VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE GEMEENTE MIDDEN-GRONINGEN

De raad van de gemeente Midden-Groningen,

Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie,

Gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie gemeente Midden-Groningen.

 

 

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige werknemers van de griffie zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd.

  • 2.

    Hieronder vallen de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, het Burgerlijk Wetboek, de voor de gemeenten geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie) van de Gemeentewet.

  • 3.

    Voorts wordt onder het werkgeverschap verstaan: het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107 e lid 2 Gemeentewet), alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.

  • 4.

    De griffier regelt als bestuurder in overleg met de werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie, de medezeggenschap voor de griffie. Er wordt minimaal tweemaal per jaar met het personeel van de griffie een Medezeggenschapsvergadering gehouden over arbeidsomstandigheden en die zaken die het functioneren van de griffie betreffen.

  • 5.

    Voor werknemers van de griffie worden ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Als een lokale regeling of toepassing daarvan een naar het oordeel van de werkgeverscommissie ongewenste situatie voor werknemers van de griffie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten om een afwijkende regeling vast te stellen of de regeling afwijkend toe te passen.

  • 6.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 7.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

 

Artikel 2. Samenstelling van de werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden van de raad. Zij kiezen uit hun midden een voorzitter.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      bij beëindiging van het raadslidmaatschap;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad en/of gemeentesecretaris kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en input aanleveren.

  •  

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    Het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    Het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    Het accorderen van de declaraties van de griffier;

  • f.

    Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische kant van de griffie.

 

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier en/of door de werkgeverscommissie aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

 

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 7. Beslotenheid van de vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang, genoemd in artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid, van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1, tweede lid sub e en artikel 5.1, vierde lid van de Wet open overheid, dat hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang of als op deze informatie een geheimhouding is gelegd.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met in achtneming van het bepaalde in artikel jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

ln gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11. Intrekking en inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Midden-Groningen 2022.

 

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie gemeente Midden-Groningen.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 oktober 2024,

De voorzitter,

De griffier,

Naar boven