Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Adviezen
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Motivering
De gemeente Groningen wil elektrisch rijden stimuleren. Dit is verwoord in de ‘Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025’. In de visie is het beleid van de gemeente voor laadpalen opgenomen. Uitgangspunt is dat er steeds een voldoende dekkend netwerk van elektrische oplaadpunten is om het elektrisch rijden te stimuleren. Als er geen of onvoldoende laadmogelijkheden in een omgeving zijn, kan er een laadpaal in die omgeving worden geplaatst.
De gemeente Groningen hanteert bepaalde criteria wanneer wordt gezocht naar een locatie voor een laadpaal. Deze criteria staan in de ‘Plaatsingsleidraad openbare laadinfrastructuur’ (terug te vinden in de ‘Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025’) en het document ‘Afwegingscriteria Openbare Laadinfrastructuur’ (terug te vinden op de gemeentelijke website), welke een uitwerking is van de ‘Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025’. Op basis van deze plaatsingsleidraad en afwegingscriteria is aan de zuidzijde op P+R Hoogkerk, een geschikte locatie gekozen om vijf laadpalen te plaatsen.
Een laadpaal wordt voor of naast twee openbare parkeervakken geplaatst en heeft twee oplaadpunten. Om te zorgen dat de laadpaal ook effectief gebruikt kan worden voor het doel waarvoor hij geplaatst is, namelijk het opladen van elektrische voertuigen, is het nodig om de twee bijbehorende parkeervakken aan te wijzen als parkeervakken alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeervakken blijven openbaar, maar mogen alleen gebruikt worden voor het opladen van elektrische voertuigen.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekt de maatregel tot:
- Lid 1 sub c: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Lid 2 sub b: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- Lid 3 sub a: het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet zijn mogelijk lid 1 sub c (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan) en sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. De parkeervakken die ingezet worden als parkeervak alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen kunnen niet meer worden gebruikt door elektrische voertuigen die niet aan het opladen zijn of door andere voertuigen. We vinden het echter van groot belang dat gebruikers en eigenaren van elektrische voertuigen voldoende mogelijkheden hebben om hun voertuig op te laden en zo bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelen die in ons beleid worden gesteld. Daarom achten wij de doelen die dit besluit dienen van groter belang dan de doelen die mogelijk in het geding zijn.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78J van het besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).