de voorzitter, de overige leden van de raad en het college of de burgemeester worden gebracht.
Hoofdstuk 5 - Rechten van inwoners
Artikel 48. Overige rechten van inwoners
Inwoners en in de gemeente Ermelo gevestigde bedrijven en instellingen kunnen een schriftelijk verzoek aan de agendacommissie doen om een onderwerp voor een Tafel te agenderen. Dit verzoek moet zijn voorzien van een beschrijving en motivering. Nadat de agendacommissie een besluit heeft genomen, krijgen de indieners schriftelijk bericht van de griffie(r).
Hoofdstuk 6 - Besloten vergadering en geheimhouding
Artikel 49. Algemene bepalingen geheimhouding
De Gemeentewet bepaalt in artikel 23 en 24 de regels voor besloten raadsvergaderingen en in artikelen 82 en 83 de regels voor besloten commissievergaderingen. Verder zijn op een besloten vergadering de bepalingen van dit Reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet in strijd zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 50. Omgang met geheime stukken
De raad, het college, de burgemeester of commissie legt in principe terughoudend geheimhouding op over een compleet document. Waar mogelijk wordt de informatie die geheim moet blijven in een bijlage opgenomen. Gelet op artikel 89 lid 1 van de Gemeentewet wordt op het betreffende document “geheim” vermeld in gele arcering.
Artikel 51. Opheffen geheimhouding
De gemeentesecretaris bewaakt de horizonbepalingen met betrekking tot geheime college- en raadsstukken. De griffier doet hetzelfde voor besloten vergaderingen. De gemeentesecretaris controleert jaarlijks de horizonbepaling en zorgt dat er een voorstel wordt voorbereid aan de raad over het al dan niet handhaven van de geheimhouding.
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 52. Besloten vergaderen
Raadsvergaderingen zijn openbaar. Ze worden in het openbaar aangekondigd en geopend, met uitzondering van de bijzondere raadsvergadering waarin tot aanbeveling voor (her)benoeming van de burgemeester wordt besloten. Gelet op artikel 61c lid 1 van de Gemeentewet is deze vergadering van begin tot einde besloten.
Artikel 53. Werkwijze besloten (agendapunt) raadsvergadering
Raadsleden die na aanvang van een besloten vergadering aankomen dan wel tussentijds de vergaderzaal verlaten, hebben zonder enige belemmering toegang. Betrokkenen dienen zich hierbij bewust te zijn van het besloten karakter van de vergadering en de gemaakte afspraken in het kader van geheimhouding. Daarnaast dienen zij zich te melden bij de voorzitter en griffier.
Gelet op artikel 23 lid 4 van de Gemeentewet geldt een verplichting tot geheimhouding omtrent mondeling gedeelde informatie die in die vergadering ter kennis van de aanwezigen komt. De verplichting duurt voort totdat de raad haar opheft. Informatie die tot kennis van de aanwezigen is gekomen mag niet worden gedeeld met diegene die niet aanwezig waren in de vergadering. Hier zal, waar mogelijk, rekening mee gehouden worden bij het agenderen van besloten vergaderingen.
Gelet op artikel 23 lid 5 van de Gemeentewet wordt van een besloten vergadering een apart verslag/besluitenlijst gemaakt, die niet openbaar is totdat de raad de geheimhouding daarvan opheft. Een geheim verslag wordt in een volgende besloten vergadering van de raad, dan wel ongewijzigd en zonder inhoudelijke behandeling in een volgende openbare vergadering van de raad vastgesteld. Het verslag zelf blijft geheim, tenzij de raad besluit de geheimhouding op te heffen. Indien een lid van de raad inhoudelijke behandeling van het verslag wenst, geschiedt dit in een besloten deel van de vergadering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-461242.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.