Reg.nummer.: 02430000196273 / 02430000678986
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De gemeente Harderwijk wil de duurzame mobiliteit in de gemeente bevorderen. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger. Elektrische auto’s stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof uit dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daarmee zijn ze minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat. Door het beschikbaar maken van een netwerk van oplaadpunten wil de gemeente Harderwijk elektrisch rijden aanmoedigen.
Op 12 maart 2024 hebben burgemeester en wethouders de gewijzigde Beleidsregels voor Laadpalen Harderwijk 2016 vastgesteld. Deze beleidsregels zijn bekendgemaakt in het Gemeenteblad van 25 maart 2024 onder nummer Gemeenteblad 2024, 127370 en in werking getreden op 26 maart 2024.
Wij ontvingen een verzoek om toestemming te verlenen voor het plaatsen van twee laadpalen nabij Eghof 2 en de daarbij gelegen parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen.
Door de aanvrager is voldoende aangetoond dat op deze plaats behoefte is aan twee extra laadpalen. Er kan onvoldoende in deze behoefte worden voorzien door andere laadpunten in de buurt of door parkeer- en laadmogelijkheden op eigen terrein.
Een laadpaal heeft twee oplaadpunten. Op grond van de beleidsregels reserveren we in beginsel één parkeervak per twee oplaadpunten voor het opladen van elektrische voertuigen. Voor het reserveren van parkeervakken moet een verkeersbesluit worden genomen. Met dit verkeersbesluit reserveren we twee parkeervakken bij de laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om bord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Artikel 24, lid 1, sub d onder 2e RVV 1990 geeft aan dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord is aangegeven.
Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik en het voorkomen of beperken van hinder, schade en overlast door het verkeer is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel te nemen (artikel 2 Wegenverkeerswet).
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland district Noord en Oost-Gelderland.